2p
A Télapó műhelyéről mindenkiben elég idealizált kép él, a valóság ennél sokkal durvább. A Guardian képeit elnézve mindenhol vöröset látni, egy jobb horrorfilm díszleteinek is elmenne. Ki gondolná, hogy valójában ebben a gyárban készül a karácsony nagy része?

A kínai Yiwu több százezer kilométerre fekszik az Északi Sarktól, és ha lesz a karácsonyfádon égő idén, jó eséllyel ott készült. A gyárváros 300 kilométerre délre fekszik Sanghajtól. Errefelé természetes fényt vagy fákat is ritkán látnak.

A kínai karácsony fellegvára

A városban 600 gyár dolgozik folyamatosan, előállítva a karácsonyi dekorációk 60%-át globálisan. A kis „manók” ezúttal viszont nem cuki tündérkék, hanem migránsok, akik napi 12 órát dolgoznak havi 45 ezer forintért.

Forrás: theguardian.com

Dolgozna valamiért, amit nem is ismer?

A munkások legtöbbjének halvány fogalma sincsen arról, hogy mit ünnepel a világ nagyrésze december 25-e táján. A 19 éves Wei arra tippel, hogy olyasmi lehet, mint náluk a Holdújév. Az apjával együtt dolgozik a horrorisztikus környezetben mindennap, poliészter hópelyheket ragasztanak és tesznek a festőgépbe. Vörösre festik őket, naponta öt ezret.

Forrás: theguardian.com

A munka közben ők is „elpirulnak”, Wei apja mikulássapit hord, de nem ám játékból, egyszerűen fejbőrét védi így a portól. Naponta tíz arcmaszkot elhasználnak az elképesztően magas koncentrációjú festékködben. De ők jövőre már nem lesznek itt, ha Wei összegyűjti a házassághoz kellő pénzt, hazatérnek.

Yiwu másik felén a piros hópelyhek takarosan becsomagolva várják a vásárlókat, ez Kína egyik legnagyobb díszárusító helye. Sokan válogatnak itt, mit sem sejtve a gyártási körülményekről.

A giccsparadicsom

Ha éppen egy felfújható, három színben játszó, csillámos mikulásfigurára vágyik, itt garantáltan megtalálja. Érdekes, hogy egy-két helyen valószínűleg kicsit félrecsúszhatott a fordítás, így töménytelen mennyiségben árulnak mikulássapis bárányokat és norvégmintás rénszarvasokat is. De a kínaiaknál a télapó is muzikálisabb, az egyik legkeresettebb figura a szaxofonozó szakállas.

Forrás: theguardian.com

Bár régen az üzlet még csodaszámba ment, most már egyre veszít a fényéből és népszerűségéből. Hozzánk az Alibaba.com annyira még nem tört be, de az ázsiai országban az egyik piacvezető, óriási választékkal, amivel egyetlen bolt sem tud versenyezni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG