3p

A francia Carrefour áruházlánc "kizavarta" a Pepsi termékeit a boltok polcairól. Az üzletláncok a vevőket szeretnék megnyerni szövetségesnek. 

Folytatódik a kemény adok-kapok az áruházláncok és a nagy élelmiszermárkák árháborújában, hol a gyártók vonják vissza termékeiket, hol az áruházak tiltják le azokat a polcokról.

„Egyáltalán nem lep meg” – mondta egy francia vásároló a Reuters riporterének reagálva arra a hírre, hogy a franci kézben lévő, a világ legnagyobb, főként élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó boltláncai közé tartozó Carreforur kitiltja francia, belga, olasz és spanyol áruházaiból a PepsiCo termékeit a szerinte túlzott áremelések miatt. A vevő szerint túl sok olyan termék van az áruházak polcain, amely azért drágulhat, mert a fogyasztók kénytelenek megvásárolni.

Az áruházak és a nagy márkák csatája nem mostanában kezdődött. A Nestlé, az Unilever, a Coca-Cola és a Procter & Gamble is emelte az árait az elmúlt két évben arra hivatkozva, hogy növekvő költségeit kénytelen áthárítani termékei vásárlóira. Az áruházláncok azonban nehezményezik ezt, mert a drágább árut nehezebb eladni. A felek vitájában 2022-ben például az amerikai Kraft Heinz felfüggesztette bizonyos árui, például a ketchupök szállítását a Tescónak. A brit boltlánc azzal vádolta a céget, hogy „nem igazolható” áremeléseket hajt végre. A vitában végül a Heinz hátrált meg: az áremelést visszavonták és a termékek visszakerültek a Tesco polcaira.

A vevők lehetnek a szövetségesek

A Carrefour a PepsiCo elleni fellépésében most ugyanezzel érvel, és igyekszik megnyerni szövetségesnek a vásárlókat. Az amerikai cég termékei mellé feliratot helyeztek ki, ami tudatja a fogyasztókkal, hogy a raktárkészlet kimerülése után nem fogják árulni azokat, mert a gyártójuk „elfogadhatatlan” áremeléseket hajtott végre.

Sem a PepsiCo, sem a Carrefour nem kommentálta csatájukat a CNN megkeresésére.

A francia áruházlánc egyébként szeptemberben indított kampányt az ellen a jelenség ellen, hogy a gyártók zsugorítják termékeiket ugyanazért az árért. Ezt a szakzsargon legrammozásként vagy zsugorflációként, illetve zsugorinflációként (angolul shrinkflation) is említi. A kiskereskedő a Lindt csokoládéktól a liptonos jegesteákig számos termék gyártóját vádolta azzal, hogy nem adja át a nyersanyagárak csökkenéséből fakadó költségcsökkenését a vásárlóinak. 

Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour
Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour

A PepsiCo vezérigazgatója, Ramon L. Laguarta októberben egy tőzsdei tájékoztatón már belengette a várható áremeléseket 2023 végén. A Carrefour és a többi kiskereskedő saját márkás termékeik kínálatának bővítésével igyekszik tartani az árakat lehetőleg minőségi kompromisszumok nélkül.

A boltláncok és gyártók közötti háborúhoz adalék, hogy Franciaországban az éves infláció a novemberi 3,9 százalékról 4,1 százalékra gyorsult, ezen belül az élelmiszereknél 7,1 százalék után az év utolsó hónapjában 7,7 százalékos volt a tempó. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG