6p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon egyelőre kevés a megbízható, autókölcsönző-szolgáltatást többször igénybevevő ügyfél, ezért drága még a szolgáltatás. Ugyanakkor Dévai Gábor, a Sixt Magyarország ügyvezetője szerint hónapról-hónapra erősödik az ügyfélkör. A "sima" autókölcsönzés már kevés, ezért a Sixt hazai első embere szívesebben hívja a céget mobilitás szolgáltatónak.

Privátbankár: Meg lehet élni klasszikus autóbérlésből a magyar piacon?

Dévai Gábor: Elvben igen, ám mi régóta nem csak klasszikus autókölcsönző szolgáltatást nyújtunk, magam jobban is szeretem „mobilitás szolgáltatónak” nevezni a Sixt Magyarországot. A szolgáltatási körbe a „klasszikus” napi bérlésen túl a cégekhez akár egész évre kihelyezett gépjárművek működtetése (egyfajta flottamenedzsment) ugyanúgy hozzátartozik, mint például az autóbérlés sofőrrel szolgáltatás. A Sixt 2014. októberében győzött az Emirates tenderén, s ennek következtében a légitársaság által Magyarországra szállított business és first class vendégeit maximum 1 éves BMW vagy Mercedes limuzinokkal mi szállítjuk magyarországi tartózkodásuk alatt. A szolgáltatási kör hamarosan bővül, hiszen egy másik légitársasággal is folynak az egyeztetések.

Dévai Gábor

P.: Mennyire kifizetődő ilyen szolgáltatást nyújtani?

D.G.: Azt gondolom, messzemenőkig. Az utasok is egyre jobban megszokják, s talán az is kedvező, hogy híre megy a járattal utazó üzletemberek között, így egyre többen keresik – volt már olyan napunk, amikor 27 fuvart kellett megszerveznünk. Ilyenkor természetesen mi is „bérlünk” sofőröket, sőt esetleg autót is, ám az utas ezt nem veszi észre. Ugyancsak az ügyfélélmény erősítése a célja annak is, hogy a reptéri irodánk előtt hostessek fogadják az utasokat, s így már a várakozás idején megkezdődik az adatok online összeírása, a megfelelő autó képek alapján történő kiválasztása, hogy maga a bérlés gyors és hatékony legyen. Ilyen megoldással a csúcsidőszakokban élünk, ilyen lesz például a Forma 1 hete.

P.: Kanyarodjunk vissza a klasszikus autóbérléshez. Más országokhoz képest nálunk viszonylag csekély a lakossági igény, kicsi, autóval gyorsan átjárható ország vagyunk. Van létalapja a gépkocsi-kölcsönzésnek?

D.G.: Való igaz, Nyugat-Európában sokkal többen vezetnek hét közben kicsi, városi autót, s ha a hétvégén a család útra kell, akkor bérelnek egy komolyabb limuzint. Ettől még nagyon messze vagyunk. Ugyanakkor a cégek esetében már sok szempontból működnek ezek a meggondolások. Egyrészt ma már lényegében a 2-3 autós kisvállalkozások is flottaszolgáltatóval szerződnek, hiszen összességében gazdaságosabb, mintha saját maguk vennék meg, szervizelnék a kocsit – arról nem is beszélve, hogy a kereskedőknél nem tudnának olyan árat elérni, mint a kocsikat 10-es tételekben lekötő flotta- vagy épp kölcsönzési szolgáltatók.

A különbséget a két szolgáltatás között szerintem az jelenti, hogy tőlünk eseményekre, kifejezetten rövid távra is lehet autót beszerezni – tehát, ha az anyacég vezetője, vagy épp munkatársa érkezik rövid időre Magyarországra, kézenfekvő, hogy megkeresnek bennünket, hogy a beosztásához megfelelő, új autót használhasson itt tartózkodása alatt. A hosszú távú bérlésben, flottakezelésben is abszolút partnerek tudunk lenni, de arra is van lehetőség, hogy partnereink autóparkját tartsuk rendben.

P.: Mennyire beruházásigényes iparág az autóbérlés?

D.G.: Meglehetősen. Az ügyfelek elvárják, hogy a legmodernebb, fiatal, keveset futott gépkocsikba ülhessenek, ha már bérlésre adják a fejüket. Csak az idén 530 új gépjárművet szereztünk be, nagyjából 2 milliárd forint értékben – ez egy komolyabb lélegzetű beszerzés volt. Ez még növekedhet is, amennyiben az év végén is folytatódik a pozitív tendencia. Azt gondolom, hogy az adatok minket igazolnak: a nem igazán turisztikai csúcsidőszaknak számító első negyedévben 305 millió forintot meghaladó nettó árbevételt realizált a Sixt.

P.: Nyár jön, s ilyenkor megnő a forgalma az autókölcsönzőknek. Milyen az ügyfélkörük?

D.G.: A Sixt egy ismert márka, több mint 100 országban lehet tőlünk vagy partnereinktől autót bérelni. A bérlők közel háromnegyede már az online csatornákon érkezik. Nemzetközi hálózat révén lehetőség van arra is, hogy az egyik országban felvett autót egy másik ország Sixt képviseletén adjuk le – ennek tervezése számottevően könnyebb az online bejelentkezéssel, hiszen megtervezhető az, hogy külföldre vitt autót egy másik bérlő „visszahozza”, így nem kell saját munkatársainknak értük menni. Ezt a módozatot rendszerint a tengerentúli vendégek veszik igénybe, akik több országot is felkeresnek európai körútjuk alatt. Magyarországon az ügyfélkörünk 60-65 százaléka külföldi, a nyári csúcsidőszakban – ilyen például a Forma 1 hétvégéje – már nagyon nehezen tudunk kocsit biztosítani az érdeklődőknek. Évről-évre erősödik a piac, komoly reményeink vannak az idei szezonnal kapcsolatban is.

P.: A klasszikus nyaralóhelyeken, sőt már Magyarországon is megjelent az árversenyt diktáló konkurencia. Mi lehet erre a válasz?

D.G.: Dőreség volna azt állítani, hogy az árverseny nem hat a Sixt áraira, hiszen mindenképp versenyképes díjszabást kell kialakítanunk. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy az ügyfélélmény legalább annyira fontos. Ezért nálunk nem fordulhat elő, hogy a vendég az általa választott márkájú gépkocsi helyett mást kap, mert azt már „elvitték”, ha ilyenre kényszerülünk valami technikai ok miatt, saját költségünkre magasabb kategóriájú autót kínálunk. De az igazi különbséget akkor érezhetik az ügyfelek, ha történik valami - kiválóan szervizelt, ellenőrzött autóba ülnek be, ahol abban is biztos lehet, hogy probléma esetén bárhol is jár, azonnal szakavatott segítséget kaphat.

P.: Miként bővülhet a hazai (magán) ügyfelek köre?

D.G.: Az átlag magyar számára ma még, elismerem, elérhetetlen az, hogy – miként például anyacégünknél, Németországban – 60-100 euróért tudjon bérelni egy minőségi autót egy hétvégére, de ennek több oka van. Egyrészt Magyarországon rendkívül drága a gépkocsik éves fenntartása (havi adók, nettó értékcsökkenés), illetve a bérleti díj áfája is magas, amit a magán ügyfélkörnek is ki kell fizetnie. A másik oldalt – s ezt is el kell ismerni – egyelőre a bizalmatlanság jelenti. Egyelőre kevés a megbízható, a szolgáltatást többször igénybe vett ügyfél, márpedig így Magyarországon még mindig magas a kockázat. Így viszont egy jelentős ügyfélkörtől elesünk, hiszen az átlagmagyar bankszámláján ritkán van 600-800 ezer forintos fedezet, amelyet kénytelenek vagyunk befoglalni önmagunkat (és autóinkat) védendő egy-egy foglalás során.

Ugyanakkor egyre erősödik a prémium ügyfélkör. Sajnos, hazánkban még viszonylag gyerekcipőben jár az elektromos autós töltőhálózat kiépítése, mint akár Csehországban vagy Lengyelországban, de ennek ellenére a Sixt-nél júliustól már lehetőség lesz a BMW i3 bérlésére is. Reméljük, sok olyan régi-új ügyfelet tudunk magunkhoz csábítani, aki fontolgatja ezen csúcsmodell megvásárlását, ám előtte saját szemével kíván meggyőződni a jármű képességeiről.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG