5p
A budai éttermek nagy részében késik az az elengedhetetlen szemléletváltás, ami Pesten már sikeresen végbement - 12 étterem azonban egyesületbe tömörülve változtatna a helyzeten. Egy cikksorozat keretében megnézzük, hol tart most a budai gasztroforradalom - belekóstolunk a Kés-Villa-Buda mozgalomba.
Fotó: Kés-Villa-Buda Egyesület

2019 tavaszán-nyarán új kezdeményezés lepte meg a várost. Kálmán Zoltán, a Jardinette tulajdonosának ötlete alapján, Zoltán vezetésével és 12 budai étterem részvételével megalakult a Kés-Villa-Buda mozgalom, ami mára egyesületté alakult. Az egyesület elnöke Kálmán Zoltán.

A hangsúly a budai jelzőn van, hiszen az egyesület célja, hogy visszahozza a divatba a budai éttermek „békebeli”, magyaros konyhájú és hangulatú élményét, népszerűsítse a ráérős, húsleveses, velős csontos, rántott húsos, néha borozgatós, beszélgetős ebédeit és vacsoráit.

Az ötlet remek és nagy szükség van rá. A magam fajta főzni és enni kedvelő, de a minőséget is kereső „gasztromán” nehéz helyzetben van Budán. A jó falatokért gyakran Pestre kell menni, ahol a több mint 10 éve indult gasztro-forradalom az éttermek és a street food valódi kavalkádját hozta létre. Ez a turizmus fejlődésével nagy szimbiózisban alakult ki, amiből Buda kevésbé részesül.

De ez mégsem tűnik egy tyúk vagy tojás-problémának - szerintem.

A sikeres pesti éttermek ugyanis elvégezték a kötelező házi feladatukat, ami a budai éttermek közül csak nagyon kevés esetében mondható el.

Ezért is tetszik nagyon Kálmán Zoltán ötlete és szurkolok, hogy az egyesület taglétszáma bővüljön és egyre komolyabb legyen a program, az elvárások és a célok. A fene akar átbumlizni Pestre, hogy jót egyen, ha nem muszáj.

A tudatos marketing és népszerűsítés mellett azonban beszélni kell a tartalomról is - és itt van az eb elhantolva. Szerencsés lenne, ha az egyesület sokkal többet is meg tudna idővel majd fogalmazni. A minőségre törekvés az alapanyagoktól a valós ízeken át a pincér kedvességéig mindenre ki kell terjedjen.

A budai éttermek nagy része nem csak azért van nehéz helyzetben, mert a turizmus vagy épp a szerencse elkerüli őket, hanem mert

az az újfajta szemlélet, ami „Pest” gasztronómiájára már jellemző egy ideje, Budán még csak kevéssé került előtérbe.

Azt is meg kell említeni, hogy a grillezünk – sous-vide-álunk – hirtelen sütünk – pürékre tálalunk –habbal-mártással meglocsoljuk – díszítünk típusú modern bisztró-konyha népszerűsége mellett valóban nehéz helyzetben van a főzős, hosszan sütős, nehéznek mondott magyar konyha.  Pontosan ezért kellene maximális figyelmet szentelni a minőségnek: meggyőződésem szerint már csak azzal lehet vendéget nyerni hosszú távon. Budán különösen, ahol a cél csak a visszatérő vendégek becsábítása lehet.

Összefut a számban a nyál, ha egy zamatos gulyáslevesre, egy töltött libanyakra vagy kacsasültre gondolok. Van ennek helye hosszú távon is a modern konyhákkal szemben, de nem abban a minőségben, ahogy azt ma még sokszor megkapjuk.

Sok étterem (Pesten is) elindul nagy célokkal és szándékokkal, de aztán ahogy fogy a lendület, esik le a minőség. Csökken a rákfarok száma a curry-ben, már nem ázsiai gomba van benne, hanem csiperke, thai padlizsán sosem került bele, mert a magyar vendég úgysem tudja mi az, tehát nem is fog hiányozni neki, kisebbek lesznek az adagok, már nem lóg le a rántott hús a tányérról, mirelit a sültkrumpli, melegített mellékíze van a paprikás csirkének, stb. Talán mindenki tapasztalt már ilyet. Az éttermek nagy része beáll az átlag fogyasztóra, aki nem veszi észre, ha a rántott hús kétszer van panírozva, vagy a gulyáslevest olajjal főzik és nem zsírral, vagy nem zavarja, ha a tatár beefsteak mellé toast kenyérből készült pirítóst kap. Biztosan kóstoltak már az étlap szerint konfitált kacsa vagy libacombot, aminek hideg volt a belseje - arról nem beszélve, hogy majdnem biztosan nem konfitálással készült.

Nos, ha a nem csúcs-érzékekkel megáldott vendég nem is veszi észre, hogy mit is kapott a tányérjára, mégsem úgy áll fel az asztaltól, hogy Húúúú, ide visszajövünk, ez mennyei volt.

Jóllakott és feláll. Élmény nélkül.

Véleményem szerint a budai éttermek akkor tudnak igazán sikeresek lenni, ha minőségben is felveszik a kesztyűt a „pesti” éttermekkel. Budán van fizetőképes kereslet, tessék olyan módon kiszolgálni minket, hogy az étkezés után mind a 10 ujjunkat megnyalhassuk, és még fel sem álltunk az asztaltól, de már szívünk szerint azon gondolkodnánk, mikor jöhetünk újra.

Elhatározván és a közjót támogatandó, a következő hetekben, hónapokban igyekszem több helyre ellátogatni a Kés-Villa-Buda egyesülethez csatlakozott éttermekbe, tükröt tartva a kezdeményezésnek, a mozgalomnak és az éttermeknek.

Laikus kóstolóként beszámolok majd az ízekről, az érzékelt minőségről és a benyomásokról.

Látni, harapni szeretném a változást, nemcsak a marketingben, de a minőségben is.

Jobbító szándékom egyetlen motivációja éhségem, mások éhsége iránt érzett szimpátiám és a minőség keresése.

Jó étvágyat!

Chef

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG