3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A tél a karácsony és a hideg mellett a síszezon kezdetét is jelenti, amely egyben több ország életében nagyon komoly turisztikai időszakot is jelent. A globális felmelegedés és az egyre közeledő klímakatasztrófa azonban sok más terület mellett itt is egyre inkább feltűnik – bajban vannak ugyanis az alacsonyabb síterepek, hiszen egyszerűen kezd túl meleg lenni ahhoz, hogy elég hó essen.

A németországi Garmisch-Partenkirchen pálya 1936-ban még a téli olimpiai játékoknak adott otthont, ám idén januárban a helyiek már azzal a problémával szembesülnek, hogy olyan kevés természetes hó esett, hogy az már a tervezett síversenyeket is veszélyezteti. Az Alpokban végighúzódó tartományok mindegyikében kulcsfontosságú a turizmus, legyen szó akár Németországról, akár Ausztriáról. Azt, hogy a síterepek mekkora fontossággal bírnak, bizonyítja az is, hogy míg a teljes osztrák össztermékben 6 százalékot ad a turizmus, addig például Tirolban ennek háromszorosát, 18 százalékot. De hasonló a helyzet a svájci Graubündenben is, ahol olyan reszortok találhatóak, mint St. Moritz, Klosters és Davos.

A francia Auvergne-Rhone-Alpes régió, ahol például Courchevel és Val d’Isere, két kifejezetten népszerű síterep is található, 2018-ban 21 milliárd eurót költöttek el a turisták, ezzel a teljes francia GDP tizedét és 171 ezer munkahelyet generálva.

Mi lesz a sípályákkal?

Ezek a jelentős bevételi források most komoly veszélyben vannak, a becslések szerint az osztrák turizmusnak 300 millió eurós veszteséget jelent majd évente a klímaváltozás, míg Franciaországban hetekkel később vehette csak kezdetét a síszezon a megszokottnál, a Grande Motte gleccser állapotára hivatkozva. A bécsi klímakutató-központ feje, Marc Olefs egyszerűen úgy fogalmazott, hogy:

Ha a károsanyag-kibocsátás a mostanihoz hasonló szinten marad, az évszázad végére végleg eltűnhet a hó az alacsonyabb pályákról.

Az egyre romló szituáció miatt a síterepek üzemeltetői a hóágyúkra támaszkodnak, ám ezek használata költséges és egyáltalán nem környezetbarát, ráadásul a hőmérséklet emelkedésével ezek üzemeltetése is egyre nehézkesebbé válik. A hóágyúkat eleve sem a klímaváltozás megoldására találták ki, hanem az időjárási extremitások kezelésére.

Több régió már a 2050-es évekre teljesen elveszítheti a síturizmust, mint bevételi forrást, míg a magasabban található pályák túlélhetnek, így is jelentősen megnövekedő forgalommal kell majd számolniuk, amelyet szintén megterhelő lesz hosszútávon menedzselni – mondta Robert Steiger, az innsbrucki egyetem professzora.

Mely területek vannak a legnagyobb veszélyben? Mi lesz velük?

A klímaváltozás egyelőre leginkább az Alpok alsó harmadában található síterepeket érinti, azaz többnyire Ausztria keleti pályáit, és kisebb részben Franciaországot, Olaszországot, valamint Németországot. Ezek a régiók azonban közel sem annyira csak a síturizmusra támaszkodnak, mint a hegy szívében található társaik, sőt, a bevételeik 60 százalékát már a nyáron szerzik.

Összességében tehát egyértelműen az látszik, hogy a klímaváltozás lényeges szereplőként megjelent a téli turizmusban, azonban a legkomolyabban érintett régiók egyelőre még a nyári forgalomra támaszkodva fel tudják tartani jövedelmezőségüket – kérdés, hogy meddig.

(Bloomberg)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG