4p
A régióban Magyarországon csökkent leginkább a dohányosok aránya, így már majdnem elértük az uniós átlagot - de még mindig minden negyedik magyar cigizik. Lázár Jánosnak lesz még bőven dolga akkor is, ha egyébként a fiatalok körében is örvendetes javulást láthatunk a statisztikában. A svédeknél szinte senki nem cigizik, a briteknél rengetegen szoktak le 10 év alatt.

Magyarországon - egyelőre a kommunikáció szintjén - épp mostanában pörgött fel a dohányzásellenes küzdelem, miután a kormány egykori erős emberét, Lázár Jánost a nemdohányzók védelméért felelős miniszterelnöki biztosnak nevezte ki Orbán Viktor. Lázár a tőle megszokott lendülettel vetette bele magát a munkába: bemutatkozó beszédében (amit ráadásul egy dohányipari konferencián tartott) azt javasolta, hogy akik 2020 után születnek, ne vásárolhassanak legálisan dohánytermékeket. További javaslatai között szerepel, hogy teljes tilalom legyen a gépjárművekben lévő dohányzásra, de azt is szorgalmazza, hogy több joguk legyen a társasházaknak a dohányzás korlátozására.

Lázár arról is beszélt: az előrejelzések szerint az idei évben a magyar lakosság várhatóan 700 milliárd forint értékben vásárol majd dohányterméket, ami több mint 7,5 milliárd szál cigarettát tesz ki. Magyarországon jelenleg minden negyedik ember dohányzik, vagyis országosan nagyjából egy 2,5 milliós táborról van szó. A statisztikák egyébként javulóban vannak - mondta a biztos.

Tényleg kevesebb magyar dohányzik

Az Eurostat friss statisztikái megerősítik Lázárt: Magyarországon a 15 év felettiek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy dohányzik. (Ebben a körben nincsenek benne azok, akik elektromos cigit szívnak.) A trend évek óta javul: 2010-ben még 38 százalékuk dohányzott, a legutóbbi, 2015-ös adatközlés óta pedig 3 százalékponttal csökkent az arány.

Forrás: Eurostat / Privátbankár.hu

A mostani Eurostat-statisztika nem tér ki rá, de külön örvendetes, hogy a fiatalok körében is egyre kevésbé menő a cigi. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2016-os felmérése szerint a 13-15 év közöttiek esetében is folyamatosan csökken azok aránya, akik kipróbáltak valamilyen dohányterméket. 2012-ben a 13-15 évesek 57 százaléka próbálta ki a dohányzást élete során, 2016-ban pedig már csak 32 százalékuk. Körükben csökkent a naponta dohányzók és az alkalmi dohányzók aránya is:

A naponta dohányzók, az alkalmi dohányzók és a nemdohányzók megoszlása a 13-15 éves fiatalok körében Magyarországon, 2016-ban. Forrás: WHO / Global Youth Tobacco Survey

A svédek között alig cigizik valaki

Európában egyébként a svédek körében a legkevésbé népszerű a dohányzás: a mezőnyből magasan kilógnak, mindössze 7 százalék a dohányzók aránya. Az Egyesült Királyságban 17 százalék dohányzik, Belgiumban, Dániában, Írországban és Hollandiában 19 százalék.

A rangsor másik végén a görögök állnak 37 százaléknyi dohányossal, Franciaországban és Bulgáriában a 15 év feletti lakosság 36 százaléka, Horvátországban 35 százaléka dohányzik.

Forrás: Eurostat / Privátbankár.hu

A régióban nálunk javul leginkább a helyzet

Az Eurostat adataiból az is kiderül: 10 év alatt, 2007 és 2017 között a legnagyobb arányban az Egyesült Királyságban csökkent a 15 évnél idősebb dohányzók aránya, mintegy 16 százalékponttal (33-ról 17 százalékra). Uniós szinten 7 százalékpontos a csökkenés 10 év alatt, míg Magyarországon 9. Ezzel a régiónkban nálunk a legmagasabb a javulás: Lengyelországban 5, Romániában és Ausztriában 3 százalékponttal csökkent a dohányosok aránya 10 év alatt, Bulgáriában és Csehországban stagnált, Szlovákiában, Horvátországban és Szlovéniában pedig többen cigiznek, mint 10 éve:

A dohányosok arányának változása a 15 év fölötti lakosság körében 10 év alatt, 2007 és 2017 között. Forrás: Eurostat / Privátbankár.hu

Nem csak az ár számít, de ahol olcsóbb, többen cigiznek

Magyarországon az uniós átlag 65 százaléka volt az átlagos cigaretta-ár 2017-ben.

Ha megvizsgáljuk, hogy a cigaretta ára és a dohányzók aránya között milyen az összefüggés, azt találjuk: nyilván nem ez az egyedüli befolyásoló tényező, de azért van kapcsolat. Abban a 7 országban, ahol arányaiban a legkevesebb volt a dohányos 2017-ben, rendre az EU átlagánál magasabb áron forgalmazzák a cigarettát. Azokban az országokban, ahol az uniós átlagnál jóval olcsóbban lehet cigit venni, magasabb a dohányosok aránya - kirívó példa Bulgária, ahol az uniós átlag felébe került a cigaretta 2017-ben, és a lakosság 36 százaléka dohányzik is. Franciaország viszont úgy került a legtöbbet dohányzó nemzetek közé, hogy az uniós átlagnál 25 százalékkal drágább a cigi.

Forrás: Eurostat / Privátbankár.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG