8p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy éve ilyenkor még javában 40 százalék fölött hasított az élelmiszer-infláció, nem csoda, hogy éves szinten most csökkenést láthatunk - meglepetést okozhat viszont, hogy a decemberinél drágábban intézhetjük el a nagybevásárlást. Ekkora havi áremelkedést több mint egy éve nem láttunk. Elszállt a cukor és a csokoládé ára, így talán könnyebb lesz tartani az újévi fogadalmakat - itt a legfrissebb Privátbankár Árkosár felmérés.

Akkor fogunk többet vásárolni, ha nem lesz ilyen drága minden (vagy többet keresünk)

A kiskereskedelmi forgalomról szóló KSH-adatok sajnos nagyjából egyhónapos lemaradásban vannak az inflációs mutatók publikálásához képest, a napokban közzétett adatok alapján így csak a vásárlók novemberi viselkedéséről van képünk. Az év utolsó előtti hónapjában valamelyest javult a kép - ahogy az elemző fogalmazott, vannak bíztató jelek a szegmensben az élelmiszerárak csökkenésével párhuzamosan. Ugyanakkor robbanásszerű bővülésről, az élelmiszer-fogyasztás drasztikus beindulásáról aligha beszélhetünk. Mindenesetre a KSH-nak a halványan javuló kiskereskedelmi forgalomról szóló novemberi adata igazolja a Privátbankár Árkosár felmérésének novemberi adatait: 50 hónapnyi emelkedés után először mértünk akkor éves szintű árcsökkenést.

Természetesen az egy évvel korábbi egetverő, nem egyszer 40 százalék fölötti (!) éves áremelkedéshez képest nem egy óriási teljesítmény néhány százalékos csökkenést realizálni, de mindenesetre jó hír volt a vásárlóknak, hogy november után decemberben is éves csökkenésről számolhattunk be akkori felmérésünkben - még ha ekkor már a havi csökkenés el is maradt, magyarán decemberben valamivel drágább volt bevásárolni, mint novemberben.

Most viszont megnéztük, hogy mi az aktuális helyzet 2024 elején. Január 5-én ismét végiglátogattuk három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bár ez az év első felmérése, nem ma kezdtük az ipart: a következő hónapban lesz 17 éve, hogy havi rendszerességgel jelentés adunk a hazai élelmiszerárak alakulásáról egy nappal azelőtt, hogy a KSH közzétenné aktuális inflációs adatközlését.

Fenyegető havi áremelkedés, folytatódó éves árcsökkenés

Ami a friss számokat illeti: egyik szemünk sír, a másik nevet. Sír, mert az előző hónaphoz képest mindhárom vizsgált áruházban áremelést mértünk. A legkisebb mértékben a Tescóban, a legnagyobb mértékben az Auchanban, de mindenhol magasabb szám szerepel a számla alján, mint decemberben. Átlagosan 3,7 százalékkal drágább lett a nagybevásárlás egy hónap alatt, ami 1 254 forintos emelkedés.

Ekkora havi áremelkedést utoljára több mint egy éve, 2022 novemberében láttunk.

A havi drágulásnak köszönhetően a Privátbankár Árkosár átlagos ellenértéke újra megközelítette a 35 ezer forintot, ezzel az elmúlt fél év legmagasabb értékét érte el. A három áruház átlagát ábrázoló grafikonunk így kissé fenyegető jelleget öltött:

Ha mégis akarunk jó híreket keresni, akkor az éves árváltozás környékén kell keresgélnünk. Bár a három vizsgált áruház közül kettőben éves szinten is kisebb emelkedést mértünk, a Tesco éves árcsökkentése a negatív tartományba húzta az átlagot januárban.

Összességében 820 forinttal kevesebbe kerül most az átlagos nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Ezen az árszínvonalon ez 2,3 százalékos csökkenést jelent. A harmadik hónapban sem tört meg tehát a trend, ha minimálisan is, de csökkent az élelmiszerek átlagos ára.

Két éve még 10 ezerrel olcsóbb volt a bevásárlás - majdnem ugyanakkora lett a végösszeg mindenhol

35 ezer forint tehát éppen elég januárban a nagybevásárlásra (arra pedig jobb nem gondolni, hogy két éve januárban még alig kellett 25 ezer forintnál többet kiadni ugyanezért a 30 termékért ugyanezeknél az üzletláncoknál...). Aki képes arra a bravúrra, hogy mindent ott vásároljon meg, ahol a legolcsóbban adják, nagyjából 10 százalékot spórolhat az átlaghoz képest: ezesetben ugyanis 32 280 forintból is meg lehet úszni a nagybevásárlást. Ehhez persze komolyabb előkészületekre, valamint 3 áruház végiglátogatására is szükség van.

Ha csak egy áruházat járunk be, nagy spórolási lehetőség most nem kínálkozik: a mezőny alaposan összerázódott, az aktuálisan legolcsóbb és legdrágább szereplő között nincs 3 százaléknyi különbség sem.

Mennyire fáj az év első nagybevásárlása a nyugdíjasoknak? Laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor január elején is elkészítette a Nyugdíjas Árkosarat. A részleteket itt találja >>>>

Csúcson a cukor, olcsóbb a tészta - mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az egyes termékek árának alakulását vizsgálva hamar kiderül, minek köszönhető az utóbbi időben szokatlanul nagynak mondható jelentősebb havi áremelkedés. A legnagyobb mértékben a sajt ára ugrott meg decemberhez képest, most 60 százalékkal többe kerül, mint egy hónapja. (A helyzet ellentmondásosságára jól rávilágít, hogy még így is 17 százalékkal olcsóbb most a vizsgált sajtfajta, mint egy évvel ezelőtt.) A tojásért is közel 30 százalékkal többet kell most fizetni, mint egy hónapja, de a kávé és a tea 20 százalékot drágult decemberhez képest. 10 százalékot meghaladó havi áremelkedést találtunk még a csokoládénál, a margarinnál és a pezsgőnél is. Eközben érdemi árcsökkenést egy hónap alatt csak a kenyérnél és az 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tejnél mértünk (-12 százalék).

Éves szinten viszont 9 olyan terméket is találtunk, amelynek 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent az ára. A legnagyobb árcsökkenést a tésztánál (-27,5 százalék) és a másfeles UHT-tejnél (-26,2 százalék) mértük, de több mint 10 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt a banán, a krumpli, a liszt, a rizs, az étolaj, a margarin és a sajt is. Van viszont 10 termék, ami kiemelkedően nagyot (több, mint 10 százalékot) drágult egy év alatt: ezek közül továbbra is a cukor vezeti a listát 50 százalékos éves drágulással. A dobogón van még a csoki közel 31 százalékos áremelkedéssel és az ásványvíz 30 százalék körüli drágulással.

Reflektorfénybe kerül a régi trükk - ez majd segít?

A Privátbankár Árkosár-felmérésének közel 17 éves története alatt jó néhány esetben láthattuk már azt a jelenséget, ami most egy kormányzati intézkedésnek köszönhetően reflektorfénybe került. Arról van szó, amikor egy termék kiszerelése kisebb lesz, de az ára nem változik, vagy akár még enyhén emelkedik is - ilyenkor összességében kevesebbet kapunk meg az adott termékből ugyanazért a pénzért. Ez az áremelés egy burkolt formája, hiszen sok vásárló nem figyeli a termék egységárát és nem veszi észre, azt sem, hogy a megszokottnál könnyebb lett a csomag - csak azt nézi, hogy a polcról leemelt áru nagyjából annyiba kerül, mint korábban. Ez az úgynevezett zsugorfláció, vagy legrammozás néven ismert trükk, amit eddig nem vertek nagydobra a kereskedők - de egy új jogszabálynak köszönhetően a nagyobb boltokban már jelezni kell, ha valami "összement" a szokásoshoz képest:

Árkosár-felméréseinkben természetesen eddig is figyelemmel kísértük a jelenséget, és figyelmeztettük olvasóinkat, amikor negyven dekás lett a korábban félkilós margarin vagy párizsi, amikor zsugorodott a tejföl vagy éppen a chips. Ne felejtsük el azt sem: majdnem 5 éven keresztül négydecis üvegben árulták a Heineken sört is Magyarországon.

A jelenségre nem csak figyelmeztettük olvasóinkat, hanem számításaink során is figyelembe vesszük a kiszerelésbeli változást, ha az épp egy olyan terméket érint, ami a mi mintakosarunkba is bekerül - így tehát aki a Privátbankár Árkosár segítségével követi az élelmiszerek árának változásait, eddig sem zsugorinflációval torzított képet kaphatott a folyamatok alakulásáról. Kérdés, hogy a mostani intézkedés miatt a gyártók (és nem a kereskedők) ritkábban nyúlnak-e ehhez az eszközhöz, vagy pedig a jövőben tényleg gyakran találkozunk majd a kiszerelés változására figyelmet felhívó táblákkal a nagyobb üzletekben.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket az áruházak kínálatából, hogy márkára és minőségre való tekintet nélkül - tehát az Árkosár általános módszertanától elszakadva - megvizsgáljuk, hol adják azokat a legolcsóbban. Mivel január van, az újévi fogadalmak első napjait-heteit tapossuk, megnéztük, hogy a fogyókúrás diéták néhány gyakori kelléke hol szerezhető be olcsón. Az előre csomagolt salátakeverékek mellett a brokkoli (rostforrás) és a csirkemell (fehérjeforrás) került ezúttal nagyítónk alá.

A zacskós salátakeverékek közül a legolcsóbbat a Tescóban találtuk, többféle Eisberg terméket is 1573 forintos akciós kilónkénti áron kínáltak. Az Auchanban a sajátmárkás Százszorszép salátakeverék kilónként 1990 forintba került, az Intersparban az Eisberg kilónként 2574 forintért volt a legolcsóbb.

A brokkolit az Interspar mindössze 1198 forintos kilónkénti áron kínálta ottjártunkkor, így ez volt a legolcsóbb beszerzési hely. Az Auchan és a Tesco egyaránt 1598 forintért adta a brokkolit.

A legolcsóbb csirkemellfilére pedig az Auchanban bukkantunk, a lengyel származású hús 1436 forintért volt elérhető a pultból. A Tescóban és az Intersparban szinte forintra ugyanannyiért kínálták a filézett csirkemellet (1619 illetve 1627 forintba került kilója).

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG