A magyarországi online nettó kiskereskedelmi forgalom Forrás: eNET |
Határtalan e-kiskereskedelem
Elérve a 273 milliárd forintnyi nettó forgalmat és ezzel folytatva a megszokott trendeket, 2014-ben is jól teljesített a hazai e-kiskereskedelem - derült ki az eNET Internetkutató Kft. webáruházak körében végzett friss kutatásából kiderült.
A számok kétségkívül biztatóak, hiszen 2013-hoz képest ezúttal is jelentős mértékben, mintegy 26 százalékkal nőtt az online nettó forgalom.
Úgy tűnik, ez a mértékű növekedés az eddigiekhez képest egy még dinamikusabban növekvő pályára állította a hazai e-kiskereskedelem fejlődését. Mindez persze nem meglepő, hiszen egyre másra jelentik be a nagy nemzetközi cégek, hogy Magyarországon is elindítják a webáruházukat.
Fizetési módok megoszlása a vásárlások összértéke szerint 2014-ben |
További jó hír az e-kiskereskedelmi szektorban tevékenykedőknek, hogy a teljes hazai kiskereskedelmi forgalomhoz képest is sikerült növekedést elérni, a 2013. évi 3,1 százalékról 2014-ben 3,7 százalékra tornázták fel a részesedésüket. Még inkább bizakodásra ad okot, hogy az átlagos vásárlói kosárméret szintén erőteljesen növekedett és 2014-ben először átlépte a 10 ezer forintos lélektani határt.
A készpénz továbbra is verhetetlen
Az online vásárlók továbbra is elsősorban a készpénzt részesítik előnyben az interneten rendelt termékek kifizetésekor.
A készpénz dominanciája részben a vásárlói preferenciákból adódik, amit vélhetően felerősített a 2014 februárjában bevezetett, havonta legfeljebb 2 részletben 150 ezer forintig terjedő ingyenes készpénzfelvételi lehetőség. Látva a vásárlások összértéke alapján 65 százalékos utánvét arányt (készpénzes és bankkártyás utánvét), ez egyben azt is jelenti, hogy a vásárlók még mindig főleg akkor szeretnek fizetni a termékért, amikor azt már a kezükben tartják és biztosak lehetnek benne, hogy a pénzükért kapnak is valamit.
Természetesen az utánvét dominanciája azt is jelenti, hogy a megrendelések kézhezvétele leginkább futárszolgálat segítségével történik, de a személyes átvételi lehetőséget biztosító átvevőhelyek szerepe várhatóan fokozatosan emelkedni fog a jövőben. Itt nem csupán a személyzettel rendelkező partner pontokra kell gondolni, hanem a már hazánkban is gombamód szaporodó csomagautomatákra is, amelyek a hét minden napján 0-24 órában biztosítanak átvételi lehetőséget, mindezzel növelve a vásárlók kényelmét.
Tárt kapuk vasárnap is!
Lassan három hónapja többnyire zárt ajtókkal találkozunk, ha vasárnap vásárlásra szánjuk magunkat. A webáruházak azonban továbbra is tárt kapukkal várnak minket. Nem is keseregnek az e-kereskedők, habár a többség nem vár forgalomváltozást a vasárnapi boltbezárások kapcsán, 36%-uk egyértelműen emelkedésre számít. A legnagyobb előny, hogy olyan fogyasztókat is el tudnak csábítani az online áruházak, akik ez idáig csak offline költekeztek. Ennek egyértelmű előnye, hogy ha valaki egyszer kipróbálja az e-vásárlást, akkor könnyen visszatérő online vásárló is lehet belőle.