8p

Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.

2022 második felében olyan bődületes élelmiszerár-emelkedés indult be Magyarországon, ami új szintre emelte a nagybevásárlás árát - először a 30 ezer, majd villámgyorsan a 35 ezer forint fölötti értékek is megjelentek a Privátbankár Árkosár-felmérésében is. A 36 ezer forint fölötti történelmi csúcs 2023 februárjában következett be. Sokkal lejjebb azóta sem kerültek az árak (és már nem is fognak), de a bázishatásnak köszönhetően az éves áremelkedés üteme egyre fékeződött, majd 2023 novemberére csökkenésbe fordult. Idén márciusban pedig már 10 éve nem látott mértékű éves árcsökkenésről adhattunk hírt. Örülni persze nehéz ennek, hiszen még most is 34 ezer forint fölötti szinten jár egy átlagos nagybevásárlás - míg ugyanis az éves áremelkedési ütem esetenként meghaladta a 40 százalékot is (!), az óriási, 10 éves csúcsot jelentő éves árcsökkenés mindössze 4,5 százalékos volt legutóbb.

Ahogy 17 éve minden egyes hónapban, most is végigjártuk három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy a Privátbankár Árkosár-felmérés keretében megvizsgáljuk, hogyan alakul a családi nagybevásárlás ára. Ehhez a kezdetek óta változatlan, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk bevásárlólistáját használtuk ezúttal is. Április 3-án egy-egy Auchan-, Interspar- és Tesco-üzletet látogattunk meg, az eredményeket ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hivatalos inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé. Az eredmények alapján elmondhatjuk: az egy évvel ezelőtti áraknál továbbra is alacsonyabbak valamivel a mostaniak, de havi szinten ismét áremelkedést mértünk. Az idei év első négy hónapjából három esetben is drágább lett az Árkosár az előző havinál; érdemes az alábbi grafikont felidézni lelki szemeink előtt, amikor azt halljuk, hogy megfékezték, lebirkózták, legyőzték az inflációt - a családi nagybevásárlás 9 ezer forinttal többe kerül, mint két évvel ezelőtt, és ahogy a 6 hónapos mozgóátlag is mutatja, némi korrekció után a korábbi hosszú éveken át megszokott tempóban felfelé araszolgatnak az árak:

Újra drágult a bevásárlás az előző hónaphoz képest

Az előző hónaphoz képest áprilisra éppen 1 százalékkal drágább lett a nagybevásárlás - a három hipermarket átlaga alapján 336 forinttal többe kerül ugyanaz a 30 élelmiszer, mint márciusban. Mindhárom vizsgált áruházban mértünk némi havi áremelkedést: a Tescóban 0,2, az Intersparban és az Auchanban 1-1 százalék fölöttit.

Az 1 százalékos átlagos havi áremelkedés eredményeként 34 828 forint lett a Privátbankár Árkosár áprilisi ellenértéke.

Ahogy grafikonunkon látszik, ez bő 1100 forinttal több, mint amit tavaly decemberben kellett kifizetnünk a hipermarketekben ugyanezért. A tavaly áprilisi szinthez képest viszont olcsóbb a nagybevásárlás: akkor még több mint 35 500 forintba került az Árkosár. Ez azt jelenti, hogy

egy év alatt 2,1 százalékkal lejjebb kerültek az árak,

a Privátbankár Árkosár éves árindexe tehát mínusz 2,1 százalék lett áprilisban.

Ez egyébként a legkisebb éves csökkenés a hatodik hónapja tartó éves ármérséklődési trendben. Mindenesetre a számokat elnézve a bázishatás alapján ez az éves szintű árcsökkenési trend őszig is kitarthat, addig még akkor is negatív árindexek érkeznek majd, ha közben szép lassan felfelé araszolnak az árak.

Majdnem mindegy, hol vásárolunk?

Jól látható, hogy óriási különbségek a teljes kosárértéket nézve tovább sincsenek a három hipermarket között - az aktuálisan legolcsóbb és legdrágább üzlet között is kevesebb mint 4 százalékos, mintegy 1300 forintos a különbség.

Az egyes termékek szintjén persze lehetnek nagyobb eltérések is, nem feltétlenül ugyanazokat a termékeket akciózzák le az áruházak - ha valaki vállalja a tripla utazgatást és a logisztikai előkészületeket, és képes mindent ott megvásárolni, ahol a legolcsóbban adják, akkor akár kevesebb mint 31 500 forintból is megúszhatja a nagybevásárlást. Kérdés, hogy a lassan 700 forint felé tartó üzemanyagárak mellett a valóságban mekkora lenne ez a spórolás...

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi szinten ezúttal már nem tudtunk árcsökkenést kimutatni a teljes kosár tekintetében, de azért találtunk néhány terméket, ami lényegesen olcsóbban szerezhető be most, mint márciusban: jeges teát és banánt például átlagosan több mint 20 százalékkal olcsóbban vehettünk most, de a krumpli és a rizs ára is több mint 10 százalékkal alacsonyabb lett egy hónap alatt. Az alma és a kávé ára viszont 30 százaléknál is nagyobbat ugrott egy hónap alatt, a tojás, a tea, a gyümölcsjoghurt és az ásványvíz pedig 10 százalékot meghaladó mértékben drágult márciushoz képest.

A trendekről azért jobban árulkodik az egy évvel ezelőtti árakkal való összehasonlítás: 9 olyan terméket találtunk, aminek több mint 10 százalékot csökkent az ára tavalyhoz képest. Ezek közül a tojás, a sajt és a krumpli több mint 30 százalékkal lett olcsóbb, a liszt, a tészta és a margarin bő 20 százalékkal, míg a tej, a rizs és a banán ára 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent egy év alatt. Az éves áremelkedésben a rekordot ismét a narancslé tartja, majdnem 65 százalékkal kerül többe, mint egy éve. Az alma és a cukor majdnem 50 százalékkal drágult egy év alatt. A 10 százalékot meghaladó árváltozásokat az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:

Mit éreznek a drágulásból a nyugdíjasok? Szintén a Klasszis Média csoporthoz tartozó laptársunk, az Mfor ezúttal is elkészítette kimondottan a nyugdíjasokra fókuszáló felmérését, amelyet itt talál >>>>

Havi legolcsóbbak: saláta, medvehagyma, ásványvíz

Ezúttal is kiválasztottunk három terméket, hogy megvizsgáljuk, márkától és minőségtől függetlenül - tehát az Árkosár általános módszertanától eltérve -, hol adják a legolcsóbban őket.

Fejes salátát például az Auchanban találtunk a legolcsóbban, 248 forint volt darabja - bár ennél a Tesco csak 1 forinttal írt nagyobb számot az árcímkére. Az Intersparban 399-ért adtak egy fej salátát - mindhárom áruházban Magyarországon termett zöldséget kínáltak.

A medvehagyma viszonylag rövid szezonja is elkezdődött, az Auchan és a Tesco is 6990 forintért kínálta kilóját ennek az egyre népszerűbb hagymafélének. Az Intersparban épp nem volt, de ha lett volna, akkor 599 forintba került volna a 10 dekás csokor.

Megkerestük a legolcsóbb szénsavas ásványvizet is - az áprilisi nyárias időjárásban talán többen keresik a bubis vizet, ami még fröccsbe is jó lehet, ha valaki nem ragaszkodik a szódához (bár ezt sokan szentségtörésnek tartják). Az ásványvizek közti keresgélést elősegítheti az is, hogy márciusban volt némi malőr a közkedvelt Szentkirályinál: a másfél literes kiszerelésű (egyébként szénsavmentes) palackokba csekély mennyiségű tisztítószer került, amit észlelve a társaság ugyan azonnal visszahívta az érintett tételeket, de néhányan még előtte vásárolhattak belőle. (Ők természetesen visszakapják pénzüket, ha visszaviszik a boltba a vizet.) Mindenesetre árazás tekintetében a Szentkirályi inkább a felső-középkategóriában helyezkedik el, így az olcsósági versenyben most nem rúgott labdába. Az Auchanban az akciós Mizse ugyanis csak 69 forint volt literenként, míg a Tesco sajátmárkásáért sem kellett sokkal többet adni: mindössze 73 forint volt egy literje, ahogy az Intersparban az SBudget is épp ennyibe került literenként.

Még mindig nem találni 50 forintos palackokat - van viszont sok más logó

Az év elejétől minden visszaváltási jelöléssel ellátott üveg, fém és műanyag palackos italtermék csomagolása visszaváltható a REpontokon - az ilyen palackokért 50 forintot kell fizetnünk, amit visszakapunk a palack visszaváltásakor. A hangsúly egyelőre a "jelöléssel ellátott" szavakon van - a nyilakkal bekarikázott "Vigyél vissza! 50 Ft" felirat egyelőre egy palackon, dobozon sem szerepel, bár néhány áruház már jelezte, hogy megkezdte az ilyen csomagolású termékek forgalmazását. Június végéig ugyanis még forgalomba hozhatóak a nem visszaváltható csomagolású termékek is, nyilván amíg van ilyen a raktárakban, azoktól fognak megszabadulni a gyártók, kereskedők. Cserébe természetesen a plusz 50 forintot sem kell a boltokban hagynunk arra az időre, amíg nem váltjuk vissza a csomagolóanyagokat.

Ezt a logót kell egyébként keresni majd a csomagolásokon, amin ez szerepel, az 50 forintos "betétdíjat" jelent:

Ilyen logó kerül a visszaváltható termékekre.
Ilyen logó kerül a visszaváltható termékekre.
Fotó: MOHU

A helyzet annyiban bonyolult, hogy a nem visszaváltható, ám szelektíven természetesen gyűjthető csomagolásokon számos más, erre hajazó logó, felirat, jelzés szerepel - ezek közül párat alábbi képgalériánkban is láthat. Ahogy közeledünk a június végi határidőhöz, minden bizonnyal az 50 forintos logók is megjelennek majd a palackokon, dobozokon.

 Képgaléria

Fotó: Privátbankár

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Vallott a Temu és már Magyarországgal rivalizál
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 23. 15:37
Az elmúlt év a kínai Temu nagy meneteléséről szólt az észak-amerikai és az európai online kereskedelemben, és úgy tűnik, a piacszerzés jót tett a vállalat pénzügyi helyzetének is.
Vásárló Maximális árrést vezetne be az élelmiszerboltokban a román kormány
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. május 23. 14:48
Románia kormánya sem megy a szomszédba, ha valami olyasmit kell kitalálni, amivel a piaci realitásokra fittyet hányva kedveskedhetnek az embereknek és a helyi vállalatoknak.
Vásárló Érkezik a márkás ruhák turkálója, másképp
Buksza blog | 2024. május 21. 12:55
Bekapcsolódik az Ebay abba a hadjáratba, amely véget akar vetni a néhányszor hordott ruhák szemétbe kerülésének. Ez nagyobb környezetszennyezést okoz ugyanis, mint például a légi közlekedés.
Vásárló EPR okosan: így spórolhatnak a cégek a csomagolási költségeken
Márkázott tartalom | 2024. május 19. 09:01
Tavaly nyáron lépett életbe az új kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer, aminek következtében megemelkedtek a csomagolások után fizetendő díjak. 
Vásárló Fontos hír jött a benzinről, már ne tankoljon hétfőig!
Privátbankár.hu | 2024. május 17. 18:35
Pünkösd hétfőn tovább csökkennek az üzemanyagárak.
Vásárló Miért döntsünk az öko mellett?
Márkázott tartalom | 2024. május 16. 11:32
Bár ma már egyre többen felismerik az öko termékek jelentőségét, mégis sokan elutasítják azokat a magasabb áruk miatt. Első ránézésre valóban többe kerülhetnek ezek az árucikkek, mint a nem organikusan termelt és gyártott társaik. 
Vásárló Nem Magyarországot választotta célpontjául a kisbolt-specialista
Buksza blog | 2024. május 14. 10:04
A főleg élelmiszereket és italokat árusító lengyel Zabka három üzlet megnyitását tervezi májusban Romániában, majd ezt követően gyors terjeszkedésbe kezd. 
Vásárló Jelentős árcsökkentésre kényszerül a McDonald's: menüt adnának szendvicsárban az amerikai éttermekben
Buksza blog | 2024. május 14. 08:57
A McDonald’s arra készül, hogy extra árengedményt ad legalább egyik menüjére, hogy visszacsalogassa azokat a vendégeit, akik az infláció miatt az utóbbi időben inkább otthon főznek.
Vásárló Hamarosan szívhatják a fogukat az autósok?
Privátbankár.hu | 2024. május 11. 11:19
Az árcsökkenésnek vége szakadhat. 
Vásárló Nagyon bejött a "féláras" megoldás a magyar vásárlókat is megcélzó lengyel "cipőkirálynak"
Buksza blog | 2024. május 11. 09:37
Remekeltek az év elején a CCC cipőboltlánc üzletei. A nyereség a triplájára nőtt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG