5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Rengeteg előnye van annak, ha saját autónkkal indulunk neki a nyaralásnak, de ilyenkor a felelősség is sokkal nagyobb rajtunk: az autónk műszaki állapotát mindenképp ellenőrizni kell, ha nem akarunk ott ragadni egy ismeretlen helyen, egy másik országban az út szélén. Mire figyeljünk a gumiabroncsoknál? A Hankook egy valóban hasznos összeállítást készített az autósoknak.

Nyáron sok család dönt úgy, hogy autóval vág neki a szabadságának. Az autós nyaralásoknak sajátos romantikája van, hiszen mi választhatjuk meg a legvonzóbb útvonalat, nem kell másokhoz igazodni - ilyenkor viszont a felelősség is nagyobb, fontos hogy csak tökéletes műszaki állapotú járművel induljunk neki a nagy útnak.

A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell. Az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasa mellett az egyik legfontosabb dolog, amit mindenképp meg kell nézni, az az abroncsok állapota.

A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István rögtön az alapoknál kezdi: ne is tervezzünk nagy családi autós üdülést nyári abroncs vagy legalább négy évszakos garnitúra nélkül! Az ellenőrzést kezdjük az abroncsok vizuális vizsgálatával.

Ha sérülést találsz, nézesd meg!

A külső oldalfal és a futófelület ellenőrzését egyszerűen elvégezhetjük akár az udvarunkon vagy a parkolóban is. Az esetleges vágások, sérülések, vagy oldalfal dudorok észlelése fontos, hiszen ezek hosszabb távon problémát jelenthetnek - ha bármelyik abroncson sérülést vagy elváltozást észlelünk, mindenképp vizsgáltassuk meg gumiabroncs-szakszervizben.

3 milliméter alatt a profilmélység? Ne nyaralni indulj, hanem gumishoz

Nagyon fontos az abroncs profilmélysége és az egyenletes kopás. A nagy meleg után lezúduló hirtelen felhőszakadások egyre gyakoribbak, ami kellemetlen meglepetést okozhat, ha kopott abronccsal indulunk el - az aquaplanning (amikor egy vízátfolyáson, nagyobb vízfolton a gumi elveszti a tapadást, a kapcsolatot az úttesttel) alattomos útitárs, ne adjunk neki esélyt. 3 milliméter profilmélység alatt ne induljunk el - javasolja a szakértő.

Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumiréteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Ha már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Ha szükséges, nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.

Mennyire fújjuk fel az abroncsokat?

Ellenőrizzük továbbá a légnyomást is, hiszen ha az nem felel meg a nagyobb terhelésnek, gyorsan bajba kerülünk. Ilyenkor ugyanis túlterhelés lép fel, ami az abroncsok túlzott melegedése mellett akár durrdefektet is okozhat. A légnyomást mindig az abroncsok HIDEG állapotában mérjük és állítsuk, az autógyártó előírásait szem előtt tartva. Családi nyaralásnál az előírt legmagasabb nyomást állítsuk be. A sok csomag és a plusz utasok terhének viselése ugyanis a légnyomás, a levegő feladata. Ez kiemelten fontos, ha lakókocsival, vagy utánfutóval indulunk útnak. Ezt az ellenőrzést egyébként is érdemes 2-3 hetente elvégezni.

Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.

Ne feledd: öt kereke van az autódnak!

Ne feledjük továbbá, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! A pótkerék is fontos szerepet kaphat az út során, bár sokszor csak a szükség pillanatában jövünk rá, hogy használhatatlan: az idők során az oldalfala megrepedezett vagy elszivárgott belőle a levegő. Ellenőrizzük, és a légnyomást mindig a megengedett maximumra állítsuk (mankókeréknél 4,2-4,5 bar!) De ha rendben is van, jó tudni, hogy kialakítása miatt a mankókerék maximum 80km/h-s sebességgel használható és csak 120-130 kilométert tehetünk meg vele.

El lehet kerülni a defektet?

Ha nem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. Erre több technológia is van - a Hankook Sealguard technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség javításra sem.

Léteznek defekttűrő abroncsok is, ezek egy másik kategóriát képviselnek. Ezek általában autóspecifikusak, megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét, és defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg velük, maximum 80km/h sebességgel. A mobilitás megtartása a legfőbb feladatuk, de tudnunk kell, hogy ha megtették a feladatukat – mi pedig nem maradtunk az út szélén – cserélni kell őket.

Vezetési stílusunkkal is meg tudjuk óvni az abroncsokat és elkerülhetjük a defektet. Figyeljünk a sebességre, az úthibákra vagy akár a parkolásra. Ha például padkán kell felhajtanunk, lassan hajtsunk fel, és az oldalfal védelme érdekében minél nagyobb szögben kitekert kerékkel. Fontos még, hogy teljes felülettel álljunk fel a padkára az abroncsokkal. Padka melletti parkolásnál pedig ügyeljünk a megfelelő távolságra, kerüljük a gumi oldalfalának súrlódását. Így megóvjuk a felnit és egyúttal az abroncsot is.

Legyen nálad a kerékőr kulcsa!

Minden elővigyázatosság ellenére is bekövetkezhet, amitől tartunk. Egy esetleges kerékcseréhez szerszámokra is szükség lesz, ezért ne felejtsük magunkkal vinni az emelőt, a kerékkulcsot és ha van – a KERÉKŐRT! (A kereket rögzítő anyák közül az egyik speciális lehet, amit csak speciális kulccsal/kulcsbetéttel lehet letekerni - ez arra szolgál, hogy megakadályozza kerekeink, abroncsaink lelopását. Ha ez nincs nálunk, hiába van nálunk egy hagyományos kerékkulcs.)

Egyes járművekben pótkerék helyett defektjavító szettet találunk. Ezekkel könnyen javíthatjuk a kisebb sérüléseket arra az időre, amíg elgurulunk a következő gumisig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG