BUX
32 065.14
-2.82%
-929.00
OTP
9 390.00
-7.31%
-740.00
MOL
1 885.00
+0.96%
+18.00
RICHTER
5 800.00
-0.17%
-10.00
MTELEKOM
351.00
-2.50%
-9.00
 
2020. január 18. 19:51

A tél a karácsony és a hideg mellett a síszezon kezdetét is jelenti, amely egyben több ország életében nagyon komoly turisztikai időszakot is jelent. A globális felmelegedés és az egyre közeledő klímakatasztrófa azonban sok más terület mellett itt is egyre inkább feltűnik – bajban vannak ugyanis az alacsonyabb síterepek, hiszen egyszerűen kezd túl meleg lenni ahhoz, hogy elég hó essen.

A németországi Garmisch-Partenkirchen pálya 1936-ban még a téli olimpiai játékoknak adott otthont, ám idén januárban a helyiek már azzal a problémával szembesülnek, hogy olyan kevés természetes hó esett, hogy az már a tervezett síversenyeket is veszélyezteti. Az Alpokban végighúzódó tartományok mindegyikében kulcsfontosságú a turizmus, legyen szó akár Németországról, akár Ausztriáról. Azt, hogy a síterepek mekkora fontossággal bírnak, bizonyítja az is, hogy míg a teljes osztrák össztermékben 6 százalékot ad a turizmus, addig például Tirolban ennek háromszorosát, 18 százalékot. De hasonló a helyzet a svájci Graubündenben is, ahol olyan reszortok találhatóak, mint St. Moritz, Klosters és Davos.

A francia Auvergne-Rhone-Alpes régió, ahol például Courchevel és Val d’Isere, két kifejezetten népszerű síterep is található, 2018-ban 21 milliárd eurót költöttek el a turisták, ezzel a teljes francia GDP tizedét és 171 ezer munkahelyet generálva.

Mi lesz a sípályákkal?

Ezek a jelentős bevételi források most komoly veszélyben vannak, a becslések szerint az osztrák turizmusnak 300 millió eurós veszteséget jelent majd évente a klímaváltozás, míg Franciaországban hetekkel később vehette csak kezdetét a síszezon a megszokottnál, a Grande Motte gleccser állapotára hivatkozva. A bécsi klímakutató-központ feje, Marc Olefs egyszerűen úgy fogalmazott, hogy:

Ha a károsanyag-kibocsátás a mostanihoz hasonló szinten marad, az évszázad végére végleg eltűnhet a hó az alacsonyabb pályákról.

Az egyre romló szituáció miatt a síterepek üzemeltetői a hóágyúkra támaszkodnak, ám ezek használata költséges és egyáltalán nem környezetbarát, ráadásul a hőmérséklet emelkedésével ezek üzemeltetése is egyre nehézkesebbé válik. A hóágyúkat eleve sem a klímaváltozás megoldására találták ki, hanem az időjárási extremitások kezelésére.

Több régió már a 2050-es évekre teljesen elveszítheti a síturizmust, mint bevételi forrást, míg a magasabban található pályák túlélhetnek, így is jelentősen megnövekedő forgalommal kell majd számolniuk, amelyet szintén megterhelő lesz hosszútávon menedzselni – mondta Robert Steiger, az innsbrucki egyetem professzora.

Mely területek vannak a legnagyobb veszélyben? Mi lesz velük?

A klímaváltozás egyelőre leginkább az Alpok alsó harmadában található síterepeket érinti, azaz többnyire Ausztria keleti pályáit, és kisebb részben Franciaországot, Olaszországot, valamint Németországot. Ezek a régiók azonban közel sem annyira csak a síturizmusra támaszkodnak, mint a hegy szívében található társaik, sőt, a bevételeik 60 százalékát már a nyáron szerzik.

Összességében tehát egyértelműen az látszik, hogy a klímaváltozás lényeges szereplőként megjelent a téli turizmusban, azonban a legkomolyabban érintett régiók egyelőre még a nyári forgalomra támaszkodva fel tudják tartani jövedelmezőségüket – kérdés, hogy meddig.

(Bloomberg)

Vásárló Kérjük most ne menjen kirándulni a Normafára!
Privátbankár.hu / MTI | 2020. március 29. 07:24
A polgármester a sportolásra más helyszínt javasol, mert túl sokan járnak a hegyre kikapcsolódni.
Vásárló Nagyon elment a magyarok kedve a dízelautóktól
Privátbankár.hu | 2020. március 26. 11:40
Újabb mélyponton áll a dízelautók népszerűsége: tavaly a forgalomba helyezett új személygépkocsiknak mindössze 20 százaléka működött gázolajjal.
Vásárló Mégsem lesz áramszünet? A munkák többségét elhalasztja az E.ON
Privátbankár.hu | 2020. március 25. 07:48
Csak a legszükségesebb beavatkozásokat végzik el.
Vásárló Beesett a használt autók kereslete
Privátbankár.hu | 2020. március 23. 14:18
Komoly keresletcsökkenésre kell felkészülniük az eladóknak - jósolja a Használtautó.hu.
Vásárló A piacoknak nem kell bezárni 15 óra után
Privátbankár.hu | 2020. március 18. 19:02
Az elrendelt veszélyhelyzeti intézkedések részeként az üzletek jelentős része március 17. óta nem lehet nyitva délután.
Vásárló Egyre reménytelenebb az online rendelés a vírus miatt
Kollár Dóra | 2020. március 17. 15:04
A megnőtt kereslet miatt a termékek darabszámának maximalizálásával, a kiszállítási határidő hetekkel történő megnövekedésével is számolni kell annak, aki bevásárlását most az interneten keresztül akarná lebonyolítani. A Spar arra kéri a vásárlókat, ne halmozzanak fel feleslegesen sok élelmiszert, az Auchannál már most bizonytalan ideig nem tudnak új rendelést felvenni.
Vásárló Új portálok indultak
Privátbankár.hu | 2020. március 17. 14:28
Családi-magazin.hu néven, új internetes portál indult.
Vásárló Hogyan működik a homokszűrő?
Privátbankár.hu | 2020. március 16. 16:16
Nagyon fontos, hogy a medence vize folyamatosan tiszta legyen, amit a víz forgatásával és szűrésével érhetünk el. Ehhez mindenképpen igénybe kell venni valamilyen készüléket, hiszen az elszaporodott algák nemcsak az esztétikai látványt rontják, hanem a fürdőzők egészségére is károsak. Cikkünkben áttekintjük, mi is az a homokszűrő, és miért érdemes választani!
Vásárló Hétfőtől nem lehet felszállni a budapesti buszok első ajtajánál
Privátbankár.hu | 2020. március 14. 14:03
Ezzel az újabb intézkedéssel is próbálják a sofőröket megvédeni a járvány alatt.
Vásárló Neten rendelnél? - A Tesco az önkéntes karanténba is szállít
Privátbankár.hu | 2020. március 13. 15:43
Aki most szeretne bolti élelmiszert online rendelni és házhoz szállíttatni, annak legalább 6-9 napot kell várnia a pénteki állapot szerint. A lakosság, úgy látszik, most kezdett igazán bespájzolni a vírus miatt, vagy távol akarnak maradni a zsúfolt üzletektől.
hírlevél