7p

Decemberben is kitartott az a folyamat, amit legutóbbi Árkosár-felmérésünk alkalmával hosszú idő után újra tapasztaltunk: éves szinten ismét csökkentek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben. Mindez nem csoda, hiszen tavaly ilyenkor a valaha volt legnagyobb élelmiszerár-inflációt mértünk. Bár ezúttal majdnem 10 ezer forinttal lett magasabb a számla vége, mint két éve ilyenkor, valamint a havi szintű árcsökkenés is megtorpant. Néhány termék ezúttal is 50 százalékot meghaladó mértékben drágult egy év leforgása alatt. Az egyik ilyen a cukor, de vajon mennyivel kell többet adnunk a szaloncukorért és a narancsért, mint tavaly karácsony előtt? Friss felmérésünkben ezt is megnéztük.

Egy évvel ezelőtt megjelent cikkünkben nem kevesebbet állítottunk, minthogy „újabb csúcsok dőltek meg (…) nagyobb éves drágulást mértünk, mint eddig valaha”. Akkor valóban bődületes áremelkedést tapasztaltunk az általunk vizsgált három hipermarketben: egészen elképesztő mértékben, 44 százalékkal került többe a családi nagybevásárlás, mint 2021 decemberében.

Hol tartunk most?

Októberre egy számjegyűre szelídült az infláció, viszont egyes közgazdászok kételkednek abban, hogy valóban 10 százalék alá csökkentek volna a fogyasztói árak, szerintük a 9,9 százalékot a KSH számítási módszertanának megváltoztatásával hozták ki. Bár a kormány szerint az infláció elleni harc beérett, további visszaszorítása érdekében jövő nyárig kitolták a kötelező akciózást. Tapasztalataink szerint az áruházak is előszeretettel reklámozzák, mely termékeket jelöltek ebbe a körbe, ezt külön táblákkal, a vásárlók számára egyértelműen jelzik.

Ami már most látszik és jó sorvezetője az inflációs folyamatoknak, továbbá pontos képet ad a magyar háztartások anyagi helyzetéről, az a kiskereskedelmi forgalom alakulása. Elemzők szerint az élelmiszerek árának csökkenését alapvetően két tényező okozhatja: a kiskereskedelmi forgalom jelentős mértékű csökkenése és a mezőgazdasági árak esése. A csütörtökön megjelent legfrissebb, októberi adatok továbbra sem túl fényesek: a kiskereskedelmi forgalom 6,5 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához viszonyítva, és de egy hónap alatt is 0,3 százalékkal mérséklődött.

30 ezer forint kevés, bezzeg két éve 

December 4-én, hétfőn – ahogy lassan 17 éve minden hónap elején – elmentünk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházába, hogy megnézzük, miként alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke, ami jól leképez egy családi nagybevásárlást. Elemzésünket most is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) aktuális, novemberi inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé.

Az utóbbi időben kivétel nélkül minden Árkosár-felmérésünkben szó esik a bázishatásról, vagyis arról a folyamatról, amelynek során tavaly ilyenkor olyan elképesztő mértékben emelkedtek az árak, hogy a jelenlegi áremelkedések százalékban kifejezett értéke most sokkal alacsonyabbnak tűnik. Előző hónapban előre megsaccoltuk, hogy a magas bázishatás miatt a novemberihez képest ezúttal még nagyobb árcsökkenésről számolhatunk be. Jóslatunk beigazolódott. 

Novemberben 50 hónapon át tartó sorozat tört meg, akkor éves és havi szinten is árcsökkenést mértünk. Ezúttal csak az egyiket sikerült összehozni, hiszen némileg drágábban tudtunk bevásárolni, mint egy hónapja.

Éves távlatot nézve az előző, novemberi -2,8 százalék után mostanra -4,3 százalékot faragtak az árakon a hipermarketek. Novemberhez képest két áruház árat emelt: a Tesco 0,6 százalékot, az Interspar 3,4 százalékot, az Auchannál 0,3 százalékos árcsökkenés történt.

Ezzel 1,2 százalékkal nőtt az Árkosár ellenértéke, ez egy hónap alatt 401 forint drágulást jelent. Viszont a hipermarketek árai között kicsi a különbség. A számla végösszege 32 378 és 34 717 forint között alakult, 2339 forint különbség van az első és a harmadik helyen végzett bolt között.

Így átlagosan 33 721 forintba került a családi nagybevásárlás decemberben.

Szép, szép, hogy a kiugró drágulás után mostanra lejjebb mentek az élelmiszerárak, ugyanakkor hogy lássuk, ez a 4,3 százalékos csökkenés mennyire nem számít soknak, megéri a két évvel ezelőtti árakhoz hasonlítani a mostani végösszeget: 2021 decemberében 25 ezer forint alatt úsztuk meg ugyanennek a 30 terméknek a beszerzését pontosan ezekben a hipermarketekben, most mindezekért 9239 forinttal kellett többet otthagynunk a kasszáknál.

Mit éreznek ebből a nyugdíjasok? Nekik mennyit drágult most a bevásárlás? Laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsaládhoz tartozó Mfor friss Nyugdíjas Árkosár cikkéből kiderül >>>>

Ha mindent ott vásárolnánk meg, ahol a legolcsóbb, akkor 31 257 forint is elég lett volna. Minden cikkben elmondjuk, bár jól hangzik most majdnem 2500 forintot spórolni, de akkora erőfeszítést jelentene ennek kivitelezése, hogy lényegében nem érné meg – főleg nem ilyen hidegben.

Nem olvad le a dobogóról a cukor - Mi drágult? Mi lett olcsóbb?

Előző felmérésünkhöz képest ugyannyi, 11 termék ára emelkedett 10 százalékot meghaladó mértékben. Ezúttal a legsúlyosabb áremelkedést a gyümölcsjoghurtnál találtuk: közel 55 százalékkal kerül most többe az általunk nézett termék, mint egy éve. A 30 vizsgált termék közül kiemelkedően, 50 százaléknál jobban nőtt a cukor ára (+52 százalék), de az ásványvíz is 40 százalékot meghaladóan drágult. Utóbbi egyébként is az elmúlt hónapok valamennyi felmérésében a drágulás-rekorderek közé került.

Ennél szívderítőbb, hogy 2021 decemberéhez képest számos termék ára 10 százaléknál jobban mérséklődött. A dobogó tetején ezúttal a sajt végzett, ami most több mint 48 százalékkal olcsóbb. Egy év alatt 20 százalékot meghaladóan mérséklődött még a tészta (-31,7 százalék), a margarin (-30,7 százalék), a tojás (-26,3 százalék), a liszt (-23,1 százalék), az alma (-22 százalék), a burgonya (-21,4 százalék) és a rizs (-20,9 százalék) ára.

Novemberhez viszonyítva 10 százalékkal nagyobb mértékű áremelkedést két tejterméknél (a tej 33,1 százalék, a tejföl 18,6 százalék) és a kenyérnél (10,1 százalék) láttuk. Négy terméknél mértünk 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést, ezek a sajt (-20,7 százalék), a margarin (-15,6 százalék), a chips (-13,9 százalék) és a csokoládé (-11,1 százalékkal). 

Ha spórolósra fognánk a karácsonyt - Havi legolcsóbbak

Minden felmérésünk során kiválasztunk plusz három terméket, amelyeknél minőséget és márkát nem nézve külön megnézzük az árakat. Decemberben adja magát, milyen szezonális árukat vesznek a vásárlók, így esett választásunk a szaloncukorra, a panettonéra és a narancsra.

A karácsony elmaradhatatlan kísérője és nassolnivalója a szaloncukor, az utóbbi évek decemberi Árkosár-felmérésének rendszeres szereplője. Míg tavaly lédig, azaz ömlesztett szaloncukrot már 1299 forintért találtunk a Tescóban, idén is a legolcsóbbra itt bukkantunk: 1499 forintért adták kilóját. Ennél valamivel drágábban, 2199 forintért kínálta az Auchan és az Interspar is a lédig szaloncukrot. Igaz, van miből válogatni az édesszájúaknak: számtalan íz közül lehet választani mindhárom áruházban.

A panettone egy tradicionális, olasz karácsonyi kalács, jobbára csak az ünnepi időszakban elérhető a hazai boltokban. Legkedvezőbb áron a Tescóból szerezhetünk be ilyen süteményt: a saját márkás termék kilós ára 3598 forintra jött ki. Az Auchanban a Piacell márkájú panettone bizonyult a legolcsóbbnak, a 750 grammos kiszerelésű terméket 4999 forintért adták, kilója 6665 forintba kerül. Az Intersparban cseresznyés ízesítésű Breramilano márkájú kalácsot találtunk, 7999 forintos kilós áron.

A tél és az influenzaszezon kötelező vitaminforrása a narancs. Összehasonlítási alapunk ennél a terméknél is van: tavaly már 389 forintért is lehetett kapni, idén ennél jóval drágábban mérték a gyümölcs kilóját. Míg az Intersparban 499, a Tescóban 699, addig az Auchanban 799 forintért láttunk Görögországból származó narancsot.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A fehérborok gyöngyszeme
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 13:50
A Sauvignon Blanc, a világ egyik legkedveltebb fehérborfajtája, igazi élvezet azoknak, akik szeretik a friss és élénk savakkal teli italokat. Ez a borfajta rendkívüli karakterrel rendelkezik, ízével a citrusos, zöldfűszeres aromák uralják az összhatást. Nem véletlen, hogy sokak szívébe belopja magát ez a fehérbor: kombinálja a könnyedséget és az intenzív ízeket. Képzeld el, hogy egy forró nyári délutánt egy hűvösen behűtött pohár Sauvignon Blanc társaságában töltesz el. Nem hangzik csábítóan?
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Hogyan történik a hajbeültetés?
Márkázott tartalom | 2025. november 1. 11:24
Sajnos sokan küzdenek a kopaszodással, van, hogy már viszonylag fiatalon jelentkeznek a “tünetek”. Szerencsére már van megoldás, a hajbeültetés sok ember számára jelent hosszú távú alternatívát. Egy ilyen beavatkozás azonban nem rövid idő, felkészülésre van szükség és jobb, ha a teljes napunkat szabaddá tesszük.
Vásárló Egészséges haj – a magabiztosság természetes forrása
Márkázott tartalom | 2025. október 30. 11:39
A hajunk sokkal többet jelent egyszerű megjelenésnél. Önbizalmat ad, tükrözi egészségünket és befolyásolja azt, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Nem véletlen, hogy a hajvesztés vagy a fejbőrproblémák komoly lelki terhet jelenthetnek.  Szerencsére ma már léteznek olyan korszerű megoldások, amelyekkel visszanyerhető a természetes, egészséges hajkorona.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG