A British American Tobacco és a (Continental tulajdonában lévő) Tabán Trafik Zrt. végzi a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat november 1-jétől. A trafikok kizárólag ezektől az ellátóktól vásárolhatnak dohányterméket.
Háborognak a kimaradt cégek
A pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok, az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. közleményükben kiemelik: a BAT és a Tabán Trafik részére kiadott koncesszió egy minimális állami koncessziós díj befizetését eredményezi, ami végső soron a magyar adófizetőket károsítja meg.
Amikor a versenytársad árulja a te termékedet A cégek elfogadhatatlannak nevezik azt a helyzetet, hogy átadják a termékeik értékesítése és disztribúciója feletti kontrolt, megosszák az árképzésükkel, készletállományukkal, az új piaci tevékenységeikkel kapcsolatos versenyjogilag érzékeny információkat, és saját termékeik kiszállítását közvetlenül két versenytársukra bízzák. |
Meggyőződésük szerint a döntés sérti Magyarország uniós tagságából eredő kötelezettségeit. A kormány elmulasztotta értesíteni az Európai Bizottságot a dohánytermékek államosítására vonatkozó jogszabály tervezetéről, pedig az EU szabályai ezt egyértelműen előírják.
Úgy vélik, a tervezett rendszer világosan és nyíltan hátrányosan megkülönbözteti a nem magyar tulajdonú vállalatokat, valamint azon európai székhelyű cégek ellen irányul, amelyek nem Magyarországon gyártják termékeiket. Harmadsorban a javasolt tervezet értelmében a magyar kormány jogellenes állami támogatásban részesíti mind a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t, mind pedig a Tabán Trafik Zrt.-t., továbbá a kormány a két céget állandó és tisztességtelen versenyelőnnyel ruházza fel.
Bárki pályázhatott volna?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium erre úgy reagált: bárki pályázhatott volna. A dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenység elvégzésére vonatkozó ajánlat benyújtására a jogszabályok valamennyi, a feltételeknek megfelelő vállalkozás részére lehetőséget biztosítottak. Ajánlatot nyújtott be a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. konzorciuma, amelyet a nemzeti fejlesztési miniszter elfogadott.
Az NFM emlékeztet: a központi trafikellátó minden hazai dohánytermék- nagykereskedővel köteles lesz szerződést kötni. A szakszerű elosztórendszerben a nemzeti dohányboltok saját üzleti megfontolásaik és forgalmuk függvényében dönthetnek - jelezte közleményében a szaktárca.
Hozzátették: a rendszer új elemeként a nemzeti dohányboltok tulajdonosai a Cash&Carry raktárakból a havi rendeléstől függetlenül, soron kívül is megvehetik a szükséges dohánytermékeket. Az ellátó az úgynevezett fordított árrés bevezetésével a kisebb forgalmat lebonyolító nemzeti dohányboltok részére nagyobb mértékű árrést biztosít.
20 évig két cégé a piac
A létrejött szerződés értelmében a koncesszióra jogosult konzorcium 2015. november elsejétől az egész ország területén végzi a dohánykiskereskedelem-ellátási tevékenységet. A koncesszió 20 évre szól. A dohányellátó állami felügyeletét a fejlesztési miniszter meghatalmazása alapján az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság látja el.
A szaktárca ismertetése szerint az évi 600 millió forintos koncessziós díjat a tevékenység ellátásával kapcsolatos jelentős beruházási kötelezettségeket figyelembe véve fokozatosan vezetik be. A koncessziós díj az idei évre tízmillió forint, 2016-ban százmillió forint, majd ezt követően évente százmillió forinttal emelkedik, így 2021-től minden évben hatszáz millió forintot köteles koncessziós díjként fizetni a koncesszió jogosultja.
A szerződéskötést követően minden dokumentumot - köztük az ajánlattételi anyagot - nyilvánosságra hoz a nemzeti fejlesztési tárca.