4p
Itt a húsvét. Ilyenkor a sonka mellett a tojás a legnépszerűbb, amiből mintegy 220 millió darabot eszünk meg. Hogyan alakult a hazai tojásfogyasztás az elmúlt 45 évben? Mennyibe kerül a tojás most, hogy lecsengett a rovarirtószeres szennyezési ügy? Mekkora tojás a magyar háziasszonyok kedvence? Összefoglalónkból még ez is kiderül.

Egyre kevesebb tojást fogyasztunk. Ez abból a grafikonból derült ki, amelyet a minap adott ki az MTI. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint míg a 70-es években az egy főre jutó tojásfogyasztás évente 247 darab volt, ez a szám 2015-re 223 darabra csökkent. A csúcs a 90-es években volt, ekkor átlag 389 darabra nőtt a tojásfogyasztásunk. Mi történhetett? Egyrészt közrejátszatott, hogy nagymértékben megváltoztak a magyarok táplálkozási szokásai. Másrészt a tojás drágulása is hozzájárulhatott a csökkenő fogyasztáshoz.

Egy főre jutó tojásfogyasztás Magyarországon, 1970-2015 (Forrás: KSH/ MTI)

Duplájára nőtt az ár

A másik grafikonon jól látszik, hogyan alakult a tojás felvásárlási és bolti ára az elmúlt 13 évben. Utóbbi duplájára nőtt 2005 óta, amikor is még "csak" 12 forint volt a felvásárlási, és 20 forint a fogyasztói ár. 2017-ben már 20, illetve 39 forintra nőttek a darabárak.

A tojás felvásárlási és fogyasztói átlagára, forint/darab (Forrás: KSH/MTI)

Betett a botrány

A legutolsó, 2017-es adatban benne van a tojásbotrány okozta áremelkedés is. Emlékeztetőül: tavaly augusztusban derült ki, hogy ízeltlábúak ellen használt szerrel (fipronil) szennyezett tojás találtak több hollandiai tojástermelő telepen. A tojásbotrány aztán hatalmasra duzzadt: a legtöbb uniós országot (és két EU-n kívüli országot is) érintett, köztük persze Magyarországot is elérte.

Mindennek a legsúlyosabb következménye azt lett, hogy Európa-szerte rengeteg tyúkot kellett levágni, az európai tojástermelés csökkent, a termék ára pedig az egekbe szökött. A tojás majdnem 50 százalékkal került többe tavaly december elején, mint egy évvel korábban. Akkor 49 forint alatt nem lehetett tojást kapni a hipermarketekben, ráadásul ennyiért sajátmárkás, S-es méretű tojást adnak – írtuk a tavalyi utolsó Privátbankár Árkosár-felmérésünkben.

Most eszünk igazán sokat

Hétvégén húsvét. Ebben az időszakban a tojásforgalom is jelentősen megélénkül, a hipermarketek beszámolói szerint majdnem dupla annyi fogy, mint a normál időszakban. Ami viszont most jó hírt jelent, karácsonyhoz képest és a szennyezési botrány óta olcsóbb lett a tojás. A Baromfi Termék Tanács korábbi tájékoztatása szerint húsvét előtti két-három hétben 30-40 százalékkal vásárolunk többet, mint az átlagos időszakban. A húsvéti tojásfogyasztás évente átlagosan mintegy 200-220 millió darab, ez az éves fogyasztás 10-11 százaléka. (A teljes tojás-fogyasztás évente meghaladja a 2,4 milliárdot.)

Orbán Viktor tojásokkal. (Fotó forrása: MTI Fotó/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Burger Barna)

A tojás darabonkénti előállítása költsége átlagosan 19 forint, csomagolással 23 forint, az áfa nélküli eladási ára 28 forint. Az M-es méretű tízes csomagolásban kapható tojás darabonkénti fogyasztói ára átlagosan 54 forintba került a boltokban március elején, amely kis kilengéseket számítva, fokozatosan mérséklődött a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy óta. Két héttel ezelőtt a tojás 48 forintba került, és az ár azóta nem változott.

A háziasszonyok az M-es tojást keresik

Persze tegyük hozzá, nagyon nem mindegy, hogy hol veszünk tojást. Hatalmas a különbség a vidéki és a fővárosi árak között. A budapesti és a nagyvárosi árak jellemzően magasabbak a vidékiekhez képest, illetve az áruházlánci árak magasabbak a piaci áraknál. Mint ahogyan az sem mindegy, hogy piacon, termelőtől vett házi tojásról vagy boltban kapható tojásról van-e szó. Érdekesség, a négy kapható tojásméretből a magyar háziasszonyok a közepeset (M-es) kedvelik a legjobban, a legtöbb receptben is ez szerepel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG