Hirdetés
Hirdetés

Harc a zaklatók ellen – a robotok fogják megmondani, mit posztolhatsz?

2019. július 18., 19:11

Az Instagram, a Facebook és a Twitter küzd, hogy megakadályozzák az online zaklatás elharapódzását. A Instagram új funkciót vezetett be a nem megfelelő tartalmak leküzdésére. A harcban a mesterséges intelligencia is egyre nagyobb szerepet kap. Van, ami azonban a hirdetőket is elriasztaná.

A Facebook-csoporthoz tartozó, főleg fotó– és videó-megosztásra használt Instagram júliusban két új funkciót indított, amelyek célja a verbális erőszak, zaklatás, megfélemlítés megakadályozása – írja a Marketwatch. Az egyik funkció arra kéri a felhasználókat, akik megpróbálták az agresszív megjegyzéseket közzétenni, hogy vizsgálják felül a megfogalmazásukat, mielőtt kommentárjukat élesben elküldik.

A másik pedig lehetővé teszi a platform használói számára más felhasználók korlátozását. A korlátozott felhasználók továbbra is láthatják és kommentálhatják azokat, akik korlátozzák őket, de észrevételeik nem lesznek láthatóak a nyilvánosság előtt.

Hirdetés

Az Instagram azt állítja, hogy azért fejlesztett ki ehhez mesterségesintelligencia-eljárásokat, mert a fiatalok nem szívesen blokkolják, tiltják le vagy jelentik a zaklatást. Az ugyanis könnyen eszkalálhatja a helyzetet. Különösen, ha a valós életben is kapcsolatban állnak az erőszakos személlyel. Az online zaklatás egyes esetekben járt már tragikus következményekkel, például öngyilkossággal is.

Javítanák a fotók szűrését

Ez egyébként nem az első alkalom, hogy az Instagram megpróbálja kezelni a problémát. Még 2017 júniusában olyan funkciót indított, amely a mesterséges intelligenciát (MI) használná, hogy elrejtse a sértő bejegyzéseket az oldalról mindenki elől, kivéve azt, aki írta. Ezt megelőzően pedig elkezdte lehetővé tenni a felhasználók számára, hogy kiszűrjék a konkrét szavakat vagy kifejezéseket tartalmazó megjegyzéseket.

Fotószűrő alkalmazás is van, de az még erősen függ a “tartalom-moderátorok” segítségétől. De az Instagram szóvivője reméli, hogy ez megváltozik. „Ahogy az MI javul, képesek leszünk arra, hogy proaktívan megtaláljanak és eltávolítsanak még több zaklatást” - mondta.

Megtartani a felhasználókat

Mindez mögött persze kemény gazdasági érdekek is vannak. Az Instagram azt akarja, hogy a fiatalok ne hagyják el az oldalt. A 2012-ben a Facebook által felvásárolt cég tudja, hogy a közönség szeszélyes, és egymilliárd havi felhasználója ellenére biztosítani szeretné, hogy nem csábítja el őket valamelyik másik vagy új közösségimédia-platform.

A Facebook árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com)
A Facebook árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com)

A zaklatás megakadályozása biztosítja a felhasználók elégedettségét és a platformon tartja őket – remélik. De az ez elleni küzdelem költséges is lehet. A leghatékonyabb eljárások épphogy felhasználók, bevételek elveszítésével járhatnak Sheri Bauman, az Arizona Egyetem professzora szerint.

A hamis regisztrációk ellen

Nem kéne lehetővé tenni, hogy bárkik mások nevében regisztrálhassanak az oldalra. Meg kéne követelni az azonosításra alkalmas igazolvánnyal történő regisztrációt. De ez csökkentené a felhasználók számát is, és a hirdetők, akik a nagy számú elérhető fogyasztót keresik, kevesebbet költenének.

A hamis regisztrációk és a robotok nagy problémát jelentenek a közösségi média számára. A Twitter 2018 nyarán eltávolított több millió hamis vagy gyanús nevet. Az Instagram is rendszeresen takarít. A Facebook 2019 első negyedévében 2,2 milliárd regisztrációt törölt.

Több mint felét bántották?

A közösségi médiában a tizenévesek körében a zaklatás nagy probléma. A tizenévesek 59 százaléka azt mondta, hogy már zaklatták vagy zavarták online valamilyen formában.

A tizenévesek 72 százaléka az Instagram-ot egy 2018 májusi jelentés szerint. A 85 százalékuk a Youtube-ot és 69 százalék a Snapchat-ot. A Facebook-ot és a Twittert csak kevesebb, mintegy felük, illetve harmaduk.

A gyűlöletoldalak

Ditch The Label zaklatás elleni csoport szerint sok felhasználó külön Instagram-oldalt hoz létre, amelyeket mások megfélemlítésére használnak, névtelenül. Ezek a „gyűlöletoldalak” még rosszabbá tehetik a zaklatásokat, mert az érintettek nem is tudják, hogy ki van mögöttük.

Egyes platformok azonban, mint a Slack, inkább a felhasználókra bízzák a tartalmak figyelését. A nemrég tőzsdére ment céget emiatt sok kritika érte. A cég inkább az üzleti, vállalati kapcsolatok tartására alkalmas szolgáltatást kínál. Így azt állítja, hogy a munkavállalók felelősek azért, ahogyan viselkednek.

A Twitter árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com)
A Twitter árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com)

Ha már elterjedt, nehéz

A Twitter 2018-ban állítólag több mint 70 változtatást hajtott végre, miután korábban sok kritikát kapott a gyűlöletbeszéd és a zaklatás miatt. A szakértők azonban azt mondják, hogy nehezebb fellépni, ha a probléma egyszer már elharapódzott.

Szakértők az Instagram erőfeszítéseit dícsérik, amelyek egyes jelek szerint ígéretesnek tűnnek és viszonylag jól működhetnek majd. A cég azt állítja, hogy korai tesztjei szerint sok zaklató visszavonja a megjegyzését, és valami kevésbé ártalmas hozzászólásra cseréli.

Raiffeisen KH Cetelem További ajánlatok

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ismét több száz diák kapott hasznos útravalót a pénzügyek világába

Ismét több száz diák kapott hasznos útravalót a pénzügyek világába

Újabb négy helyszínen folytatódott a Privátbankár.hu Pénzügyi Tudatosság Diákfórum sorozata a Pallas Athéné Domus Educationis Alapítvány támogatásával, ahol a résztvevők több fontos témával is megismerkedhettek. Családi költségvetés, befektetések, a jövő fizetési módszerei - ma már nem kérdés, hogy ezekkel a diákoknak is érdemes foglalkoznia.

Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Szavazás

Szerinted gyengülni fog a forint, vagy erősödni? Hol lesz év végén az euró?