4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az előző hónapok tempós áremelkedése után szokatlanul nagy csökkenést mért az élelmiszerárakban a Privátbankár.hu legfrissebb, augusztusi Árkosár-felmérése - éves mélypontra kerültek az árak. Normalizálódik a helyzet a zöldségosztályon, ahogy a magyar áru átveszi az import helyét; a dinnye ára pedig közelít a 100 forintos lélektani határhoz.
Fotó: Privátbankár.hu

Augusztus 2-án vettük nyakunkba három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk. Az elmúlt hónapok tempós áremelkedése után azt tapasztaltuk: a nyár végére komolyabb leárazásokba kezdtek a láncok, ennek következtében az Auchanban, az Intersparban és a Tescoban is jóval olcsóbban megúszhattuk a havi nagybevásárlást, mint júliusban.

A hiperek nagyon együtt mozogtak: mindhárom helyen 5-7 százalék körüli havi árcsökkenést mértünk, a különbségek a végeredményben így nem jelentősek. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között is csak 434 forint a differencia, alig 2 százalék.

Jó hír a vásárlóknak, hogy mindenhol 20 ezer forint alá esett a nagybevásárlás végösszege, és így az átlagár is (19 609 forint). Ilyet utoljára áprilisban mértünk - a mostani árszint ráadásul éves mélypontot is jelent.

Tavasszal fordult elő utoljára az is, hogy az Árkosár éves árindexe negatív lett. Ez azt jelenti, hogy nem csak az előző hónapnál, hanem az előző év augusztusánál is olcsóbban tudtunk most bevásárolni, bár tavaly nyárhoz képest már szerényebb az árcsökkentés mértéke. 1,3 százalékkal kerül kevesebbe most a nagybevásárlás, mint egy éve - ez az Interspar 4 és az Auchan 1,1 százalékos éves árcsökkentésének köszönhető. A Tesco 1,1 százalékot emelt az árain tavalyhoz képest, ám még így is ők lettek a legolcsóbbak augusztusban.

Ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják, akkor 18 ezer forintnál is kevesebbet kellene fizetnünk, ám 3 hipermarketet végigjárni vagy három bevásárlócsapatot leszervezni nem valami szívderítő feladat, biztosan nem éri meg a kevesebb mint kétezer forintos spórolást.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH csütörtökön teszi közzé a fogyasztói árak júliusi alakulásáról szóló inflációs adatot.

A havi szinten komolynak nevezhető árcsökkenésben jelentős szerepe volt annak is, hogy folytatódott a korábbi árrekorder, a krumpli árának esése - közel 30 százalékkal olcsóbban találtunk most burgonyát az áruházakban, mint júliusban. Így már csak 19 százalékkal drágább a krumpli, mint egy éve, holott az elmúlt hónapokban 100 százalék fölötti éves áremeléseknek is lehettünk tanúi ezen a fronton.

Júliushoz képest számos termék olcsóbb lett, ezek közül kiemelkedik az UHT tej és a margarin 15 százalék körüli árcsökkenése is, de pezsgőt is 10 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja. Komolyabb áremelést csak egyes üdítőknél mértünk júliushoz képest.

Tavaly augusztushoz képest a már említett, 19 százalékot dráguló krumpli mellett a liszt 32 százalékos, a tészta 22 százalékos drágulását érdemes kiemelni. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult a túró rudi, a májas és a kenyér is. Nagyjából 20 százalékkal olcsóbb lett viszont az alma, a tea és az UHT tej, 10 százalékot meghaladó éves árcsökkentést mértünk a pezsgőnél, a margarinnál és a kávénál is.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztottunk 3 élelmiszert, és megnéztük, hol adják a legolcsóbban - márkára és minőségre való tekintet nélkül.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Tovább figyeljük a dinnyekínálatot a hipermarketekben. A legolcsóbb görögöt az Intersparban találtuk: 119-ért adták a hazai magszegény görögdinnyét, az akciós ár már közelít a 100 forintos lélektani határhoz. (Ez nem csak a vásárlók lélektani határa, a dinnyetermesztők is valahol ezen a környéken szoktak kiakadni a túl alacsony felvásárlási ár miatt.) Az Auchan és a Tesco 139-ért adta a magyar görögdinnye kilóját. Sárgadinnyét 199 forintért kaphatunk olcsón - az Intersparban ennyiért magyart adnak, a Tescóban viszont csak spanyolt találtunk. Az Auchanban 299-ért adták a magyar sárgadinnyét.

Grillsajtot az Auchanban adtak a legolcsóbban: 2245 volt a Mizo termékek kilója akciósan. A Tesco sajátmárkás grill camembert-je 2653 forintra jött ki kilónként, az Intersparban a legolcsóbb a szarvasi grill mozzarella volt 2660 forintért kilónként.

Még tart a fesztiválszezon, elkezdődött a Sziget is, megnéztük, az alacsonyabb költségvetéssel bíró fesztiválozók hol mennyiért kaphatnak olcsó vodkát. A Tescóban csak 3169 forint a Pure Star literje, az Auchanban pedig 3658 forint az akciós Crystal Vodka literenként. Az Interspar Girja márkájú magyar versenyzője egy hajszállal marad a literenkénti 4 ezer forintos ár alatt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG