Az Amazon Go-t a jövő boltjának nevezik - a felhasznált technológia alapján ez biztosan igaz, hogy a vásárlói élmény alapján is mondhatjuk-e ezt, az pedig hamarosan kiderül.
Hogyan működik?
Az üzlet egy klasszikus élelmiszer-bolt, nagyjából pont ugyanazt kapni, mint a versenytársaknál. A belépésnél a vásárlók a telefonjaik segítségével juthatnak át egy beléptetőkapun: az Amazon Go alkalmazást kell telepíteniük, ami az Amazon-fiókjukkal van összekötve. Az alkalmazás által generált QR-kódot kell bemutatni a kapu érzékelőjénél, és már kezdhetik is a vásárlást. Nincs bevásárlókosár és bevásárlókocsi - minek is lenne, ha úgysem kell bemutatni az árut a pénztárnál, egyből pakolhatunk a szatyorba, táskába, banyatankba, kinek mi a kényelmes.
Amikor a vásárló levesz valamit a polcról, az automatikusan bekerül az online Amazon-fiók bevásárlókosarába. Ha visszateszi a polcra, akkor kikerül onnan. Hogy a rendszer honnan tudja, mit veszünk meg és mit nem, azt csak nagy vonalakban árulja el a társaság. Az üzlet teljesen be van kamerázva, rengeteg gépi szem figyeli a tevékenységünket - nagyjából ennyit lehet tudni a háttérről. Az Amazon azt mondja, a kifinomult kamerás megfigyelés és a gépi tanulás adja a tudást - magyarán az Amazon technológiája minden egyes árucikket lát az üzletben, és képes azonosítani is őket anélküli, hogy valamiféle speciális chipet, RFID-azonosítót kellene ragasztgatni a termékekre.
Ha minden megvan, akkor a kijáratnál lévő kapukon keresztül lehet távozni - anélkül hogy akár csak a bankkártyánkat is elő kellene vennünk. Az Amazon-fiókunkban már regisztráltuk a fizetőeszközeinket, ezeket terheli meg automatikusan a rendszer az általunk összeszedett áruk ellenértékével.
Az Amazon videója így mutatja be a folyamatot:
Viszlát, Kasszás Erzsi?
A The New York Times a témában készített összeállítása emlékeztet: az Egyesült Államokban több mint 3,5 millió pénztáros dolgozott 2016-ban, ők most joggal félthetik állásukat az új technológiától. Az Amazon egyelőre azt mondja, nem elveszik az emberek munkáját, csak másfélét adnak nekik - olyan feladatokat, amelyek valóban hozzáadnak a vásárlás élményéhez, nem pedig "szükséges rosszak", mint a pénztárosok. A polcrendezés továbbra is emberek feladata, ahogy a polcok között tanácstalanul kószáló vásárlók is emberektől kérhetnek segítséget, ha nem tudják, merre van a baracklekvár. Az üzlet mellett pedig egy konyha is működik, ahol hús-vér emberek készítenek különböző ételeket, amelyeket szintén meg lehet venni a boltban.
Mivel nincsenek pénztárosok, meg kell oldani a korhatáros termékek értékesítésénél szükséges ellenőrzést is - ezt úgy oldják meg, hogy egy bolti alkalmazott ül a sörös-boros polcoknál, aki elkérheti a vásárlók személyijét még azelőtt, hogy leveszik a polcokról a piákat.
Lopni nem könnyű
A vásárlás élménye egészen újszerű: nem társul hozzá a pénztáraknál való sorbanállás vagy az önkiszolgáló kasszáknál gyakran előforduló vásárlói bénázás sem. Távozás után pár perccel már kapjuk is a számlát a telefonunkra.
Hogy mennyire működik pontosan a rendszer, mennyire lehet szándékosan vagy véletlenül átverni, az majd a gyakorlatban eldől. A Times újságírója az Amazon engedélyével megpróbált ellopni egy üdítőt - zacskót húzott rá még a polcon, aztán a kamerák elől megpróbálta a karjával elrejteni és úgy kivinni az üzletből, de simán kiszámlázták neki. A hátteret adó technológia pontos ismerete nélkül biztos nem lesz könnyű becsapni a rendszert.
Mi lesz ebből?
| Az Amazon nemrég vásárolta fel a Whole Foods láncot - ezzel húzta keresztül a Lidl nagy terveit a kontinensen >> |
Azt egyelőre nem tudni, mit akar kihozni a kísérletből az Amazon. Nem beszélnek arról, nyitnak-e további Amazon Go üzleteket a viágban máshol is. Meglévő Whole Foods üzleteikben elvileg nem tervezik bevezetni a technológiát. Van, aki szerint az Amazon más kereskedőknek adhatja majd el a technikáját, ha jól működik. Ami viszont biztos, hogy a vásárlóknak oda kell figyelniük: ahogy bankkártyával is könnyebben költünk el nagyobb összeget, mint készpénzzel, az új módszer még inkább költekezésre csábít: ha csak bepakoljuk a szatyorba a cuccokat és hazavisszük, még kevésbé szembesülünk azzal, mennyit költöttünk el, pedig "már megint nem is vettünk szinte semmit".
Tizenhét repülőgép típusú ukrán drónt semmisített meg Oroszország légterében az éjszaka folyamán az orosz légvédelem.

