1p
A Nemzeti Dohányboltba járhatnak majd a füstölgők ezek után cigarettáért, a szabályok szigorodnak. Németh Lászlóné november közepéig írhatja ki az első pályázatokat, az állam max. 20 évre adja a koncessziót, márciusban megköthetik az első szerződéseket. 2000 emberre jut majd egy bolt, 18 év alatt nem lehet majd cigihez jutni.

Létrehoznak egy állami céget is, de a miniszter dönt

A fiatalkorúak védelmével indokolja a dohánykereskedelem szigorítását a Magyar Közlöny legfrissebb számában megjelenő törvény. Ezek szerint a dohánytermékek kereskedelme mostantól állami monopólium, melyet koncessziós szerződés keretében az állam kiadhat magáncégeknek maximum 20 éves időtartamra. A dohánykereskedelmet innentől a fejlesztési miniszter ellenőrzi, de a kereskedelmi jogosultság kiosztására, vagyis a pályázatok kiírására 100%-os állami tulajdonban lévő nonprofit társaságot alapít.

Ettől függetlenül az állam nevében a dohánytermék-kiskereskedelem átengedéséről szóló pályázat kiírására, elbírálására, továbbá a koncessziós szerződés megkötésére a miniszter jogosult. Az állami társaság a meglévő szerződéseket kezeli csak és szükség esetén új pályázatot ír ki. A dohányboltokat ezentúl is a vámosok és a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzik majd. Az új rendszer szerinti árusítás 2013. július 1-étől indul, addigra az NFM-nek ki kell osztania a jogosultságokat.

Hazafias lendülettel

A kereskedők üzlethelyiségükön csak a "Nemzeti Dohánybolt" feliratot és egy 18-as karikát szerepeltethetnek, ha az árusítóhely egy nagyobb kereskedelmi egységben van, akkor azt jól el kell különíteni a többi résztől.

A törvény szövege szerint törekedni kell rá, hogy fiatalkorú ne jusson dohányáruhoz. Ha fennáll a gyanú, hogy a vásárló nem töltötte be a 18. életévét, akkor a kereskedő kérheti, hogy igazolja életkorát. Ha ennek nem tesz eleget, a törvény szerint bizonyítja, hogy valóban nem érte még el a korhatárt. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy ilyen esetben a kereskedőnek fel kell szólítania a fiatalkorút a bolt elhagyására, és amíg ez meg nem történik, addig annak sem adhat ki dohányárut, akinek amúgy lehetne.

600-650 dohányosra jut majd egy bolt

Sok magyar dohányzik
Az Európai Unió által végzett közegészségügyi felmérés adatai szerint 2008-ban a 10 és 19 é közötti magyar állampolgárok fele állította, hogy dohányzik, a 20 és 29 közöttieknek pedig a 60%-a. Ez régiós összehasonlításban is nagyon magas értéknek számít.

A törvény részletezi, hogy 2000 fős településeken csak egy dohánybolt lehet, e feletti lélekszám esetén pedig 2000 főnként lehet egy-egy újabb boltot nyitni. Ez azt jelenti, hogy Budapesten ezentúl 8700 helyen lehet majd cigarettát venni jövő nyártól, vagyis jóval kevesebb helyen, mint eddig (az országban jelenleg összesen 44 ezer eladóhelyen vehetünk dohányárut). A felmérések szerint a felnőtt magyar lakosság harmada dohányzik, közel két és fél millió ember. Ez azt jelenti, hogy jövő nyártól átlag 600 dohányosra jut majd egy Nemzeti Dohánybolt. Ráadásul a magyar dohányosok döntő többsége naponta vesz egy doboz cigit, egy-egy árusítóhely tehát hatalmas forgalmat bonyolíthat le majd, óvatos becslésünk szerint is naponta 60 karton bagót adhat majd el egy-egy dohánybolt. A kereskedők mindezért cserébe koncessziós díjat fizethetnek majd az államnak. A koncessziós díj éves összege mindenkor legfeljebb a törvényben foglalt éves állami feladatok ellátásához szükséges mértékig, arányosan határozható meg - szól a törvény szövege. A többi a kereskedőé - akik eddig nem dolgoztak a dohányáruk esetében magas haszonkulccsal, de a kereslet most jóval koncentráltabb lesz. Eddig bombaüzletnek tűnik az új rendszer a pályázaton nyertes kereskedőknek.

Nem lesz bombaüzlet a Nemzeti Dohánybolt?

Csakhogy azok a kereskedők, akik eddig cigit árultak, azt jellemzően kiegészítő termékként árulták, nagy hasznuk abból nem volt. Miklós György üzletvezető régóta tevékenykedik a hazai vendéglátóiparban, mint kérdésünkre válaszolva elárulta, egy-egy doboz után a haszonkulcs 6-7% volt, vagyis leginkább azért érte meg a kereskedőknek a dohányárusítás, mert "becsalogatta a vendégeket". A cigit eddig árusítható kereskedők bevételének döntő hányada ugyanis nem a dohányáruból származott, hanem más, magasabb haszonkulccsal értékesíthető termékekből (öngyújtó, sör, újság, édesség, stb.). Miklós szerint lehet ugyan, hogy a kereslet koncentráltabb lesz, de a Nemzeti Dohányboltban csak dohányterméket lehet majd árusítani (illetve elfogadott pályázat esetén egyéb, a dohányzással összefüggő termékeket is), a koncessziós díj pedig 1-3 millió forint között lesz, amit egy összegben kell majd megfizetniük a kereskedőknek. Így már nem tűnik olyan bombaüzletnek a kereskedési jog megszerzése. Miklós szerint az új rendszer a nagyobb hipermarketeknek kedvezhet majd, akik a dohánybolttal könnyedén becsalogatják majd a vevőket, nekik nem nagy érvágás, ha alacsony haszonkulccsal működik házon belül a trafik. A kisebb üzleteknek azonban nem biztos, hogy meg fogja érni jövő júliustól a dohánytermékek árusítása.

Jövő nyáron indul a nemzeti trafik-hálózat

Kikkel szerződhet az állam?
Egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt megkötött koncessziós szerződés lehet hatályban. Azoknál az egy közigazgatási egységet képező településeknél, ahol egynél több dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság kerül kiadásra, egy személy nem birtokolhatja az összes dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság több mint kétharmadát.

A koncessziós szerződést aláírónak  dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultságot egyéni vállalkozóként, vagy olyan gazdasági társaság útján kell gyakorolnia, amelyben legalább egy természetes személy tagja korlátlan felelősséggel tartozik a társaság kötelezettségeiért.

A pályázati felhívás megjelenése előtt 30 nappal a feltételeket két országos napilapban és a helyileg illetékes kormányhivatal honlapján kell közzétenni. A pályázaton előnyt élveznek, akik megváltozott munkaképességűek és/vagy addig - minimum 3 hónapig - munkanélküliek foglalkoztatását vállalják. A pályázat kiírása után 30 nappal eredményt kell hirdetni, de a miniszter ezt egyszer még megtoldhatja 30 nappal, majd ezután újabb 30 nappal eredményes pályázat után szerződést is kell kötni a kereskedelmi jogosultság átadásáról. Ha koncessziós szerződés megszűnik az államnak új pályázatot kell kiírnia, addig viszont a nonprofit részvénytársaságon keresztül maga is gyakorolhatja a kereskedelmi jogokat.

Az első pályázatokat november 15-ig kell kiírnia Németh Lászlónénak, 60 napos határidővel, és ezt követően 60 napon belül kell megkötni az első szerződéseket - vagyis legkésőbb március 15-éig létrejöhetnek az első kontraktusok, de az árusítás legkorábban jövő év július elsejével kezdődhet meg.

Az NFM fel is függesztheti a kereskedési jogot, ha szabálytalanságot észlel, ha például egy kereskedő egy éven belül háromszor is szabálysértést követ el, a koncesszió már ugrott is. A vámhatóság által kiszabható bírságok pedig 200 ezertől 10 millió forintig is terjedhetnek. A kereskedők azután sem nyújthatnak akciót a dohánytermékekre, a cigi mellé nem adhatnak ajándékot, azt nem is reklámozhatják. Dohánytermékek árumintaként továbbra sem hozhatóak forgalomba, a külföldön elterjedt cigiautomaták üzembe helyezését pedig továbbra is tiltja a törvény.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG