6p

Öt éve meghökkentő lépésre szánta el magát a Heineken: a magyarországi boltok polcain az évtizedes gyakorlatot felrúgva 4 decisre cserélték a félliteres söröket. Azt mondták, a vásárlók kedvére akartak tenni, de szinte mindenki biztos volt benne, hogy egy komolyabb áremelést akarnak leplezni a trükkel. Most hirtelen visszaváltanak fél literes üvegesre - és a helyzet az, hogy igazából tényleg nem volt áremelés. A tanulság: mindig figyeljük az apróbetűs árakat!

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését immár 12 éve tesszük közzé havi rendszerességgel. Az "átlagember inflációja", a hipermarketekben hónapról hónapra és évről évre mért áremelkedés (egyes ritka időszakokban: árcsökkenés) önmagában is hasznos információ a háztartásoknak és akár az inflációs előrejelzéseket készítő szakembereknek is, ám a felmérés elkészítésekor időről időre belebotlunk egyéb érdekességekbe is.

Sokszor lepleztünk már le rejtett áremeléseket, amikor a termék ára látszólag nem változik, talán a csomagolása sem, ám a csomagolásba töltött mennyiség egyik napról a másikra kisebb lesz - így fogynak a grammok a chips-es zacskókból és a joghurtos poharakból, így rövidül a Túró Rudi, így lesz 40 dekás a félkilós párizsiból vagy épp 90 dekás az első ránézésre kilósnak kinéző lisztből és cukorból. Ha az Árkosárban is érintett termékről van szó, természetesen követjük ezeket a változásokat, kiigazítjuk a mennyiségeket, és a felmérésben az ilyesmi áremelésként jelenik meg.

Ha valami borul a söröspolcon, azt mi észrevesszük

Szinte pontosan 5 évvel ezelőtt egy ilyen felmérés során szembesültünk azzal, hogy valami készül a sörös polcon: eltűnt a félliteres üveges Heineken és megjelent a 4 decis kiszerelés. Rögtön a régi rejtett áremelős trükkre gyanakodtunk, a társaság hivatalos közleménye pedig ezt csak részben árnyalta: akkor azt írták, megkérdezték a magyar fogyasztókat, akik "értékelik a kiszerelések széles választékát, amelyek túlmutatnak a megszokott, egyenként megvásárolható 0,5 l-es dobozos és üveges sörökön". Hogy a felmérésben tömegesen 4 decis sört kértek volna a magyarok, arról nem írt a cég, de több érvet is felhoztak a kisebb kiszerelés mellett - ezek közül a megfizethetőség volt az, amit mi a legerősebbnek gondoltunk és részben egybe is vágott eredeti elképzelésünkről a gyártó motivációjáról.

Aztán elröppent 5 év, mostanra a Heineken-rajongók megszokták, hogy 4 helyett 5 sört kell berakni a bevásárlókocsiba, ha otthon 2 liternyit szeretnének leküldeni meccsnézés közben. Bár nem mondhatnánk, hogy drámai volt a hatás, de valahol azért mégiscsak mérföldkőnek ítélték a hazai (be)vásárlók a lépést - egy üveg sör emberemlékezet óta fél literes volt a mi vidékünkön, ettől legfeljebb felfelé lehetett eltérni (nem számítva a 0,33-as, 0,25-ös kiszerelést, de annak nem lehet olyan sok rajongója a magyar háztartásokban).

Helyreállt a világ rendje - alig lett drágább a sör az elmúlt években

Mostani, márciusi Árkosár-felmérésünkben aztán azt tapasztaltuk: helyreállt a világ rendje. A polcokról eltűnt a 4 decis sör, és visszakerült a fél literes vöröscsillagos.

Régi-új Heineken az Intersparban. Fotó: Privátbankár.hu

Ennek megfelelően a polccímkére írt ár is megugrott, ám mivel a megvásárolható mennyiség is több lett 25 százalékkal, ez önmagában még nem jelent áremelést. Az eset remekül demonstrálja, hogyan kell okosan összevetni két termék árát. Ahogy egyébként minden más termék árának összehasonlításakor, itt is az egységárat kell figyelni, ami a sör esetében jellemzően 1 liter. Márpedig ha így nézzük, akkor az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben egy hónap alatt mindössze 0,6, egy év alatt pedig 0,4 százalékkal emelkedett - hiába volt az árcímkén februárban 200 forint körüli összeg, márciusban pedig 250 körüli, gyakorlatilag a mennyiséggel egyenes arányosan emelkedett a fogyasztói ár.

Két (vagyis három) tanulságos grafikonon mutatjuk be a különbséget - ha az eladási árat ábrázoljuk, akkor az elmúlt 12 évben így alakult az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben (a 2007. februári árat 100 százaléknak vettük):

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Úgy néz ki, mintha egyszer csak beszakadt volna a sör ára, majd hirtelen óriásit ugrott volna. Ha viszont az egységárral számolunk, akkor egy liternyi üveges Heineken ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések


Így már sokkal kiegyenlítettebb az ármozgás, sőt, az látszik, hogy a sör ára alig került feljebb az elmúlt 5-6 évben - magyarán a gyártó nem élt a rejtett áremelés trükkjével. Összességében a 4 decis sört sosem adták 5 decis árban; a mostani ár nagyjából megfelel az 5 évvel ezelőtt jellemző ársáv felső értékének.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Sőt, ha a teljes Árkosár értékének alakulásával vetjük össze a sör árának alakulását, azt látjuk: lényegesen kevésbé emelték a sör árát az elmúlt években, mint a teljes élelmiszerkosárét.

A magyarázat: most épp félliteres sört akarunk

Ahogy 5 éve, természetesen most is megkérdeztük a Heinekent arról, miért változtattak a kiszerelésen. A válasz nagyjából most is az, mint 2014-ben: a vásárlók kedvéért.

"A Heineken Hungáriánál kulcsfontosságú a fogyasztók elégedettsége, ennek érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk piaci működésünket, figyeljük a trendeket és a vásárlók visszajelzéseit. Ennek eredményeként időközönként megszüntetünk kiszereléseket és újakat vezetünk be"

- írta megkeresésünkre a társaság.

Válaszukból az is kiderül, hogy akár országonként is változhatna a kínálat: minden Heineken leányvállalat figyeli a piaci igényeket saját országában, így vannak eltérések kiszerelés szempontjából, mindenhol a fogyasztók és a piaci igények határozzák meg a variánsokat.

Megkérdeztük azt is, milyen kiszerelésekből áll most a Heineken-paletta, ezt is összeszedték nekünk:

  • 0,5 l üveges
  • 0,25 l üveges
  • 0,33 l üveges alkoholmentes
  • 0,33 l dobozos
  • 0,5 l dobozos
  • Partyhordó 5 l

Vendéglátóhelyeken:

  • 0,5 l korsó
  • 0,25 l pohár

Nem az a lényeg, amit nagy betűkkel írnak ki

És hogy mi a tanulság? Leginkább az, amit már olyan sokszor hangsúlyoztunk: ha igazán tudni akarjuk, mennyibe kerül egy termék, vagy hogy két termék közül melyik az olcsóbb, ne csak a legnagyobb számot figyeljük az árcímkén - nézzük meg azt apróbetűs részt, az egységárat (kilónkénti, literenkénti árat) is.

A másik fontos tanulság pedig: egy sör fél liter, nem négy deci.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG