5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az önvezető autók, az autómegosztó szolgáltatások, az Uber és társai visszavethetik a járművek iránti keresletet. A legnagyobb német szakszervezet attól tart, hogy már el is érte csúcsát a német autógyártás, és innét már csak lefelé vezet az út. Az autógyárak előre menekülnek. Ám a bővülés lassú, még több Trabant fut, mint Tesla.
(Fotó forrása: Bosch)

“Peak car”, autócsúcs. Ez a kifejezés nem azt jelenti, hogy közlekedési dugó fenyeget, hanem hogy az autók száma tetőzik, a kereslet már nem fog tovább nőni, csak csökkenni. Hasonlóképpen “peak oil” a neve annak a pontnak, amely után már csak egyre kevesebb kőolajat fognak kitermelni a világban.

A német autóipart márpedig az autóeladások tetőzése fenyegeti a Bloomberg szerint. Emlékeztetnek rá, hogy az iparág Németországban 835 ezer dolgozót foglalkoztat. (A magyar gazdaságnak pedig szintén fontos húzóerőt jelentenek a német autógyárak – a szerk.) A világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát állítólag a BMW, Mercedes, Audi és a Porsche teszi ki.

Az IG Metall fémipari szakszervezet, amely 2,27 millió dolgozót képviselve a legnagyobb német szakszervezet a Wikipedia szerint, attól tart, hogy ez az autócsúcs már meg is volt. Az idén pedig már vissza is fog esni az iparágban a foglalkoztatottság.

Meginog a három alapelv

A Bloomberg ábrájáról az is kiderül, hogy az autóipar bevétele Németországban 2007 és 2017 között megduplázódott (371-ről 696 milliárd euróra). Ez több mint duplája a második helyen álló kiskereskedelemének. (Az utóbbi bevétele 270 milliárdról 339 milliárdra nőtt.)

A különböző autómegosztó, autóbérlő szolgáltatások terjedése és az önvezető autók megjelenése tehet be a virágzó iparágnak. A huszadik században három alapelve volt az autóiparnak: minden autóhoz kellett egy sofőr, az autók belsőégésű motorral működtek, és többségük egyetlen tulajdonost szolgált ki. Most mindhárom alapelv meginoghat, és ebben a németek le vannak maradva hatalmas amerikai és kínai versenytársaiktól.

Jönnek a "mobilitási szolgáltatók"

A németek attól félnek, hogy a profitjuk egy része a Waymo, az Apple vagy az Uber zsebébe vándorol majd, amelyek az újfajta közlekedési szolgáltatásokat működtetni fogják. Az elektromos autók ráadásul egyszerűbbek, kevesebb precízen megtervezett mérnöki teljesítmény van bennük. A motorokon és meghajtáson dolgozó 210 ezer ember harmada elveszítheti az állását már 2030-ig.

De az autógyártók megpróbálnak előre menekülni, járműgyártás helyett vagy mellett “mobilitási szolgáltatókén” próbálnak majd túlélni. Ezért elektromos autókon dolgoznak és autómegosztó szolgáltatásokat kínálnak.

Robotautó-szövetség

“Robotautó-szövetséget kovácsol a Daimler és a BMW” – írja az N-Tv televízió hírportálja. A verseny ugyanis arra kényszeríti a gyártókat, hogy közösen fejlesszenek, próbálják meg megteremteni a jövő autóját.

A két óriás nemrég vonta össze autómegosztó-szolgáltatásait is Share Now néven, amely a jövőben az elektromos autók töltéséért és például parkolóhely-kereső, taxihívó alkalmazás fejlesztéséért is felelős lesz.

Kormány és pedál nélkül?

Az első lépésben azon akarnak dolgozni, hogy a vezetéstámogató rendszert (ADAS), az autópályán való haladás automatizálását és az automata parkolást közösen fejlesszék ki. “Mindegyik autókonszern milliárdokat fordít olyan autókra, amelyek pár éven belül számítógép-vezérelten, sofőr nélkül működhetnek” – írják.

A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube)

A BMW ma világszerte 70 automata járművet tesztel. A Daimler az USA-ban tervezi elindítani az idén hasonló programját a Bosch céggel karöltve. A járműveken állítólag sem kormánykerék, sem gázpedál nem lesz.

Sofőrök rémálma

Azért az automata autók elterjedése lehet, hogy nem lesz olyan gyors, mint korábban várták. A német Fraunhofer-Institut kutatóintézet új tanulmánya szerint még 2050-ben is csak hét százalékos lesz a piaci részesedésük a teljes gépjármű-piacon. Rosszabbak viszont a hivatásos sofőrök kilátásai.

Eszerint harminc év múlva a nehéz teherautók 90, az autóbuszok 75 százalékát már robotok fogják vezetni. A hivatásos sofőrök többsége tehát elveszítheti állását. A felső kategóriás autók 57 százaléka is teljesen automatizált rendszerű lehet ugyan, de még mindig pedálokkal és kormánykerékkel lesz ellátva. A kutatáshoz nemcsak a technológiai problémák legyőzésének időigényét vizsgálták, hanem azt is, hogyan alakul a járművek gyártási költsége.

Ahol több a Trabant, mint a Tesla

Ma kijött a hivatalos német közlekedési statisztika, amely szerint január elsején több mint minden ötödik személyautó a Volkswagen terméke volt az országban (21,3 százalék). Ez 10,039 millió járművet jelent. Második az Opel 9,5, harmadik a Mercedes márka 9,4 százalékkal. Utánuk a Ford és az Audi jön 7,3 és 6,9 százalékkal.

A legjobban a Renault-csoporthoz tartozó Dacia növelte futó járműveinek számát, 12 százalékkal 548 ezer közelébe. A Lancia számai pedig 10,5 százalékkal estek vissza, igaz, ebből eleve csak pár tízezer gépkocsit számoltak össze. Érdekes módon még mindig több mint 36 ezer Trabant fut az utakon (a gyártó cég után Sachsenring néven van a statisztikában). Tesla viszont olyan kevés, hogy csak valahová az “egyéb” kategóriába fért bele.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Odacsap az MNB a bankoknak: betelt a pohár
Herman Bernadett | 2025. június 3. 14:18
A lakossági ügyfelek most már nem lehetnek „súlyosan gondatlanok”, ha a bank nevében szedik rá őket. Az öncsalókat viszont továbbra sem fogják kártalanítani. Az MNB korábbi ajánlásait pedig szigorúan be fogja vasalni a bankokon, mert az éltanulóknál sokkal kevesebb a csalás, mint a renitenseknél.
Személyes pénzügyek SZÉP kártyások figyelem: erre számíthatnak, akik túl sokat költenek a barkácsáruházakban
Herman Bernadett | 2025. május 31. 13:40
Az egyenleg felét lehet lakáscélra felhasználni. Ha valaki átlépi a limitet, mulasztási bírságot kaphat, amit persze el is engedhetnek. Öt hónap alatt találta ki a NAV és az NGM, mi legyen a túlköltő renitensekkel. Valószínűleg büntetlenül megússzák. 
Személyes pénzügyek Egymilliónál is több ügyfél érintett, nyártól nagyot kavar három bank is a kártyáival
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 12:41
Érdemes megnézni, kiket érint a változás, hogy ne legyen meglepetés.
Személyes pénzügyek Lakásra, autóra költötték vagy befektették a fiatalok a munkáshitelt
Herman Bernadett | 2025. május 29. 17:07
A legtöbben lakáscélra használták fel a munkáshitelt, de minden hatodik fiatal autót vásárolt belőle, minden nyolcadik pedig befektette a 4 milliós kölcsönt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felméréséből.
Személyes pénzügyek Korai a számháború a minimálbérről – megszólalt a tárca
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 14:22
A minimálbér emeléséről folyamatos a párbeszéd a munkaadói és munkavállalói oldallal – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Személyes pénzügyek Szörnyű lelet: egyáltalán nem érzik magukat anyagi biztonságban a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:06
Tíz magyar felnőttből kilenc aggódik amiatt, hogyan tud megélni.
Személyes pénzügyek Ma lejár a határidő, megszólalt a NAV
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 09:22
Május 20. a személyijövedelemadó-bevallás határideje.
Személyes pénzügyek Nagy változás történt a lakáshitelt nyújtó bankoknál
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:22
Május 1-jétől minden jelentős magyarországi kereskedelmi bank elfogadja hitelcélként a legrosszabb, „I” energetikai besorolású lakóingatlanokat a használt lakások vásárlására felvett jelzáloghitelek esetén.
Személyes pénzügyek Ezek a gimnazisták értenek a legjobban a pénzügyekhez – Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:24
Idén is több mint ezer gimnazista és felkészítő pedagógusaik vettek részt a Privátbankár tavaszi pénzügyi vetélkedőjén. A győztes csapat Budapestről érkezett, a Top 4-be kőszegi, budakeszi és szegedi gimisek kerültek be.
Személyes pénzügyek Sok autós rossz hírt kap, megint jön a drágulás
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 10:41
Megérkeztek a számok.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG