5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Felfelé mozdult el a családi nagybevásárlás ára az éves mélypontról szeptemberben, az Auchan, a Tesco és az Interspar polcairól újra 20 ezer forint fölötti átlagáron szerezhetjük be a Privátbankár.hu minta-élelmiszerkosarát. Annak azért lehet örülni, hogy nem emeltek nagyot az árakon a hipermarketek - megnéztük, hogy áll a dinnyeár-háború, találtunk egy extrém gluténmentes-akciót és felmértük, mennyiért adják az olcsó egyetemista-kosztot.

Az előző hónapban váratlan árcsökkenést mértünk a hazai hipermarketekben, és a KSH adatai alapján is vannak már jelei annak, hogy véget érhetett az élelmiszerár-robbanás, a hivatalos adatok szerint két egymást követő hónapban is átlag alatt drágult az élelmiszerek ára havi összehasonlításban - persze még így is a tavalyi szint fölött mozog a nagybevásárlás ára.

Az augusztusban mért árcsökkentés szeptemberben már nem folytatódott a hipermarketekben: az idei év áremelkedést hozó hónapjai közül a legkisebb mértékben, de azért mégiscsak drágult a nagybevásárlás az ősz első hónapjában.

Szeptember 2-i felmérésünkben - melynek során az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy egységét látogattuk végig - azt tapasztaltuk: 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunkat 2,8 százalékkal, mintegy 547 forinttal drágábban tudnánk most beszerezni, mint egy éve. Az előző hónaphoz képest 2,2 százalékos áremelkedést mutat a Privátbankár.hu Árkosár-indexe.

Az áruházakban kivétel nélkül mindenhol magasabb árakkal találkoztunk: a legkevesebbet a Tescó emelt az árakon mind havi, mind éves összehasonlításban (így meg is őrizték az első helyüket a felmérésben). Éves összehasonlításban mind az Interspar, mind az Auchan 3 százalék fölötti áremelést hajtott végre a teljes kosarat nézve.

Az Árkosár átlagos ellenértéke így újra 20 ezer forint fölé kúszott - akár a három áruház átlagát nézzük, akár a felmérésben bő 12 éve szereplő Auchan és Tesco átlagát vizsgáljuk.

Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják, akkor 18 531  forintot kellene fizetnünk, de továbbra is kérdés, hogy 1500 forint körüli spórolásért kinek van kedve 3 hipermarketet végigjárni vagy tripla bevásárlócsapatot szervezni és koordinálni.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A zöldségosztályon tovább normalizálódnak az árak, a krumpli már csak 13,5 százalékkal drágább, mint egy éve, a gyümölcsevők pedig külön jól járnak: banánt 25, almát 14 százalékkal olcsóbban találtunk, mint tavaly ilyenkor. Egy év alatt 10 és 20 százalék közötti mértékben emelkedett viszont a kenyér, az UHT tej, a kávé, a száraztészta, egyes felvágottak, a túró rudi és a tejföl ára is. Komolyabb árcsökkenést a teánál mértünk az almán és a banánon kívül.

Egy hónap alatt kevesebb volt a szélsőséges mozgás, az alma közel 30 és a banán 17 százalékos havi árcsökkenése mellett a májas 13 százalékot közelítő árcsökkenését emelnénk ki. 10 százalékot meghaladó áremelést a margarin és egyes felvágottak esetében mértünk augusztushoz képest.

Havi legolcsóbbak - dinnye, gluténmentes kenyér, instant tésztás leves

A nyár végi fellángolás óta nem nagyon mer senki a kritikus 100 forintos szint alá menni a dinnye-piacon - így bár a szezon végéhez közelítünk, csak 3 számjegyű árakkal találkoztunk a hipermarketekben. A legolcsóbb görögöt a Tescóban találtuk (kilónként 119-ért), sárgát nem árultak ottjártunkkor. Az Auchan 129 forintért adta a görögdinnyét, 298-ért az olaszországi sárgadinnyét. Az Interspar 149 forintért adta a görögdinnyét (hűtve és langyosan is), a sárgadinnyéjük kilója pedig 299 forint volt - ez utóbbi az összes göröghöz hasonlóan magyar termés.

Megnéztük azt is, mennyivel drágább azok élete, akik gluténmentes termékek fogyasztására kényszerülnek - legalábbis kenyér-fronton. A legolcsóbb gluténos kenyeret 219 forintért a Tescóban találtuk (félbarna, kilós), ahol egy 70 százalékos akciónak köszönhetően a gluténmentes kenyeret is relatíve olcsón lehetett beszerezni - még ez is kilónként 751 forintot jelent. Az Interspar egy kiló normál kenyeret akár 235 forintért is utánunk dob, a Spar Free from mentes-kenyere (a kínálat helyi legolcsóbbja) 1998 forintba kerül. Az Auchanban egy kiló búzakenyér 239 forint, míg egy kiló gluténmentes fehérvári kenyér 1923 forint.

Szeptemberben nem csak az általános- és középiskolákban, hanem a felsőoktatásban is "becsengetnek" - sokan ilyenkor kerülnek életükben először olyan helyzetbe, hogy egy másik városban, a szülői gondoskodás alól (részben) kikerülve saját élelmezésükről kell gondoskodniuk. Hivatalos statisztikánk nincs róla, de nem csodálkoznánk, ha ilyenkor fellendülne az olcsó, de laktató instant tésztás levesek forgalma. A régóta klasszikus egyetemista-kajából a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, a Tuti Tipp instant leves egy dagja csak 75 forintba kerül. 76 forintért a Tescóban találhatunk Shanghai Garden instant tésztát, sokféle ízben. Az Interspar legolcsóbb versenyzője a Rollton márkájú leves, ami szintén több ízben kapható.

Ezek után már csak egy bögre forró vizet kérünk.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG