Remény és lelkesedés
A Teslát elég nagy csapás érte azáltal, hogy egyik járműve, melyben robotpilóta, pontosabban autópilóta működött, halálos balesetet szenvedett. Persze minden kezdet nehéz, és a nagy újítóknak nagy kihívásokkal kell szembenézni, de Elon Musk az a vállalkozó típus, aki nem retten meg az időnként reménytelennek tűnő helyzetektől sem. Más már esetleg megrémült volna attól, hogy az álom valóra válása sok évet húzódik, nyereség nem jelentkezik, így aztán folyamatosan finanszírozni kell.
Fő vállalkozását, a Teslát azonban úgy alkotta meg Musk, hogy elsődleges a lélektani tényező: a részvényesek, leendő autósok szinte bármeddig hajlandók várni, olyan nagy a mindennapossá váló elektromos autózás ígérete. Erre a türelemre most szükség is van, mert a céget érő kellemetlenségeket Musk további újításokkal próbálja meg kompenzálni, mint például a teherautó-, és buszgyártás. Mindez persze további befektetést igényel, de most Musk megnyugtatta a részvényeseket, hogy meglesz a fedezet.
Finanszírozható
Musk a Nevadában épülő akkumulátor óriásgyár mellett nyilatkozott, és elmondta, hogy noha grandiózus tervei hosszabb távon több 10 milliárd dolláros tőkét igényelnek, rövidtávon csak kisebb mértékű tőkeemelésre lesz szükség. Úgy kalkulál ugyanis, hogy az új tervek költségvonzata fokozatosan fog jelentkezni a következő években, és közben 2017-ben már megindul a Model 3 gyártása és értékesítése, és ennek bevétele már biztosíthatja a szükséges összeget.
A Reuters szerint néhány elemző ugyan megkérdőjelezte a Model 3 nyereségességét, Musk arra számít, hogy a típus eladásából évente 20 milliárd dollár fog befolyni és ebből az árrés, vagyis a bruttó profit 5 milliárd dollár lehet, ha bejönnek az évi 500 ezer autó eladására vonatkozó tervek. Ebből pedig már kényelmesen fedezhetők a további fejlesztések, így tőkeemeléssel csak a következő egy évet kell átvészelni.
Model 3
Musk elmondta, hogy befejeződtek a Model 3 tervezési munkálatai, és biztos benne, hogy jövő júliusban beindulhat a termelés. Optimista az épülő akkumulátorgyárral kapcsolatban is: másfél millió autóhoz elegendő akkut terveznek gyártani. Abban bízik, hogy az akkugyártás költségei meredeken csökkenni fognak, ahogy ez a napelemekkel is történt. Közben persze a konkurencia sem tétlen: a General Motors ugyancsak jövő nyáron kezdi értékesíteni a Model 3-hoz hasonló árfekvésű típusát, a Chevrolet Bolt-ot.
Tesla |
A Tesla augusztus 3-án fog beszámolni második negyedéves eredményéről. A cég nemrég már figyelmeztetett, hogy az értékesítési számok elmaradnak a korábbi várakozásoktól, az elemzők viszont arra lesznek kíváncsiak, hogy a Tesla kordában tudja-e tartani a költségeket, hogy az eddigi pénzégetés lelassuljon, majd jövőre meg is szűnjön. A részvényesek mindenesetre nem aggódnak: az év eleji sokkot remekül kiheverte a papír, és bár nincs a 2014-es csúcsokon, ahhoz képest szép az ár, hogy milyen kockázatok merültek fel időközben.