6p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az áremelkedés mértéke elmarad a történelmi csúcstól, de így is fájdalmas lesz az év utolsó nagybevásárlása: a hipermarketekben közel 14 százalékkal többe került minta-élelmiszerkosarunk, mint egy évvel ezelőtt. Az áruházak között minimális a különbség, így spórolni sem könnyű - itt az év utolsó Privátbankár Árkosár-felmérés eredménye, ráadásként szaloncukor-, narancs- és gesztenye-árkörképpel.

Novemberben - részben a bázishatás, azaz a 2020. novemberi alacsonyabb árszínvonal miatt - történelmi mértékű áremelkedést mértünk élelmiszer-fronton: a Privátbankár Árkosár felméréssorozat közel 15 éves történetében még sosem fordult elő 17 százalékos ugrás egy év alatt.

December 3-án újra nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke.

Az aktuális eredményeket mindig egy nappal a KSH friss inflációs adatközlése előtt tesszük közzé - decemberben is így teszünk, hiszen a hivatal szerdán adja ki jelentését a fogyasztói árak novemberi alakulásáról. Mivel az Árkosár módszertana egyszerűbb, mint a KSH-é, gyakorlatilag egy hónappal a hivatal előtt járunk - tekintve, hogy az élelmiszerárak terén rekord áremelkedést mértünk legutóbb, nem meglepő, hogy a hivatalos általános inflációs adatot is idei (sőt, 2007 óta nem látott) csúcsra, 7 százalék fölé várják az elemzők.

Már a legutóbbi adatközlésnél, a KSH pókháló-ábráját vizsgálva is feltűnő volt: bár az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk csoportja húzta a legnagyobb mértékben felfelé az indexet, ez jól prognosztizálható volt, ismert folyamatok eredményeként állt elő a helyzet. A váratlanul magas inflációs adatban az igazi meglepetést az élelmiszerek kategóriájának vártnál nagyobb drágulása okozta (persze csak azoknak, akik nem követik a Privátbankár Árkosár-felméréssorozatot...).

Egy év alatt majdnem 14 százalékkal drágább lett a bevásárlás

A szakértők a novemberi csúcs után decemberre az infláció lassulását várják - ebben persze az üzemanyagárak maximálása is szerepet játszhat, de legfrissebb felmérésünk szerint decemberben talán az élelmiszerárak sem húzzák annyira felfelé majd az árakat, mint legutóbb. Bár továbbra is kétszámjegyű az éves áremelkedés mértéke, a novemberi csúcsnál alacsonyabb lett a decemberi eredmény: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai alapján

13,8 százalékkal kerül többe az év utolsó nagybevásárlása, mint egy évvel ezelőtt.

Az előző havi csúcsnál két áruházban valamivel kevesebb pénzért tölthetjük meg a kosarat, egy áruházban viszont 6,5 százalékos havi áremelést mértünk, így az átlagos áremelkedés novemberhez képest 1,9 százalékos lett. Éves szinten egységesebb a kép: mindhárom áruházban kétszámjegyű áremelkedést mértünk tavalyhoz képest, ezek 10,4 és 19,2 százalék között szóródnak.

A legmagasabb éves áremelkedést mutató áruház lett így is a legolcsóbb, ami azt jelenti, hogy továbbra is hihetetlenül kicsi a különbség az üzletláncok között: aktuálisan alig 2,3 százalék az eltérés a legrdágább és a legolcsóbb hipermarket között, máshogy mondva: szinte teljesen mindegy, hogy vásárolunk be, mert bár az egyes termékek szintjén nyilván vannak kisebb-nagyobb eltérések az árak között, minta-élelmiszerkosarunk ára a végösszeget tekintve nem mutat érdemi eltérést.

Mindhárom vizsgált áruházban 24 ezer forint fölött volt a vásárlás végösszege, az Árkosár átlagos értéke 

2021 decemberében 24 482 forint volt.

Természetesen ez is történelmi csúcs, de ilyen inflációs folyamatok mellett talán már nem is érdemes minden hónapban rácsodálkozni erre. Az idei decemberi végösszeg 2974 forinttal haladja meg a tavalyi mintabevásárlásunk végösszegét.

Aki ennél valamivel olcsóbban szeretné megúszni a nagybevásárlást, az megpróbálkozhat azzal, hogy mindent ott vesz meg, ahol épp a legolcsóbban adják. Bár így akár 22 301 forintból is kijöhetne ugyanaz a 30 termék, ehhez 3 áruházat is végig kellene látogatnunk egy nap alatt, vagy 3 bevásárlócsapatot kell elindítanunk - egyik sem tűnik optimális megoldásnak, és csak 2100 forintot spórolhatnánk ezzel a módszerrel.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legjobb december eleji akciókat az almánál és az ásványvíznél láttuk - ez a két termék 19 illetve 14 százalékkal olcsóbb volt most, mint egy hónappal ezelőtt. A legnagyobb havi áremelkedést a sajtnál mértük (bő 26 százalék), de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a banán, a kenyér, a tojás, a kávé, a tea, a chips, és egyes üdítők, gyümölcslevek is.

Ennél jóval érdekesebb az éves eredmény: mely termékek ára változott a legnagyobbat tavaly decemberhez képest? Jelentősebb árcsökkenést most csak a jeges teánál és az ásványvíznél mértünk: előbbi közel 17, utóbbi 14,4 százalékkal olcsóbban került most a polcokra, mint egy éve. A jelentősebb (10 százalékot meghaladó) éves áremelkedést mutató termékek listája ennél sokkal hosszabb, az élen a margarin áll 52 százalékos emelkedéssel:

  • margarin (+52%)
  • chips (+35%)
  • krumpli (+29%)
  • narancslé (+28%)
  • szénsavas üdítő (+27%)
  • tömény szeszesital (+26%)
  • tea (+24%)
  • tejföl (24%)
  • étolaj (+22%)
  • liszt (+21%)
  • kenyér (+19%)
  • tojás (+19%)
  • joghurt (+16%)
  • sajt (+14%)
  • kávé (+13%)
  • cukor (+13%)
  • túródesszert (+13%)
  • pezsgő (+13%)

Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com
Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com

Az év során - különösen a második félévben - az étolaj és a margarin egyébként is a legnagyobb áremelkedést mutató termékek voltak. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágulnak ilyen mértékben. Az alábbi grafikonon látható, hogyan "robbant fel" a margarin ára - a 2020. januári értéket vettük 100 százaléknak:

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is választottunk 3 terméket az Árkosár-tételeken felül, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol árulják őket a legolcsóbban. 

December elején természetesen már mindenhol nagy választékban kapható szaloncukor, ebből a legolcsóbb mindenhol a kimért, azaz lédig változat volt. A Tescóban akár már 949 forintért is megvehettük kilónként, számos ízben az édességet; az Auchanban 1349 forint volt a kilónkénti ár, az Intersparban pedig 1399 forint.

A tél egyik legkedveltebb gyümölcse a narancs, a felmérés időpontjában ezt az Auchanban kínálták a legolcsóbban, a görög gyümölcs kilója csak 288 forint volt. Az Interspar 329-ért szintén görög narancsot adott, a Tescóban a spanyol narancs kilója 599 forint volt.

A zöldségosztályokon már a kimért, sütni való gesztenye is megjelent, az Auchan és az Interspar egyaránt 2799 forintért árulta az egyébként Kínából beszerzett gesztenye kilóját, a Tescóban 2999 forint volt a gesztenye árcéduláján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG