4p
Idén végleg letaszíthatja a reklámköltés arannyal kivert trónjáról a televíziót az internet. A növekedés lassulhat, de stabil.

Novák Péter, az Interactive Advertising Bureau (IAB) nevű nemzetközi szakmai szervezet hazai tagszervezetének vezetője szerint évek óta a digitális reklámköltés növekszik a legnagyobb mértékben világszerte, így hazánkban is. Még a 2014-es Reklámtorta bemutatása kapcsán írtuk, hogy 2015-ben akár meg is előzheti a régóta élen álló televíziós szegmenst is.

A tavalyi 49,47 milliárdos összes online költésből a 38 százalékos legnagyobb szeletet kihasító display-hirdetések piacától növekedést várnak, ha ennek mértéke nem is lesz kiugró. A 34 százalékos részesedést felmutató, keresőkön megjelenő hirdetéseknél a korábbi évek lassuló növekedési trendjének folytatását prognosztizálják.

Idén is jó eredményt várnak az apróhirdetéseket, az árösszehasonlító és az aukciós oldalakat magában foglaló listing-szegmenstől, amely tavaly 33 százalékos növekedéssel minden hatodik online hirdetési forintot elvitt, a mobileszközök terjedésével pedig a tavaly 147 százalékkal bővülő, az online hirdetési bevételek 10 százalékát felszívó mobilreklám erősödését jelzik előre.

Kérdésesnek nevezte, hogy kitart-e az e-mail hirdetések piacának tavalyi, 51 százalékos növekedése. Ennek hátterében akkor az állhatott, hogy új szereplők megjelenése pezsdítette fel ezt a szegmenst, amely az összbevétel 3 százalékát adja.

Meddig nőhet?

Az elmúlt tizenöt évben folyamatosan bővült a digitális reklámozás, amely a 2000-ben becsült 900 millió forinttal szemben tavaly 49,47 milliárdos bevételt könyvelhetett el. De egyre közelít az a pillanat, amikor már nem magában a médiapiac digitalizációja generál jelentős növekedést, az online költések pedig elérik azt a maximális piaci részesedést, ahonnan már csak a teljes piac növekedése mellett várható komolyabb bővülés. Persze, lehet, hogy ez majd csak hosszú-hosszú évek múlva történik meg – jegyezte meg.

Novák Péter megemlítette: a reklámozás legnagyobb felhajtó ereje a belső fogyasztás, ha ez emelkedik, ennél nagyobb mértékben bővül a hirdetési piac, de ha csökken, akkor is erősebb a negatív hatás. Az online reklámpiac legnagyobb költéseit pedig továbbra is a bank-, a jármű- és a távközlési szektor adja, de folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem szerepe is, és mind több cég erősíti digitális kereskedelmi, ügyfélszolgálati platformját.

Kommunikálni azért még vasárnap is lehet

Szavai szerint a vasárnapi zárva tartás közvetlenül nem érinti bevételeiket, hiszen „kommunikálni vasárnap is érdemes”, ugyanakkor a szektor szereplői érdeklődéssel várják, milyen módon változnak a reklámadó szabályai.

Novák Péter jelezte: számos más szereplőhöz hasonlóan az IAB is azt pártolja, hogy vezessék ki a reklámadót, amely ugyanakkor erősen progresszív sávos volta miatt nem érintette drasztikusan a hazai online piacot.

A „viszonylag egységes” mérték bevezetése viszont érintheti a költéseket, és jelentős terhet jelentene a szektor szereplőinek, versenyhátrányba hozva a hazai szereplőket, miközben a tavalyi online költések majdnem felét már tavaly is globális szereplők vitték el, zömében a Google és a Facebook.

Hátra sodort minket a válság

Novák Péter elmondta, a válság 2008-as kitörése előtti években a nagy márkák elsősorban tévékben hirdettek, de szántak pénzt a kísérletezésre, így az internetre is, amely fél évtizede már a reklámbüdzsék kötelező eleme. És ha pluszpénzük van hirdetésre, ma már a prioritáslista elején az online áll – tette hozzá.

Példaként említette, hogy a válság éveiben sem csökkentek az internetes reklámköltések, legfeljebb a bővülés mértéke vált egy időre visszafogottabbá, de 2014-ben már 20 százalékos növekedést mértek.

Az országon belüli regionális különbségekről szólva Novák Péter elmondta, hogy ilyen adatokkal felmérésük nem rendelkezik, ez a kimaradó digitális reklámköltés nagyságrendje százmilliókban lehet mérhető.

Megemlítette: Magyarország elvesztette 2006-ig meglévő regionális előnyét; nálunk jobb pozícióba került a négyszer ekkora, jóval nyitottabb, kísérletezőbb lengyel és a szintén pénzbővebb cseh piac; „az elmúlt hat-hét évben ezek a piacok, utolértek bennünket, sőt az egy főre jutó költések tekintetében el is léptek mellettünk”.

A nagy innováció Amerikából vagy Nyugat-Európából érkezik, „amely cégek Kelet-Európában gondolkodnak, azok értelemszerűen először Lengyelországba jönnek el, és ha ott befogadó a közeg, márpedig befogadó, akkor innen terjeszkednek tovább” – magyarázta Novák Péter.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Milyen elnök lehet másodszorra Trump? Erről is kérdezzük Dr. Kaáli Nagy Gézát
Privátbankár.hu | 2024. december 30. 13:28
Több szempontból is aktuális a lombikbébik atyja, az elsőként államosított Kaáli Intézetek alapítójának és vezetőjének – aki ma már a dörgicsei Kaáli Autó-Motor Múzeum büszke tulajdonosa – a meghívása. 2024 úgy telt el, hogy számtalan alkalommal kongatta a vészharangot nyílt leveleiben, amelyekben a hazai meddőségi szektor égető problémáira hívta fel a figyelmet. Donald Trumpról meg azért beszélgetünk a január 20-ai beiktatása apropóján, mert a professzor ötven évig élt az Egyesült Államokban, és személyesen is ismeri a régi-új amerikai elnököt. Természetesen a dörgicsei Kaáli Auto-Motor Múzeumról is szót ejtünk, amely hihetetlen kincseket rejt, és kis idő alatt Magyarország egyik legfelkapottabb múzeuma lett.
Makro / Külgazdaság Hivatalos: 7, azaz 7 százalékos béremelést ad az IKEA a magyaroknak
Privátbankár.hu | 2024. december 30. 11:36
2025. január 1-től az IKEA átlagosan 7 százalékkal növeli a magyarországi béreket.
Makro / Külgazdaság Tipp: még az idén tankoljon, mert nagy változás jöhet 2025-ben a kutakon
Privátbankár.hu | 2024. december 30. 10:46
A 2024-es év utolsó napján emelkedik a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 3 forinttal. Holnap a gázolaj beszerzési ára nem változik. 
Makro / Külgazdaság Leeszi a fáról a szaloncukrot, ha meglátja, mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. december 30. 08:21
Minimálisan gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Makro / Külgazdaság Nem mindennapi segítség a vállalkozásoknak – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. december 29. 10:55
Nem mindennapi megoldással rukkolt elő az MBH Bank és a Budapesti Értéktőzsde a kis- és középvállalkozások részére annak érdekében, hogy gyors és eredményes legyen tőzsdére való bejutásuk. Az MBH és BÉT közös mentorprogramjáról Kollega-Tarsoly Dániel ügyvezető igazgató árult el részleteket.
Makro / Külgazdaság Rekordot döntött 2024-ben a világ
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 16:22
A globális vállalati szektor kötvénykibocsátásainak értékében.
Makro / Külgazdaság Megijedtek a légitársaságok: sorra függesztik fel oroszországi járataikat
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 15:53
Bár a döntésekhez nem fűztek kommentárokat a társaságok, nem nehéz felfedezni az összefüggést a Groznij felett megsérült azeri gép sorsával.
Makro / Külgazdaság Nem fogják megköszönni az autósok, amit újévre kapnak a kormánytól
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 09:47
Kétszámjegyű áremelkedés jön január 1-jétől az új adószabályok miatt.
Makro / Külgazdaság Ilyen nincs, és mégis van: újabb kötelezettszegési eljárás indult Magyarország ellen
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 09:06
Az Európai Bizottság szerint nincs minden rendben a magyar légiközlekedéssel sem.
Makro / Külgazdaság Orbitális magasságokba emelkedett Mészáros Lőrinc vagyona
Privátbankár.hu | 2024. december 27. 16:01
Megjelent a januári Forbes magazin, benne az 50 leggazdagabb magyar listájával.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG