Hirdetés
Hirdetés

Külföldön is webáruházat működtetne? Ezeket érdemes tudnia!

2019. április 03., 10:20
Cimkék
webáruház

Habár a hazai e-kereskedelem bevétele évről évre növekszik, sokan mégis a külföldi terjeszkedésben látják a középtávú céljaik megvalósulását. Számukra a legfontosabb kérdés, hogy a nagy árbevétellel rendelkező nyugati államokat célozzák vagy inkább a felzárkózó CEE régióra helyezzék a hangsúlyt.

Mindkét irány rendelkezik elvitathatatlan előnyökkel és hátrányokkal is, csupán az a kérdés, számunkra melyek a meghatározók. A fejlett e-kereskedelemmel rendelkező piacok 2019-ben már leosztottak, vagyis ezek esetében a piaci részesedés megszerzése kifejezetten költséges. Gondoljunk a kontinens nyugati államaira; ezek esetében nem csupán a vevőszerzésért kell magasabb árat fizetnünk, hanem a logisztikai szolgáltatásokért és a humán erőforrásokért is. Ráadásul ezeket az országokat a nagy népességszámuk és vásárlóerejük miatt kiemelt figyelemmel tüntetik ki a világ legnagyobb e-kereskedői; az Amazon, az Alibaba és társai.

Velük ellentétben a közép- és kelet-európai piacokon relatív egyszerű és olcsó a piaci részesedés megszerzése, ráadásul a nyelvi sokszínűség miatt ezek szinte teljesen védettek a mamutvállalatokkal szemben. Ma még nehéz elképzelni, hogy az Amazon vagy az Alibaba kiemelt figyelmet fordít a Balti-államoknak, Szlovákiának, Magyarországnak, Szlovéniának, Horvátországnak, Szerbiának vagy épp Romániának. Ráadásul az ingyenesen igénybe vehető piacterek is inkább a keleti sajátosságok, amelyek némi hátszelet biztosíthatnak a kis piaci részesedéssel rendelkező webáruházaknak.

Hirdetés

Egyelőre kevés hazai webáruházat említhetünk, amely keleti és nyugati piacokon is képes piaci részesedés birtokolni. Az Extreme Digital két évvel ezelőtt nyitotta meg az osztrák edigital.at webáruházát, jelenleg pedig a német shopját készíti elő az indulásra. Szakértők szerint egy jó exporttervvel, megfelelő logisztikai szolgáltatások igénybevételével és jó marketinggel a hazai webáruházak sikeresek lehetnek a szomszédos országokban, ugyanakkor az egyre agresszívabb leárazás kampányok megnehezítik az exporttevékenységre építő e-kereskedők mindennapjait.

Ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy a CEE régió országaiban a növekedési potenciál még mindig jelentős mértékű.

Habár a legtöbb piacot az online vásárlói bázis növekedésének lassulása jellemzi, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése továbbra is a bővülés motorjaként fog szolgálni. Sőt, ezeken a piacokon olyan termékkörök is meghatározóvá válnak a következő években, amelyek korábban alig voltak jelen az e-kereskedelemben. Elsősorban a gyorsan felhasználható termékre érdemes gondolni, amelyek forgalmazása ma már egyre több nagy webáruház stratégiáját változtatták meg Magyarországon is.

Végérvényesen megdőlni látszik az a teória, miszerint az e-kereskedelem kifejezetten a fiatal generációk kiszolgálását célozza. Magyarországon a tavalyi évben az online vásárlók mintegy 60 százaléka 40 év feletti volt, ami részben bizonyítja az offline plázák létjogosultságát, hiszen a fiatal generációk számára nem csupán vásárlási lehetőséget jelentenek, hanem egyfajta szórakoztatóközpontot is biztosítanak.

Várható, hogy a fejlett online kereskedelem hatással lesz a hagyományos offline kereskedelemre is, egyre nagyobb teret nyernek a szórakoztató tartalmak, amelyek kellemesebbé teszik a csomagátvétellel járó kellemetlenségeket.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A nagy babakocsiteszt - melyik a legjobb a gyerekednek?

A nagy babakocsiteszt - melyik a legjobb a gyerekednek?

41 különböző márkájú, összesen 115 - az új és a használt áruk piacán is kapható - babakocsit tesztelt laboratóriumban a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt. A teszt során azt vizsgálták, hogy a babakocsik mennyire biztonságosak, milyen könnyen irányíthatók, használhatók, szállíthatók vagy tisztíthatók.

Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX41707.26+1.03%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Szavazás

Szerinted gyengülni fog a forint, vagy erősödni? Hol lesz év végén az euró?