4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 

Az még kérdés, hogy februárban hogyan alakultak az átlagos élelmiszerárak a hivatalos adatok szerint, a Privátbankár Diszkont Árkosár hónap végén készített rendszeres felmérése szerint felemás kép látható januárhoz képest, októberhez viszonyítva viszont egyértelmű a képlet.  

Változás történt

Az árkosár tartalma változott, annyiban, hogy kikerült belőle a folyékony mosópor, mivel ezeknél nehéz pontosan összevetni a diszkontokban elérhető legolcsóbb termékeket.

Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos
Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos

Annak érdekében, hogy csak élelmiszerek legyenek a kosárban, kikerült a legolcsóbb 8/10 tekercses vécépapír is, amelynek az ára viszonylag stabil volt egyébként. (A kosár tartalmi változásának részleteit a keretes írás mutatja be.)

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Az "almás krumpli" a ludas

Februárban az alapvető élelmiszereket és népszerű gyümölcsöket tartalmazó kosár a három diszkontlánc átlagában 9715 forint volt. Ez 1 százalékos drágulás az azonos termékek januári 9607 forintos átlagához képest.

Az áremelkedés elsősorban a krumplinak és az almának köszönhető, mert előbbi az egyik boltláncban jelentős árkedvezményt nyújtó akcióban volt megvásárolható kilónként 150 forintért, a másik két diszkontban 300 forint körüli ár volt a jellemző. Az alma pedig az egyik diszkontban majdnem 700 forint volt kilónként, szemben a riválisok 400 forint alatti "árfolyamával". A burgonya és az alma nélkül a kosár átlagára 1 százalékkal 9 ezer forint alá csökkent volna a januári 9067 forintról. 

Lejtmenet októberhez képest

Októberhez viszonyítva az "új" kosárban lévő élelmiszerek ára még jelentősebben csökkent. Akkor 10 349 forint volt az átlagára, ehhez képest a februári 9715 forintos összeg 6 százalékos csökkenés. Bár a banán 7, a tartós tej 6 százalékkal lett drágább tavaly október óta, a többi termék ára csökkent a három diszkont átlagát nézve.

A termékek többsége olcsóbb lett. Két számjegyű árcsökkenés következett be október óta egyebek mellett a spagetti, a csirkemellfilé, az étolaj és a cukor esetében. Utóbbiak 11-18 százalékos mérséklődést könyvelhettek el ezen az időtávon. 

Mi áll az élelmiszer-infláció hátterében? 

A Privátbankár Diszkont Árkosara és a hipermarketek árait "versenyeztető" Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei is arra utalnak, hogy vége a 2022-ben és 2023 elején látott elképesztő áremelkedésnek az élelmiszereknél. 

A Magyar Nemzeti Bank napokban megjelent elemzése pedig részletesen vizsgálta az elmúlt időszak tendenciáit. Kiderült, hogy 2021 júniusa és 2023 decembere között 56,3 százalékkal emelkedtek hazánkban az élelmiszerek árai, ami a legmagasabb az EU országok körében. Magyarországot követően a balti és régiós országokban regisztrálták a legnagyobb áremelkedést ebben az időszakban. Ezzel összefüggésben az élelmiszerekért már az európai átlagnak megfelelő árat fizettek a magyar vásárlók. 

A jegybank szakértői szerint számos tényező járult hozzá az élelmiszer-dráguláshoz. Egyebek mellett a terményárak és az energiaárak emelkedése, a mezőgazdasági inputárak, elsősorban a műtrágyák drágulása, a gyenge termelékenység, valamint a versenyképességi hiányosságok. Szintén hozzájárultak a folyamathoz az inflációs ciklust elnyújtó, azt felerősítő kormányzati intézkedések, például az árstopok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG