Nyáron sok család dönt úgy, hogy autóval vág neki a szabadságának. Az autós nyaralásoknak sajátos romantikája van, hiszen mi választhatjuk meg a legvonzóbb útvonalat, nem kell másokhoz igazodni - ilyenkor viszont a felelősség is nagyobb, fontos hogy csak tökéletes műszaki állapotú járművel induljunk neki a nagy útnak.
A jármű műszaki állapotát elindulás előtt feltétlenül ellenőrizni kell. Az akkumulátor, a fékek és az olajszint klasszikus hármasa mellett az egyik legfontosabb dolog, amit mindenképp meg kell nézni, az az abroncsok állapota.
A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetője, Tomin István rögtön az alapoknál kezdi: ne is tervezzünk nagy családi autós üdülést nyári abroncs vagy legalább négy évszakos garnitúra nélkül! Az ellenőrzést kezdjük az abroncsok vizuális vizsgálatával.
Ha sérülést találsz, nézesd meg!
A külső oldalfal és a futófelület ellenőrzését egyszerűen elvégezhetjük akár az udvarunkon vagy a parkolóban is. Az esetleges vágások, sérülések, vagy oldalfal dudorok észlelése fontos, hiszen ezek hosszabb távon problémát jelenthetnek - ha bármelyik abroncson sérülést vagy elváltozást észlelünk, mindenképp vizsgáltassuk meg gumiabroncs-szakszervizben.
3 milliméter alatt a profilmélység? Ne nyaralni indulj, hanem gumishoz
Nagyon fontos az abroncs profilmélysége és az egyenletes kopás. A nagy meleg után lezúduló hirtelen felhőszakadások egyre gyakoribbak, ami kellemetlen meglepetést okozhat, ha kopott abronccsal indulunk el - az aquaplanning (amikor egy vízátfolyáson, nagyobb vízfolton a gumi elveszti a tapadást, a kapcsolatot az úttesttel) alattomos útitárs, ne adjunk neki esélyt. 3 milliméter profilmélység alatt ne induljunk el - javasolja a szakértő.
Jó azzal is tisztában lenni, hogy a kopott abroncs futófelülete a vékonyabb gumiréteg miatt sérülékenyebb is, így egy üveg vagy szög nagyobb eséllyel okoz defektet. Ha már a profilmélységet ellenőrizzük, figyeljünk oda az esetleges féloldalas kopásra, a külső vagy belső vállrész erősebb kopására is, ami a futómű hibájára utal. Ha szükséges, nézessük át, illetve állíttassuk be a futóművet.
Mennyire fújjuk fel az abroncsokat?
Ellenőrizzük továbbá a légnyomást is, hiszen ha az nem felel meg a nagyobb terhelésnek, gyorsan bajba kerülünk. Ilyenkor ugyanis túlterhelés lép fel, ami az abroncsok túlzott melegedése mellett akár durrdefektet is okozhat. A légnyomást mindig az abroncsok HIDEG állapotában mérjük és állítsuk, az autógyártó előírásait szem előtt tartva. Családi nyaralásnál az előírt legmagasabb nyomást állítsuk be. A sok csomag és a plusz utasok terhének viselése ugyanis a légnyomás, a levegő feladata. Ez kiemelten fontos, ha lakókocsival, vagy utánfutóval indulunk útnak. Ezt az ellenőrzést egyébként is érdemes 2-3 hetente elvégezni.
Filléres apróság, de meglepően fontos a szelepsapka használata. Védi a szennyeződéstől a szeleptűt, és légzáró szerepe is van.
Ne feledd: öt kereke van az autódnak!
Ne feledjük továbbá, hogy abroncsból nem négy van, hanem öt! A pótkerék is fontos szerepet kaphat az út során, bár sokszor csak a szükség pillanatában jövünk rá, hogy használhatatlan: az idők során az oldalfala megrepedezett vagy elszivárgott belőle a levegő. Ellenőrizzük, és a légnyomást mindig a megengedett maximumra állítsuk (mankókeréknél 4,2-4,5 bar!) De ha rendben is van, jó tudni, hogy kialakítása miatt a mankókerék maximum 80km/h-s sebességgel használható és csak 120-130 kilométert tehetünk meg vele.
El lehet kerülni a defektet?
Ha nem vagyunk profik kerékcserében, választhatunk olyan abroncsokat is, amelyekkel defekt esetén is gond nélkül folytathatjuk utunkat. Erre több technológia is van - a Hankook Sealguard technológiájának lényege, hogy az abroncs belsejét, a futófelület teljes szélességében egy különleges viszkoelasztikus anyaggal vonják be, amely képes kitölteni a futófelületi sérüléseket akár 5mm-es átmérőig, így nem következik be levegővesztés, és nincs szükség javításra sem.
Léteznek defekttűrő abroncsok is, ezek egy másik kategóriát képviselnek. Ezek általában autóspecifikusak, megkövetelik a légnyomás ellenőrző rendszer (TPMS) meglétét, és defekt esetén 80 km-t tehetünk még meg velük, maximum 80km/h sebességgel. A mobilitás megtartása a legfőbb feladatuk, de tudnunk kell, hogy ha megtették a feladatukat – mi pedig nem maradtunk az út szélén – cserélni kell őket.
Vezetési stílusunkkal is meg tudjuk óvni az abroncsokat és elkerülhetjük a defektet. Figyeljünk a sebességre, az úthibákra vagy akár a parkolásra. Ha például padkán kell felhajtanunk, lassan hajtsunk fel, és az oldalfal védelme érdekében minél nagyobb szögben kitekert kerékkel. Fontos még, hogy teljes felülettel álljunk fel a padkára az abroncsokkal. Padka melletti parkolásnál pedig ügyeljünk a megfelelő távolságra, kerüljük a gumi oldalfalának súrlódását. Így megóvjuk a felnit és egyúttal az abroncsot is.
Legyen nálad a kerékőr kulcsa!
Minden elővigyázatosság ellenére is bekövetkezhet, amitől tartunk. Egy esetleges kerékcseréhez szerszámokra is szükség lesz, ezért ne felejtsük magunkkal vinni az emelőt, a kerékkulcsot és ha van – a KERÉKŐRT! (A kereket rögzítő anyák közül az egyik speciális lehet, amit csak speciális kulccsal/kulcsbetéttel lehet letekerni - ez arra szolgál, hogy megakadályozza kerekeink, abroncsaink lelopását. Ha ez nincs nálunk, hiába van nálunk egy hagyományos kerékkulcs.)
Egyes járművekben pótkerék helyett defektjavító szettet találunk. Ezekkel könnyen javíthatjuk a kisebb sérüléseket arra az időre, amíg elgurulunk a következő gumisig.