3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A francia Carrefour áruházlánc "kizavarta" a Pepsi termékeit a boltok polcairól. Az üzletláncok a vevőket szeretnék megnyerni szövetségesnek. 

Folytatódik a kemény adok-kapok az áruházláncok és a nagy élelmiszermárkák árháborújában, hol a gyártók vonják vissza termékeiket, hol az áruházak tiltják le azokat a polcokról.

„Egyáltalán nem lep meg” – mondta egy francia vásároló a Reuters riporterének reagálva arra a hírre, hogy a franci kézben lévő, a világ legnagyobb, főként élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó boltláncai közé tartozó Carreforur kitiltja francia, belga, olasz és spanyol áruházaiból a PepsiCo termékeit a szerinte túlzott áremelések miatt. A vevő szerint túl sok olyan termék van az áruházak polcain, amely azért drágulhat, mert a fogyasztók kénytelenek megvásárolni.

Az áruházak és a nagy márkák csatája nem mostanában kezdődött. A Nestlé, az Unilever, a Coca-Cola és a Procter & Gamble is emelte az árait az elmúlt két évben arra hivatkozva, hogy növekvő költségeit kénytelen áthárítani termékei vásárlóira. Az áruházláncok azonban nehezményezik ezt, mert a drágább árut nehezebb eladni. A felek vitájában 2022-ben például az amerikai Kraft Heinz felfüggesztette bizonyos árui, például a ketchupök szállítását a Tescónak. A brit boltlánc azzal vádolta a céget, hogy „nem igazolható” áremeléseket hajt végre. A vitában végül a Heinz hátrált meg: az áremelést visszavonták és a termékek visszakerültek a Tesco polcaira.

A vevők lehetnek a szövetségesek

A Carrefour a PepsiCo elleni fellépésében most ugyanezzel érvel, és igyekszik megnyerni szövetségesnek a vásárlókat. Az amerikai cég termékei mellé feliratot helyeztek ki, ami tudatja a fogyasztókkal, hogy a raktárkészlet kimerülése után nem fogják árulni azokat, mert a gyártójuk „elfogadhatatlan” áremeléseket hajtott végre.

Sem a PepsiCo, sem a Carrefour nem kommentálta csatájukat a CNN megkeresésére.

A francia áruházlánc egyébként szeptemberben indított kampányt az ellen a jelenség ellen, hogy a gyártók zsugorítják termékeiket ugyanazért az árért. Ezt a szakzsargon legrammozásként vagy zsugorflációként, illetve zsugorinflációként (angolul shrinkflation) is említi. A kiskereskedő a Lindt csokoládéktól a liptonos jegesteákig számos termék gyártóját vádolta azzal, hogy nem adja át a nyersanyagárak csökkenéséből fakadó költségcsökkenését a vásárlóinak. 

Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour
Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour

A PepsiCo vezérigazgatója, Ramon L. Laguarta októberben egy tőzsdei tájékoztatón már belengette a várható áremeléseket 2023 végén. A Carrefour és a többi kiskereskedő saját márkás termékeik kínálatának bővítésével igyekszik tartani az árakat lehetőleg minőségi kompromisszumok nélkül.

A boltláncok és gyártók közötti háborúhoz adalék, hogy Franciaországban az éves infláció a novemberi 3,9 százalékról 4,1 százalékra gyorsult, ezen belül az élelmiszereknél 7,1 százalék után az év utolsó hónapjában 7,7 százalékos volt a tempó. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
Vásárló Így már nem lehet étrend-kiegészítőket reklámozni
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:03
Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Vásárló Itt a Szentkirályi válasza az energiaitalos szigorításra
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 14:49
Tiszteletben tartják.
Vásárló Május 1-jei hosszú hétvége: így lesznek nyitva a boltok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 13:23
Négynapos hosszú hétvége jön májusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG