1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az állam bevételei nőnek a jövedékiadó-emeléséből, de ezzel a feketepiac is jól jár: egyre többen veszik feketén a cigit. Pedig még a Nemzeti Dohányboltok sehol sincsenek.

A dohányipari szereplők megbízásából a GfK Hungária 2004 óta vizsgálja a dohányipari termékek feketepiacának alakulását európai módszertan szerint. A legfrissebb eredmények azt mutatják, hogy a feketekereskedelem arányának csökkenő tendenciája visszafordult, s az illegális kereskedelem újra növekedésnek indult.

Csökken a piac, de az állam bevételei így is nőttek

A hivatalos adatok szerint Magyarországon 2011-ben a dohányipari termékekből származó teljes árbevétel 500-510 milliárd forintot ért el. A költségvetésnek 287,2 milliárd forint jövedéki és 96,5 milliárd forint áfabevétele származott a dohánytermékek értékesítéséből. Az elmúlt évben 13,68 milliárd szál cigarettát és összesen 4387 tonna fogyasztási dohányt értékesítettek a hazai piacon. 2007 óta stagnál, illetve csökken a dohánypiac mérete, de emellett a dohánypiaci termékekből származó állami bevételek folyamatosan növekedtek. Az elmúlt másfél éves időszakban három jövedékiadó-emelésre került sor, ami több mint 20 százalékos adóemeléssel járt együtt. Mind az adózott, mind pedig az adózatlan piac alakulását jelentős mértékben befolyásolták az évente legalább kétszeri, a fizetőképes kereslet növekedését jelentősen meghaladó jövedékiadó-emelések, a 2012. január 1-jei áfaemelés, valamint a zárt közterületen való dohányzás teljes tilalmának bevezetése.

Dobozolnak

A GfK Hungária idén is az iparági szereplők megbízásából az Európai Unióban elfogadott módszertan alapján mérte fel a cigaretta feketepiacának arányát. Eszerint az utcán, illetve az utcai szeméttárolókban megtalálható üres cigarettás dobozok meghatározott útvonalon összegyűjtésre kerülnek az adott településre előírt darabszám eléréséig. Mivel cigarettás dobozok gyűjtése zajlik, a kutatás nem terjed ki a nem dobozban árusított fogyasztási dohánytermékekre.

A 2012. évi vizsgálat azt mutatja, hogy a korábbi évek fokozatosan csökkenő trendje megállt és az előrejelzéseknek megfelelően újra növekedett a külföldi vagy hamis termékek aránya.



Az eddig a feketekereskedelem által leginkább sújtott keleti országrészből (Szabolcs-Szatmár Bereg megye, Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Hajdú-Bihar megye) fokozatos tevődik át az illegális forgalom a déli megyékre (Csongrád megye, Bács-Kiskun megye és Tolna megye). A megyéket illető fenti átrendeződés ellenére a régiós trendekben a kelet-nyugati mintázat a korábbi évekhez hasonlóan alakul: a Dunántúlon megtalált dobozok 1,86 százaléka nem adózott termék, míg a Dunától keletre ezek aránya 9,69 százalék. Azzal együtt, hogy a legtöbb külföldi termék még mindig ukrán, illetve fehérorosz eredetű, a déli megyékben a Szerbiából érkező cigaretták terjednek. A külföldről érkezett teljes cigarettamennyiség 29 százaléka származik manapság déli szomszédunktól, bár ez az arány korábban nem érte el a 20 százalékot.

A hamis márkajelzésű cigaretta termékek megjelenése 2011-ben vált először mérhetővé. Az adatok azt mutatják, hogy ezek aránya idén is a tavalyihoz hasonlóan 0,5 százalék körül alakul.

A mostani kutatásban a trafiktörvény hatása még nem is látszik

„Összességében elmondható, hogy az elmúlt évben a feketepiac zsugorodása megállt és 2012-ben újra növekvő tendenciát mutat a dohánytermékek fekete kereskedelme” – foglalta össze a vizsgálat eredményeit Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „A kismértékű emelkedés mögött több ok húzódik meg. Egyrészt a növekvő adóteher miatt és fizetőképes kereslet hiányában a cigarettapiac csökken, és ezzel párhuzamosan a vágott dohány piaca nő, ám ez utóbbi szegmenst a kutatás nem vizsgálta. Másrészt a korábban leginkább érintett településeken – mint például Mátészalkán, Sátoraljaújhelyen, Szolnokon, Nyírbátorban – jelentősen csökkent a külföldi cigaretták aránya, és ezzel párhuzamosan az illegális fogyasztás más területek felé látszik eltolódni” – magyarázta a folyamatokat a szakember. „Érdemes azt is számításba venni, hogy a kutatási terepmunka május-június hónapokban zajlott, ezért a 2012-es kutatási eredményekben még nem tükröződik a júliusi jövedéki adóemelés hatása, illetve az elkövetkező időszakban várható további kihívások: az ismételt jövedéki adóemelés és a trafiktörvény hatásai jelentősen befolyásolhatják az illegális piaci kereskedelem alakulását” – árnyalta a kutatás eredeményeiből kirajzolódó képet Dörnyei Otília.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG