3p

A francia Carrefour áruházlánc "kizavarta" a Pepsi termékeit a boltok polcairól. Az üzletláncok a vevőket szeretnék megnyerni szövetségesnek. 

Folytatódik a kemény adok-kapok az áruházláncok és a nagy élelmiszermárkák árháborújában, hol a gyártók vonják vissza termékeiket, hol az áruházak tiltják le azokat a polcokról.

„Egyáltalán nem lep meg” – mondta egy francia vásároló a Reuters riporterének reagálva arra a hírre, hogy a franci kézben lévő, a világ legnagyobb, főként élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó boltláncai közé tartozó Carreforur kitiltja francia, belga, olasz és spanyol áruházaiból a PepsiCo termékeit a szerinte túlzott áremelések miatt. A vevő szerint túl sok olyan termék van az áruházak polcain, amely azért drágulhat, mert a fogyasztók kénytelenek megvásárolni.

Az áruházak és a nagy márkák csatája nem mostanában kezdődött. A Nestlé, az Unilever, a Coca-Cola és a Procter & Gamble is emelte az árait az elmúlt két évben arra hivatkozva, hogy növekvő költségeit kénytelen áthárítani termékei vásárlóira. Az áruházláncok azonban nehezményezik ezt, mert a drágább árut nehezebb eladni. A felek vitájában 2022-ben például az amerikai Kraft Heinz felfüggesztette bizonyos árui, például a ketchupök szállítását a Tescónak. A brit boltlánc azzal vádolta a céget, hogy „nem igazolható” áremeléseket hajt végre. A vitában végül a Heinz hátrált meg: az áremelést visszavonták és a termékek visszakerültek a Tesco polcaira.

A vevők lehetnek a szövetségesek

A Carrefour a PepsiCo elleni fellépésében most ugyanezzel érvel, és igyekszik megnyerni szövetségesnek a vásárlókat. Az amerikai cég termékei mellé feliratot helyeztek ki, ami tudatja a fogyasztókkal, hogy a raktárkészlet kimerülése után nem fogják árulni azokat, mert a gyártójuk „elfogadhatatlan” áremeléseket hajtott végre.

Sem a PepsiCo, sem a Carrefour nem kommentálta csatájukat a CNN megkeresésére.

A francia áruházlánc egyébként szeptemberben indított kampányt az ellen a jelenség ellen, hogy a gyártók zsugorítják termékeiket ugyanazért az árért. Ezt a szakzsargon legrammozásként vagy zsugorflációként, illetve zsugorinflációként (angolul shrinkflation) is említi. A kiskereskedő a Lindt csokoládéktól a liptonos jegesteákig számos termék gyártóját vádolta azzal, hogy nem adja át a nyersanyagárak csökkenéséből fakadó költségcsökkenését a vásárlóinak. 

Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour
Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour

A PepsiCo vezérigazgatója, Ramon L. Laguarta októberben egy tőzsdei tájékoztatón már belengette a várható áremeléseket 2023 végén. A Carrefour és a többi kiskereskedő saját márkás termékeik kínálatának bővítésével igyekszik tartani az árakat lehetőleg minőségi kompromisszumok nélkül.

A boltláncok és gyártók közötti háborúhoz adalék, hogy Franciaországban az éves infláció a novemberi 3,9 százalékról 4,1 százalékra gyorsult, ezen belül az élelmiszereknél 7,1 százalék után az év utolsó hónapjában 7,7 százalékos volt a tempó. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Főszerepet kap a Temu: 393 billió forintos tételről van szó
Privátbankár.hu | 2024. október 13. 17:27
Két év csökkenése után várhatóan újra nőni fog az online kereskedelem értéke Európában, ám az infláció visszaesése mellett ez részben a kínai filléres platformok megjelenésének köszönhető.
Vásárló IKEA-s bevásárlást tervez? Újabb vevőcsalógató lépésekre számíthat
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. október 13. 16:14
Az IKEA csökkentette árait az elmúlt időszakban, hogy lendületet adjon eladásainak, ám elmúlt üzleti éve ennek ellenére halványan alakult. A választ további vevőcsalogató lépésekben látják.
Vásárló Már sejthető, milyen újdonság várható a jövőben a Tescótól
Buksza blog | 2024. október 13. 12:29
Az Egyesült Királyságban a Bajnokok Ligájának döntője előtt adott ízelítőt a Tesco abból, mekkora reklámkampánnyal érheti el az áruházlánc vevőit egy cég, ha él az ezzel kapcsolatos új lehetőségekkel.
Vásárló Holnaptól még drágábbak lesznek az üzemanyagok
Privátbankár.hu | 2024. október 9. 10:12
Mutatjuk a számokat!
Vásárló Egyre durvább a magyar kormány kisker-háborúja - közben a vásárlók egyre többet fizetnek
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. október 9. 05:37
Újabb jelentős áremelkedést mért az élelmiszerek frontján a Privátbankár Árkosár-felmérése a hipermarketekben - az árak ingadozása akár a kiskereskedelmi forgalom meglepő alakulására is szolgálhat magyarázattal. Miközben a vásárlók a bevásárlókocsit pakolgatják és a nyugta alján egyre nagyobb számokat találnak, talán nem is gondolnak rá: egyre élesebb a háború a kormány és a kiskereskedelmi szektor egyes szereplői között.
Vásárló Csokihíd épül Spanyolország és Belgium között
Buksza blog | 2024. október 8. 10:33
A szokásos forgatókönyvre rácáfolva nem egy nyugat-európai nagyvállalat vásárolja fel a dél-európai kissebbik társát, hanem fordítva. 
Vásárló Markáns váltás a H&M-nél, örömteli gágogással
Privátbankár.hu | 2024. október 8. 08:57
Egyetértő gágogás és hápogás fogadta a H&M állatvédő lépését.
Vásárló A mesterséges intelligencia megreformálja az informatikai rendszereket
Márkázott tartalom | 2024. október 6. 09:42
A mesterséges intelligencia nemcsak átalakítja az informatikai rendszereket, hanem gyökeresen megváltoztatja azt, ahogyan az adatkezelésről, a hatékonyságról és az innovációról gondolkodunk. Az MI-technológiák lehetővé teszik, hogy az informatika ne csak támogató szerepet töltsön be, hanem aktívan formálja a mindennapokat, és új lehetőségeket teremtsen a személyes és üzleti életben egyaránt. A technológia folyamatosan fejlődik, és ez a fejlődés mélyreható változásokat hoz mindennapi életünkben és a vállalatok működésében is, legyen szó multinacionális nagyvállalatokról, közép- és kisvállalatokról, vagy akár mikrovállalkozásról.
Vásárló Így találhatjuk meg a legkönnyebben az életcélunkat
Márkázott tartalom | 2024. október 5. 09:48
Az “örök harc” kifejezés az életünk számos területére igaz, ami nagymértékben meghatározza a mindennapjainkat, olykor a pénzügyi helyzetünket is. Lehet szó arról, hogy milyen problémákkal küzdünk napi szinten, de arról is, hogy mit szeretnénk elérni az életben.
Vásárló Az Aldira figyelt a Tesco, úgy fest, jól tette : több mint 1380 milliárd forint a bizonyíték
Buksza blog | 2024. október 4. 14:14
Egy ideje újra jó pénzügyi adatokról számol be a Tesco, amely korábban túlzásba vitt nemzetközi terjeszkedései miatt komoly bajba került. A vásárlók díjazzák az alacsonyabb árakat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG