3p

A francia Carrefour áruházlánc "kizavarta" a Pepsi termékeit a boltok polcairól. Az üzletláncok a vevőket szeretnék megnyerni szövetségesnek. 

Folytatódik a kemény adok-kapok az áruházláncok és a nagy élelmiszermárkák árháborújában, hol a gyártók vonják vissza termékeiket, hol az áruházak tiltják le azokat a polcokról.

„Egyáltalán nem lep meg” – mondta egy francia vásároló a Reuters riporterének reagálva arra a hírre, hogy a franci kézben lévő, a világ legnagyobb, főként élelmiszer-kiskereskedelemmel foglalkozó boltláncai közé tartozó Carreforur kitiltja francia, belga, olasz és spanyol áruházaiból a PepsiCo termékeit a szerinte túlzott áremelések miatt. A vevő szerint túl sok olyan termék van az áruházak polcain, amely azért drágulhat, mert a fogyasztók kénytelenek megvásárolni.

Az áruházak és a nagy márkák csatája nem mostanában kezdődött. A Nestlé, az Unilever, a Coca-Cola és a Procter & Gamble is emelte az árait az elmúlt két évben arra hivatkozva, hogy növekvő költségeit kénytelen áthárítani termékei vásárlóira. Az áruházláncok azonban nehezményezik ezt, mert a drágább árut nehezebb eladni. A felek vitájában 2022-ben például az amerikai Kraft Heinz felfüggesztette bizonyos árui, például a ketchupök szállítását a Tescónak. A brit boltlánc azzal vádolta a céget, hogy „nem igazolható” áremeléseket hajt végre. A vitában végül a Heinz hátrált meg: az áremelést visszavonták és a termékek visszakerültek a Tesco polcaira.

A vevők lehetnek a szövetségesek

A Carrefour a PepsiCo elleni fellépésében most ugyanezzel érvel, és igyekszik megnyerni szövetségesnek a vásárlókat. Az amerikai cég termékei mellé feliratot helyeztek ki, ami tudatja a fogyasztókkal, hogy a raktárkészlet kimerülése után nem fogják árulni azokat, mert a gyártójuk „elfogadhatatlan” áremeléseket hajtott végre.

Sem a PepsiCo, sem a Carrefour nem kommentálta csatájukat a CNN megkeresésére.

A francia áruházlánc egyébként szeptemberben indított kampányt az ellen a jelenség ellen, hogy a gyártók zsugorítják termékeiket ugyanazért az árért. Ezt a szakzsargon legrammozásként vagy zsugorflációként, illetve zsugorinflációként (angolul shrinkflation) is említi. A kiskereskedő a Lindt csokoládéktól a liptonos jegesteákig számos termék gyártóját vádolta azzal, hogy nem adja át a nyersanyagárak csökkenéséből fakadó költségcsökkenését a vásárlóinak. 

Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour
Erős lépés a francia boltlánctól. Fotó: Carrefour

A PepsiCo vezérigazgatója, Ramon L. Laguarta októberben egy tőzsdei tájékoztatón már belengette a várható áremeléseket 2023 végén. A Carrefour és a többi kiskereskedő saját márkás termékeik kínálatának bővítésével igyekszik tartani az árakat lehetőleg minőségi kompromisszumok nélkül.

A boltláncok és gyártók közötti háborúhoz adalék, hogy Franciaországban az éves infláció a novemberi 3,9 százalékról 4,1 százalékra gyorsult, ezen belül az élelmiszereknél 7,1 százalék után az év utolsó hónapjában 7,7 százalékos volt a tempó. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
Vásárló 7 dolog, amitől az energiaszinted és a fókuszod is a csúcson marad
Márkázott tartalom | 2025. május 20. 09:43
A mai rohanó világban nemcsak fizikailag, de szellemileg is helyt kell állnunk nap mint nap, ennek ellenére gyakran érezheted te is úgy, hogy a nap közepére teljesen lemerülsz. Ilyenkor nem tudsz koncentrálni, a feladatok csak gyűlnek, amitől egyre stresszesebb lehetsz. Ne aggódj, nem vagy ezzel egyedül. De még ennél is jobb hír az, hogy néhány tudatos döntéssel sokat tehetsz azért, hogy elkerüld ezt a spirált. Íme 7 dolog, amit ha beiktatsz a napjaidba, nagy különbséget tapasztalhatsz.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG