4p
Nyereségtermelő gépből a Volkswagen-konszern (VW) problémás tagjává vált az Audi a Handelsblatt.com cikke szerint. A nehéz helyzetben lévő leányvállalat éles váltást tervez az elektromos hajtások irányába. A német gyárainak hasznosításához, kapacitásainak kihasználásához azonban a testvérvállalatok segítsége is szükséges.
(Audi-gyár.)

Ma a Handelsblatt.com szerint összeül a VW felügyelőbizottsága Wolfsburgban, és minden bizonnyal az Audi helyzete lesz az egyik legfontosabb témájuk. Az Audi ugyanis a vállalatcsoport nagy problémájává vált, már tulajdonképpen a károsanyag-kibocsátási botrány óta.

Emiatt további felvilágosító kampányokról is tárgyalhatnak most, de a cég gazdasági helyzete sem jó. A májusi autóeladások 5,4 százalékkal voltak az egy évvel korábbi alatt, pedig már a 2018-as érték is elmaradt a várakozásoktól. A tőkére vetített megtérülés pedig a korábbi jobb idők harminc százalékos szintjéről tíz százalékra esett vissza.

Miközben a forgalom és a nyereséghányad visszaesett, a cég nagy összegeket költ az elektromos autókra, aminek a megtérülése még sokáig kétséges lesz. Alexander Seitz pénzügyi igazgató és Bram Schot vezérigazgató költségcsökkentéseket szorgalmaznak a cég Ingolstadtban és Neckarsulmban levő gyáraiban.

Tervezik a termelést

Pedig a költségeken már eddig is sokat faragtak. Az Audi jövőjét most egy “portfólió-tervvel” alapoznák meg. A terv éles váltással számol az elektromos meghajtás irányába, 2025-ig minden második eladott járművet elektromos motorral látnának el.

Most tervezik azt, hogy ez milyen volumeneket jelent majd, és azt hogyan osztják majd el az egyes üzemegységek között. A konszern szóvivője szerint ez július végéig meglesz. Utána tárgyalásokat kezdenek a munkavállalói szervezetekkel, ami állítólag nem lesz könnyű.

Alacsony a kihasználtság

Itt 61 ezer munkavállaló érdekeiről van szó. “Komoly konfliktusok fenyegetnek” – írja a német lap. Egyes gyáregységeknél 2025-ig kötelezettséget vállaltak a létszám fenntartására.

A Volkswagen elsőbbségi részvénye (Tradingview.com)

Az ingolstadti és a neckarsulmi gyárak ugyanis eddig csak hagyományos meghajtású járművek gyártására vannak berendezkedve. Az eddig egyetlen elektromos Audit, az E-Tront, Brüsszelben gyártják. Ingolstadt kihasználtsága még viszonylag jó, 80 százalékos, a neckarsulmi telephelyen viszont csak 186 ezer autót gyártanak 300 ezer helyett (62 százalék). A gyár így alig gazdaságos.

Passat és Audi egy fedél alatt?

Az Audi vezetése abban reménykedik, hogy a cégcsoport más tagjaitól segítséget kaphat a gyárak kihasználtságának növeléséhez. Az Audi A4 és a VW Passat például “ugyanazon a technikai platformon” alapulnak. Ráadásul a Passatnak kell is új hely, mert az eredeti gyárát (Kelet-Frízföldön) elektromos autókra építik át.

Ám Herbert Diess, a konszern feje ráadásul újabb termelőüzemet is tervez Törökországban, ahol a VW és a Skoda márkáit egyaránt el lehet majd készíteni. “Más telephelyek is szóba jöhetnek” – írja a lap, amely főleg a német munkahelyekért aggódik. A magyarországi gyárat azonban külön nem említik.

Három márka egy gyárban

Nem világos az sem, hogy az elektromos autók gyártásából melyik gyár hogyan veszi majd ki a részét. Ahogy az sem, mennyire lesz az elektromos autók iránt kereslet. Az Audi azt reméli, hogy részt kaphat a cégcsoport közös SUV-jainak gyártásából, míg a Porsche például a PPE-limuzinokat gyárthatná.

Hasonló, cégcsoporton belüli együttműködésre már volt példa: A pozsonyi VW-gyárban például az Audi Q7, a VW-Touareg és a Porsche Cayenne karosszériái egyaránt készülnek.

Mit gyártanak Győrben?

“A 2018-ban gyártott 1 954 301 motor közül 1 443 036 darab volt három- és négyhengeres benzin- és dízelmotor. Öthengeres benzinmotorból 10 045 darab, mindezek mellett 300 720 hat- és 15 977 nyolc, és tízhengeres motor, valamit 175 070 hathengeres dízelmotor készült. Az Audi Hungariánál 9453 elektromos meghajtást gyártottak a munkatársak Győrben” – írja a magyar gyár honlapja. Elektromos motorokat 2018-ban kezdtek el gyártani.

Ami a komplett járműveket illeti, “az Audi Hungariánál 2018-ban összesen 100 000 autó készült, köztük 8 756 Audi TT Coupé, 3 362 TT Roadster, 62 654 A3 Limousine, valamint 9 571 A3 Cabriolet. 2018 év végéig 15 657 darab készült az Audi Q3-ból, az első győri SUV-ből” – írják.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 30970 30500 31000 +0,88% 0 0 9 827 918 280 HUF 2025-08-19 17:06:53
MOL 3006 2980 3014 +0,20% 0 0 2 460 269 846 HUF 2025-08-19 17:05:28
MTELEKOM 1984 1942 1992 +2,80% 0 0 1 141 661 976 HUF 2025-08-19 17:14:56
RICHTER 10740 10570 10780 +1,61% 0 0 3 240 996 750 HUF 2025-08-19 17:11:39
OPUS 586 579 586 +0,34% 0 0 123 332 163 HUF 2025-08-19 17:10:22
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Hullámzóan indult a tengerentúli tőzsdék napja is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 16:18
Vegyesen indítottak az amerikai értékpapírpiacok szerdán. 
Részvény / Deviza / Áru A nyugat-európai tőzsdék egyáltalán nincsenek ünnepi hangulatban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 10:01
Mínuszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán. Londonban a FTSE index 0,20 alapos, a frankfurti DAX index 0,85 gyakorlat, a CAC-40 index pedig0,59 gyakorlat gyengült a kereskedés kezdetén.
Részvény / Deviza / Áru Csak a kínaiak tudják tartani a lépést az ausztrálokkal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 09:12
Vegyesen mozogtak a vezető ázsiai tőzsdeindexek szerdán.
Részvény / Deviza / Áru Nem aludta szépre magát éjjel a forint
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 08:06
Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Részvény / Deviza / Áru New Yorkot is elbizonytalanította Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 07:54
Vegyesen zártak kedden a New York-i értéktőzsde irányadó mutatói.  
Részvény / Deviza / Áru Ez volt a forint nagy keddje
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 19:06
A magyar deviza csak erősödött-erősödött kedden a bankközi piacon.
Részvény / Deviza / Áru Az ukrajnai béke esélye repítette a csúcsra a Magyar Telekomot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 18:54
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 1023,23 pontos, 0,97 százalékos emelkedéssel 106 542,74 pontos történelmi csúcson zárt kedden.
Részvény / Deviza / Áru Vegyesen nyit Amerika – sokan óvatosak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 15:58
Vegyes indexekkel indult a kereskedés kedden az amerikai értékpapírpiacokon
Részvény / Deviza / Áru Kilőtt a Magyar Telekom a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 15:01
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a mínusz 1,29 pontos nyitás után emelkedett kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Eljött a várva várt fordulat a Vodafone-nál?
Karikás Krisztián | 2025. augusztus 19. 14:31
Ki kellett ülni a befektetőknek, de úgy tűnik, a menedzsment új stratégiája és a vállalat átstruktúrálásával kapcsolatos lépések kifizetődnek a Vodafone számára. Margaret Della Valle cégvezetői kinevezése után jelentős kihívásokkal szembesült az új vezetés. Stratégiájában az üzleti folyamatok egyszerűsítését, költségcsökkentést – beleértve a veszteséges üzletágak leválasztását –, az adósság mérséklését, az ügyfélélmény javítását és a vállalat ismételt növekedési pályára állítását tűzte ki célul.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG