5p
Az önvezető autók, az autómegosztó szolgáltatások, az Uber és társai visszavethetik a járművek iránti keresletet. A legnagyobb német szakszervezet attól tart, hogy már el is érte csúcsát a német autógyártás, és innét már csak lefelé vezet az út. Az autógyárak előre menekülnek. Ám a bővülés lassú, még több Trabant fut, mint Tesla.
(Fotó forrása: Bosch)

“Peak car”, autócsúcs. Ez a kifejezés nem azt jelenti, hogy közlekedési dugó fenyeget, hanem hogy az autók száma tetőzik, a kereslet már nem fog tovább nőni, csak csökkenni. Hasonlóképpen “peak oil” a neve annak a pontnak, amely után már csak egyre kevesebb kőolajat fognak kitermelni a világban.

A német autóipart márpedig az autóeladások tetőzése fenyegeti a Bloomberg szerint. Emlékeztetnek rá, hogy az iparág Németországban 835 ezer dolgozót foglalkoztat. (A magyar gazdaságnak pedig szintén fontos húzóerőt jelentenek a német autógyárak – a szerk.) A világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát állítólag a BMW, Mercedes, Audi és a Porsche teszi ki.

Az IG Metall fémipari szakszervezet, amely 2,27 millió dolgozót képviselve a legnagyobb német szakszervezet a Wikipedia szerint, attól tart, hogy ez az autócsúcs már meg is volt. Az idén pedig már vissza is fog esni az iparágban a foglalkoztatottság.

Meginog a három alapelv

A Bloomberg ábrájáról az is kiderül, hogy az autóipar bevétele Németországban 2007 és 2017 között megduplázódott (371-ről 696 milliárd euróra). Ez több mint duplája a második helyen álló kiskereskedelemének. (Az utóbbi bevétele 270 milliárdról 339 milliárdra nőtt.)

A különböző autómegosztó, autóbérlő szolgáltatások terjedése és az önvezető autók megjelenése tehet be a virágzó iparágnak. A huszadik században három alapelve volt az autóiparnak: minden autóhoz kellett egy sofőr, az autók belsőégésű motorral működtek, és többségük egyetlen tulajdonost szolgált ki. Most mindhárom alapelv meginoghat, és ebben a németek le vannak maradva hatalmas amerikai és kínai versenytársaiktól.

Jönnek a "mobilitási szolgáltatók"

A németek attól félnek, hogy a profitjuk egy része a Waymo, az Apple vagy az Uber zsebébe vándorol majd, amelyek az újfajta közlekedési szolgáltatásokat működtetni fogják. Az elektromos autók ráadásul egyszerűbbek, kevesebb precízen megtervezett mérnöki teljesítmény van bennük. A motorokon és meghajtáson dolgozó 210 ezer ember harmada elveszítheti az állását már 2030-ig.

De az autógyártók megpróbálnak előre menekülni, járműgyártás helyett vagy mellett “mobilitási szolgáltatókén” próbálnak majd túlélni. Ezért elektromos autókon dolgoznak és autómegosztó szolgáltatásokat kínálnak.

Robotautó-szövetség

“Robotautó-szövetséget kovácsol a Daimler és a BMW” – írja az N-Tv televízió hírportálja. A verseny ugyanis arra kényszeríti a gyártókat, hogy közösen fejlesszenek, próbálják meg megteremteni a jövő autóját.

A két óriás nemrég vonta össze autómegosztó-szolgáltatásait is Share Now néven, amely a jövőben az elektromos autók töltéséért és például parkolóhely-kereső, taxihívó alkalmazás fejlesztéséért is felelős lesz.

Kormány és pedál nélkül?

Az első lépésben azon akarnak dolgozni, hogy a vezetéstámogató rendszert (ADAS), az autópályán való haladás automatizálását és az automata parkolást közösen fejlesszék ki. “Mindegyik autókonszern milliárdokat fordít olyan autókra, amelyek pár éven belül számítógép-vezérelten, sofőr nélkül működhetnek” – írják.

A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube)

A BMW ma világszerte 70 automata járművet tesztel. A Daimler az USA-ban tervezi elindítani az idén hasonló programját a Bosch céggel karöltve. A járműveken állítólag sem kormánykerék, sem gázpedál nem lesz.

Sofőrök rémálma

Azért az automata autók elterjedése lehet, hogy nem lesz olyan gyors, mint korábban várták. A német Fraunhofer-Institut kutatóintézet új tanulmánya szerint még 2050-ben is csak hét százalékos lesz a piaci részesedésük a teljes gépjármű-piacon. Rosszabbak viszont a hivatásos sofőrök kilátásai.

Eszerint harminc év múlva a nehéz teherautók 90, az autóbuszok 75 százalékát már robotok fogják vezetni. A hivatásos sofőrök többsége tehát elveszítheti állását. A felső kategóriás autók 57 százaléka is teljesen automatizált rendszerű lehet ugyan, de még mindig pedálokkal és kormánykerékkel lesz ellátva. A kutatáshoz nemcsak a technológiai problémák legyőzésének időigényét vizsgálták, hanem azt is, hogyan alakul a járművek gyártási költsége.

Ahol több a Trabant, mint a Tesla

Ma kijött a hivatalos német közlekedési statisztika, amely szerint január elsején több mint minden ötödik személyautó a Volkswagen terméke volt az országban (21,3 százalék). Ez 10,039 millió járművet jelent. Második az Opel 9,5, harmadik a Mercedes márka 9,4 százalékkal. Utánuk a Ford és az Audi jön 7,3 és 6,9 százalékkal.

A legjobban a Renault-csoporthoz tartozó Dacia növelte futó járműveinek számát, 12 százalékkal 548 ezer közelébe. A Lancia számai pedig 10,5 százalékkal estek vissza, igaz, ebből eleve csak pár tízezer gépkocsit számoltak össze. Érdekes módon még mindig több mint 36 ezer Trabant fut az utakon (a gyártó cég után Sachsenring néven van a statisztikában). Tesla viszont olyan kevés, hogy csak valahová az “egyéb” kategóriába fért bele.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Itt éri meg a legjobban lakásba fektetni az új hitellel
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 12:05
Az MBH kiszámolta a megtérülést az Otthon Start hitellel.
Személyes pénzügyek Új veszély fenyegeti a bankkártya-tulajdonosokat, a kétfaktoros hitelesítést is ki lehet játszani
Hollós János | 2025. október 6. 10:11
A biztonsági szakemberek hatalmas reményeket fűztek a bankkártyák kétfaktoros hitelesítéséhez (2FA). Az Európai Unióban kötelezővé is tették használatát. Mára azonban a jelentősége fordított lett, mert hamis biztonságérzetet adott a bankkártya-tulajdonosoknak.
Személyes pénzügyek Fordulat a hitelpiacon
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 10:12
Olcsóbban lehet kölcsönt felvenni.
Személyes pénzügyek 200 ezer forinttal és kedvezményekkel sürgeti az Otthon Start érdeklődőit az egyik bank
Privátbankár.hu | 2025. október 3. 12:06
Akik idén igényelnek Otthon Start hitelt, 200 ezer forintot kapnak a Raiffeisen Banknál vezetett számlájukra. 5 millió forintnál nagyobb hitel után pedig több költséget is átvállal a pénzintézet.
Személyes pénzügyek A kormány jóságos arcát mutatja, az összes rászoruló kaphat méltányossági nyugdíjemelést
Hollós János | 2025. október 2. 13:31
Méltányossági nyugdíjemelést eddig is lehetett kérni, de a rendelkezésre álló keret olyan kicsiny volt, hogy hamar elfogyott. Karácsony Mihály, az Országos Nyugdíjas Parlament elnöke elmondta, hogy Nagy Márton gazdasági miniszter tájékoztatása szerint a keretet immár nem korlátozzák, aki kér ilyen emelést megkapja. Többi között ez hangzott el a Klasszis Média Nyugdíjszerviz című adásában.
Személyes pénzügyek A zsűri is tanul a fiataloktól az ősz legizgalmasabb pénzügyi versenyén
PR | 2025. október 1. 10:15
A MABISZ azért támogatja a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyt, mert fontosnak tartja, hogy a biztosítási ismeretek eljussanak a fiatalokhoz. A magas beosztásban lévő jól ismert szakemberek is lelkesen drukkolnak a versenyzőknek, és sokszor előfordul, hogy meglepő dolgokat tanulnak tőlük – mondja Jeney Attila, a MABISZ kommunikációs vezetője.
Személyes pénzügyek Az OTP most még kedvezőbbé tette az Otthon Startot: itt vannak a részletek
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 30. 10:34
Az OTP Bank októbertől a falusi CSOK-ot is engedi igényelni az Otthon Start mellé. A támogatás önerőként beszámítható, így nagyobb összegű, kedvezményes finanszírozás érhető el a banktól – vette észre a BiztosDöntés.hu.
Személyes pénzügyek Itt az új 3 ezer forintos az MNB-től
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 30. 07:54
A 3 ezer forintos színesfém érmén a szorgalmas és a rest leány meséje szerepel. 
Személyes pénzügyek Változnak a magyarok hitelfelvételi szokásai
Fülöp Norbert Attila | 2025. szeptember 28. 14:35
Az elmúlt hónapok hitelpiaci adatai komoly fordulatot jeleznek és az év első felében dinamikusan növekvő átlagos személyi hitelösszeg tetőzött, a 3 millió forint alatti kölcsönök dominanciája pedig újra erősödik. Mindemellett rekordok dőlnek továbbra is, és soha ennyi személyi kölcsönt nem vett még fel a magyar lakosság, mint az utóbbi hónapban. Arra keressük a választ a BiztosDöntés.hu gyűjtése szerint, hogy mi állhat ennek hátterében és hogyan igazodik az ügyfelek igényeihez a piaci kínálat.
Személyes pénzügyek Pazar formában kezdte a hetet a forint
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 22. 19:47
 Fizetőeszközünk jelentős erősödéssel kezdte a hetet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG