6p

Az áremelkedés mértéke elmarad a történelmi csúcstól, de így is fájdalmas lesz az év utolsó nagybevásárlása: a hipermarketekben közel 14 százalékkal többe került minta-élelmiszerkosarunk, mint egy évvel ezelőtt. Az áruházak között minimális a különbség, így spórolni sem könnyű - itt az év utolsó Privátbankár Árkosár-felmérés eredménye, ráadásként szaloncukor-, narancs- és gesztenye-árkörképpel.

Novemberben - részben a bázishatás, azaz a 2020. novemberi alacsonyabb árszínvonal miatt - történelmi mértékű áremelkedést mértünk élelmiszer-fronton: a Privátbankár Árkosár felméréssorozat közel 15 éves történetében még sosem fordult elő 17 százalékos ugrás egy év alatt.

December 3-án újra nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke.

Az aktuális eredményeket mindig egy nappal a KSH friss inflációs adatközlése előtt tesszük közzé - decemberben is így teszünk, hiszen a hivatal szerdán adja ki jelentését a fogyasztói árak novemberi alakulásáról. Mivel az Árkosár módszertana egyszerűbb, mint a KSH-é, gyakorlatilag egy hónappal a hivatal előtt járunk - tekintve, hogy az élelmiszerárak terén rekord áremelkedést mértünk legutóbb, nem meglepő, hogy a hivatalos általános inflációs adatot is idei (sőt, 2007 óta nem látott) csúcsra, 7 százalék fölé várják az elemzők.

Már a legutóbbi adatközlésnél, a KSH pókháló-ábráját vizsgálva is feltűnő volt: bár az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk csoportja húzta a legnagyobb mértékben felfelé az indexet, ez jól prognosztizálható volt, ismert folyamatok eredményeként állt elő a helyzet. A váratlanul magas inflációs adatban az igazi meglepetést az élelmiszerek kategóriájának vártnál nagyobb drágulása okozta (persze csak azoknak, akik nem követik a Privátbankár Árkosár-felméréssorozatot...).

Egy év alatt majdnem 14 százalékkal drágább lett a bevásárlás

A szakértők a novemberi csúcs után decemberre az infláció lassulását várják - ebben persze az üzemanyagárak maximálása is szerepet játszhat, de legfrissebb felmérésünk szerint decemberben talán az élelmiszerárak sem húzzák annyira felfelé majd az árakat, mint legutóbb. Bár továbbra is kétszámjegyű az éves áremelkedés mértéke, a novemberi csúcsnál alacsonyabb lett a decemberi eredmény: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai alapján

13,8 százalékkal kerül többe az év utolsó nagybevásárlása, mint egy évvel ezelőtt.

Az előző havi csúcsnál két áruházban valamivel kevesebb pénzért tölthetjük meg a kosarat, egy áruházban viszont 6,5 százalékos havi áremelést mértünk, így az átlagos áremelkedés novemberhez képest 1,9 százalékos lett. Éves szinten egységesebb a kép: mindhárom áruházban kétszámjegyű áremelkedést mértünk tavalyhoz képest, ezek 10,4 és 19,2 százalék között szóródnak.

A legmagasabb éves áremelkedést mutató áruház lett így is a legolcsóbb, ami azt jelenti, hogy továbbra is hihetetlenül kicsi a különbség az üzletláncok között: aktuálisan alig 2,3 százalék az eltérés a legrdágább és a legolcsóbb hipermarket között, máshogy mondva: szinte teljesen mindegy, hogy vásárolunk be, mert bár az egyes termékek szintjén nyilván vannak kisebb-nagyobb eltérések az árak között, minta-élelmiszerkosarunk ára a végösszeget tekintve nem mutat érdemi eltérést.

Mindhárom vizsgált áruházban 24 ezer forint fölött volt a vásárlás végösszege, az Árkosár átlagos értéke 

2021 decemberében 24 482 forint volt.

Természetesen ez is történelmi csúcs, de ilyen inflációs folyamatok mellett talán már nem is érdemes minden hónapban rácsodálkozni erre. Az idei decemberi végösszeg 2974 forinttal haladja meg a tavalyi mintabevásárlásunk végösszegét.

Aki ennél valamivel olcsóbban szeretné megúszni a nagybevásárlást, az megpróbálkozhat azzal, hogy mindent ott vesz meg, ahol épp a legolcsóbban adják. Bár így akár 22 301 forintból is kijöhetne ugyanaz a 30 termék, ehhez 3 áruházat is végig kellene látogatnunk egy nap alatt, vagy 3 bevásárlócsapatot kell elindítanunk - egyik sem tűnik optimális megoldásnak, és csak 2100 forintot spórolhatnánk ezzel a módszerrel.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legjobb december eleji akciókat az almánál és az ásványvíznél láttuk - ez a két termék 19 illetve 14 százalékkal olcsóbb volt most, mint egy hónappal ezelőtt. A legnagyobb havi áremelkedést a sajtnál mértük (bő 26 százalék), de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a banán, a kenyér, a tojás, a kávé, a tea, a chips, és egyes üdítők, gyümölcslevek is.

Ennél jóval érdekesebb az éves eredmény: mely termékek ára változott a legnagyobbat tavaly decemberhez képest? Jelentősebb árcsökkenést most csak a jeges teánál és az ásványvíznél mértünk: előbbi közel 17, utóbbi 14,4 százalékkal olcsóbban került most a polcokra, mint egy éve. A jelentősebb (10 százalékot meghaladó) éves áremelkedést mutató termékek listája ennél sokkal hosszabb, az élen a margarin áll 52 százalékos emelkedéssel:

  • margarin (+52%)
  • chips (+35%)
  • krumpli (+29%)
  • narancslé (+28%)
  • szénsavas üdítő (+27%)
  • tömény szeszesital (+26%)
  • tea (+24%)
  • tejföl (24%)
  • étolaj (+22%)
  • liszt (+21%)
  • kenyér (+19%)
  • tojás (+19%)
  • joghurt (+16%)
  • sajt (+14%)
  • kávé (+13%)
  • cukor (+13%)
  • túródesszert (+13%)
  • pezsgő (+13%)

Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com
Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com

Az év során - különösen a második félévben - az étolaj és a margarin egyébként is a legnagyobb áremelkedést mutató termékek voltak. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágulnak ilyen mértékben. Az alábbi grafikonon látható, hogyan "robbant fel" a margarin ára - a 2020. januári értéket vettük 100 százaléknak:

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is választottunk 3 terméket az Árkosár-tételeken felül, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol árulják őket a legolcsóbban. 

December elején természetesen már mindenhol nagy választékban kapható szaloncukor, ebből a legolcsóbb mindenhol a kimért, azaz lédig változat volt. A Tescóban akár már 949 forintért is megvehettük kilónként, számos ízben az édességet; az Auchanban 1349 forint volt a kilónkénti ár, az Intersparban pedig 1399 forint.

A tél egyik legkedveltebb gyümölcse a narancs, a felmérés időpontjában ezt az Auchanban kínálták a legolcsóbban, a görög gyümölcs kilója csak 288 forint volt. Az Interspar 329-ért szintén görög narancsot adott, a Tescóban a spanyol narancs kilója 599 forint volt.

A zöldségosztályokon már a kimért, sütni való gesztenye is megjelent, az Auchan és az Interspar egyaránt 2799 forintért árulta az egyébként Kínából beszerzett gesztenye kilóját, a Tescóban 2999 forint volt a gesztenye árcéduláján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG