A JATO Dynamics legfrissebb, decemberi adatai szerint 2013 utolsó hónapjában összesen 5 047 darab új személygépkocsit, valamint 1 507 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba - közölte a társaság a Privátbankárral. A 2013-as évben összesen 56 ezer 427 új személyautó és 11 ezer 409 új kishaszongépjármű került a magyar utakra.
A személygépjárművek esetén ez a forgalomba-helyezési mennyiség a tavaly decemberi számoknál 1%-kal kevesebb. A teljes év összesítése az előző évhez képest 6%-os növekedést mutat. A kishaszongépjárművek esetén az előző év decemberi eredményeihez képest 48%-os növekedés történt, a teljes 2013-as év értékesítése 5%-kal előzi meg a 2012-es évit.
A rész és az egész...
Decemberben a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, 866 darabszámmal, a teljes 2013-as darabszámokat tekintetében is a Ford került ki győztesen 7 879 darabos forgalomba-helyezéssel, mellyel a hazai piac 11%-át sikerült lefednie a márkának.
Ha csak a személyautók piacát nézzük, akkor a 2013-as év győztese az Opel lett 6 150-es darabszámmal és mintegy 11%-os piaci részesedéssel. A második a Skoda, 5 958 darabbal, a harmadik pedig a Ford 5 539 darabbal, akit a Volkswagen (5 178) és a Suzuki (3 941) követ a top listán.
A modellek közül a legtöbb Skoda Octaviából (270), Opel Astrából (218) és Ford Focusból (210) kelt el decemberben, az éves modellranglistát továbbra is az Octavia vezeti 3 170 db-os eladással, második helyen az Opel Astra áll (2 225), mögötte, a harmadik helyen a Ford Focus (2 147).
A Fordot a kishaszon tolta a dobogó csúcsára
A 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó kishaszongépjárművek eladása terén a december a Fordnak kedvezett 321 db-os forgalomba helyezéssel, míg a 2013-as év össz-eredményeit nézve a toplistát itt is a Ford vezeti (2 329) a Fiat (1 728) és a Volkswagen (1 486) előtt.
A magyar gépjárműpiac céges és magán eladások tekintetében továbbra sem mutat számottevő változást. Az új autók többsége, 76%-a céges, míg a magáneladások a piac 24%-át teszik csak ki.
A céges-magán eladások megoszlása a következőképpen alakult a 10 legeredményesebb márka esetén:
Összehasonlítás végett a válság előtti 2008-as év novemberi eredménye a 2013-as év azonos időszakának 180%-a volt, tehát 11 911 darab személyautó és haszongépjármű talált gazdára.
A 2013-ban az új autók eladása nagyjából a várakozásnak megfelelően alakult a jelen gazdasági környezetben, 2012-höz képest 6%-os növekedést produkálva, bár az üzletág sikeres működéséhez legalább évi 100 ezer darabos eladásra lenne szükség - közölte a Jato.
2014-re további 7-10%-os piacnövekedés várható, ami még mindig messze elmarad a szektor profitábilis működéshez szükséges darabszámoktól. A 2014-es növekedés előrejelzést részben az elöregedett autópark lassú cseréje alapozza meg, részben pedig a folyamatosan növekedő szervizköltségek fogják inkább új autó megvásárlására ösztönözni mind a céges, mind a magán vásárlókat. Nagyban befolyásoló tényező lesz 2014-ben az újra exportált, valójában nem belföldi eladású autók mennyiségének alakulása, ugyanis 2013-ban ezen re-exportált autók a piac mintegy 20%-át tették ki. Kimagasló piacnövekedésre csak abban az esetben számíthatnánk, ha a szakmát támogató ösztönzőprogramokat, vagy adókedvezményeket vezetne be a kormány.