8p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Több hónapnyi lassú áremelkedés után végre havi szinten is csökkentek az élelmiszerárak a hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérés legfrissebb eredményei szerint. A tavalyi bődületes csúcsokhoz képest pedig akkorát csökkentek az árak, amekkorát utoljára 2014-ben láttunk. Bónusz: képgaléria a zsugorodó termékekről és a vadiúj jelzőtáblákról.

A 17 éve tartó Privátbankár Árkosár-felméréssorozat legutóbbi részeiben éves szinten csökkenő, de lassacskán és folyamatosan felfelé araszoló élelmiszerárakról adtunk jelentést. A februári cikkben pedig azt írtuk: 8 hónap után újra 35 ezer forint fölé emelkedett egy átlagos családi nagybevásárlás ára a magyar hipermarketekben. Márciusban azonban ismét fordulatról számolhatunk be: végre nem csak a tavalyi rekordszintekhez képest, hanem az előző hónaphoz képest is újra csökkentek az árak.

Március 4-én vettük nyakunkba az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét, hogy ezúttal is megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bár az ember igyekszik kitörölni az emlékezetéből, de egy évvel ezelőtt még őrületes tempóban hasított az áremelkedés, 2023 márciusában 40 százalék fölötti drágulást mutattunk ki a hipermarketekben. Ahogy borítékolható volt, a bázishatásnak köszönhetően mostanában már sokkal barátságosabb számokat látunk - még ha a tavalyi gigantikus inflációs hullám finoman szólva sem múlt el nyomtalanul. A régi árak már sosem térnek vissza, a kisebb-nagyobb havi vagy éves csökkenések ellenére is nagyjából 10 ezer forinttal többet kell adnunk ugyanazért a nagybevásárlásért most, mint 2022 márciusában.

10 éve nem látott mértékű éves árcsökkenés

Ha viszont jó híreket akarunk, inkább csak egy évre tekintsünk vissza. A Privátbankár Árkosár éves árindexe ugyanis egészen nagyot esett a tavalyi csúcsokhoz képest:

4,5 százalékkal kevesebbet kell adni a családi nagybevásárlásért most, mint egy évvel ezelőtt.

Nagyon sokat kell visszatekerni 17 évre visszanyúló adatbázisunkban, hogy ilyen nagy éves csökkenést találjunk: utoljára közel 10 évvel ezelőtt, 2014 júliusában láthattunk ekkora éves áresést.

Mindhárom vizsgált áruházban olcsóbb lett a nagybevásárlás végösszege; a legtöbbet a Tesco engedett tavalyi áraiból (bő 8 százalékot), az Auchan 3,1, az Interspar pedig 2,1 százalékkal lett olcsóbb tavalyhoz képest.

Az átlagos kosárérték visszaesett 35 ezer forint alá: 34 491 forintot kellett adni a minta-élelmiszerkosarunkba tartozó 30 termékért márciusban. Ez 1 643 forinttal kevesebb, mint 2023 márciusában. Ami viszont igazán jó hír: 3 hónapnyi emelkedést követően végre havi szinten is csökkent az átlagár a hipermarketekben. Az Interspar fél százalék alatti, az Auchan és a Tesco pedig 3 százalék fölötti mértékben csökkentette a nagybevásárlás árát februárhoz képest. Összességében

a Privátbankár Árkosár átlagos ára 2,5 százalékkal került lejjebb egyetlen hónap alatt.

Van lehetőség arra is, hogy a hipermarketekben az ember ne 35, hanem 32 ezer forint alatt vásároljon be - ehhez azonban az kell, hogy mindent ott vegyünk meg, ahol épp a legolcsóbban adják. A 31 957 forintos minimális kosárértékhez tehát 3 áruházat is végig kellene látogatni. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között egyébként összességében továbbra sincs óriási különbség, 1514 forint, mintegy 4,5 százalék az eltérés közöttük.

Ha ennél is jobb híreket akar, akkor vásároljon úgy, mint a nyugdíjasok. Laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor cikkünk megjelenésével párhuzamosan ezúttal is elkészítette a Nyugdíjas Árkosarat. A részleteket itt találja >>>>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten jelentősebbnek mondható árcsökkenés hátterében az áll, hogy a vizsgált 30 közül 16 termék átlagos ára csökkent, 5 termék ára pedig nem változott februárhoz képest - emelkedést a maradék 9 termék esetében mértünk. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó árcsökkenést az alma (-35 százalék), a kávé (-26 százalék), a cukor és a sajt (-16 százalék) valamint a tea (-12 százalék) esetében mértünk. Ezzel szemben nagyobb áremelkedést az előző hónaphoz képest csak a banán (+17 százalék) és az 1,5 százalékos UHT tej (+13 százalék) találtunk.

A szezonális hatások kevésbé zavarnak be a képbe, ha az előző évhez képest nézzük az árváltozásokat. Itt is többségben voltak azok a termékek, amelyeknek csökkent az ára. Éves árcsökkenésben a sajt volt a rekorder, 46 százalékkal kevesebbe került most, mint egy évvel ezelőtt. Nem sokkal maradt le tőle a tojás (-44 százalék), de a dobogóra felfért még a tészta is 26 százalékot meghaladó árcsökkenéssel. A leginkább dráguló termékek toplistáján az első helyet átvette a cukortól (+36 százalék) a narancslé (+43 százalék). Ennek hátterében - ahogy azt múlt havi videónkban is bemutattuk - világpiaci folyamatok állnak, a gyenge termés miatt már tavaly ősszel történelmi csúcsra emelkedett a narancslé ára az árupiacokon is. A drágulási dobogóra a chips jutott még fel 25 százalékot közelítő éves áremelkedéssel.

Nem kell többé nagyító a bevásárláshoz: vigyázat, a termék kisebb lett!

"Legrammozás", "zsugorfláció", "zsugorinfláció", "lopakodó áremelés" - ez az a jelenség, amikor a boltokban kapható termékek kiszerelése kisebb lesz, ám az áruk nem, vagy legalábbis nem olyan mértékben csökken. Ezt a fajta bújtatott áremelést azért alkalmazzák előszeretettel, mert sokszor nehezebb észrevenni, mintha az árcímkén látható legnagyobb számot, a termék vételárát javítanák. A csomagolás sokszor ugyanakkora marad, csak a beletöltött termék mennyisége változik - fél kiló helyett 400 grammot töltenek ugyanakkora margarinos dobozba, 90 helyett 80 gramm chipset ugyanakkora zacskóba, sokáig sorolhatnánk még a példákat.

A legtudatosabb vásárlókat persze nem lehet ezzel a trükkel megvezetni: aki az árcímkén a jóval kisebb méretben feltüntetett egységárat is követi, az tudja igazából összehasonlítani két különböző kiszerelésű termék árát.

Természetesen a Privátbankár Árkosár felmérést sem lehet ilyen módon megzavarni: ha olyan termék kiszerelése változik, ami a mi kosarunknak is része, akkor azonnal korrigáljuk adatbázisunkat, és áremelésként jelenik meg nálunk a zsugorodás.

Mostantól az átlagos vásárlóknak sem kell nagyító, hogy észre vegyék, hogy a gyártók zsugorítottak. Március 1-jétől lépett életbe az a szabály, amely az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltokra vonatkozik: külön kis táblával kell jelezniük, ha egy előre csomagolt termék kiszerelése a korábban megszokotthoz képest változik. A kormány ezt inflációellenes intézkedésnek nevezi, de az árak alakulásához ennek vajmi kevés köze lehet - az viszont biztos, hogy rendkívül hasznos fogyasztóvédelmi intézkedés, ami segítheti a vásárlókat a döntésben.

Mostani felmérésünk során már egész szép kis táblaerdő fogadott minket a hipermarketekben. A Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal honlapján található gyűjtemény szerint az 500-at közelíti az érintett termékek száma - mi is jónéhánnyal találkoztunk az üzletekben ezek közül. Persze nem csak az élelmiszerek között: mosószerekről, folttisztítókról, öblítőkről vagy épp lefolyótisztító folyadékokról is kiderült, hogy összementek az elmúlt hónapok, évek során. Az élelmiszerek között is igen változatos az érintett termékek palettája: az üdítőktől a fűszereken át a csokoládékig, kakaóporig, felvágottakig sok helyen kerültek ki a polcokra a kis táblák a kiszerelés megváltozásáról. A jelenség a speciális (laktózmentes, gluténmentes) élelmiszereket is érinti - néhányat összegyűjtöttünk képgalériánkban:

 Képgaléria

Havi legolcsóbbak: közeleg a húsvét

Az üzletekben még inkább a nőnapi előkészületek voltak előtérben felmérésünk idején, de már mindenhol megjelentek a húsvéti kellékek is - nem csak a dekorációk, hanem az élelmiszerek terén is. Idén ugyanis a szokásosnál valamivel korábban jönnek a húsvéti ünnepek - nagypéntek március végére, húsvét hétfő pedig április elsejére esik 2024-ben. Havi legolcsóbbak rovatunkban mindig három terméket veszünk alaposabban górcső alá - az Árkosár általános módszertanától eltérően viszont itt márkára és minőségre való tekintet nélkül csak azt nézzük, hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket. Márciusi körképünket már a közelgő húsvéthoz kapcsolódóan állítottuk össze.

A csokinyulak közül a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, a Nicole márkájú termékek kilónként 5060 forintért voltak elérhetőek. Ugyanezt a márkát kilónként 7475 forintért találtuk meg a Tescóban, míg az Intersparban a legolcsóbb fellelt csokinyúl a Kinder terméke volt 8172 forintos kilónkénti áron.

Egy csomag hónapos retket az Auchan 259 forintért kínált ottjártunkkor, a zöldség Olaszországból került a magyar polcokra. Az Interspar az olasz retket 299 forintért adta, a Tesco pedig ugyanennyiért holland zöldséget kínált.

Üveges reszelt tormából a legolcsóbbat az Intersparban találtuk, a sajátmárkás torma kilónként 2145 forintért volt elérhető. Ennél csak 2 forinttal volt drágább a Tesco sajátmárkás terméke, az Auchan Nívó torma pedig 2195 forintba került kilónként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG