Az MRSZ idén is publikálta éves reklámköltési adatait, amelynek eredményeit az Evolution 2015 konferencián veséztek ki kedden a szakma képviselőivel. Ezek alapján a piac bővüléssel zárta a 2014-es évet, a Reklámtorta 189,5 milliárd forintra emelkedett 2013-hoz képest, amikor is csak 175,5 milliárd forintra rúgott a költekezés. Urbán Zsolt, a szövetség elnöke azonban a keddi konferencián elmondta, nincs ok a felhőtlen örömre: kiemelte például a reklámadó hosszú távú negatív következményeit, továbbá a 2014-es év piactorzító hatásait.
Ilyen hatás például a korábbiakhoz képest kirobbanó állami költekezés, ugyanis 2013-hoz viszonyítva most 35 százalékkal többet költöttek el reklámra. Ez persze olyan eseményeknek köszönhető, mint az országgyűlési választások vagy az európai parlamenti választások, amelyek jócskán dobnak a reklámra költött összegen.
Reklámtorta 2014. Forrás: Magyar Reklámszövetség |
Nem okozott nagyobb meglepetést, hogy a legnagyobb bővülés a televíziós és digitális reklámköltés esetében a legnagyobb. Az előbbihez vándorol az állami pénzek nagyobb része, míg utóbbinál a nemzetközi cégek költik el itthon a legtöbbet.
A hazai cégek reklámköltése 10 százalékot nőtt, ezzel szemben a globális vállalkozásoké 25 százalékot. Hivatal Péter alelnök elmondása szerint ez a 10 százaléknyi különbség egyértelműen jelzi, hogy milyen szűk a hazai cégek mozgástere a nemzetközi vállalatokéhoz képest. Novák Péter az IAB Hungary elnöke szerint töretlen a digitális reklámpiac terjeszkedése, olyannyira, hogy 2015-ben a digitális költések megelőzhetik a televízióst.
Jó hír, hogy befejeződni látszik a régóta tartó útkeresés, így a hazai lappiac 2007 óta tartó zsugorodása 2015-ben megállhat - erről Kovács Tibor, a Magyar Lapkiadók Szövetségének elnöke beszélt a konferencián. 2014-ben a bevételek meghaladták a 100 milliárd forintot, igaz, ebben az online bevételek is benne vannak.
Reklámköltés 2014-ben. Forrás: Magyar Reklámszövetség |
Kevesen tettek volna a rádiós bevételek növekedésére, azonban Turi Árpád, a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületének elnöke szerint a szegmens 5,8 százalékos emelkedést mutat, amit a hallgatószám növekedésével magyaráznak.