4p
Egy holland kutatás szerint rövid időn belül a kiskereskedelmi egységek negyede eltűnhet az online kereskedelem hatására. Angliában háromszázezer munkahely megszűnésével számolnak. Nem csak vásárlási szokásainkat, de városközpontjainkat is átalakíthatják a webáruházak.

Kétmillió négyzetméternyi pláza tűnik el

Egy friss holland elemzés szerint az országban 2020-ra a kiskereskedelmi egységek 17-21 százaléka fölöslegessé válik, és több mint kétmillió négyzetméternyi áruház, bolt és bevásárlóközpont zár be örökre. Az előrejelzés szerint, míg az online kereskedelem részaránya háromszorosára nő az évtized végére, addig az offline kereskedelem súlya ezzel párhuzamosan csökken – idézi a tanulmányt a motivator.ma. Az elemzés szerint a változások elkerülhetetlenek, és azok a kereskedők, akik nem képesek időben váltani, eltűnnek a színről.

Új funkciót kell találni a városközpontoknak

Hasonló következtetéseket vont le a brit Centre for Retail Research kutatóközpont tanulmánya is Angliára vonatkozóan. Felmérésük szerint a bevásárlóutcák üzletsorain drámai mértékű lesz az átalakulás.

 

 

Az elkövetkező öt évben Wales és Észak-Anglia boltjainak 29 százalékára kerülhet lakat, de még London esetében is közel tíz százalékos lesz a boltbezárások mértéke. Ezzel párhuzamosan 316 ezer munkavállaló kerül majd az utcára.A tanulmány szerzője, Joshua Barmfield professzor szerint a vásárlás teljesen átalakul: az emberek először átböngészik a webáruházakat, aztán jó esetben betérnek az üzletbe, és miközben az árut nézik, okostelefonjukon ár-összehasonlítást végeznek, és termékkritikákat böngésznek. A boltokat gyakran már ma is kiállítóteremként használják a fogyasztók, bemennek, hogy megvizsgálják az árut, de mivel az interneten olcsóbb, ott vásárolják meg. 

Kihalnak a városközpontok

Közben a bevásárlóutcákon egyre több a kiadó üzlet. Míg 2008-ban az üresen álló üzletek aránya csupán öt százalék volt, mára ez az arány 14 százalék lett, és öt éven belül minden negyedik üzlet üresen fog állni, még a főutcákon is.

A kiüresedő bevásárlóutcák és városközpontok kezelése óriási kihívást jelent majd a kormányzatnak és a városok vezetésének is, de az igazi problémát az alacsonyabb jövedelmű városrészek bezáró üzletei jelentik majd, amelyek gettósodási folyamatokat is elindíthatnak. A tanulmány egy több mint száz milliárd forintos programra is javaslatot tesz, amelynek segítségével a kiüresedő városközpontoknak új funkciót lehet találni.

Több elmélet van rá, hogy mi lesz ebből

De nem csak Európában szembesülnek a kihaló városközpontokkal. Amerikában már egyenesen a bevásárlóközpontok haláláról cikkezik a Forbes magazin. A Financial Times szerint az elkövetkező öt évben a plázák 15 százaléka bezár Amerikában, és a webáruházak térhódításával egy ötven éves sikertörténet ér gyászos véget.

A várostervezők egyelőre vitatkoznak, azon, hogy mivel jár majd a bevásárlóközpontok megszűnése. Egyesek szerint a szuburbanizáció megtorpanhat, és újra a városközpontok és belső kerületek újjáéledése lesz tapasztalható, míg mások vitatják az „Új urbanizáció” elméletét. Szerintük a peremkerületi bevásárlóközpontok éppen, hogy egy élhetőbb agglomeráció megteremtését teszik lehetővé.

A webáruházak is versengenek

Míg a fejlett államokban az online kereskedelem részaránya tíz százalék körül van, addig idehaza ez alig három százalék, de a bővülés nálunk is dinamikus. 2008-ban a hazai webáruházak bevétele még csak 60 milliárd forint volt, addig 2013-ban már 200 milliárd feletti bevételt várnak.

Noha a változás egyértelmű nyertesei az online webáruházak, a technológia fejlődése itt is rendkívül gyors alkalmazkodást kényszerít ki. Míg korábban a webáruház önmagában piacot jelentett, ma már az okostelefonok térhódításával és az egyre tőkeerősebb piaci szereplők megjelenésével megváltozott a helyzet. Ma már csak azok a webáruházak maradnak fenn, amelyek keresőoptimalizálása, webergonómiája tökéletes, és mobilnézettel is rendelkeznek. 

A fejlett államokban az internetes keresések több mint fele már okostelefonról indul, és hazánkban is több milliósra duzzadt az okostelefont használók aránya. Amelyik webáruház nem vált időben, hamarabb eltűnik, mint a bevásárlóközpontok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
Vásárló Amikor a megelőzés olcsóbb, mint a javítás
Márkázott tartalom | 2025. december 6. 14:43
A mindennapokban gyakran csak akkor figyelünk fel egy problémára, amikor már nagy a baj. Holott sok esetben – legyen szó épületekről, a kertünkről, a szerszámainkról vagy akár a háztartási gépeinkről – a megelőzés nemcsak egyszerűbb és gyorsabb, de hosszú távon sokkal költséghatékonyabb is lenne. A Poli-Farbe tapasztalata az, hogy a karbantartás rendszerszerű, előrelátó szemlélete rengeteg kiadástól kímélhet meg bennünket, ahogy az is, ha már a kivitelezéskor a minőséget keressük – lássuk, miért.
Vásárló Levelet küldtek Brüsszelbe egy jelentős ügyben – Orbán Viktor is az aláírók közt volt?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:57
Megtartanák a hibrid autókat 2035 után is.
Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG