5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év utolsó Privátbankár Árkosár-felméréséből kiderült, mennyivel drágábban tudhatjuk le idén a karácsonyi nagybevásárlást. Bár hónapok óta nem látott mértékben ugrottak meg az árak, a történelmi csúcsot egyelőre megúsztuk; az alapélelmiszerek és a gyümölcsök továbbra is az áremelkedés élmezőnyében vannak, a sertéshús jelentős drágulását pedig már a feldolgozott termékeknél is tetten érhetjük.

2019-ben még egyszer utoljára nekiindultunk, és megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain decemberre: mind az egy évvel ezelőttihez képest, mind novemberhez viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt az áruházakban 2,3 - 4,9 százalék közötti áremeléseket mértünk, összességében 3,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Egy év alatt ennél komolyabb drágulás történt: közel 6 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2018 decemberében. A kosár átlagértéke 1160 forinttal emelkedett, elérte a 20 686 forintot.

Ekkora ugrást az árakban utoljára júliusban láttunk - a mostani emelkedés azonban nem lökte történelmi csúcsra az Árkosár értékét, igaz, csak 186 forinttal maradtunk el tőle.

Egy év alatt az Auchan és a Tesco egyaránt 6 százalék fölötti átlagos áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályon, az Interspar beérte 4,6 százalékkal. Az áruházak közötti sorrend nem változott, a mezőny azonban összerázódott - a legolcsóbb és a legdrágább között most kevesebb mint 1000 forint (avagy 5 százalék) volt felmérésünk szerint.

Ennek a különbségnek most a kétszeresét lehetett volna megspórolni azzal, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. 18 597 forintból úszhatnánk meg így a nagybevásárlást - igaz, ez esetben 3 hipermarketet kellene végigjárnunk, vagy háromfelé kellene osztani bevásárlócsapatunkat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten 3,7 százalékos átlagos áremelkedéshez a legnagyobb mértékben az alma (+60%) és a krumpli (+41,6%) járultak hozzá. Kétszámjegyű havi áremelkedést a zöldségosztály mellett az üdítőknél mértünk. Chipset, csokit, májast és tejfölt viszont 10-16 százalékkal olcsóbban találtunk, mint novemberben.

Az éves 5,9 százalékos átlagos áremelkedés összetevőit vizsgálva azt látjuk: tavalyhoz képest a legtöbbet az alma (+58%), a banán (+38%), a cukor (+27%) és a párizsi (+23%) drágultak. 10 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk még a kenyérnél, a tojásnál, a rizsnél, a sajtnál és egyes tömény szeszes italoknál is. A folyamatot 10 százalékot éppen meghaladó éves árcsökkenéssel csak a kávé és a pezsgő fékezték.

A párizsi már nem egy olcsó felvágott

A Privátbankár Árkosár decemberi felmérésének készítésekor annak a jelét is kerestük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte. A legfrissebb adatok szerint ugyanis több mint 30 százalékkal magasabb a sertések termelői ára, mint egy évvel ezelőtt. A háttérben az afrikai sertéspestis áll: bár nálunk még csak vaddisznókból mutatták ki a kórokozót, környező országokban már a vágóállatok között is terjed, a világpiacon is ez hajtja fel az árat (leginkább a kínai piaci fejlemények, ahol a sertéspestis miatti kényszervágások következtében a teljes sertésállomány megfeleződhet).

Az Árkosár-felmérésben leginkább a párizsi drágulása jelzi a sertés-alapanyag masszív áremelkedését: az általunk rendszeresen vizsgált terméket 23,1 százalékkal többért kínálják most, mint egy éve. A KSH legutóbbi, októberre vonatkozó inflációs jelentése még "csak" 11 százalék körüli éves áremelkedést jelzett a párizsinál. (A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Havi legolcsóbbak: téliszalámi, narancs, szaloncukor

Az afrikai sertéspestis által kiváltott drágulásnak tudható be az is, hogy - ahogy az mfor.hu beszámolt róla - egyetlen hét leforgása alatt brutális mértékű áremelkedést regisztráltak a hazai üzletláncoknál a téliszalámi esetében is. Havi legolcsóbbak rovatunkban ezért megvizsgáltuk, mennyiért szerezhetünk be a lehető legolcsóbban téliszalámit a hipermarketekben - márkára, minőségre való tekintet nélkül. Ha az évszázados hagyományokat figyelmen kívül hagyjuk, és csak az olcsóságot helyezzük előtérbe, akkor a sajátmárkás termékek verhetetlenek: a Tescóban 3111 forint az ilyen téliszalámi kilója, az Auchanban 3247 forint a sajátmárkás termék. Az Intersparban a Kométa gyártmányát adták a legkevesebbért, ez kilónként 5398 forintba került.

A téli vitaminforrások között kiemelt szerepe van a narancsnak - főleg amikor az almát ilyen drágán adják. A déli gyümölcsöt ezúttal a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 269 forintért; az Intersparban 299-ért szerezhettünk be narancsot, az Auchanban pedig 398-ért.

A leginkább szezonális termék most a szaloncukor, a kézműves változatokat simán 10 ezer forint feletti kilónkénti áron forgalmazzák - mi viszont a legolcsóbbat kerestük, ami jellemzően a lédig szaloncukrok kategóriáját jelenti. Idén sem volt ez másképp: az Auchanban kilónként 849 forintért 11 ízben válogathattuk össze magunknak a szaloncukor-csomagot, a Tescóban 969 forintot kértek ugyanezért. Az Intersparban a legolcsóbb szaloncukor ottjártunkkor a Bonbonetti terméke volt, ennek kilója 3475 forint volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG