4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 

Az még kérdés, hogy februárban hogyan alakultak az átlagos élelmiszerárak a hivatalos adatok szerint, a Privátbankár Diszkont Árkosár hónap végén készített rendszeres felmérése szerint felemás kép látható januárhoz képest, októberhez viszonyítva viszont egyértelmű a képlet.  

Változás történt

Az árkosár tartalma változott, annyiban, hogy kikerült belőle a folyékony mosópor, mivel ezeknél nehéz pontosan összevetni a diszkontokban elérhető legolcsóbb termékeket.

Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos
Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos

Annak érdekében, hogy csak élelmiszerek legyenek a kosárban, kikerült a legolcsóbb 8/10 tekercses vécépapír is, amelynek az ára viszonylag stabil volt egyébként. (A kosár tartalmi változásának részleteit a keretes írás mutatja be.)

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Az "almás krumpli" a ludas

Februárban az alapvető élelmiszereket és népszerű gyümölcsöket tartalmazó kosár a három diszkontlánc átlagában 9715 forint volt. Ez 1 százalékos drágulás az azonos termékek januári 9607 forintos átlagához képest.

Az áremelkedés elsősorban a krumplinak és az almának köszönhető, mert előbbi az egyik boltláncban jelentős árkedvezményt nyújtó akcióban volt megvásárolható kilónként 150 forintért, a másik két diszkontban 300 forint körüli ár volt a jellemző. Az alma pedig az egyik diszkontban majdnem 700 forint volt kilónként, szemben a riválisok 400 forint alatti "árfolyamával". A burgonya és az alma nélkül a kosár átlagára 1 százalékkal 9 ezer forint alá csökkent volna a januári 9067 forintról. 

Lejtmenet októberhez képest

Októberhez viszonyítva az "új" kosárban lévő élelmiszerek ára még jelentősebben csökkent. Akkor 10 349 forint volt az átlagára, ehhez képest a februári 9715 forintos összeg 6 százalékos csökkenés. Bár a banán 7, a tartós tej 6 százalékkal lett drágább tavaly október óta, a többi termék ára csökkent a három diszkont átlagát nézve.

A termékek többsége olcsóbb lett. Két számjegyű árcsökkenés következett be október óta egyebek mellett a spagetti, a csirkemellfilé, az étolaj és a cukor esetében. Utóbbiak 11-18 százalékos mérséklődést könyvelhettek el ezen az időtávon. 

Mi áll az élelmiszer-infláció hátterében? 

A Privátbankár Diszkont Árkosara és a hipermarketek árait "versenyeztető" Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei is arra utalnak, hogy vége a 2022-ben és 2023 elején látott elképesztő áremelkedésnek az élelmiszereknél. 

A Magyar Nemzeti Bank napokban megjelent elemzése pedig részletesen vizsgálta az elmúlt időszak tendenciáit. Kiderült, hogy 2021 júniusa és 2023 decembere között 56,3 százalékkal emelkedtek hazánkban az élelmiszerek árai, ami a legmagasabb az EU országok körében. Magyarországot követően a balti és régiós országokban regisztrálták a legnagyobb áremelkedést ebben az időszakban. Ezzel összefüggésben az élelmiszerekért már az európai átlagnak megfelelő árat fizettek a magyar vásárlók. 

A jegybank szakértői szerint számos tényező járult hozzá az élelmiszer-dráguláshoz. Egyebek mellett a terményárak és az energiaárak emelkedése, a mezőgazdasági inputárak, elsősorban a műtrágyák drágulása, a gyenge termelékenység, valamint a versenyképességi hiányosságok. Szintén hozzájárultak a folyamathoz az inflációs ciklust elnyújtó, azt felerősítő kormányzati intézkedések, például az árstopok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG