Legkésőbb 2023 végére el kell készülnie a Budapest-Belgrád vonalnak – mondta a külgazdasági és külügyminiszter. Szijjártó Péter a gyorsvasúti vonal háromoldalú projektjéről először a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság alelnökével, Ning Csi-csövel tárgyalt egy kétoldalú megbeszélésen, ezután volt a háromoldalú magyar-szerb-kínai kormányközi munkacsoport hetedik ülése.
A miniszter szerint Kína nagymértékben növelné az Európába történő áruszállítást, ennek a tengeri útvonala Kelet-Kínából a görögországi Pireusz kikötővárosba vezet, Pireuszból pedig vasútvonalon szándékoznak az árut a kontinens belsejébe juttatni. Hozzátette: azért folyik a verseny, hogy mely országokon keresztül vezessen a kínai áruszállítási útvonal, és amennyiben megépítik a Budapest-Belgrád gyorsvasúti vonalat, az lesz a leggyorsabb szállítási útvonal Görögországból.
Orbánék pénzt akarnak kérni a kínaiaktól A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal építéséhez vennének fel hitelt. További részletek >>> |
Szijjártó kifejtette, a projekt munkahely-teremtési, logisztikai és pénzügyi szempontból is nagy előnyöket jelent Magyarország és Szerbia számára. Az építkezésről szóló tender dokumentációját harminc cég váltotta ki, közülük két konzorcium nyújtott be érvényes jelentkezést, amelyek magyar és kínai vállalatokból állnak.
Még tárgyalnak a hitelezésről
A két magyar-kínai konzorciumnak július végéig kell beadnia műszaki ajánlatát, ezt követően szeptemberben lesznek a műszaki és pénzügyi tárgyalások a két ajánlattevővel, majd november végéig, de legrosszabb esetben az idei év végéig, a győztes ajánlatevővel aláírják a szerződést. A meghatározott pénzügyi keret 525 milliárd forint, plusz 10 százaléknyi tartalék, a pénzügyi ajánlatoknak tehát ezen az összegen belül kell lenniük.
A tárcavezető elmondta, hogy a beruházáshoz szükséges kínai hitelről még tartanak a tárgyalások, mivel néhány kényes pontot tisztázni kell. A kormány szeptember közepéig adott haladékot a kínai Exim Banknak és a magyar pénzügyminisztériumnak arra, hogy megállapodásra jussanak e pontokról.
Elmondta, a győztes ajánlattevővel történő szerződéskötést követően legfeljebb két évet tehet ki a tervezési és engedélyeztetési folyamat, a kivitelezésnek pedig két és fél, maximum három évet szabtak meg – így legkésőbb 2023 végére el kell készülnie a vasútvonalnak.
Olyan vasútvonalat építünk, amelyen óránként 160-nal megy majd vonat Egyetlen év alatt 30 százalékkal nőtt a három nagy dél-budapesti terminálon a Kínából érkező konténerek forgalma. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>> |