4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 31800 31800 32240 -1,58% 0 0 9 994 899 160 HUF 2025-11-18 17:07:24
MOL 3010 2982 3038 -0,99% 0 0 2 072 251 906 HUF 2025-11-18 17:05:13
MTELEKOM 1718 1696 1746 -1,26% 0 0 1 575 220 974 HUF 2025-11-18 17:13:26
RICHTER 9715 9670 9800 +0,31% 0 0 2 043 314 000 HUF 2025-11-18 17:05:43
OPUS 496 493 525 -5,88% 0 0 401 096 375 HUF 2025-11-18 17:05:35
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Nem csak dudált, előzött is a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 18:31
A magyar fizetőeszköz árfolyama erősödött a keddi bankközi kereskedés folyamán.
Részvény / Deviza / Áru A Mol visszahőkölt a mélységtől, az OTP azonban belenézett
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:55
Folytatódott az esés a parketten, a Richter zárt pluszban a BÉT-en.
Részvény / Deviza / Áru A kamatcsökkentési aggodalmak mínuszba tolták az amerikai nyitást
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 16:15
A Wall Street tőzsde csökkenéssel nyitott, mivel az értékelési és a kamatcsökkentési aggodalmak továbbra is fennállnak.
Részvény / Deviza / Áru A Mol a lefolyót kereste a délutáni kereskedésben
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 14:40
 A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 1,06 pontos nyitás után csökkent kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Rossz a hangulat a piacokon, esik a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:05
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 1,06 pontos nyitás után csökkent kedden délelőtt.  
Részvény / Deviza / Áru MNB: aggályos tranzakciókat végezhetnek a TBSZ-eken
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 11:57
Az adóelőnyök kihasználására használt tartós befektetési számlák (TBSZ) tőkepiaci kereskedésbe vonása tiltott piaci manipuláció gyanúját vetheti fel, ha az adott tranzakciók torzítják az érintett eszközök keresletét, kínálatát – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) keddi közleményében.  
Részvény / Deviza / Áru Mínuszban nyitottak a tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 09:32
Gyengüléssel kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,97 százalékkal, a frankfurti DAX index 1,27 százalékkal, a párizsi CAC-40 index pedig 1,34 százalékkal esett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 1,30 százalék csökkenést jelzett nyitáskor.
Részvény / Deviza / Áru Csúnya reggelre ébredt a forint
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 07:45
Kedden reggel gyengült a magyar fizetőeszköz. 
Részvény / Deviza / Áru Estek a tőzsdék Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 07:12
Gyengüléssel zártak hétfőn a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.  
Részvény / Deviza / Áru Így előzhetjük meg, hogy elinflálják a megtakarításainkat
Eidenpenz József | 2025. november 18. 05:44
Az inflációs félelmek makacsul tartják magukat, nem csoda, a múlt azt mutatja, hogy az infláció egy hétfejű sárkány, ráadásul újra kinőhetnek fejei. Van egy sor olyan befektetés, amelyeket infláció ellen ajánlanak, de az a baj, hogy nem mindegy, milyen időzítéssel, melyiket, mekkora értékben vesszük. A kisbefektetők pedig ritkán rendelkeznek megfelelő tudással, hogy eldöntsék.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG