4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén végleg letaszíthatja a reklámköltés arannyal kivert trónjáról a televíziót az internet. A növekedés lassulhat, de stabil.

Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű nemzetközi szakmai szervezet hazai tagszervezetének vezetője szerint évek óta a digitális reklámköltés növekszik a legnagyobb mértékben világszerte, így hazánkban is. Még a 2014-es Reklámtorta bemutatása kapcsán írtuk, hogy 2015-ben akár meg is előzheti a régóta élen álló televíziós szegmenst is.

A tavalyi 49,47 milliárdos összes online költésből a 38 százalékos legnagyobb szeletet kihasító display-hirdetések piacától növekedést várnak, ha ennek mértéke nem is lesz kiugró. A 34 százalékos részesedést felmutató, keresőkön megjelenő hirdetéseknél a korábbi évek lassuló növekedési trendjének folytatását prognosztizálják.

Idén is jó eredményt várnak az apróhirdetéseket, az árösszehasonlító és az aukciós oldalakat magában foglaló listing-szegmenstől, amely tavaly 33 százalékos növekedéssel minden hatodik online hirdetési forintot elvitt, a mobileszközök terjedésével pedig a tavaly 147 százalékkal bővülő, az online hirdetési bevételek 10 százalékát felszívó mobilreklám erősödését jelzik előre.

Kérdésesnek nevezte, hogy kitart-e az e-mail hirdetések piacának tavalyi, 51 százalékos növekedése. Ennek hátterében akkor az állhatott, hogy új szereplők megjelenése pezsdítette fel ezt a szegmenst, amely az összbevétel 3 százalékát adja.

Meddig nőhet?

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült a digitális reklámozás, amely a 2000-ben becsült 900 millió forinttal szemben tavaly 49,47 milliárdos bevételt könyvelhetett el. De egyre közelít az a pillanat, amikor már nem magában a médiapiac digitalizációja generál jelentős növekedést, az online költések pedig elérik azt a maximális piaci részesedést, ahonnan már csak a teljes piac növekedése mellett várható komolyabb bővülés. Persze, lehet, hogy ez majd csak hosszú-hosszú évek múlva történik meg – jegyezte meg.

Novák Péter megemlítette: a reklámozás legnagyobb felhajtó ereje a belső fogyasztás, ha ez emelkedik, ennél nagyobb mértékben bővül a hirdetési piac, de ha csökken, akkor is erősebb a negatív hatás. Az online reklámpiac legnagyobb költéseit pedig továbbra is a bank-, a jármű- és a távközlési szektor adja, de folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem szerepe is, és mind több cég erősíti digitális kereskedelmi, ügyfélszolgálati platformját.

Kommunikálni azért még vasárnap is lehet

Szavai szerint a vasárnapi zárva tartás közvetlenül nem érinti bevételeiket, hiszen „kommunikálni vasárnap is érdemes”, ugyanakkor a szektor szereplői érdeklődéssel várják, milyen módon változnak a reklámadó szabályai.

Novák Péter jelezte: számos más szereplőhöz hasonlóan az IAB is azt pártolja, hogy vezessék ki a reklámadót, amely ugyanakkor erősen progresszív sávos volta miatt nem érintette drasztikusan a hazai online piacot.

A „viszonylag egységes” mérték bevezetése viszont érintheti a költéseket, és jelentős terhet jelentene a szektor szereplőinek, versenyhátrányba hozva a hazai szereplőket, miközben a tavalyi online költések majdnem felét már tavaly is globális szereplők vitték el, zömében a Google és a Facebook.

Hátra sodort minket a válság

Novák Péter elmondta, a válság 2008-as kitörése előtti években a nagy márkák elsősorban tévékben hirdettek, de szántak pénzt a kísérletezésre, így az internetre is, amely fél évtizede már a reklámbüdzsék kötelező eleme. És ha pluszpénzük van hirdetésre, ma már a prioritáslista elején az online áll – tette hozzá.

Példaként említette, hogy a válság éveiben sem csökkentek az internetes reklámköltések, legfeljebb a bővülés mértéke vált egy időre visszafogottabbá, de 2014-ben már 20 százalékos növekedést mértek.

Az országon belüli regionális különbségekről szólva Novák Péter elmondta, hogy ilyen adatokkal felmérésük nem rendelkezik, ez a kimaradó digitális reklámköltés nagyságrendje százmilliókban lehet mérhető.

Megemlítette: Magyarország elvesztette 2006-ig meglévő regionális előnyét; nálunk jobb pozícióba került a négyszer ekkora, jóval nyitottabb, kísérletezőbb lengyel és a szintén pénzbővebb cseh piac; „az elmúlt hat-hét évben ezek a piacok, utolértek bennünket, sőt az egy főre jutó költések tekintetében el is léptek mellettünk”.

A nagy innováció Amerikából vagy Nyugat-Európából érkezik, „amely cégek Kelet-Európában gondolkodnak, azok értelemszerűen először Lengyelországba jönnek el, és ha ott befogadó a közeg, márpedig befogadó, akkor innen terjeszkednek tovább” – magyarázta Novák Péter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Balogh Petya: Trump a vámokkal az Amerika iránti bizalmat is kidobta az ablakon – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 20. 17:12
A startupper, az STRT Holding vezérigazgatója a Klasszis Podcastban elmondta véleményét a vámháborúról, arról, hogy az milyen változásokat idézhet elő, hogyan reagálhat arra Kína, s végül, de nem utolsósorban tényleg profitálhat-e abból Európa, s azon belül Magyarország. Szó esett arról, hogyan éleszthető fel a már egy ideje tetszthalott állapotban lévő hazai kockázatitőke-piac, valamint arról is, hogyan érdemes hozzáállnunk a mesterséges intelligenciához?
Makro / Külgazdaság Már repülőgépek is a vámháború áldozatául estek
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 15:21
Nem vették át, visszatért.
Makro / Külgazdaság Kezdődik a kivégzés? Csak azért, mert kínai, nem feltétlenül gagyi
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 11:33
Az elektronikai kütyükkel és más termékekkel foglalkozó amerikai kisvállalkozásokat tönkremehetnek Trump kereskedelmi háborújában, mert Kínából kell beszerezniük egy csomó mindent. 
Makro / Külgazdaság Újabb fordulat a vámháborúban – fájhat az amerikaiak feje
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 10:59
A DHL egy bizonyosnál drágább küldeményeket nem visz ki.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: Magyarországon államcsőd nem fenyeget – de a növekedés sem, az infláció viszont igen
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 19. 17:28
Ezt fontosnak tartotta kijelenteni a volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár azon a panelbeszélgetésen, amelyet lapunk annak alkalmából szervezett, hogy idén is átadtuk a hazai alapkezelői szakma legjobb szakembereinek a Privátbankár.hu Klasszis 2025 díjakat. Bokros Lajos a másik két, egyaránt volt jegybankelnök beszélgetőtársával, Bod Péter Ákossal és Simor Andrással a Donald Trump amerikai elnök által kirobbantott vámháború apropóján azt vitatta meg, hogy merre tart a globális gazdaság és a tőkepiacok.
Makro / Külgazdaság Németországban pezsgőt bontanak Trump húzásai miatt?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 13:43
Nagyon olcsón vehet fel hitelt az állam, és ez jó lesz a cégeknek és a lakosságnak is?
Makro / Külgazdaság Telefonon próbáltak Trump lelkére beszélni
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 12:26
A brit miniszterelnök reménykedik egy jó megállapodásban, de a szabadkereskedelem melletti elkötelezettségét is hangoztatta a Trumppal folytatott telefonbeszélgetés során.
Makro / Külgazdaság Kapott egy komoly vállveregetést Görögország, az indoklás is érdekes
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:51
Felminősítést kaptak húsvétra a görögök, a következő időszakra is államháztartási többletre számítanak.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor azt ígéri, hat hónap múlva lesz eredmény: „Az, hogy közben mi történik, az nem érdekes”
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 10:16
Fél év múlvára lehet érzékelhető a tárgyalások eredménye a miniszterelnök szerint.
Makro / Külgazdaság Hiába a barátság, marad a kettős adóztatás az Egyesült Államokkal?
Privátbankár.hu | 2025. április 19. 09:26
„Nem aktuális a kérdés” az amerikaiak szerint, pedig a héten fontos gesztust kapott a magyar kormány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG