5p
Az önvezető autók, az autómegosztó szolgáltatások, az Uber és társai visszavethetik a járművek iránti keresletet. A legnagyobb német szakszervezet attól tart, hogy már el is érte csúcsát a német autógyártás, és innét már csak lefelé vezet az út. Az autógyárak előre menekülnek. Ám a bővülés lassú, még több Trabant fut, mint Tesla.
(Fotó forrása: Bosch)

“Peak car”, autócsúcs. Ez a kifejezés nem azt jelenti, hogy közlekedési dugó fenyeget, hanem hogy az autók száma tetőzik, a kereslet már nem fog tovább nőni, csak csökkenni. Hasonlóképpen “peak oil” a neve annak a pontnak, amely után már csak egyre kevesebb kőolajat fognak kitermelni a világban.

A német autóipart márpedig az autóeladások tetőzése fenyegeti a Bloomberg szerint. Emlékeztetnek rá, hogy az iparág Németországban 835 ezer dolgozót foglalkoztat. (A magyar gazdaságnak pedig szintén fontos húzóerőt jelentenek a német autógyárak – a szerk.) A világ luxusautó-eladásainak 80 százalékát állítólag a BMW, Mercedes, Audi és a Porsche teszi ki.

Az IG Metall fémipari szakszervezet, amely 2,27 millió dolgozót képviselve a legnagyobb német szakszervezet a Wikipedia szerint, attól tart, hogy ez az autócsúcs már meg is volt. Az idén pedig már vissza is fog esni az iparágban a foglalkoztatottság.

Meginog a három alapelv

A Bloomberg ábrájáról az is kiderül, hogy az autóipar bevétele Németországban 2007 és 2017 között megduplázódott (371-ről 696 milliárd euróra). Ez több mint duplája a második helyen álló kiskereskedelemének. (Az utóbbi bevétele 270 milliárdról 339 milliárdra nőtt.)

A különböző autómegosztó, autóbérlő szolgáltatások terjedése és az önvezető autók megjelenése tehet be a virágzó iparágnak. A huszadik században három alapelve volt az autóiparnak: minden autóhoz kellett egy sofőr, az autók belsőégésű motorral működtek, és többségük egyetlen tulajdonost szolgált ki. Most mindhárom alapelv meginoghat, és ebben a németek le vannak maradva hatalmas amerikai és kínai versenytársaiktól.

Jönnek a "mobilitási szolgáltatók"

A németek attól félnek, hogy a profitjuk egy része a Waymo, az Apple vagy az Uber zsebébe vándorol majd, amelyek az újfajta közlekedési szolgáltatásokat működtetni fogják. Az elektromos autók ráadásul egyszerűbbek, kevesebb precízen megtervezett mérnöki teljesítmény van bennük. A motorokon és meghajtáson dolgozó 210 ezer ember harmada elveszítheti az állását már 2030-ig.

De az autógyártók megpróbálnak előre menekülni, járműgyártás helyett vagy mellett “mobilitási szolgáltatókén” próbálnak majd túlélni. Ezért elektromos autókon dolgoznak és autómegosztó szolgáltatásokat kínálnak.

Robotautó-szövetség

“Robotautó-szövetséget kovácsol a Daimler és a BMW” – írja az N-Tv televízió hírportálja. A verseny ugyanis arra kényszeríti a gyártókat, hogy közösen fejlesszenek, próbálják meg megteremteni a jövő autóját.

A két óriás nemrég vonta össze autómegosztó-szolgáltatásait is Share Now néven, amely a jövőben az elektromos autók töltéséért és például parkolóhely-kereső, taxihívó alkalmazás fejlesztéséért is felelős lesz.

Kormány és pedál nélkül?

Az első lépésben azon akarnak dolgozni, hogy a vezetéstámogató rendszert (ADAS), az autópályán való haladás automatizálását és az automata parkolást közösen fejlesszék ki. “Mindegyik autókonszern milliárdokat fordít olyan autókra, amelyek pár éven belül számítógép-vezérelten, sofőr nélkül működhetnek” – írják.

A Daimler vezető nélküli kamionja (fotó: Daimler, Youtube)

A BMW ma világszerte 70 automata járművet tesztel. A Daimler az USA-ban tervezi elindítani az idén hasonló programját a Bosch céggel karöltve. A járműveken állítólag sem kormánykerék, sem gázpedál nem lesz.

Sofőrök rémálma

Azért az automata autók elterjedése lehet, hogy nem lesz olyan gyors, mint korábban várták. A német Fraunhofer-Institut kutatóintézet új tanulmánya szerint még 2050-ben is csak hét százalékos lesz a piaci részesedésük a teljes gépjármű-piacon. Rosszabbak viszont a hivatásos sofőrök kilátásai.

Eszerint harminc év múlva a nehéz teherautók 90, az autóbuszok 75 százalékát már robotok fogják vezetni. A hivatásos sofőrök többsége tehát elveszítheti állását. A felső kategóriás autók 57 százaléka is teljesen automatizált rendszerű lehet ugyan, de még mindig pedálokkal és kormánykerékkel lesz ellátva. A kutatáshoz nemcsak a technológiai problémák legyőzésének időigényét vizsgálták, hanem azt is, hogyan alakul a járművek gyártási költsége.

Ahol több a Trabant, mint a Tesla

Ma kijött a hivatalos német közlekedési statisztika, amely szerint január elsején több mint minden ötödik személyautó a Volkswagen terméke volt az országban (21,3 százalék). Ez 10,039 millió járművet jelent. Második az Opel 9,5, harmadik a Mercedes márka 9,4 százalékkal. Utánuk a Ford és az Audi jön 7,3 és 6,9 százalékkal.

A legjobban a Renault-csoporthoz tartozó Dacia növelte futó járműveinek számát, 12 százalékkal 548 ezer közelébe. A Lancia számai pedig 10,5 százalékkal estek vissza, igaz, ebből eleve csak pár tízezer gépkocsit számoltak össze. Érdekes módon még mindig több mint 36 ezer Trabant fut az utakon (a gyártó cég után Sachsenring néven van a statisztikában). Tesla viszont olyan kevés, hogy csak valahová az “egyéb” kategóriába fért bele.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Nagyon sok hitelt kellett felvenniük a magyar családoknak, a bankok is megmozdultak
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 07:38
Történelmi magasságokban járt januárban a személyi kölcsönökben felvett összeg, lassan azért ezen a piacon is csökkennek a kamatok, de nem minden pénzintézetnél.
Személyes pénzügyek A vagyonunk biztos a családtagjainkhoz kerül, ha történik velünk valami? A Klasszis Klubban kiderül
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 08:11
Bizalmi vagyonkezelés vagy vagyonkezelő alapítvány, netán private banking? Szerencsére ma már szélesebb palettáról választhatnak azok, akik azt szeretnék, hogy haláluk esetén se vesszen el a vagyonuk, ahhoz mindenekelőtt a családtagjaik maradéktalanul hozzájussanak. Lapcsoportunk ma 17 órakor kezdődő Klasszis Klub Live! rendezvényének második panelbeszélgetésén e témát járjuk körbe meghívott szakértőinkkel. Regisztráljon és jöjjön! 
Személyes pénzügyek Adókedvezményt kellene adni azoknak a cégeknek, amelyek támogatják munkavállalóik hosszútávú megtakarításait
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 13:54
A modern társadalmakban a magyar gyakorlattal ellentétben a nyugdíjrendszer legalább három lábon áll. A felelősséget ennek az ellátásnak a működtetéséért az állam, a munkaadó és a munkavállaló együtt vállalja. Ide kellene eljutni. Jelenleg itthon a munkáltatói nyugdíjpillér teljesen hiányzik. A Nyugdíjszerviz legutóbbi adásában Dr. Farkas András a Nyugdíjguru News szerkesztője, alapítója, Karácsony Mihály, a nyugdíjas parlament elnöke és Dr. Horváth Zsófia az MBH Gondoskodás Nyugdíjpénztár üzletfejlesztési vezetője elemezte a magyar nyugdíjrendszer sajátosságait.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! - 2024 tavasz, 2. forduló 1. nap
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Veszprém, Tolna, Vas, Fejér és Pest vármegyei csapatoknak!
Személyes pénzügyek Akár 7 milliót is bukhatunk egy rosszul kiválasztott hitelen
Privátbankár.hu | 2024. március 12. 10:09
Mutatjuk, mennyit kell most fizetni havonta egy lakáshitelért, hatalmas különbségek vannak. És nem mindenkinek ugyanaz a bank adhatja a legjobb ajánlatot.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 tavasz - 1. forduló
Privátbankár.hu | 2024. március 12. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2024 tavaszi diákverseny 1. fordulója a gimnáziumok diákjainak!
Személyes pénzügyek Mennyit ér egy Kossuth-fotó?
Kenessei András | 2024. március 9. 18:26
Ezt a kérdést igazán nem könnyű megválaszolni, hiszen nagyon sok, előzetes feltétele van. Csak néhány, kisegítő kérdést tegyünk fel hozzá! Milyen fotó? Mikor készült? Ki fotózta? Milyen állapotban van (mármint a kép)? Hol és hogyan lehet hozzáférni? És így tovább. Úgyhogy mindenekelőtt adjuk meg a választ könnyítő információt: ez a fotó árverési anyag, az antikvarium.hu 21. online árverésén volt hozzáférhető 222 további tétel társaságában. E tételek kivétel nélkül dedikált könyvek, kéziratok és fényképek voltak, és kivétel nélkül elkeltek.
Személyes pénzügyek Rövid távon megelőzték a bankbetétek az állampapírokat
Privátbankár.hu | 2024. március 8. 10:14
Az állampapírok korábban legyőzhetetelen befektetési formának tűntek. Azonban a csökkenő infláció alaposan átrendezte a viszonyokat.
Személyes pénzügyek Jobban keresik a magasabb összegű lakástakarékokat
Privátbankár.hu | 2024. március 7. 17:16
Az ügyfelek több mint 61 százaléka a lehető legmagasabb összegben, vagyis havi 50 ezer forintos konstrukcióval indít lakástakarékot az Online Navigátor Kft. adatai szerint, akik az általuk közvetített Erste lakástakarék szerződések megoszlását mutatja be.
Személyes pénzügyek Sérül az Alaptörvényben biztosított szociális biztonsághoz való jog
Privátbankár.hu | 2024. március 7. 11:02
A csökkenő népességszám és a társadalom idősödése miatt egyre nagyobb terhet jelent az aktív korú lakosságnak az időskori ellátórendszer fenntartása. Míg 1980-ban 20,9 százalék, addig 2022-ben már 31,7 százalék volt az időskorú népesség aktív korú népességhez viszonyított aránya. Folytatódik laptársunk, szintén a Klasszis Média Lapcsoporthoz tartozó Piac&Profit, valamint az Oltalom Rádió közös műsora, a Nyugdíjszerviz Dr. Farkas Andrással és Karácsony Mihállyal. Magyarország első szolgáltató podcastja, ahol minden érintett választ kaphat kérdéseire. Egy műsor, amelynek témái előbb-utóbb minden családban előkerülnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG