Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
8p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Több hónapnyi lassú áremelkedés után végre havi szinten is csökkentek az élelmiszerárak a hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérés legfrissebb eredményei szerint. A tavalyi bődületes csúcsokhoz képest pedig akkorát csökkentek az árak, amekkorát utoljára 2014-ben láttunk. Bónusz: képgaléria a zsugorodó termékekről és a vadiúj jelzőtáblákról.

A 17 éve tartó Privátbankár Árkosár-felméréssorozat legutóbbi részeiben éves szinten csökkenő, de lassacskán és folyamatosan felfelé araszoló élelmiszerárakról adtunk jelentést. A februári cikkben pedig azt írtuk: 8 hónap után újra 35 ezer forint fölé emelkedett egy átlagos családi nagybevásárlás ára a magyar hipermarketekben. Márciusban azonban ismét fordulatról számolhatunk be: végre nem csak a tavalyi rekordszintekhez képest, hanem az előző hónaphoz képest is újra csökkentek az árak.

Március 4-én vettük nyakunkba az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét, hogy ezúttal is megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bár az ember igyekszik kitörölni az emlékezetéből, de egy évvel ezelőtt még őrületes tempóban hasított az áremelkedés, 2023 márciusában 40 százalék fölötti drágulást mutattunk ki a hipermarketekben. Ahogy borítékolható volt, a bázishatásnak köszönhetően mostanában már sokkal barátságosabb számokat látunk - még ha a tavalyi gigantikus inflációs hullám finoman szólva sem múlt el nyomtalanul. A régi árak már sosem térnek vissza, a kisebb-nagyobb havi vagy éves csökkenések ellenére is nagyjából 10 ezer forinttal többet kell adnunk ugyanazért a nagybevásárlásért most, mint 2022 márciusában.

10 éve nem látott mértékű éves árcsökkenés

Ha viszont jó híreket akarunk, inkább csak egy évre tekintsünk vissza. A Privátbankár Árkosár éves árindexe ugyanis egészen nagyot esett a tavalyi csúcsokhoz képest:

4,5 százalékkal kevesebbet kell adni a családi nagybevásárlásért most, mint egy évvel ezelőtt.

Nagyon sokat kell visszatekerni 17 évre visszanyúló adatbázisunkban, hogy ilyen nagy éves csökkenést találjunk: utoljára közel 10 évvel ezelőtt, 2014 júliusában láthattunk ekkora éves áresést.

Mindhárom vizsgált áruházban olcsóbb lett a nagybevásárlás végösszege; a legtöbbet a Tesco engedett tavalyi áraiból (bő 8 százalékot), az Auchan 3,1, az Interspar pedig 2,1 százalékkal lett olcsóbb tavalyhoz képest.

Az átlagos kosárérték visszaesett 35 ezer forint alá: 34 491 forintot kellett adni a minta-élelmiszerkosarunkba tartozó 30 termékért márciusban. Ez 1 643 forinttal kevesebb, mint 2023 márciusában. Ami viszont igazán jó hír: 3 hónapnyi emelkedést követően végre havi szinten is csökkent az átlagár a hipermarketekben. Az Interspar fél százalék alatti, az Auchan és a Tesco pedig 3 százalék fölötti mértékben csökkentette a nagybevásárlás árát februárhoz képest. Összességében

a Privátbankár Árkosár átlagos ára 2,5 százalékkal került lejjebb egyetlen hónap alatt.

Van lehetőség arra is, hogy a hipermarketekben az ember ne 35, hanem 32 ezer forint alatt vásároljon be - ehhez azonban az kell, hogy mindent ott vegyünk meg, ahol épp a legolcsóbban adják. A 31 957 forintos minimális kosárértékhez tehát 3 áruházat is végig kellene látogatni. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között egyébként összességében továbbra sincs óriási különbség, 1514 forint, mintegy 4,5 százalék az eltérés közöttük.

Ha ennél is jobb híreket akar, akkor vásároljon úgy, mint a nyugdíjasok. Laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Mfor cikkünk megjelenésével párhuzamosan ezúttal is elkészítette a Nyugdíjas Árkosarat. A részleteket itt találja >>>>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten jelentősebbnek mondható árcsökkenés hátterében az áll, hogy a vizsgált 30 közül 16 termék átlagos ára csökkent, 5 termék ára pedig nem változott februárhoz képest - emelkedést a maradék 9 termék esetében mértünk. Jelentősebb, 10 százalékot meghaladó árcsökkenést az alma (-35 százalék), a kávé (-26 százalék), a cukor és a sajt (-16 százalék) valamint a tea (-12 százalék) esetében mértünk. Ezzel szemben nagyobb áremelkedést az előző hónaphoz képest csak a banán (+17 százalék) és az 1,5 százalékos UHT tej (+13 százalék) találtunk.

A szezonális hatások kevésbé zavarnak be a képbe, ha az előző évhez képest nézzük az árváltozásokat. Itt is többségben voltak azok a termékek, amelyeknek csökkent az ára. Éves árcsökkenésben a sajt volt a rekorder, 46 százalékkal kevesebbe került most, mint egy évvel ezelőtt. Nem sokkal maradt le tőle a tojás (-44 százalék), de a dobogóra felfért még a tészta is 26 százalékot meghaladó árcsökkenéssel. A leginkább dráguló termékek toplistáján az első helyet átvette a cukortól (+36 százalék) a narancslé (+43 százalék). Ennek hátterében - ahogy azt múlt havi videónkban is bemutattuk - világpiaci folyamatok állnak, a gyenge termés miatt már tavaly ősszel történelmi csúcsra emelkedett a narancslé ára az árupiacokon is. A drágulási dobogóra a chips jutott még fel 25 százalékot közelítő éves áremelkedéssel.

Nem kell többé nagyító a bevásárláshoz: vigyázat, a termék kisebb lett!

"Legrammozás", "zsugorfláció", "zsugorinfláció", "lopakodó áremelés" - ez az a jelenség, amikor a boltokban kapható termékek kiszerelése kisebb lesz, ám az áruk nem, vagy legalábbis nem olyan mértékben csökken. Ezt a fajta bújtatott áremelést azért alkalmazzák előszeretettel, mert sokszor nehezebb észrevenni, mintha az árcímkén látható legnagyobb számot, a termék vételárát javítanák. A csomagolás sokszor ugyanakkora marad, csak a beletöltött termék mennyisége változik - fél kiló helyett 400 grammot töltenek ugyanakkora margarinos dobozba, 90 helyett 80 gramm chipset ugyanakkora zacskóba, sokáig sorolhatnánk még a példákat.

A legtudatosabb vásárlókat persze nem lehet ezzel a trükkel megvezetni: aki az árcímkén a jóval kisebb méretben feltüntetett egységárat is követi, az tudja igazából összehasonlítani két különböző kiszerelésű termék árát.

Természetesen a Privátbankár Árkosár felmérést sem lehet ilyen módon megzavarni: ha olyan termék kiszerelése változik, ami a mi kosarunknak is része, akkor azonnal korrigáljuk adatbázisunkat, és áremelésként jelenik meg nálunk a zsugorodás.

Mostantól az átlagos vásárlóknak sem kell nagyító, hogy észre vegyék, hogy a gyártók zsugorítottak. Március 1-jétől lépett életbe az a szabály, amely az 1 milliárd forintnál nagyobb bevételű boltokra vonatkozik: külön kis táblával kell jelezniük, ha egy előre csomagolt termék kiszerelése a korábban megszokotthoz képest változik. A kormány ezt inflációellenes intézkedésnek nevezi, de az árak alakulásához ennek vajmi kevés köze lehet - az viszont biztos, hogy rendkívül hasznos fogyasztóvédelmi intézkedés, ami segítheti a vásárlókat a döntésben.

Mostani felmérésünk során már egész szép kis táblaerdő fogadott minket a hipermarketekben. A Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal honlapján található gyűjtemény szerint az 500-at közelíti az érintett termékek száma - mi is jónéhánnyal találkoztunk az üzletekben ezek közül. Persze nem csak az élelmiszerek között: mosószerekről, folttisztítókról, öblítőkről vagy épp lefolyótisztító folyadékokról is kiderült, hogy összementek az elmúlt hónapok, évek során. Az élelmiszerek között is igen változatos az érintett termékek palettája: az üdítőktől a fűszereken át a csokoládékig, kakaóporig, felvágottakig sok helyen kerültek ki a polcokra a kis táblák a kiszerelés megváltozásáról. A jelenség a speciális (laktózmentes, gluténmentes) élelmiszereket is érinti - néhányat összegyűjtöttünk képgalériánkban:

 Képgaléria

Havi legolcsóbbak: közeleg a húsvét

Az üzletekben még inkább a nőnapi előkészületek voltak előtérben felmérésünk idején, de már mindenhol megjelentek a húsvéti kellékek is - nem csak a dekorációk, hanem az élelmiszerek terén is. Idén ugyanis a szokásosnál valamivel korábban jönnek a húsvéti ünnepek - nagypéntek március végére, húsvét hétfő pedig április elsejére esik 2024-ben. Havi legolcsóbbak rovatunkban mindig három terméket veszünk alaposabban górcső alá - az Árkosár általános módszertanától eltérően viszont itt márkára és minőségre való tekintet nélkül csak azt nézzük, hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket. Márciusi körképünket már a közelgő húsvéthoz kapcsolódóan állítottuk össze.

A csokinyulak közül a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, a Nicole márkájú termékek kilónként 5060 forintért voltak elérhetőek. Ugyanezt a márkát kilónként 7475 forintért találtuk meg a Tescóban, míg az Intersparban a legolcsóbb fellelt csokinyúl a Kinder terméke volt 8172 forintos kilónkénti áron.

Egy csomag hónapos retket az Auchan 259 forintért kínált ottjártunkkor, a zöldség Olaszországból került a magyar polcokra. Az Interspar az olasz retket 299 forintért adta, a Tesco pedig ugyanennyiért holland zöldséget kínált.

Üveges reszelt tormából a legolcsóbbat az Intersparban találtuk, a sajátmárkás torma kilónként 2145 forintért volt elérhető. Ennél csak 2 forinttal volt drágább a Tesco sajátmárkás terméke, az Auchan Nívó torma pedig 2195 forintba került kilónként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Van, ami 50-60 százalékkal drágább, mint tavaly – ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. szeptember 8. 05:49
Hajszál híján ismét két számjegyű áremelkedést tapasztalt éves szinten a hazai hipermarketekben a Privátbankár Árkosár-felmérése – 38 ezer forintba kerül egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, ez valamivel kevesebb, mint augusztusban. Szélsőséges árváltozásokat találtunk: a frissen meghosszabbított árrésstopos termékek között komolyabb csökkenést is mértünk, más termékeknél viszont 50-60 százalékos éves drágulás is előfordul.
Vásárló Költözés lomtalanítással – amikor a múlt hátramarad
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 4. 12:26
A költözés mindenki életében nagy feladat. Vegyünk példaként egy olyan esetet, ahol az új életkezdés mellett a régi nyomait is teljesen el kell tüntetni. 
Vásárló Miért fontos a megfelelő nyirokkeringés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 3. 12:13
A szervezetünk méregtelenítésében, egészségünk fenntartásában kiemelt szerepe van a nyirokkeringésnek. Felel egyrészt a folyadékegyensúlyért, másrészt pedig az immunfolyamatok szabályozásáért is.
Vásárló Mystery Hotel Budapest – Ahol a céges rendezvények élménnyé válnak
PR | 2025. szeptember 2. 16:29
Egy sikeres céges rendezvény több mint jól megválasztott előadók és programok sora: a helyszín, a hangulat és a vendéglátás mind hozzájárul ahhoz, hogy az esemény valóban maradandó élményt nyújtson a résztvevőknek. A budapesti Mystery Hotel különleges atmoszférájával, kifinomult tereivel és professzionális szolgáltatásaival ideális választás konferenciák, tréningek, gálaestek vagy akár kötetlen nyári összejövetelek számára.
Vásárló A harisnya etikettje: hogyan válasszuk és viseljük stílusosan?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 13:17
A harisnya nem csupán kiegészítő, hanem egy kulcsfontosságú eleme lehet az elegáns megjelenésnek. Hidegebb évszakokban, amikor a hőmérséklet csökken, és a szoknyaviselés szinte kötelező, a harisnya különösen hasznos. Az ősztől tavaszig tartó időszakban a harisnya számtalan színben és mintában érhető el, és tökéletesen védi a lábakat a hidegtől. Még a tél leghidegebb napjain is remek aláöltözet.
Vásárló Nyílászárócsere: hogyan tegyük gördülékennyé és problémamentessé?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 2. 11:56
Gondolkodtál már azon, hogy milyen hatással van otthonunk kényelmére a megfelelő nyílászárók kiválasztása és beépítése? Az ajtók és ablakok kiválasztásán túl a helyes beépítés is alapvető, hogy biztosítsuk a megfelelő szigetelést, hőmegtartást és ezzel a költséghatékonyságot.
Vásárló A szabadtéri főzés új élménye
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 1. 12:52
A nyári esték és a hétvégi kikapcsolódások szinte elképzelhetetlenek egy közös bográcsozás vagy grillezés nélkül. A szabadtűzi ételek olyan emlékeket teremtenek, amelyek sokáig velünk maradnak. De hogyan lehet mindezt kényelmesen, biztonságosan és hatékonyan megoldani?
Vásárló Tachográf csere 2025-ben: mire figyelj, hogy ne érjen meglepetés?
Márkázott tartalom | 2025. szeptember 1. 11:39
Sokan azt hiszik, hogy a tachográfok cseréje csupán egy kötelező lépés a fuvarozási vállalkozások számára. Valójában, ha a határidőket nem tartod be, komoly jogi és gazdasági következményekkel számolhatsz. Az Európai Unió új szabályai szerint 2025-ben kötelező frissíteni a tachográfokat, s akik ezt elmulasztják, szigorú szankciókra számíthatnak.
Vásárló Pénzügyek vállalkozói szemmel: mit jelent ma okosan gazdálkodni?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 29. 12:16
Egy vállalkozás hatékony működésének az egyik legfontosabb alappillére a pénzügyi tudatosság. Nem elég a bevételek megszerzése, legalább olyan fontos, hogy a költségeket reálisan tervezzük, valamint időben reagáljunk a piaci változásokra. A gazdasági környezet gyorsan változik, ezért a vállalkozók számára elengedhetetlen, hogy átgondolt döntéseket hozzanak, és ne hagyják, hogy a mindennapok sodrása irányítsa őket. Az okos gazdálkodás a gyakorlatban apró lépések összessége: reális költségtervezés, tartalékképzés, digitalizációs eszközök használata és stratégiai döntések meghozatala.
Vásárló Nyerjen páros belépőt – 2 perc, és mehet a Budapest Borfesztiválra!
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 08:22
Szánjon ránk 2 percet és nyerjen páros belépőt a 34. Budapest Borfesztiválra!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG