Amikor a magyarok vásárolnak, 54 százalékuk tartja egyik legfontosabb szempontnak az árat. Ez az arány valamivel alacsonyabb, mint a 65 százalékos európai átlag. Az áru minősége a magyarok 46 százalékánál tartozik vásárlási döntésük legfontosabb kritériumai közé. Ennél nagyobb, 73 százalék a vizsgált huszonkilenc európai ország átlaga.
A listától csak alig lehet minket eltántorítani
Ami a tervszerűséget illeti, nálunk is, Európában is átlagosan a fogyasztók egyaránt 88 százaléka szokta kisebb-nagyobb gyakorisággal felírni egy listára, hogy majd mit szándékozik megvenni egy üzletben - derül ki a Nielsen nemzetközi internetes felméréséből.
A gazdasági helyzet, illetve az életszínvonal változása jelentősen befolyásolja a vásárlási szokásokat. Amíg a világ fejlődő régióiban a fogyasztók közel fele valamilyen impulzus hatására gyakran olyan termékeket is megvesz, amelyekre aktuálisan nincs szüksége, addig Európában csak a válaszadók átlag 27, Magyarországon pedig mindössze 10 százaléka mondja azt, hogy el szokott csábulni – állapítja meg a felmérés egyik eredményéről Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.
Állítás |
Európai átlag |
Magyar-ország |
Ausztria |
Cseh- ország |
Horvát-ország |
Lengyel-ország |
Románia |
Szlovákia |
Gyakran veszek impulzus hatására olyan termékeket, amelyekre aktuálisan éppen nincs szükségem |
27 |
10 |
28 |
14 |
25 |
40 |
26 |
33 |
Vásárláskor egyik legfontosabb szempontom az ár |
65 |
54 |
76 |
66 |
62 |
65 |
69 |
70 |
Vásárláskor egyik legfontosabb szempontom a minőség |
73 |
46 |
75 |
78 |
73 |
80 |
84 |
84 |
Mielőtt vásárolni indulok, megvan, hogy mely márkákat részesítem előnyben |
64 |
51 |
70 |
56 |
69 |
68 |
75 |
73 |
Gyakran vagy néha listát állítok össze arról, hogy majd mit szeretnék megvenni a boltban |
88 |
88 |
85 |
84 |
94 |
88 |
93 |
88 |
Tervezni a jövőre fontosabb, mint a mának élni |
50 |
59 |
42 |
40 |
52 |
63 |
49 |
53 |
Fontos, hogy az ember felsőfokú képzésben részesüljön |
68 |
52 |
37 |
61 |
76 |
82 |
84 |
67 |
Az állítással egyetértő válaszadók százalékában.
Imádjuk az akciókat és az ajándékokat
Világszerte a gazdasági körülmények úgy befolyásolják a kereskedelmet, hogy mindenütt kialakult a fogyasztók igénye akciókra és promóciókra. Általában odafigyelek a promóciókkal és akciókkal kapcsolatos információkra – állítja a válaszadó magyarok 59 százaléka és az európaiak 54 százalék.
Vásárlás szempontjából vonzóbbá tesz egy terméket, ha ingyen ajándékot is adnak hozzá – mondja a megkérdezett magyarok 52, míg európaiak átlag 58 százaléka. A globális átlag még magasabb, 59 százalék.
A tudás hatalom
Jobban dönthet egy üzlet eladóterében, aki felkészül a vásárlásra, és előzetesen tájékozódik a kínálatról – mutat rá Melisek Eszter. Mielőtt elindul egy üzletbe, a magyar fogyasztók 46 százaléka gyűjt össze információkat és véleményeket a különböző termékekkel kapcsolatban. Európában a kutatásban részt vettek átlagosan 51, globálisan 63 százaléka.
Szakemberek tanácsára hallgat, az általuk ajánlott termékekben bízik a vizsgált ötvennyolc ország válaszadóinak átlag 52, Európában 45, hazánkban pedig 40 százaléka.
Carpe diem vagy párnába varrt bankók?
A fogyasztással kapcsolatban a vásárlási kedvet befolyásolja az is, hogy az emberek mekkora része él a mának, és hányan igyekeznek takarékoskodni. Inkább ma elköltöm a pénzem, minthogy spóroljak a holnapra. Itt a magyar egyetértők aránya 10, az egyet nem értőké pedig 66 százalék. A további 24 százalék nem foglal állást egyik irányban sem. Az idézett állítással Európában a válaszadók átlag 24 százaléka ért egyet, 47 pedig nem.