Végre történt valami komoly előrelépés az évtizedek óta leállt, sőt visszalépést is elszenvedett iparágban, az űrhajózásban. Az iparág a második világháborúban született, amikor von Braun és csapata a már hanyatlóban lévő náci Németországban tudta megvalósítani, amit senki: rakétát küldött a világűrbe, igaz, azzal a céllal, hogy minél távolabbi városokat bombázzon vele: Londonig sikerült ellőni.
Az űrhajózás felívelése és hanyatlása
Amerika aztán magához vette a tehetséges, de rovott múltú szakembert, és vele alkotta meg saját űrprogramját a Holdra szállásig bezárólag, igaz, megelőzte a Szovjetunió, amikor Gagarin először kerülte meg a Földet egy űrrakétával. A csúcs végül az lett, amikor 1981-re megalkották az űrsiklót, amely képes volt egyben vissza is térni, nem úgy, mint a rakéták, melyek elégtek az űrben, az utasok pedig ejtőernyővel pottyantak a földre.
Sajnos kiderült azonban, hogy nem jó a módszer: mivel a légkör ellenállása nyeli el visszafelé a jármű mozgási energiáját, vagyis lassítja le azt, szerkezet több ezer fokra melegszik, és ezt az eddigi technológiák nem bírják el. Bő 10 éve kivonták az űrsiklókat, maradt az eredeti rakétás módszer, ejtőernyővel. Sem Oroszország, sem Amerika nem tett állami szinten nagy erőfeszítést, hogy fejlesszen, költségesnek találták, versenyezni meg már nem kell egymással, mint a hidegháborúban.
Újra előre
Most azonban egy féktelen vállalkozókedvvel megáldott magánember lépett be az iparágba, és alkotott nagyot. Egyrészt fellőtte minden idők legnehezebb rakétáját, 27 motor felhasználásával, ezzel bizonyítva, hogy az eddigieknél sokkal nagyobb terhet is az űrbe lehet juttatni, legyen az műhold, űrállomás alkatrész, vagy távoli expedíciókhoz szükséges felszerelés. De ez csak az egyik nagy dobás: a másik, hogy a jármű hajtórakétái visszatérnek a földre, és újra felhasználhatóak. Már csak egy feladat van hátra: egy űrhajót újra egészben és biztonságosan lehozni a földre. Nem lennénk meglepve, ha Musk, vagy valamelyik vállalkozó társa ezt is megvalósítaná.
Több vas a tűzben
Az utóbbi időben úgy tűnt, hogy Musk másik vállalkozása, amely ennél jóval egyszerűbbnek tűnik, nem ilyen sikeres: nehezen halad a Model 3-as járművek gyártásának felfuttatása. Az űrsiker után azonban nehéz elképzelni, hogy ezt ne oldaná meg a Tesla, és abban is biztosan lehetünk, hogy Musk mindig fog tőkét találni vállalkozásaihoz, egy ilyen teljesítményt díjaznak a részvényesek, kötvényesek, meg lesz oldva a finanszírozás, amíg a tömegesen eladott autók profitábilissá nem teszik a céget.
Nézzük, hogy is áll most a Model 3. Az utolsó számítások szerint június végén fogják elérni heti 5000 darabos termelést, a korábbi cél, a 10 ezer pedig egyelőre bizonytalan az idei évben. A megrendelők azonban eddig nem türelmetlenkedtek, és vélhetően ezután is kitartanak, a cégnél parkoltatva 700 millió dollárt, ezzel is csökkentve a tőkeszükségletet. A Tesla a Bloomberg számításai szerint percenként 8000 dollárt égetett el tavaly, és elemzők szerint idén még szükség lesz 2-3 milliárd dollárra, amíg az új típusból olyan mennyiséget nem tudnak szállítani, ami már fedez minden költséget, sőt meghozza végre a profitot.
Eredmény
A cég tegnap este tette közzé tavalyi negyedik negyedéves jelentését. Az árbevétel a vártnál nagyobb lett, 3,4 milliárd dollár, ugyanakkor a veszteség is meghaladta az elemzői várakozásokat részvényenként 4 dollárral. A cég viszont azt ígéri, hogy ha lassabban is indul be a termelés, de a Model 3 lehetővé fogja tenni, hogy a cég az évfolyamán már pozitív üzemi eredményt érjen el. A konkrét tervek szerint a heti termelés már jövő hónapban eléri a 2500 darabot, félév végére az 5000-et. A 10 ezres szintet csak akkor tűzik ki, amikor az 5000 teljesült.
A Tesla tavalyi egész éves árbevétele 11,8 milliárd dollár volt, amin idén nagyot fog növelni a Model 3 felfutása. Ha az eredetileg tervezett félmillió darab legyártása megvalósul, az önmagában közel 20 milliárd dollár árbevételt jelentett volna, viszont ha a jelenleg sokkal reálisabbnak tűnő 200 ezer darabbal számolunk, önmagában az is közel 8 milliárd, ami 20 milliárd fölé növelheti a cég összeredményét. Ez már valóban fedez minden költséget, így idén minden valószínűség szerint végre nyereségessé válik a cég.