6p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az azonos vagy emelkedő ár mellett kevesebbet tartalmazó csomagolások, a minőségrontás mint lopakodó áremeléses taktikák nemcsak Magyarországon okoznak gondot. A fogyasztóknak alaposan meg kell nézniük a csomagolások méretét és tartalmát, ha tisztán akarnak látni. Németországban és Franciaországban is központi téma ez.

Ki megy régi csomagolóanyagokkal a kezében vásárolni, hogy összehasonlítsa azok tartalmát az újakkal? Senki. Pontosan erre számítanak azok a beszállítók, akik csendesen zsugorítják az árujuk tartalmát. Ha vásárláskor olyan feliratokat lát a csomagoláson, mint “új méret”, “új recept” vagy “új forma a jobb élményekért”, akkor meg kell kongatni a vészharangokat. Ami elsőre fogyasztóbarát előnynek hangzik, az sokszor rejtett áremelkedés lehet – hívta fel a figyelmet a Hamburgi Fogyasztói Tanácsadó Központ (VZHH) és a Stiftung Warentest.

A csomagolás alig észrevehető változása mellett adott kevesebb tartalmat zsugorodásnak (“shrink”) nevezik, ebből jön az angolban a “shrinkflation”, itthon a zsugorinfláció kifejezés. A fogyasztóvédők szerint nem illegális, de becsapós. Számos példát gyűjtöttek össze, amikor egy zacskóban hirtelen kevesebb chips, kakaóitalpor vagy gumiállat volt, de “zsugorodott” a lazacfilé vagy a fagylaltosdoboz tartalma is.

A legnagyobbak is ezt csinálják

A Wikipedia szócikke is számos példát hoz fel, az itthon elhíresült Toblerone-esettől más, nálunk is ismert cégekig, 2010-től egészen 2023-ig. Mint például a

  • Kraft,
  • Mars,
  • Procter & Gamble,
  • Unilever,
  • Häagen-Dazs,
  • Danone vagy a
  • Nestlé.

A brit statisztikai hivatal egy korábbi jelentése pedig az írta:

2015 szeptembere és 2017 júniusa között 206 olyan terméket azonosítottunk, amelyek mérete csökkent, és 79 olyan terméket, amelyek mérete nőtt.

Pedig ebben az időszakban nem is volt jelentős az infláció, de legalábbis jóval alacsonyabb volt, mint 2022-2023-ban.

Gyorsan duplázódott az esetek száma

Németországban januártól június végéig “minden eddiginél több panaszt” regisztrált a VZHH, több százat. A tendencia már 2022-ben elkezdődött, akkor ugyanis az év első feléről a második félévre csaknem megduplázódott a megerősített esetek száma. Itt is sokféle termékcsoport érintett, például a chips, a fagylalt, az édességek, a mosószerek, az állateledelek és a sajtok.

A jelenség korábban főként a klasszikus márkáknál fordult elő, de mostanában egyre gyakrabban a diszkont és a bio márkáknál is.

A piacvezetők járnak elöl, és a többiek követik a példát mondta egy német fogyasztóvédő.

A zsugorítás három árnyalata

Ám a zsugorításnak is több fajtája van.

  • Előfordul, hogy a gyártó csökkenti a töltelékmennyiséget, az árat pedig változatlanul tartja, mint a Suchard Express kakaóitalpor esetében.
  • Néha az ár enyhén csökken, de a tartalom annyira kevés, hogy a termék egységre vetített értéken drágul, mint a Garnier sampon esetében.
  • Különösen szemtelennek tűnik, amikor zsugorodott tartalom mellett még emelkedett is az ár, például a Listerine szájvíz esetében sorolják a németek a legértékesebb példákat.

Jegyzeteljen, aki jót akar

A fogyasztóvédelmi hivatal ezért azt tanácsolja az embereknek, hogy jegyezzék fel a gyakran vásárolt termékek tartalmát. Az újdonságok, az árpromóciók, a modern kiszerelés, az új fajták vagy a maxi méretek esetében is tanácsos szkeptikusnak lenni. Ezek ugyanis fajlagosan drágábbak lehetnek, mint a megszokott termék, amely néha csak egy polccal arrébb van.

(Valamint érdemes a kilóra, literre, grammra stb. megadott egységárat használni az összehasonlításhoz, ahol lehet – a szerk.)

Drasztikusabb lépésekre is készülnek

Mások nem elégszenek meg ennyivel, Franciaország októbertől arra akarja kötelezni az ipart, hogy jelezze termékei zsugorodó tartalmát, növekvő egységárát. A Carrefour francia szupermarketlánc pedig máris hadat üzent, hétfőtől matricákkal akar figyelmeztetni a rejtett áremelkedésre egy sor élelmiszeripari terméken.

​​​​​

Carrefour-áruház. Fotó: Depositphotos
Carrefour-áruház. Fotó: Depositphotos

“Zsugorodás történt, ennek a terméknek a súlya csökkent, a beszállítónk ára nőtt” – olvasható a matricákon, amelyeket a cég szerint többek között kávé, chipsek, majonézek és jeges tea csomagolásán tervez elhelyezni. A felfedett rejtett áremelkedés szerintük 8 és 40 százalék közötti. De azt is hozzáteszik a matricán, hogy törekednek az árak újratárgyalására.

A Carrefour ezzel elébe megy annak a törvénytervezetnek, amellyel a francia kormány szeretné kötelezni az ipart, hogy a termékeken egyértelműen jelezze, ha ugyanazon csomag tartalmát csökkentik.

Egyes gyártók a csomagolás megváltoztatása nélkül csökkentik termékeik tartalmát, és néha még az árakat is emelik. Ez botrányos mondta Bruno Le Maire gazdasági miniszter.

A miniszter lebeszéli az árakat

A romló vásárlóerő, a magas árak, különösen az élelmiszerek esetében, jelenleg a lakosságot és a politikusokat is erősen foglalkoztatják Franciaországban. A miniszter már többször követelt alacsonyabb árakat és más könnyítést a fogyasztók számára az élelmiszeripari csoportoktól. Majd az iparággal folytatott konzultációk után nemrég bejelentette, hogy ötezer élelmiszertermék árai maradnak változatlanok vagy csökkennek.

Le Maire azonban név szerint is pellengérre állított néhány külföldi nagyvállalatot, amelyek szerinte nem tettek eleget az elfogadható árak érdekében. A Carrefour által megnevezett termékek szintén külföldi élelmiszeripari cégektől származnak.

Új szavuk a fukarfláció

A szolgáltatások tartalma is tud csökkenni, erre utal például a Wikipedia szócikkének vége. Itt “skimpflation” névvel illetik, amikor nem a mennyiség, hanem a minőség változik, romlik megegyező vagy hasonló ár mellett. (Skimp=fukarkodni, garasoskodni, spórolni.) Erre példa, amikor egy szálloda szerényebb reggelire tér át, vagy csökkenti a takarítás gyakoriságát.

A Guardian Money idén a brit szupermarketekben kapható élelmiszerek számos összetevőjének megváltoztatását figyelte meg. Például amikor egy majonézmárka kilenc százalékban tartalmazott tojássárgáját, majd ezt hat százalék tojásra és 1,5 százalék tojássárgájára cserélte.

Damoklész kardja lebeg felettünk?

Vannak, akik ennél is tovább mennek, és az állami szolgáltatásokban is hatalmas rejtett inflációt vélnek felfedezni. Zsiday Viktor alapkezelő nemrég azt írta, hogy a rejtett infláció körébe tartozik, amikor

  • a vízvezetékrendszer leépül a „rezsicsökkentés” miatt,
  • messzebb van vagy kevésbé elérhető a háziorvos,
  • az útdíjakat kiterjesztik,
  • ha a várólisták hossza nő,
  • az oktatás romlik, mert nincs elegendő tanár.

Ezeket a folyamatokat nem tudják megragadni a klasszikus inflációs mutatók, így sokáig rejtve maradnak a szem elől, gyakran egészen egy nagyobb krízisig – tartja az alapkezelő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek A hivatalos adat kétszeresének érzik az inflációt a magyarok
Herman Bernadett | 2025. június 7. 10:47
A nyugdíjpénztári megtakarításokat nem tervezik lakáscélra elkölteni az emberek, az állampapír-kamatból a többség másik állampapírt vásárol, a családi adókedvezményt elviszik a napi kiadások, az inflációt pedig 9 százalékosra várják az idén a magyarok. A nyugdíjasok különösen pesszimisták az anyagi helyzetükkel kapcsolatban. 
Személyes pénzügyek Odacsap az MNB a bankoknak: betelt a pohár
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:18
A lakossági ügyfelek most már nem lehetnek „súlyosan gondatlanok”, ha a bank nevében szedik rá őket. Az öncsalókat viszont továbbra sem fogják kártalanítani. Az MNB korábbi ajánlásait pedig szigorúan be fogja vasalni a bankokon, mert az éltanulóknál sokkal kevesebb a csalás, mint a renitenseknél.
Személyes pénzügyek SZÉP kártyások figyelem: erre számíthatnak, akik túl sokat költenek a barkácsáruházakban
Herman Bernadett | 2025. május 31. 13:40
Az egyenleg felét lehet lakáscélra felhasználni. Ha valaki átlépi a limitet, mulasztási bírságot kaphat, amit persze el is engedhetnek. Öt hónap alatt találta ki a NAV és az NGM, mi legyen a túlköltő renitensekkel. Valószínűleg büntetlenül megússzák. 
Személyes pénzügyek Egymilliónál is több ügyfél érintett, nyártól nagyot kavar három bank is a kártyáival
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 12:41
Érdemes megnézni, kiket érint a változás, hogy ne legyen meglepetés.
Személyes pénzügyek Lakásra, autóra költötték vagy befektették a fiatalok a munkáshitelt
Herman Bernadett | 2025. május 29. 17:07
A legtöbben lakáscélra használták fel a munkáshitelt, de minden hatodik fiatal autót vásárolt belőle, minden nyolcadik pedig befektette a 4 milliós kölcsönt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felméréséből.
Személyes pénzügyek Korai a számháború a minimálbérről – megszólalt a tárca
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 14:22
A minimálbér emeléséről folyamatos a párbeszéd a munkaadói és munkavállalói oldallal – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Személyes pénzügyek Szörnyű lelet: egyáltalán nem érzik magukat anyagi biztonságban a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:06
Tíz magyar felnőttből kilenc aggódik amiatt, hogyan tud megélni.
Személyes pénzügyek Ma lejár a határidő, megszólalt a NAV
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 09:22
Május 20. a személyijövedelemadó-bevallás határideje.
Személyes pénzügyek Nagy változás történt a lakáshitelt nyújtó bankoknál
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:22
Május 1-jétől minden jelentős magyarországi kereskedelmi bank elfogadja hitelcélként a legrosszabb, „I” energetikai besorolású lakóingatlanokat a használt lakások vásárlására felvett jelzáloghitelek esetén.
Személyes pénzügyek Ezek a gimnazisták értenek a legjobban a pénzügyekhez – Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:24
Idén is több mint ezer gimnazista és felkészítő pedagógusaik vettek részt a Privátbankár tavaszi pénzügyi vetélkedőjén. A győztes csapat Budapestről érkezett, a Top 4-be kőszegi, budakeszi és szegedi gimisek kerültek be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG