8p

A jubileumi Privátbankár Árkosár-felmérés felemás eredményeket hozott: olcsóbb lett a családi nagybevásárlás, mint egy éve, amikor épp történelmi csúcsra emelkedtek az árak, de immár 3. hónapja kell többet fizetnünk ugyanazért a 30 termékért. Elszállt a narancslé ára, a cukor is tovább drágul, de találni olyan termékeket is, amiért érdemben kevesebbet kell adni.

Kevesebbet vásároltak a magyarok, sokkal több pénzért

A napokban érkezett meg a KSH-tól a 2023-as kiskereskedelmi forgalomról szóló jelentés. Ahogy laptársunk, az Mfor elemzéséből kiderül: a múlt év során a kiskereskedelmi forgalom volumene 7,9 százalékkal csökkent 2023 egészében az egy évvel korábbihoz képest. Hasonlóan aggasztó eredményre több mint tíz éve volt példa. Ha a nettó átlagkereseteket is megvizsgáljuk, kétéves távlatban arra jutunk: több mint 90 ezer forinttal többől sikerült körülbelül ugyanannyit vásárolni, mint 2021-ben. A kiugróan magas infláció tehát jelentősen visszavetette a magyar üzletek forgalmát.

2023-ban az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 4,6 százalékkal csökkent a forgalom volumene, miközben a vásárlások értéke 15 százalékkal 8914 milliárd forintra nőtt.

Márpedig a Privátbankár Árkosár felmérésben az élelmiszerárakra koncentrálunk éppen 17 éve - első felmérésünket 2007 februárjában végeztük el.

Azóta egyetlen hónapot sem hagytunk ki - a mostani tehát a 205. része a sorozatnak.

Aktuális felméréseinket mindig egy nappal a KSH inflációs jelentése előtt tesszük közzé - nincs ez most sem másként. Az egyszerűbb módszertannak köszönhetően egy hónap "előnyünk" is van a hivatalhoz képest - míg holnap a hivatalos januári inflációs adatokról kapunk adatokat, mi most az élelmiszerárak februári alakulásába adunk némi betekintést.

A korábban említett kiskereskedelmi adatokban az árak alakulását tekintve valóban nincs meglepetés, 2023 első negyedében nemegyszer 40 százalék fölötti éves áremelkedésről adtunk hírt. Törvényszerű módon ennek (tehát a bázishatásnak) köszönhetően az év végére, az idei év elejére hosszú idő után a negatív tartományba csökkent a Privátbankár Árkosár éves árindexe: novemberben, decemberben és januárban is alacsonyabb ellenértéket mértünk 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunkra, mint egy évvel korábban. Az utolsó két hónapban viszont mindemellett havi szintű áremelkedésről is beszámoltunk. Február 5-én ismét végigjártuk 3 hazai hipermarket egy-egy egységét, és megvizsgáltuk az árak alakulását, és arra jutottunk: a trend folytatódik.

Rég nem volt ilyen drága a nagybevásárlás - de még így is olcsóbb, mint egy éve

Az általunk vizsgált 3 hipermarket közül az előző hónaphoz képest az Auchan 1,3 százalékot engedett az áraiból, a Tesco és az Interspar pedig 2,2 illetve 2,5 százalékot emelt januárhoz képest. Összességében tehát 1,1 százalékkal többet kellett most a kasszáknál hagynunk a családi nagybevásárlásnál, mint egy hónappal korábban. Ez 387 forintos áremelkedést jelent egyetlen hónap alatt.

Ha viszont tavaly februárhoz képest vizsgáljuk az árakat, akkor szebb(nek tűnik) a kép:

árkosarunk ellenértéke ugyanis kereken 3 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel ezelőtt.

Ebben nincs is meglepetés, tekintve hogy éppen tavaly februárban érte el történelmi csúcsát a Privátbankár Árkosár. Ekkor 36 440 forintot kellett adni a benne szereplő 30 termékért. Az elmúlt 7 hónapban viszont mindig megúsztuk 35 ezer forint alatt a nagybevásárlásunkat, de ennek most vége: februárban ugyanis 35 361 forint lett a három áruház átlagára.

Utoljára ilyen sokba 8 hónappal ezelőtt került az élelmiszerkosarunk.

A három áruház átlagát mutató grafikonunkon is jól látszik: az áremelkedés 3. hónapja tart, de még így is jobb a helyzet, mint egy évvel ezelőtt.

A nyugdíjasoknak egyébként jó hírrel szolgálhatunk: az ő jellemző fogyasztásukhoz igazított Árkosár ellenértéke ennél nagyobbat esett egy év alatt, 10 százalékos csökkenést mutatott ki laptársunk, az Mfor friss felmérése. Erről itt olvashat bővebben >>

Spórolni nem könnyű, de nem lehetetlen

Ilyen magas árszinteken már alaposan megfontolja az ember, hogyan tudna egy kicsit spórolni. A fentebb idézett tavalyi kisker-statisztikából jól látszik, hogy a fogyasztás visszafogása vagy épp az olcsóbb termékekre váltás ilyenkor egy kézenfekvő lépés a családok részéről. Árkosarunk esetében erről természetesen nem lehet szó, hiszen ha valamit kihagynánk a kosárból vagy változtatnánk a termékek körén, akkor nem lennének összehasonlíthatóak az adataink a korábbiakkal. Az egyes áruházak közti váltással sem lennénk most sokkal beljebb: a mezőny nagyon együtt van, a legolcsóbb és a legdrágább hipermarket között is mindössze 714 forintos a különbség, ez alig 2 százalékot jelent.

Azt is megnéztük, mennyit nyerhet az, aki mindent ott vesz meg, ahol épp a legolcsóbban kínálják. Ezesetben a kosárérték 32 224 forint lenne - kérdés, hogy az átlaghoz képest 3138 forintos spórolás megér-e annyit, hogy három hipermarketet is végigtúrázzunk egyetlen nagybevásárlás kedvéért.

Érdemi spórolást talán az jelenthet, ha belépünk az egyes áruházak hűségprogramjaiba, és használjuk a hűségkártyákat, applikációkat - esetenként valóban értelmezhető kedvezményeket érhetünk el ezáltal. Egyes áruházakban akciós napokat tartanak, vagy épp a nyugdíjasoknak kínálnak időszakos kedvezményt. A Privátbankár Árkosár összeállítása során ezeket a kedvezményeket nem vesszük figyelembe, az "utcáról betérő", mindenki által elérhető árakat jegyezzük fel felméréseink során. Nem számolunk a mennyiségi kedvezményekkel sem, az akciós árakkal viszont igen, hiszen az a vásárolt mennyiségtől és más feltételek teljesítésétől függetlenül mindenki számára elérhetőek.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónapos távlatból nézve három olyan élelmiszert találunk, amelyek ára jelentősebben, 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent. A tojás közel 30 százalékkal olcsóbb lett, a sajt közel 20 százalékkal, a gyümölcsjoghurt pedig 10,3 százalékkal, mint januárban. A 10 százalék fölötti havi áremelések listája majdnem kétszer ilyen hosszú, öt terméknél figyeltünk meg ekkora drágulást. Közülük is kiemelkedik a narancslé árának emelkedése: egészen extrém, 50 százalékot meghaladó átlagos áremelést tapasztaltunk egyetlen hónap alatt. Az alma közel 25 százalékkal lett drágább, a kávé, a tea, a száraztészta pedig 10-11 százalékkal.

A hosszabb távú folyamatokat jobban mutatja az éves árváltozás; 11 termék esetében legalább 10 százalékot elérő árcsökkenést mértünk tavaly februárhoz képest. Közülük a top 3-ba került a tojás 45 százalékos éves árcsökkenéssel, míg a krumpli és a tej 27 százalékkal lett olcsóbb, mint egy éve. 10 százalékot meghaladó áremelkedést 8 terméknél találtunk: tavaly februárhoz képest továbbra is a cukor vezeti a drágulást 64 százalékkal; második helyre került a narancslé 43,7 százalékos drágulással, a harmadikra pedig az alma közel 37 százalékos éves áremelkedéssel.

Havi legolcsóbbak: spórolós Valentin-nap

Cikkünk szűk egy héttel a szerelmesek (és a virágárusok) egyik legfontosabb ünnepe, a Valentin-nap előtt jelenik meg. A mostani árviszonyok között talán többen szeretnék spórolósra venni az ünneplést, ebben segít szokásos rovatunk, amikor márkára és minőségre való tekintet nélkül - tehát az Árkosár általános módszertanától eltérve - három élelmiszer esetében azt vizsgáljuk meg, a három hipermarket közül melyikben lehet a legolcsóbban beszerezni őket.

A pezsgő az ünneplés szinte elengedhetetlen kelléke Valentin-napon is - ebből a legolcsóbbat a Tesco és az Interspar egyaránt 1099 forintért kínálja. Előbbi König, utóbbi Burg márkájú pezsgőt kínál ennyiért. Nem sokkal drágább az Auchan legolcsóbb versenyzője sem, a Rex Danuba 1199 forintért került a polcokra.

A pezsgőhöz jól passzol az eper is, aminek nálunk most nincs szezonja, így nem olcsón lehet beszerezni - bár azt sem mondhatjuk, hogy aranyárban van, hiszen sehol sem kellett 4 ezer forintnál többet adnunk érte. A legolcsóbb epret az Intersparban találtuk kilónként 3499 forintért, Spanyolországból. Az Auchan egyiptomi, a Tesco pedig marokkói epret kínált 3996 forintos áron.

Ünneplés közben az eperre vagy bármi másra is fújhatunk tejszínhabot - a nem növényi összetevőkből, tehát tejszínből (nem laktózmentesből) készülő habok közül a legolcsóbb mindenhol a sajátmárkás volt. A Tescóban találtuk kilónként 3408 forintért, a Sparban 3196-ért. az Auchanban pedig 3476 forintért szerezhettük be a tejszínhabot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG