4p
Idén végleg letaszíthatja a reklámköltés arannyal kivert trónjáról a televíziót az internet. A növekedés lassulhat, de stabil.

Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű nemzetközi szakmai szervezet hazai tagszervezetének vezetője szerint évek óta a digitális reklámköltés növekszik a legnagyobb mértékben világszerte, így hazánkban is. Még a 2014-es Reklámtorta bemutatása kapcsán írtuk, hogy 2015-ben akár meg is előzheti a régóta élen álló televíziós szegmenst is.

A tavalyi 49,47 milliárdos összes online költésből a 38 százalékos legnagyobb szeletet kihasító display-hirdetések piacától növekedést várnak, ha ennek mértéke nem is lesz kiugró. A 34 százalékos részesedést felmutató, keresőkön megjelenő hirdetéseknél a korábbi évek lassuló növekedési trendjének folytatását prognosztizálják.

Idén is jó eredményt várnak az apróhirdetéseket, az árösszehasonlító és az aukciós oldalakat magában foglaló listing-szegmenstől, amely tavaly 33 százalékos növekedéssel minden hatodik online hirdetési forintot elvitt, a mobileszközök terjedésével pedig a tavaly 147 százalékkal bővülő, az online hirdetési bevételek 10 százalékát felszívó mobilreklám erősödését jelzik előre.

Kérdésesnek nevezte, hogy kitart-e az e-mail hirdetések piacának tavalyi, 51 százalékos növekedése. Ennek hátterében akkor az állhatott, hogy új szereplők megjelenése pezsdítette fel ezt a szegmenst, amely az összbevétel 3 százalékát adja.

Meddig nőhet?

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült a digitális reklámozás, amely a 2000-ben becsült 900 millió forinttal szemben tavaly 49,47 milliárdos bevételt könyvelhetett el. De egyre közelít az a pillanat, amikor már nem magában a médiapiac digitalizációja generál jelentős növekedést, az online költések pedig elérik azt a maximális piaci részesedést, ahonnan már csak a teljes piac növekedése mellett várható komolyabb bővülés. Persze, lehet, hogy ez majd csak hosszú-hosszú évek múlva történik meg – jegyezte meg.

Novák Péter megemlítette: a reklámozás legnagyobb felhajtó ereje a belső fogyasztás, ha ez emelkedik, ennél nagyobb mértékben bővül a hirdetési piac, de ha csökken, akkor is erősebb a negatív hatás. Az online reklámpiac legnagyobb költéseit pedig továbbra is a bank-, a jármű- és a távközlési szektor adja, de folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem szerepe is, és mind több cég erősíti digitális kereskedelmi, ügyfélszolgálati platformját.

Kommunikálni azért még vasárnap is lehet

Szavai szerint a vasárnapi zárva tartás közvetlenül nem érinti bevételeiket, hiszen „kommunikálni vasárnap is érdemes”, ugyanakkor a szektor szereplői érdeklődéssel várják, milyen módon változnak a reklámadó szabályai.

Novák Péter jelezte: számos más szereplőhöz hasonlóan az IAB is azt pártolja, hogy vezessék ki a reklámadót, amely ugyanakkor erősen progresszív sávos volta miatt nem érintette drasztikusan a hazai online piacot.

A „viszonylag egységes” mérték bevezetése viszont érintheti a költéseket, és jelentős terhet jelentene a szektor szereplőinek, versenyhátrányba hozva a hazai szereplőket, miközben a tavalyi online költések majdnem felét már tavaly is globális szereplők vitték el, zömében a Google és a Facebook.

Hátra sodort minket a válság

Novák Péter elmondta, a válság 2008-as kitörése előtti években a nagy márkák elsősorban tévékben hirdettek, de szántak pénzt a kísérletezésre, így az internetre is, amely fél évtizede már a reklámbüdzsék kötelező eleme. És ha pluszpénzük van hirdetésre, ma már a prioritáslista elején az online áll – tette hozzá.

Példaként említette, hogy a válság éveiben sem csökkentek az internetes reklámköltések, legfeljebb a bővülés mértéke vált egy időre visszafogottabbá, de 2014-ben már 20 százalékos növekedést mértek.

Az országon belüli regionális különbségekről szólva Novák Péter elmondta, hogy ilyen adatokkal felmérésük nem rendelkezik, ez a kimaradó digitális reklámköltés nagyságrendje százmilliókban lehet mérhető.

Megemlítette: Magyarország elvesztette 2006-ig meglévő regionális előnyét; nálunk jobb pozícióba került a négyszer ekkora, jóval nyitottabb, kísérletezőbb lengyel és a szintén pénzbővebb cseh piac; „az elmúlt hat-hét évben ezek a piacok, utolértek bennünket, sőt az egy főre jutó költések tekintetében el is léptek mellettünk”.

A nagy innováció Amerikából vagy Nyugat-Európából érkezik, „amely cégek Kelet-Európában gondolkodnak, azok értelemszerűen először Lengyelországba jönnek el, és ha ott befogadó a közeg, márpedig befogadó, akkor innen terjeszkednek tovább” – magyarázta Novák Péter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „Én nem egy demokráciában élek, a félelemkeltés a lényeg” – az utca emberét kérdeztük Orbán Viktor ünnepi beszédéről
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. március 16. 18:11
Orbán Viktor közel huszonöt perces ünnepi beszéde nagy indulatokat kavart, különösen az a kijelentése, amely politikusokat, bírókat, újságírókat, álcivil szervezeteket és politikai aktivistákat olyan poloskákhoz hasonlította, mint amelyeket korrupt dollárokból vásároltak meg és átteleltek. A helyszínen kértünk gyorsreakciókat a járókelőktől.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter: A mi kérdéseink nem olyanok, amelyeket egy bekötött szemű majom is 99,5 százalékban meg tud tippelni
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. március 16. 13:16
Március 15-ei beszéde után készítettünk interjút a Tisza Párt elnökével, aki egyebek mellett elmondta, mit szeretnének elérni a 12 plusz egy pontos népszavazási kezdeményezésükkel.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter teljes vagyonelkobzást ígért a NER-nek
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 16:38
Magyar Péter egészen más beszédet mondott, mint Orbán Viktor.
Makro / Külgazdaság Világszenzáció – így jellemezte Orbán Viktor a gyermekesek adómentességét
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 12:25
Közel huszonöt perces ünnepi beszédében a kormányfő alapvetően politikai üzeneteket fogalmazott meg – jelesül Brüsszelnek és Magyar Péternek –, ám azért jutott idő a magyar gazdasági teljesítmény méltatására is.
Makro / Külgazdaság Csak egyszerre lehet kevesebb szegény és kevesebb gazdag?
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 11:27
Az MSZP szemben áll a kiváltságosokkal, valamint abban hisz, hogy csak egyszerre lehet kevesebb szegény és kevesebb gazdag – jelentette ki az MSZP elnöke a nemzeti ünnep alkalmából.
Makro / Külgazdaság Buszokkal szállították fel a vidéki fideszeseket Orbán Viktort élőben meghallgatni
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 10:50
Szokásos buszos kirándulás a Beszédre.
Makro / Külgazdaság Gyurcsány Ferenc: Mi a küzdők közé tartozunk!
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 10:05
A DK elnöke is posztolt március 15-e alkalmából.
Makro / Külgazdaság Megírta 12 pontját Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 09:45
Orbán Viktor a Facebookon közzétette a maga 12 pontját, vagyis azt, hogy „mit kíván a nemzet Brüsszeltől.”
Makro / Külgazdaság Karácsony Gergely négy fal között beszélt a szabadságról
Privátbankár.hu | 2025. március 15. 09:21
Az utca a fideszeseké és a tiszásoké március 15-én.
Makro / Külgazdaság Valami félrement a briteknél, nem erre számítottak az elemzők
Privátbankár.hu | 2025. március 14. 10:14
Növekedés helyett visszaesés a brit gazdaságban januárban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG