6p

Öt éve meghökkentő lépésre szánta el magát a Heineken: a magyarországi boltok polcain az évtizedes gyakorlatot felrúgva 4 decisre cserélték a félliteres söröket. Azt mondták, a vásárlók kedvére akartak tenni, de szinte mindenki biztos volt benne, hogy egy komolyabb áremelést akarnak leplezni a trükkel. Most hirtelen visszaváltanak fél literes üvegesre - és a helyzet az, hogy igazából tényleg nem volt áremelés. A tanulság: mindig figyeljük az apróbetűs árakat!

A Privátbankár.hu Árkosár-felmérését immár 12 éve tesszük közzé havi rendszerességgel. Az "átlagember inflációja", a hipermarketekben hónapról hónapra és évről évre mért áremelkedés (egyes ritka időszakokban: árcsökkenés) önmagában is hasznos információ a háztartásoknak és akár az inflációs előrejelzéseket készítő szakembereknek is, ám a felmérés elkészítésekor időről időre belebotlunk egyéb érdekességekbe is.

Sokszor lepleztünk már le rejtett áremeléseket, amikor a termék ára látszólag nem változik, talán a csomagolása sem, ám a csomagolásba töltött mennyiség egyik napról a másikra kisebb lesz - így fogynak a grammok a chips-es zacskókból és a joghurtos poharakból, így rövidül a Túró Rudi, így lesz 40 dekás a félkilós párizsiból vagy épp 90 dekás az első ránézésre kilósnak kinéző lisztből és cukorból. Ha az Árkosárban is érintett termékről van szó, természetesen követjük ezeket a változásokat, kiigazítjuk a mennyiségeket, és a felmérésben az ilyesmi áremelésként jelenik meg.

Ha valami borul a söröspolcon, azt mi észrevesszük

Szinte pontosan 5 évvel ezelőtt egy ilyen felmérés során szembesültünk azzal, hogy valami készül a sörös polcon: eltűnt a félliteres üveges Heineken és megjelent a 4 decis kiszerelés. Rögtön a régi rejtett áremelős trükkre gyanakodtunk, a társaság hivatalos közleménye pedig ezt csak részben árnyalta: akkor azt írták, megkérdezték a magyar fogyasztókat, akik "értékelik a kiszerelések széles választékát, amelyek túlmutatnak a megszokott, egyenként megvásárolható 0,5 l-es dobozos és üveges sörökön". Hogy a felmérésben tömegesen 4 decis sört kértek volna a magyarok, arról nem írt a cég, de több érvet is felhoztak a kisebb kiszerelés mellett - ezek közül a megfizethetőség volt az, amit mi a legerősebbnek gondoltunk és részben egybe is vágott eredeti elképzelésünkről a gyártó motivációjáról.

Aztán elröppent 5 év, mostanra a Heineken-rajongók megszokták, hogy 4 helyett 5 sört kell berakni a bevásárlókocsiba, ha otthon 2 liternyit szeretnének leküldeni meccsnézés közben. Bár nem mondhatnánk, hogy drámai volt a hatás, de valahol azért mégiscsak mérföldkőnek ítélték a hazai (be)vásárlók a lépést - egy üveg sör emberemlékezet óta fél literes volt a mi vidékünkön, ettől legfeljebb felfelé lehetett eltérni (nem számítva a 0,33-as, 0,25-ös kiszerelést, de annak nem lehet olyan sok rajongója a magyar háztartásokban).

Helyreállt a világ rendje - alig lett drágább a sör az elmúlt években

Mostani, márciusi Árkosár-felmérésünkben aztán azt tapasztaltuk: helyreállt a világ rendje. A polcokról eltűnt a 4 decis sör, és visszakerült a fél literes vöröscsillagos.

Régi-új Heineken az Intersparban. Fotó: Privátbankár.hu

Ennek megfelelően a polccímkére írt ár is megugrott, ám mivel a megvásárolható mennyiség is több lett 25 százalékkal, ez önmagában még nem jelent áremelést. Az eset remekül demonstrálja, hogyan kell okosan összevetni két termék árát. Ahogy egyébként minden más termék árának összehasonlításakor, itt is az egységárat kell figyelni, ami a sör esetében jellemzően 1 liter. Márpedig ha így nézzük, akkor az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben egy hónap alatt mindössze 0,6, egy év alatt pedig 0,4 százalékkal emelkedett - hiába volt az árcímkén februárban 200 forint körüli összeg, márciusban pedig 250 körüli, gyakorlatilag a mennyiséggel egyenes arányosan emelkedett a fogyasztói ár.

Két (vagyis három) tanulságos grafikonon mutatjuk be a különbséget - ha az eladási árat ábrázoljuk, akkor az elmúlt 12 évben így alakult az üveges Heineken átlagos ára a hipermarketekben (a 2007. februári árat 100 százaléknak vettük):

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Úgy néz ki, mintha egyszer csak beszakadt volna a sör ára, majd hirtelen óriásit ugrott volna. Ha viszont az egységárral számolunk, akkor egy liternyi üveges Heineken ára így alakult az elmúlt 12 évben:

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések


Így már sokkal kiegyenlítettebb az ármozgás, sőt, az látszik, hogy a sör ára alig került feljebb az elmúlt 5-6 évben - magyarán a gyártó nem élt a rejtett áremelés trükkjével. Összességében a 4 decis sört sosem adták 5 decis árban; a mostani ár nagyjából megfelel az 5 évvel ezelőtt jellemző ársáv felső értékének.

Forrás: Privátbankár.hu Árkosár-felmérések

Sőt, ha a teljes Árkosár értékének alakulásával vetjük össze a sör árának alakulását, azt látjuk: lényegesen kevésbé emelték a sör árát az elmúlt években, mint a teljes élelmiszerkosárét.

A magyarázat: most épp félliteres sört akarunk

Ahogy 5 éve, természetesen most is megkérdeztük a Heinekent arról, miért változtattak a kiszerelésen. A válasz nagyjából most is az, mint 2014-ben: a vásárlók kedvéért.

"A Heineken Hungáriánál kulcsfontosságú a fogyasztók elégedettsége, ennek érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk piaci működésünket, figyeljük a trendeket és a vásárlók visszajelzéseit. Ennek eredményeként időközönként megszüntetünk kiszereléseket és újakat vezetünk be"

- írta megkeresésünkre a társaság.

Válaszukból az is kiderül, hogy akár országonként is változhatna a kínálat: minden Heineken leányvállalat figyeli a piaci igényeket saját országában, így vannak eltérések kiszerelés szempontjából, mindenhol a fogyasztók és a piaci igények határozzák meg a variánsokat.

Megkérdeztük azt is, milyen kiszerelésekből áll most a Heineken-paletta, ezt is összeszedték nekünk:

  • 0,5 l üveges
  • 0,25 l üveges
  • 0,33 l üveges alkoholmentes
  • 0,33 l dobozos
  • 0,5 l dobozos
  • Partyhordó 5 l

Vendéglátóhelyeken:

  • 0,5 l korsó
  • 0,25 l pohár

Nem az a lényeg, amit nagy betűkkel írnak ki

És hogy mi a tanulság? Leginkább az, amit már olyan sokszor hangsúlyoztunk: ha igazán tudni akarjuk, mennyibe kerül egy termék, vagy hogy két termék közül melyik az olcsóbb, ne csak a legnagyobb számot figyeljük az árcímkén - nézzük meg azt apróbetűs részt, az egységárat (kilónkénti, literenkénti árat) is.

A másik fontos tanulság pedig: egy sör fél liter, nem négy deci.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Végleg vége a jó világnak: a 60 százalékos drágulás lassan megérkezhet a boltokba
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 15:06
A csokoládé olyan szenvedélye az embereknek, hogy az elmúlt hónapokban képes volt rácáfolni a legalapvetőbb közgazdasági törvényre, a kereslet és kínálat önszabályozó mechanizmusának működésére.
Vásárló Kellemetlen áremelkedésre ébredhetnek szerdán a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 12:47
Drágul a benzin a húsvéti ünnepek előtt. 
Vásárló Hiába van vasszigor a magyar diszkontokban, erre jutott a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 25. 05:44
Februárhoz képest 1,9 százalékkal nőtt a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára. Októberhez képest viszont bő 4 százalékos a csökkenés.
Vásárló Újra napirendre került a vasárnapi boltzár, a szomszédban
Buksza blog | 2024. március 24. 16:09
Könnyen lehet, hogy kellemetlen meglepetés érheti hamarosan a Romániába utazó magyarokat, ugyanis a bukaresti kormányt azt fontolgatja, hogy bevezeti a boltok kötelező vasárnapi zárva tartását.
Vásárló „Eldugják” a csokit a vásárlók elől egy diszkontláncban
Privátbankár.hu | 2024. március 23. 12:46
Az áruházak egyik vásárlásra csábító trükkje, hogy a pénztárak futószalagjai fölötti polcokon csábító apróságokat kínálnak a vevőknek ösztönözve az impulzus vásárlást. Ez megváltozhat a jövőben.
Vásárló Pórul járt a Tesco, a Lidl jött ki jól a veszekedésből
Buksza blog | 2024. március 21. 10:16
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia a Tescónak azt követően, hogy a fellebbviteli bíróság is úgy találta, megtévesztő, ha úgy reklámozza Clubcardjának árait, mintha azok a Lildlénél is kedvezőbbek lennének.
Vásárló A romániai vásárlók nem ismernek tréfát
Privátbankár.hu | 2024. március 20. 15:21
Romániában győzelemre állnak a hazai élelmiszerek. Az ottani vásárlók többsége azokat választja a külföldi termékek helyett. Előbb leveszik a polcról a helyben termelt árut és csak utána nézik meg az árát. 
Vásárló Az osztrák nyugdíj igénylése
Márkázott tartalom | 2024. március 20. 09:47
Amennyiben életünk során nem csak Magyarországon dolgoztunk, hanem más országokban is, akkor jó tudni, hogy ezekből az országokból is számíthatunk nyugdíjkifizetésre. Ha Ausztriában dolgoztunk, akkor attól függően, hogy ez az időtartam mennyi volt, kaphatunk nyugdíjat egyenesen az osztrák nyugdíjfolyósítótól, vagy a magyar nyugdíjunkat emeli meg ez az időszak. Cikkünkben segítséget nyújtunk az osztrák nyugdíjrendszer megismeréséhez.
Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG