5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha kisebb kiszerelésben kerül egy termék a boltok polcaira, akkor márciustól erről tájékoztatni kell a vásárlókat. Hadüzenet a zsugorflációnak. 

"Legrammozás", zsugorfláció", "zsugorinfláció", "lopakodó áremelés" - egyebek mellett ezekkel lehet jellemezni azt, amikor az élelmiszer-gyártók és a -kereskedők egymással karöltve vagy külön-külön kisebb kiszerelésre váltanak. Ez azonban nem mindig jelenik meg az árakban, vagyis utóbbiak nem mindig mennek lejjebb vagy nem annyival, amennyivel indokolt lenne. 

Fogyókúrás termékek 

Például a nagydobozos - de nem vödrös - tejföl annak idején még 500 grammos kiszereléssel volt kapható, aztán gyártótól, boltlánctól függően 330-450 grammosak kerültek a polcokra. Sok csomagolt felvágott is kemény fogyókúrán esett át, mondjuk a 125-150 grammos kiszerelések 70-100 grammosra csökkentek. Nem beszélve a 100 grammosról 80-90 grammosra változott táblás kiszerelésben kapható csokoládékról Rengeteg példát lehetne még felsorolni, a lényeg, hogy számos termékre igaz. 

A keddi Magyar Közlönyben megjelent az a jogszabály, amely ennek a magatartásnak próbálja meg elejét venni azzal, hogy az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltoknak jelenziük kell, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése változik, mondjuk csökken. 

Közepesen rugalmas jogi nyelven így szól a legfontosabb szabály:

Ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba hozatalra, a  kereskedő köteles a termék kereskedő általi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a  kiszerelés változására utaló és a  kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást.

A gyakorlatban ezt azt jelenti, bármelyik termék esetében a 2020-tól 2023 közepéig terjedő időszakban árult kiszerelés a kiindulópont. Ha ehhez képest változik egy termék térfogata vagy tömege, akkor azt az adott üzletnek közölnie kell a vásárlókkal. A tájékoztatásnak pedig két hónapig fel kell tüntetni. 

A kilós ár is fontos

Bár a jogszabály februártól lép hatályba, a fenti szabályt márciustól kell alkalmaznia a boltoknak. Akik nem tartják be a szabály, azok termékekenként 1 millió forintos bírásggal számolhatnak. A jogszabály kimondja azt is, hogy a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal nyilvános adatbázist hoz majd létre a "legrammozott" termékekről. 

Új szabály érkezik a magyar boltokba. Fotó: Pixabay
Új szabály érkezik a magyar boltokba. Fotó: Pixabay

A lépés tulajdonképpen nem jelent változást azoknál a vásárlóknál, akik a kötelezően feltüntetendő egységár, például 1 literre vagy 1 kilóra vetített összeg alapján vásárolnak egy-egy termékből. Így tisztában lehetnek azzal, ha "legrammozásról" van szó. 

Sokan csinálják

Az persze kérdés, hogy az egyes esetekben ezt a trükköt ki kezdeményezi egy-egy esetben. Azaz a gyártó vált kisebb kiszerelésre és adja ugyanannyiért egy boltláncnak? Az is lehetséges, hogy a boltlánc szól a gyártónak, hogy adja olcsóbban az árut, ezt pedig a kiszerelés csökkentésével tudja vagy akarja megoldani. 

Több európai országban is problémát okoz a dolog. Ahogy arról itt a Privátbankáron tavaly ősszel már beszámoltunk a Németországban a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ (VZHH) és a Stiftung Warentest gyűjtött össze számos példát, amikor egy zacskóban hirtelen kevesebb chips, kakaóitalpor vagy gumiállat volt, de “zsugorodott” a lazacfilé vagy a fagylaltosdoboz tartalma is.

A német vizsgálat szerint a  zsugorításnak is több fajtája van.

  • Előfordul, hogy a gyártó csökkenti a töltelékmennyiséget, az árat pedig változatlanul tartja, mint a Suchard Express kakaóitalpor esetében.
  • Néha az ár enyhén csökken, de a tartalom annyira kevés, hogy a termék egységre vetített értéken drágul, mint a Garnier sampon esetében.
  • Különösen szemtelennek tűnik, amikor zsugorodott tartalom mellett még emelkedett is az ár, például a Listerine szájvíz esetében – sorolják a németek a legértékesebb példákat.

Azt, hogy nem mindig a kereskedők, üzletláncok a ludasak, hanem a gyártók jelzi, hogy a világ egyik legnagyobb boltlánca, a polcairól a napokban a Pepsi termékeit - a gyártó "elfogadhatatlan áremelése" miatt - kitiltó Carrefour már tavaly hadat üzent a legrammozásnak, matricákkal igyekezett jelezni a a rejtett áremelkedést. 

“Zsugorodás történt, ennek a terméknek a súlya csökkent, a beszállítónk ára nőtt” –

ez a szöveg volt olvasható a carrefouros matricákon, amelyeket a cég szerint többek között kávé, chipsek, majonézek és jeges tea csomagolására szánt a cég. A felfedett rejtett áremelkedés a Carrefour szerint 8 és 40 százalék közötti a szóban forgó termékeknél. Ugyanakkor a boltlánc közölte, hogy törekednek az árak újratárgyalására. A Carrefour ezzel elébe ment annak a törvénytervezetnek, amellyel a francia kormány szeretné kötelezni az ipart, hogy a termékeken egyértelműen jelezze, ha ugyanazon csomag tartalmát csökkentik. Magyarországon pedig erről született jogszabály, amely márciustól hoz változás az üzletek nagy részében. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
Vásárló Így már nem lehet étrend-kiegészítőket reklámozni
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:03
Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Vásárló Itt a Szentkirályi válasza az energiaitalos szigorításra
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 14:49
Tiszteletben tartják.
Vásárló Május 1-jei hosszú hétvége: így lesznek nyitva a boltok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 13:23
Négynapos hosszú hétvége jön májusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG