Sztrájkoló munkások Győrben. MTI/Krizsán Csaba |
Több mint tízezer embert küldtek kényszerszünetre az Audi ingolstadti gyárában a győri üzemben zajló sztrájk miatt, adta hírül a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
A német konzervatív lap, amelynek online kiadása vezető anyagban foglalkozik a történésekkel, úgy tudja, hogy csütörtökig, tehát három napig tart a leállás. Korábban még arról volt szó, hogy csak hétfőn és kedden állnak le a szalagok.
Hiányoznak a motorok
Ingolstadtban azért szünetel munka, mert hiányoznak a Győrben készülő motorok. Emiatt körülbelül hétezer járművet nem tudnak legyártani a lap szerint. A győri gyárban Audikba és Volkswagenekbe készítenek motorokat, ez a legnagyobb motorgyártó üzem az autógyártó konszernen belül.
Az Audi neckarsulmi üzeme egyelőre nem érintett, ott ugyanis a hét közepéig rendelkezésre áll elengedő számú motor a járművek összeszereléséhez. Az Audi szerint a helyzet további alakulása a magyarországi tárgyalásoktól függ.
Magasrangú tárgyalót akarnak
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) felhívására a győri gyár dolgozói múlt hét csütörtökön léptek sztrájkba, amely a tervek szerint egy hétig tart. Az AHFSZ elnökségi tagja, Szimacsek Tibor hétfőn azt mondta: támogatottságuk töretlen, a sztrájkban műszakonként továbbra is 4000-4500 dolgozó vesz részt a motor- és a járműgyártás területeiről.
„Azt kértük az Auditól Ingolstadtban, hogy küldjenek egy magasrangú képviselőt a tárgyalásokra”
- mondta a Reutersnek Szimacsek Tibor. Ma délután újabb tárgyalási fordulót tartanak, tette hozzá.
Mithay-Markó Judit, a győri Audi szóvivője szerint továbbra is megegyezésre törekszenek. Hétvégén a hetedik bérajánlatot terjesztették a szakszervezet elé, amit az elutasított.
Min megy a vita?
Az AHFSZ a többi közép- és kelet-európai üzemhez hasonló bérezést, az idei évre 18 százalékos béremelést szeretne. Szerintük Szlovákiában 28, Lengyelországban pedig 39 százalékkal keresnek többet náluk az Audi-dolgozók. A cég viszont két év alatt húsz százalékos béremelést javasol.
A győri Audi mintegy 13 ezer embert foglalkoztat. Az AHFSZ-nek kilencezer tagja van, a hétvégén pedig újabb 300 dolgozó csatlakozott hozzájuk.
A Reuters megjegyzi, hogy az elmúlt két évben több mint négy százalékos évi növekedést produkáló magyar gazdaság egyre inkább függ az autógyártóktól és beszállítóiktól. Az Audi adja a magyar GDP mintegy 1,4 százalékát.
A Mercedesnek, a Suzukinak és a General Motorsnak szintén van magyarországi gyára, a BMW pedig tavaly jelentette be, hogy üzemet épít Debrecen környékén.