5p
Az év utolsó Privátbankár Árkosár-felméréséből kiderült, mennyivel drágábban tudhatjuk le idén a karácsonyi nagybevásárlást. Bár hónapok óta nem látott mértékben ugrottak meg az árak, a történelmi csúcsot egyelőre megúsztuk; az alapélelmiszerek és a gyümölcsök továbbra is az áremelkedés élmezőnyében vannak, a sertéshús jelentős drágulását pedig már a feldolgozott termékeknél is tetten érhetjük.

2019-ben még egyszer utoljára nekiindultunk, és megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységében. Az Auchan, az Interspar és a Tesco is emelt az árain decemberre: mind az egy évvel ezelőttihez képest, mind novemberhez viszonyítva is drágábban pakolhattuk meg a Privátbankár Árkosarat.

Egy hónap alatt az áruházakban 2,3 - 4,9 százalék közötti áremeléseket mértünk, összességében 3,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Egy év alatt ennél komolyabb drágulás történt: közel 6 százalékkal többet kellett most fizetnünk ugyanazért, mint 2018 decemberében. A kosár átlagértéke 1160 forinttal emelkedett, elérte a 20 686 forintot.

Ekkora ugrást az árakban utoljára júliusban láttunk - a mostani emelkedés azonban nem lökte történelmi csúcsra az Árkosár értékét, igaz, csak 186 forinttal maradtunk el tőle.

Egy év alatt az Auchan és a Tesco egyaránt 6 százalék fölötti átlagos áremelést hajtott végre az élelmiszer-osztályon, az Interspar beérte 4,6 százalékkal. Az áruházak közötti sorrend nem változott, a mezőny azonban összerázódott - a legolcsóbb és a legdrágább között most kevesebb mint 1000 forint (avagy 5 százalék) volt felmérésünk szerint.

Ennek a különbségnek most a kétszeresét lehetett volna megspórolni azzal, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. 18 597 forintból úszhatnánk meg így a nagybevásárlást - igaz, ez esetben 3 hipermarketet kellene végigjárnunk, vagy háromfelé kellene osztani bevásárlócsapatunkat.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A havi szinten 3,7 százalékos átlagos áremelkedéshez a legnagyobb mértékben az alma (+60%) és a krumpli (+41,6%) járultak hozzá. Kétszámjegyű havi áremelkedést a zöldségosztály mellett az üdítőknél mértünk. Chipset, csokit, májast és tejfölt viszont 10-16 százalékkal olcsóbban találtunk, mint novemberben.

Az éves 5,9 százalékos átlagos áremelkedés összetevőit vizsgálva azt látjuk: tavalyhoz képest a legtöbbet az alma (+58%), a banán (+38%), a cukor (+27%) és a párizsi (+23%) drágultak. 10 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk még a kenyérnél, a tojásnál, a rizsnél, a sajtnál és egyes tömény szeszes italoknál is. A folyamatot 10 százalékot éppen meghaladó éves árcsökkenéssel csak a kávé és a pezsgő fékezték.

A párizsi már nem egy olcsó felvágott

A Privátbankár Árkosár decemberi felmérésének készítésekor annak a jelét is kerestük, hogy a sertéspestis miatt dráguló hús-alapanyagok áremelkedése már a fogyasztók pénztárcáját is elérte. A legfrissebb adatok szerint ugyanis több mint 30 százalékkal magasabb a sertések termelői ára, mint egy évvel ezelőtt. A háttérben az afrikai sertéspestis áll: bár nálunk még csak vaddisznókból mutatták ki a kórokozót, környező országokban már a vágóállatok között is terjed, a világpiacon is ez hajtja fel az árat (leginkább a kínai piaci fejlemények, ahol a sertéspestis miatti kényszervágások következtében a teljes sertésállomány megfeleződhet).

Az Árkosár-felmérésben leginkább a párizsi drágulása jelzi a sertés-alapanyag masszív áremelkedését: az általunk rendszeresen vizsgált terméket 23,1 százalékkal többért kínálják most, mint egy éve. A KSH legutóbbi, októberre vonatkozó inflációs jelentése még "csak" 11 százalék körüli éves áremelkedést jelzett a párizsinál. (A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Havi legolcsóbbak: téliszalámi, narancs, szaloncukor

Az afrikai sertéspestis által kiváltott drágulásnak tudható be az is, hogy - ahogy az mfor.hu beszámolt róla - egyetlen hét leforgása alatt brutális mértékű áremelkedést regisztráltak a hazai üzletláncoknál a téliszalámi esetében is. Havi legolcsóbbak rovatunkban ezért megvizsgáltuk, mennyiért szerezhetünk be a lehető legolcsóbban téliszalámit a hipermarketekben - márkára, minőségre való tekintet nélkül. Ha az évszázados hagyományokat figyelmen kívül hagyjuk, és csak az olcsóságot helyezzük előtérbe, akkor a sajátmárkás termékek verhetetlenek: a Tescóban 3111 forint az ilyen téliszalámi kilója, az Auchanban 3247 forint a sajátmárkás termék. Az Intersparban a Kométa gyártmányát adták a legkevesebbért, ez kilónként 5398 forintba került.

A téli vitaminforrások között kiemelt szerepe van a narancsnak - főleg amikor az almát ilyen drágán adják. A déli gyümölcsöt ezúttal a legolcsóbban a Tescóban kínálták, kilónként 269 forintért; az Intersparban 299-ért szerezhettünk be narancsot, az Auchanban pedig 398-ért.

A leginkább szezonális termék most a szaloncukor, a kézműves változatokat simán 10 ezer forint feletti kilónkénti áron forgalmazzák - mi viszont a legolcsóbbat kerestük, ami jellemzően a lédig szaloncukrok kategóriáját jelenti. Idén sem volt ez másképp: az Auchanban kilónként 849 forintért 11 ízben válogathattuk össze magunknak a szaloncukor-csomagot, a Tescóban 969 forintot kértek ugyanezért. Az Intersparban a legolcsóbb szaloncukor ottjártunkkor a Bonbonetti terméke volt, ennek kilója 3475 forint volt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG