3p

A Tisza Párt sokat ígér a nyugdíjasoknak - mi lenne ebből megvalósítható?
Mekkora lesz várhatóan a novemberi nyugdíjkorrekció?

Nyugdíjszerviz élőben Karácsony Mihállyal és Malicskó Gáborral
Vegyen részt és kérdezze Ön is a szakértőket!

2025. április 11. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Concorde megszűnésével mintha visszalépett volna a fejlődés a polgári repülésben, még ha sok minden más javult is azóta. A Concorde azonban inkább megelőzte korát: olyan hangos volt, hogy be kellett tiltani a lakott területeken, Amerika ezt mindjárt az induláskor meg is tette. Most azonban tervezik a tilalom feloldását, hisz jönnek a zaj nélküli szuperszonikusok.

Megelőzték korukat

Két nagy visszalépés volt a repülési iparágban: az egyik a földre visszatérni képes űrjármű megszüntetése, a másik a hangsebesség feletti polgári repülés megakadása. Ma már úgy tűnik, mindkét szomorú eseményre azért került sor, mert korukat megelőzve álltak üzembe, úgy, hogy még nem voltak meg a szükséges technológiai megoldások a gondmentes üzemhez.

A földre visszatérő űrrepülőgép problémája az volt, hogy a járművet a légkör fékezi, de eközben olyan hőmennyiség keletkezik, amit nem tudtak biztonságosan kezelni. Önmagában a probléma még nincs megoldva, de időközben Elon Musk vállalata, a SpaceX kifejlesztette a visszatérő és többször újra indítható rakétákat, így nem olyan nagy gond, és főleg kisebb költség, ha nem tér vissza maga az egész jármű.

Nixon betiltotta

A hangsebesség feletti repüléssel pedig az volt a baj, hogy az egyetlen ténylegesen közlekedő típus, a Concorde a hangsebesség fölött repülve rendkívül erős zajt keltett a földfelszínen, olyannyira, hogy Amerika Nixon elnök idején 1973-ban menten be is tiltotta az ilyen gépek közlekedését az ország felett, így ha szárazföldi szakaszt tett meg a gép, azt hangsebesség alatt kellett tennie. Máshol is hasonló szabályokat vezettek be, így a gép csak az óceánok fölött tudott tervezett utazósebességével haladni.

Eljött az idő

A Concorde végül nem csak ezért szűnt meg, de ennek is nagy szerepe volt abban, hogy gazdaságtalan volt a járat üzemeltetése. Az utóbbi időben azonban a technológiai fejlődés jóvoltából újra folynak a kísérletek a hangsebesség fölötti polgári repüléssel, és egész biztató eredmények vannak, ezért most az amerikai kongresszus elé kerül a törvényjavaslat, amely újra engedélyezné a hangsebesség feletti repülést.

A javaslatot a demokraták és a republikánusok egyaránt támogatják, persze ki kell dolgozni a részletes szabályozást is, hogy mi az a hangerő, ami elfogadható. A törvénymódosításra azért van szükség, hogy a fejlesztés alatt álló típusoknál a gyártók tudják, mik a szabályok, végezhessenek tesztrepüléseket, majd a kialakított szabályok alapján kérhessék majd a működési engedélyt, ha már alkalmasak a járművek az utasszállításra.

Boom

A jármű kifejlesztésével foglalkozó cégek között van Boom Supersonic, amely 55 utas szállítására alkalmas gépet tervez, a légijármű a Washington és London közti távolt 3 és fél óra alatt tenné meg. A cég egyelőre egy kisebb teszt modellel kísérletezik egyelőre szélcsatornában, de jövőre már élesben is ki akarják próbálni, amihez kell a hatósági engedély. A tényleges utasszállító üzembe állítását 2023-ra tervezik.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Óriási felvásárlás a divatpiacon: megvette a Prada a Versace céget
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 19:49
Olasz luxusmárkák bútoroztak össze.
Vállalat A fenntarthatóság hosszútávon megtérülő üzleti befektetés
Natív tartalom | 2025. április 10. 15:24
Sok nagyvállalat hosszútávon megtérülő befektetésként tekintenek a fenntartható működésre. Ezeknél a vállaltoknál már most a része a fenntarthatóság a hosszútávú üzleti stratégiának. Két olyan nagyvállalat gyakorlatát vettük górcső alá, akik saját szektorukban meghatározó szereplőnek számítanak. A beszélgetésből az is kiderül, hogy jó ESG jelentést akkor lehet összeállítani, ha a vállalat már a gyakorlatban is fenntartható működés elvei szerint hangolja a napi működését. A Klasszis Podcast vendége Suba Levente, a K&H csoport fenntarthatósági vezetője és Várkonyi Diána, a Magyar Telekom tőkepiaci kapcsolatokért felelős HUB vezetője.
Vállalat Köszönőlevelet írhat a Volkswagen Elon Musknak? Váratlan fordulat történt
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 12:18
Európában és Amerikában is felpörgött a kereslet a cég elektromos modelljeire.
Vállalat Hatalmasat kaszált a Tesco
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 11:39
Kiugró eredményeket ért el a kiskereskedelmi hálózat.
Vállalat Az Emírségekből dobbanthat az űrbe a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 09:22
Együttműködési lehetőségeket keresnek.
Vállalat Gigaosztalékhoz juthat Schmidt Mária és Ungár Péter
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 16:25
5,97 milliárd forint osztalékot fizethet idén Schmidt Mária és Ungár Péter cége.
Vállalat Havidíj-kedvezményt kapnak a Yettel számlás ügyfelei 2025 májusától
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 12:04
A Yettel egyéves havidíj-kedvezményt ad a számlás ügyfelek inflációs terheinek enyhítésére.
Vállalat Itt a Telekom bejelentése: nem lesz áremelés
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:26
A lépés célja az infláció enyhítése és a gazdaság élénkítése.
Vállalat A 4iG Csoport távközlési cégei 2026-ig nem emelik az áraikat
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:06
A 4iG-cégek két évre befagyasztják a lakossági távközlési szolgáltatások árait.
Vállalat Méretes osztalékot fizetne a Richter – itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 19:44
Közzétették, hogy mennyi osztalék fizetését javasolja az igazgatóság.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG