A virtuális valóság idén eléri az egymilliárd dolláros forgalmat; a világ 100 legnagyobb szoftvergyártójából több mint 80 várhatóan integrálni fog termékeibe olyan kognitív technológiákat, mint a gépi tanulás, a természetes nyelvfeldolgozás vagy a beszédfelismerés; a 18-24 évesek pedig az okostelefont és a PC-t egymás kiegészítőinek, mintsem helyettesítőinek látják
A Deloitte legfontosabb 2016-os előrejelzései:
Technológia
• Nők az informatikában: Az oktatás a kulcs – 2016 végére a fejlett országok informatikai pozícióinak kevesebb, mint 25 százalékát töltik be informatikai munkakörben dolgozó nők. A nemi diverzitás a szektorban komoly társadalmi és gazdasági kérdést jelent, de az eredmények egyelőre nem mutatnak számottevő fejlődést. Középiskolai és felsőoktatási adatok is azt mutatják, hogy egyre kevesebb lány végez szakirányú tanulmányokat, de problémát csak komplex, az oktatáson túl a HR-rel és a bérezéssel kapcsolatos anomáliák tisztázásával lehetne elindítani a megoldás felé vezető úton.
• Érintőképernyős kereskedelem: Felgyorsul a mobil online fizetés – A mobil eszközökön, okostelefonokon és tableteken történő vásárlások során harmadik fél által nyújtott érintésalapú fizetési szolgáltatást igénybe vevő személyek száma 2016-ban várhatóan 150 százalékkal nő, és eléri az 50 millió rendszeres felhasználót. Az érintőképernyős kereskedelem segítségével a kiskereskedők kihasználhatják a vásárlók bővülő mobileszköz-használatát olyan webshopok felkutatására, ahol az ügyletszám főként a nehézkes fizetési procedúra miatt marad alacsony.
• Grafén: Kutass most, kaszálj a következő évtizedben! – Míg a grafénanyagok piacának értéke 2016-ban várhatóan csupán néhány tíz millió dolláros lesz, a K+F kiadások várhatóan több száz millió dollárra rúgnak majd. Középtávon a grafén beépülhet évi több milliárd dolláros forgalmú termékekbe, de évtizedekig tarthat, míg teljesen kiaknázzák az anyagban rejlő potenciált.
Média
• Mobilreklám-blokkolók: Megment minket egy applikáció? – A mobileszköz-tulajdonosoknak várhatóan csupán 0,3 százaléka fog 2016 végére mobilreklám-blokkolót alkalmazni. Ez az okostelefonokon és tableteken közzétett reklámok 70 milliárd dolláros piacának nagyságrendileg 100 millió dolláros részét fogja veszélyeztetni.
• Mobiljátékok: Még piacvezetők, de már nem olyan nyereségesek – A szoftverbevételek alapján 2016-ban az okostelefonok és tabletek lesznek a játékok vezető platformjai, és várhatóan 35 milliárd dollár forgalmat fognak generálni, ami 20 százalékkal több mint 2015-ben. Ezzel szemben a PC-n használt játékok és a játékkonzolok esetében várt 32, illetve 28 milliárd dolláros bevétel csupán 5, illetve 6 százalékkal haladja meg az előző évi adatokat.
• Videojátékverseny-közvetítések: Több néző, ám kevesebb esemény, mint gondolnánk – A videojátékverseny-közvetítések 2016-ban globálisan 500 millió dollár bevételt fognak generálni, ami a 2015-ös 400 millió dollárhoz képest 25 százalékos növekedést jelent. Ez a becsület adat azonban csupán töredéke annak, ami olyan fontosabb sporteseményekből gyűlik össze, mint az európai vagy amerikai futball-, kosárlabda-, baseball-, vagy jégkorongligák mérkőzései, melyek bevételei 4 és 30 milliárd dollár között mozognak.
• Az európai foci 30 milliárd dolláros piacot jelent – Az európai foci bevétele várhatóan a 2016/2017-es szezonban fogja először elérni a 30 milliárd dollárt, ami a 2011-2012-es értékhez képest 8 milliárd dolláros, azaz összességében évi 7 százalékos növekedést jelent.
• Kasszasikerek a digitális média fényében – 2016-ban a mozibevételek az Egyesült Államokban és Kanadában várhatóan 3 százalékkal, körülbelül 10,6 milliárd dollárra csökkennek, ami hozzávetőlegesen 1,3 milliárd eladott mozijegyet jelent.
• Amerikai TV: Rogyadozik, de még áll – Az amerikai hagyományos televíziózás, a világ legnagyobb televíziós piaca, 2016-ra becsült 170 milliárd dolláros árbevétellel, legalább öt területen számíthat visszaesésre: kábeltévé-előfizetők száma; kábeltévé-előfizetések aránya a teljes lakosságszámhoz viszonyítva; átlagos havi televízió előfizetési díj; egyre több fogyasztó vált műholdra; élő és időeltolásos megtekintés a teljes lakosságra vetítve, különösen a 18 és 24 év közöttiek korcsoportjában.