4p

Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 

Az még kérdés, hogy februárban hogyan alakultak az átlagos élelmiszerárak a hivatalos adatok szerint, a Privátbankár Diszkont Árkosár hónap végén készített rendszeres felmérése szerint felemás kép látható januárhoz képest, októberhez viszonyítva viszont egyértelmű a képlet.  

Változás történt

Az árkosár tartalma változott, annyiban, hogy kikerült belőle a folyékony mosópor, mivel ezeknél nehéz pontosan összevetni a diszkontokban elérhető legolcsóbb termékeket.

Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos
Októberhez képest sokkal jobb lett a kép. Fotó: Depositphotos

Annak érdekében, hogy csak élelmiszerek legyenek a kosárban, kikerült a legolcsóbb 8/10 tekercses vécépapír is, amelynek az ára viszonylag stabil volt egyébként. (A kosár tartalmi változásának részleteit a keretes írás mutatja be.)

Megjegyzés: A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban októbertől 19  termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel. Februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint azt, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.  A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek. 

Az "almás krumpli" a ludas

Februárban az alapvető élelmiszereket és népszerű gyümölcsöket tartalmazó kosár a három diszkontlánc átlagában 9715 forint volt. Ez 1 százalékos drágulás az azonos termékek januári 9607 forintos átlagához képest.

Az áremelkedés elsősorban a krumplinak és az almának köszönhető, mert előbbi az egyik boltláncban jelentős árkedvezményt nyújtó akcióban volt megvásárolható kilónként 150 forintért, a másik két diszkontban 300 forint körüli ár volt a jellemző. Az alma pedig az egyik diszkontban majdnem 700 forint volt kilónként, szemben a riválisok 400 forint alatti "árfolyamával". A burgonya és az alma nélkül a kosár átlagára 1 százalékkal 9 ezer forint alá csökkent volna a januári 9067 forintról. 

Lejtmenet októberhez képest

Októberhez viszonyítva az "új" kosárban lévő élelmiszerek ára még jelentősebben csökkent. Akkor 10 349 forint volt az átlagára, ehhez képest a februári 9715 forintos összeg 6 százalékos csökkenés. Bár a banán 7, a tartós tej 6 százalékkal lett drágább tavaly október óta, a többi termék ára csökkent a három diszkont átlagát nézve.

A termékek többsége olcsóbb lett. Két számjegyű árcsökkenés következett be október óta egyebek mellett a spagetti, a csirkemellfilé, az étolaj és a cukor esetében. Utóbbiak 11-18 százalékos mérséklődést könyvelhettek el ezen az időtávon. 

Mi áll az élelmiszer-infláció hátterében? 

A Privátbankár Diszkont Árkosara és a hipermarketek árait "versenyeztető" Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei is arra utalnak, hogy vége a 2022-ben és 2023 elején látott elképesztő áremelkedésnek az élelmiszereknél. 

A Magyar Nemzeti Bank napokban megjelent elemzése pedig részletesen vizsgálta az elmúlt időszak tendenciáit. Kiderült, hogy 2021 júniusa és 2023 decembere között 56,3 százalékkal emelkedtek hazánkban az élelmiszerek árai, ami a legmagasabb az EU országok körében. Magyarországot követően a balti és régiós országokban regisztrálták a legnagyobb áremelkedést ebben az időszakban. Ezzel összefüggésben az élelmiszerekért már az európai átlagnak megfelelő árat fizettek a magyar vásárlók. 

A jegybank szakértői szerint számos tényező járult hozzá az élelmiszer-dráguláshoz. Egyebek mellett a terményárak és az energiaárak emelkedése, a mezőgazdasági inputárak, elsősorban a műtrágyák drágulása, a gyenge termelékenység, valamint a versenyképességi hiányosságok. Szintén hozzájárultak a folyamathoz az inflációs ciklust elnyújtó, azt felerősítő kormányzati intézkedések, például az árstopok. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG