5p

Ha kisebb kiszerelésben kerül egy termék a boltok polcaira, akkor márciustól erről tájékoztatni kell a vásárlókat. Hadüzenet a zsugorflációnak. 

"Legrammozás", zsugorfláció", "zsugorinfláció", "lopakodó áremelés" - egyebek mellett ezekkel lehet jellemezni azt, amikor az élelmiszer-gyártók és a -kereskedők egymással karöltve vagy külön-külön kisebb kiszerelésre váltanak. Ez azonban nem mindig jelenik meg az árakban, vagyis utóbbiak nem mindig mennek lejjebb vagy nem annyival, amennyivel indokolt lenne. 

Fogyókúrás termékek 

Például a nagydobozos - de nem vödrös - tejföl annak idején még 500 grammos kiszereléssel volt kapható, aztán gyártótól, boltlánctól függően 330-450 grammosak kerültek a polcokra. Sok csomagolt felvágott is kemény fogyókúrán esett át, mondjuk a 125-150 grammos kiszerelések 70-100 grammosra csökkentek. Nem beszélve a 100 grammosról 80-90 grammosra változott táblás kiszerelésben kapható csokoládékról Rengeteg példát lehetne még felsorolni, a lényeg, hogy számos termékre igaz. 

A keddi Magyar Közlönyben megjelent az a jogszabály, amely ennek a magatartásnak próbálja meg elejét venni azzal, hogy az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltoknak jelenziük kell, ha egy előrecsomagolt termék kiszerelése változik, mondjuk csökken. 

Közepesen rugalmas jogi nyelven így szól a legfontosabb szabály:

Ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb – így különösen kisebb tömegű vagy térfogatú – kiszerelési egység kerül forgalomba hozatalra, a  kereskedő köteles a termék kereskedő általi forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a  kiszerelés változására utaló és a  kereskedelemért felelős miniszter által meghatározott tartalmú és formájú figyelemfelhívó tájékoztatást.

A gyakorlatban ezt azt jelenti, bármelyik termék esetében a 2020-tól 2023 közepéig terjedő időszakban árult kiszerelés a kiindulópont. Ha ehhez képest változik egy termék térfogata vagy tömege, akkor azt az adott üzletnek közölnie kell a vásárlókkal. A tájékoztatásnak pedig két hónapig fel kell tüntetni. 

A kilós ár is fontos

Bár a jogszabály februártól lép hatályba, a fenti szabályt márciustól kell alkalmaznia a boltoknak. Akik nem tartják be a szabály, azok termékekenként 1 millió forintos bírásggal számolhatnak. A jogszabály kimondja azt is, hogy a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal nyilvános adatbázist hoz majd létre a "legrammozott" termékekről. 

Új szabály érkezik a magyar boltokba. Fotó: Pixabay
Új szabály érkezik a magyar boltokba. Fotó: Pixabay

A lépés tulajdonképpen nem jelent változást azoknál a vásárlóknál, akik a kötelezően feltüntetendő egységár, például 1 literre vagy 1 kilóra vetített összeg alapján vásárolnak egy-egy termékből. Így tisztában lehetnek azzal, ha "legrammozásról" van szó. 

Sokan csinálják

Az persze kérdés, hogy az egyes esetekben ezt a trükköt ki kezdeményezi egy-egy esetben. Azaz a gyártó vált kisebb kiszerelésre és adja ugyanannyiért egy boltláncnak? Az is lehetséges, hogy a boltlánc szól a gyártónak, hogy adja olcsóbban az árut, ezt pedig a kiszerelés csökkentésével tudja vagy akarja megoldani. 

Több európai országban is problémát okoz a dolog. Ahogy arról itt a Privátbankáron tavaly ősszel már beszámoltunk a Németországban a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ (VZHH) és a Stiftung Warentest gyűjtött össze számos példát, amikor egy zacskóban hirtelen kevesebb chips, kakaóitalpor vagy gumiállat volt, de “zsugorodott” a lazacfilé vagy a fagylaltosdoboz tartalma is.

A német vizsgálat szerint a  zsugorításnak is több fajtája van.

  • Előfordul, hogy a gyártó csökkenti a töltelékmennyiséget, az árat pedig változatlanul tartja, mint a Suchard Express kakaóitalpor esetében.
  • Néha az ár enyhén csökken, de a tartalom annyira kevés, hogy a termék egységre vetített értéken drágul, mint a Garnier sampon esetében.
  • Különösen szemtelennek tűnik, amikor zsugorodott tartalom mellett még emelkedett is az ár, például a Listerine szájvíz esetében – sorolják a németek a legértékesebb példákat.

Azt, hogy nem mindig a kereskedők, üzletláncok a ludasak, hanem a gyártók jelzi, hogy a világ egyik legnagyobb boltlánca, a polcairól a napokban a Pepsi termékeit - a gyártó "elfogadhatatlan áremelése" miatt - kitiltó Carrefour már tavaly hadat üzent a legrammozásnak, matricákkal igyekezett jelezni a a rejtett áremelkedést. 

“Zsugorodás történt, ennek a terméknek a súlya csökkent, a beszállítónk ára nőtt” –

ez a szöveg volt olvasható a carrefouros matricákon, amelyeket a cég szerint többek között kávé, chipsek, majonézek és jeges tea csomagolására szánt a cég. A felfedett rejtett áremelkedés a Carrefour szerint 8 és 40 százalék közötti a szóban forgó termékeknél. Ugyanakkor a boltlánc közölte, hogy törekednek az árak újratárgyalására. A Carrefour ezzel elébe ment annak a törvénytervezetnek, amellyel a francia kormány szeretné kötelezni az ipart, hogy a termékeken egyértelműen jelezze, ha ugyanazon csomag tartalmát csökkentik. Magyarországon pedig erről született jogszabály, amely márciustól hoz változás az üzletek nagy részében. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nyaralni indul? Ezt a tippet fogadja meg tankoláshoz!
Privátbankár.hu | 2025. június 28. 09:33
Ez történt az üzemanyagokkal.
Vásárló Valami készül a benzinkutakon – örülhetnek az autósok?
Privátbankár.hu | 2025. június 26. 10:26
Ez történt az üzemanyagok árával.
Vásárló Lefújták az egészen különös sztrájkot Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 16:08
Mégsem lesz benzinkútsztrájk.
Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Miért éri meg jobban bérelni a padlótisztító gépeket?
Márkázott tartalom | 2025. június 11. 09:45
Egy vállalkozás életében minden pénzügyi döntést alaposan mérlegelni kell. Az olyan hétköznapi tevékenységek elvégzése esetében is fel kell kutatni az alternatívákat, mint a padlótisztítás. Az évszakok változásával újabb kihívásokkal találkozhatunk, rengeteg szennyeződés kerülhet be a “műveleti területre”.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG