Meglehetősen vegyes a kép az élelmiszer-porondon. A hipermarketekben március és április eleje között feljebb kúsztak az árak, a Privátbankár Árkosara szerint ugyanis 1 százalékkal közel 35 ezer forintra nőtt egy családi nagybevásárlás ára. A Központi Statisztikai Hivatal márciusban havi szinten 0,1, éves szinten pedig 0,7 százalékos élelmiszer-inflációt, azaz szerény drágulást mért.
Ugyanakkor a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése kedvező eredményt hozott. Az Aldi, a Lidl és a Penny árainak átlaga alapján a kosár ára 9822 forintba került április közepén. Ez 0,8 százalékkal marad el a februári 9902 forintos átlagtól és majdnem 5 százalékkal elmarad a tavaly októberi 10 ezer forint feletti összegtől.
Már megint az alma
A legnépszerűbb gyümölcsök közé sorolható alma árazása változékonynak mondható. A februári árfelmérésben felfelé húzta a kosárértéket. Ezúttal azonban a másik irányt választotta. Az átlagár 400 forint alá került. A csirkemell is hozzájárult ehhez, miután az egyik diszkontban a többiekhez hasonló 1600 forint feletti ár helyett 1315 forintos akció volt, így lehúzta az átlagot. Szintén olcsóbb lett a kristálycukor, az átlagár 300 forint alá süllyedt. Az egyik lánc banánakciót hirdetett, az 549 forintos ár bőven elmarad a többiekre és a múlt hónapra jellemző 700 fornitos ártól.
Drágult ugyanakkor például a Coca-Cola, a kétliteres verzió ára 729 forint mindenhol, jó eséllyel a korábbi 699 forintos ár helyett ennyit kell majd érte fizetni a jövőben, leszámítva az akciós időszakokat. Szintén többet kell a pénztáraknál hagyni a trappista sajtért.
Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni. A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Ahogy szó volt róla, októberhez képest komolyabb mértékben. Bár a trappista sajt, a krumpli és a kóla 4-29 százalékkal drágább lett, a termékek többsége olcsóbban kapható. A csirkemellfilé közel 20 százalékkal lett olcsóbb, igaz, ez részben a már említett áprilisi - 1315 forintos - akciós árnak is köszönhető. A finomlisztnél 9, az almánál 30 százalékos mérséklődés látható ezen az időtávon.
Arra a kérdésre, hogy szélesebb körben is negatív irányba indulnak-e az élelmiszerárak majd a hipermarketeket szondázó, május elején megjelentő Privábankár Árkosár-felmérés, valamint a KSH ad választ az inflációs elemzésében.