6p
Valamelyest nőtt a magyarok vásárlási kedve. A szabadon elkölthető pénzükből legtöbben azt tervezik, hogy félretesznek, lakásukat korszerűsítik és a hitelüket törlesztik. De mitől félünk legjobban? A gazdasági helyzettől, a hiteltartozástól vagy a munkahely elvesztése aggaszt minket a legjobban?

Tíz magyar fogyasztó közül hét (72 %) látja úgy, hogy országunk jelenleg gazdasági válságban van; többek közt ez is magyarázza a globális és európai átlaghoz képest nálunk alacsonyabb vásárlási kedvet. Amely azonban némileg javult a második negyedévhez viszonyítva: a magyarok második negyedévben mért 75 százalékához képest a harmadik negyedévi felmérés során kevesebben tartották válságosnak gazdaságunk helyzetét. Így emelkedett azok aránya is, akik szabadon elkölthető pénzükből vásárolnak – derült ki a Nielsen felméréséből.

Borús a hangulat Európában

Ha a világ egyes részeit nézzük, az európai megkérdezettek ítélték meg legkritikusabban országuk gazdaságának helyzetét. Földrészünk harmincegy vizsgált országa közül tizenkettőben a válaszadók több mint háromnegyed része ítéli meg úgy, hogy hazájában válságos a gazdaság helyzete. Arányuk legnagyobb Olaszországban és Horvátországban (96-96%), valamint Szlovéniában és Ukrajnában (88-88%). Említést érdemel a franciaországi 87 százalékos mutató is.

Más régiók néhány országában is meghaladja a 75 százalékot azok aránya, akik gazdaságukat válságban látják. Ilyen például Venezuela (91%), Argentína és Dél-Korea (87-87%), Egyiptom (85%), valamint Pakisztán (77%).

Spórolnánk, felújítanák a lakást, ruházkodnánk – csak nincs miből?

Amíg nálunk a válaszadók egyharmadának (33 %) nem marad szabadon elkölthető pénze, addig Európa harmincegy vizsgált országában csak átlag 19 százalék nyilatkozott így. Ez a helyzet alig változott a második negyedévben mért hazai 32, és európai átlag 20 százalékhoz viszonyítva.

A kérdésre, hogy miután fedezte létfenntartási költségeit, mire akarja költeni megmaradó pénzét, nálunk a harmadik negyedévi felmérés eredménye szerint legtöbben félretesznek (27%). További sorrend: felújítják lakásukat (23%), hitelüket, kölcsönüket törlesztik (22%), új ruházati cikket vásárolnak (21%), otthonon kívüli szórakozást, továbbá nyaralást/utazást terveznek (18-18 %) vagy új informatikai eszközöket szereznek be (16%).

A fentiek mellett 10 százaléknál kisebb azok aránya, akik részvényben vagy befektetési alapban, illetve nyugdíjalapban gondolkodnak.

Forrás: Nielsen

A második negyedévhez képest majdnem mindegyik költési/vásárlási szándékot többen nevezték meg. Legnagyobb mértékben a lakás korszerűsítése, a ruházati cikkek és számítástechnikai termékek említése nőtt, egyaránt 4 százalékponttal, egyik negyedévről a másikra. Csökkent viszont azok aránya, akik szabadon elkölthető pénzüket hitel törlesztésére fordítják, és a nyaralást/utazást tervezőké is.

Mások vagyunk

A magyarokétól eltérő vásárlási szándékokat mutatnak az európai átlagos mutatók. Bár a harmincegy ország válaszadói közül szabadon elkölthető pénzükből legtöbben félretesznek (36%), második helyen a ruházati cikkek vásárlása (32%), harmadikon a nyaralás/utazás következik (30%), majd a hitel, kölcsön törlesztése (25%), otthonon kívüli szórakozás (24%), lakás felújítása, illetve felszerelése (23%), valamint modern technológiai termékek vásárlása (17%). Említést érdemel, hogy a válaszadók több mint 10 százaléka tervez részvényt venni, továbbá befektetési vagy nyugdíjalapba befizetni.

Nem aggódunk a hitel és kölcsön miatt

Ami a fogyasztók aggodalmait illeti: világszerte átlagosan a gazdaság és a munkahelyek biztonsága okozza a legnagyobb gondot a megkérdezetteknek, a harmadik negyedévi felmérés eredménye alapján.

Magyarországon a válaszadók 28 százaléka tartja első vagy második legnagyobb gondjának a gazdaság helyzetét, ahogyan hitelét, kölcsönét is. Amíg azonban a gazdasággal kapcsolatos mutató a második negyedévhez képest 5 százalékponttal nagyobb, addig a hitel és kölcsön miatt nagyon aggódók részaránya 8 százalékponttal csökkent.

Kisebb lett nálunk a munkahelyek biztonságát első vagy második legnagyobb gondjuknak tartók aránya is: 29 százalékról 27-re csökkent, egyik negyedévről a másikra.

Hazánkban az első és második legnagyobb gondot okozó, sokak által említett dolgok további sorrendje a harmadik negyedévben: egészség (18%), emelkedő élelmiszerárak (16%), gyerekek képzése és jólléte (15%).

Európában a vizsgált harmincegy ország átlagában a harmadik negyedévi megkérdezés sorrendje: Munkahelyek biztonsága (21%), gazdaság helyzete (20%), háztartási energia számláinak emelkedő összege (19%), egészség (17%), gyerekek képzése és jólléte, valamint emelkedő élelmiszerárak (12-12%).

Rezsicsökkentés vs. terrorizmus

Figyelemre méltóan eltér az európai átlagtól a magyarok véleménye a háztartási energia áránál, továbbá a terrorizmusnál. Ugyanis amíg a háztartási energiaárak növekedése az európai megkérdezettek átlag 19 százalékának első vagy második számú gondja, addig hazánkban mindössze 6 százaléknak. A terrorizmust Európában a válaszadók átlag 9 százaléka nevezte meg első vagy második legnagyobb gondjának, míg nálunk csak 1 százaléka.

Mire költenek?

Ha a vizsgált hatvan ország átlagát nézzük, akkor a fogyasztók általában óvatosan nyilatkoztak vásárlási terveikről. Ennek fő oka, hogy átlagosan a válaszadók 54 százaléka válságosnak tartja országa gazdaságát a harmadik negyedévben.

Összességében 1-1 százalékponttal nőtt azok aránya, akik a megélhetési költségeik fedezése után megmaradó pénzből félretenni szándékoznak (49%), nyugdíjas éveikre kívánnak spórolni (12%) vagy nyaralásra, utazásra fordítanának pénzükből (36%).

Globálisan a megkérdezettek nagyjából egyformán átlag egyharmada új ruházati cikket venne (34%), illetve otthonon kívüli szórakozásra adna ki pénzt (31%). Mindkét mutató ugyanakkora, mint a második negyedévben.

Az összes válaszadó egynegyed része új technológiára költene; 2 százalékponttal kevesebb, mint a második negyedévben. Viszont a második negyedévhez viszonyítva ugyanúgy a válaszadók negyede törlesztené kölcsönét vagy hitelét.

A magyarországihoz hasonló a világátlag azoknál, akik korszerűsítik lakásukat (22%). Viszont világszerte jóval többen fektetnek be részvénybe vagy befektetési alapba (20%).

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG