6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az áremelkedés mértéke elmarad a történelmi csúcstól, de így is fájdalmas lesz az év utolsó nagybevásárlása: a hipermarketekben közel 14 százalékkal többe került minta-élelmiszerkosarunk, mint egy évvel ezelőtt. Az áruházak között minimális a különbség, így spórolni sem könnyű - itt az év utolsó Privátbankár Árkosár-felmérés eredménye, ráadásként szaloncukor-, narancs- és gesztenye-árkörképpel.

Novemberben - részben a bázishatás, azaz a 2020. novemberi alacsonyabb árszínvonal miatt - történelmi mértékű áremelkedést mértünk élelmiszer-fronton: a Privátbankár Árkosár felméréssorozat közel 15 éves történetében még sosem fordult elő 17 százalékos ugrás egy év alatt.

December 3-án újra nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke.

Az aktuális eredményeket mindig egy nappal a KSH friss inflációs adatközlése előtt tesszük közzé - decemberben is így teszünk, hiszen a hivatal szerdán adja ki jelentését a fogyasztói árak novemberi alakulásáról. Mivel az Árkosár módszertana egyszerűbb, mint a KSH-é, gyakorlatilag egy hónappal a hivatal előtt járunk - tekintve, hogy az élelmiszerárak terén rekord áremelkedést mértünk legutóbb, nem meglepő, hogy a hivatalos általános inflációs adatot is idei (sőt, 2007 óta nem látott) csúcsra, 7 százalék fölé várják az elemzők.

Már a legutóbbi adatközlésnél, a KSH pókháló-ábráját vizsgálva is feltűnő volt: bár az egyéb cikkek, üzemanyagok és a szeszes italok, dohányáruk csoportja húzta a legnagyobb mértékben felfelé az indexet, ez jól prognosztizálható volt, ismert folyamatok eredményeként állt elő a helyzet. A váratlanul magas inflációs adatban az igazi meglepetést az élelmiszerek kategóriájának vártnál nagyobb drágulása okozta (persze csak azoknak, akik nem követik a Privátbankár Árkosár-felméréssorozatot...).

Egy év alatt majdnem 14 százalékkal drágább lett a bevásárlás

A szakértők a novemberi csúcs után decemberre az infláció lassulását várják - ebben persze az üzemanyagárak maximálása is szerepet játszhat, de legfrissebb felmérésünk szerint decemberben talán az élelmiszerárak sem húzzák annyira felfelé majd az árakat, mint legutóbb. Bár továbbra is kétszámjegyű az éves áremelkedés mértéke, a novemberi csúcsnál alacsonyabb lett a decemberi eredmény: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai alapján

13,8 százalékkal kerül többe az év utolsó nagybevásárlása, mint egy évvel ezelőtt.

Az előző havi csúcsnál két áruházban valamivel kevesebb pénzért tölthetjük meg a kosarat, egy áruházban viszont 6,5 százalékos havi áremelést mértünk, így az átlagos áremelkedés novemberhez képest 1,9 százalékos lett. Éves szinten egységesebb a kép: mindhárom áruházban kétszámjegyű áremelkedést mértünk tavalyhoz képest, ezek 10,4 és 19,2 százalék között szóródnak.

A legmagasabb éves áremelkedést mutató áruház lett így is a legolcsóbb, ami azt jelenti, hogy továbbra is hihetetlenül kicsi a különbség az üzletláncok között: aktuálisan alig 2,3 százalék az eltérés a legrdágább és a legolcsóbb hipermarket között, máshogy mondva: szinte teljesen mindegy, hogy vásárolunk be, mert bár az egyes termékek szintjén nyilván vannak kisebb-nagyobb eltérések az árak között, minta-élelmiszerkosarunk ára a végösszeget tekintve nem mutat érdemi eltérést.

Mindhárom vizsgált áruházban 24 ezer forint fölött volt a vásárlás végösszege, az Árkosár átlagos értéke 

2021 decemberében 24 482 forint volt.

Természetesen ez is történelmi csúcs, de ilyen inflációs folyamatok mellett talán már nem is érdemes minden hónapban rácsodálkozni erre. Az idei decemberi végösszeg 2974 forinttal haladja meg a tavalyi mintabevásárlásunk végösszegét.

Aki ennél valamivel olcsóbban szeretné megúszni a nagybevásárlást, az megpróbálkozhat azzal, hogy mindent ott vesz meg, ahol épp a legolcsóbban adják. Bár így akár 22 301 forintból is kijöhetne ugyanaz a 30 termék, ehhez 3 áruházat is végig kellene látogatnunk egy nap alatt, vagy 3 bevásárlócsapatot kell elindítanunk - egyik sem tűnik optimális megoldásnak, és csak 2100 forintot spórolhatnánk ezzel a módszerrel.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A legjobb december eleji akciókat az almánál és az ásványvíznél láttuk - ez a két termék 19 illetve 14 százalékkal olcsóbb volt most, mint egy hónappal ezelőtt. A legnagyobb havi áremelkedést a sajtnál mértük (bő 26 százalék), de 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egy hónap alatt a banán, a kenyér, a tojás, a kávé, a tea, a chips, és egyes üdítők, gyümölcslevek is.

Ennél jóval érdekesebb az éves eredmény: mely termékek ára változott a legnagyobbat tavaly decemberhez képest? Jelentősebb árcsökkenést most csak a jeges teánál és az ásványvíznél mértünk: előbbi közel 17, utóbbi 14,4 százalékkal olcsóbban került most a polcokra, mint egy éve. A jelentősebb (10 százalékot meghaladó) éves áremelkedést mutató termékek listája ennél sokkal hosszabb, az élen a margarin áll 52 százalékos emelkedéssel:

  • margarin (+52%)
  • chips (+35%)
  • krumpli (+29%)
  • narancslé (+28%)
  • szénsavas üdítő (+27%)
  • tömény szeszesital (+26%)
  • tea (+24%)
  • tejföl (24%)
  • étolaj (+22%)
  • liszt (+21%)
  • kenyér (+19%)
  • tojás (+19%)
  • joghurt (+16%)
  • sajt (+14%)
  • kávé (+13%)
  • cukor (+13%)
  • túródesszert (+13%)
  • pezsgő (+13%)

Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com
Kétszer is meggondoljuk, mi kerüljön a karácsonyi sütibe - illusztráció: depositphotos.com

Az év során - különösen a második félévben - az étolaj és a margarin egyébként is a legnagyobb áremelkedést mutató termékek voltak. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágulnak ilyen mértékben. Az alábbi grafikonon látható, hogyan "robbant fel" a margarin ára - a 2020. januári értéket vettük 100 százaléknak:

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is választottunk 3 terméket az Árkosár-tételeken felül, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol árulják őket a legolcsóbban. 

December elején természetesen már mindenhol nagy választékban kapható szaloncukor, ebből a legolcsóbb mindenhol a kimért, azaz lédig változat volt. A Tescóban akár már 949 forintért is megvehettük kilónként, számos ízben az édességet; az Auchanban 1349 forint volt a kilónkénti ár, az Intersparban pedig 1399 forint.

A tél egyik legkedveltebb gyümölcse a narancs, a felmérés időpontjában ezt az Auchanban kínálták a legolcsóbban, a görög gyümölcs kilója csak 288 forint volt. Az Interspar 329-ért szintén görög narancsot adott, a Tescóban a spanyol narancs kilója 599 forint volt.

A zöldségosztályokon már a kimért, sütni való gesztenye is megjelent, az Auchan és az Interspar egyaránt 2799 forintért árulta az egyébként Kínából beszerzett gesztenye kilóját, a Tescóban 2999 forint volt a gesztenye árcéduláján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG