1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az árak, és azok változása kulcsfontosságú szerepet tölt be a gazdaságban, melynek a mérését a statisztikai hivatalok végzik. Ugyanakkor egyes országokban, például Kínában és Argentínában a hivatalos statisztikák sem pontosan azt mérik, amire hivatottak lennének.

A fogyasztói árindex mérését az egyes országok statisztikai hivatalai végzik. Az árak kulcsfontosságú szerepet töltenek be a gazdaságban, ezért nagyon fontos, hogy a változásukat megfelelő pontossággal számolják ki.

A fogyasztói árindex a háztartások által saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások időben bekövetkező változását méri. Az árindex jelzi az infláció, más néven a pénzromlás mértékét. Az árváltozások mérésére a statisztikai hivatal a termékek és szolgáltatások reprezentánsaiból álló fogyasztói kosarat hoz létre. Ugyanakkor néhol a hivatalos statisztikák sem pontosan azt mérik, amire hivatottak.

Argentínában és Kínában trükköznek az inflációval

Argentínában a hivatalos adatok szerint az infláció mindössze 10 százalék körül mozog, nem hivatalos becslések szerint ugyanakkor a 25 százalékot is elérheti éves szinten. A Concorde inflációs blogja szerint az eltérés abból ered, hogy az argentin statisztikai hivatal megreformálta az infláció számítási módját. A reformok közé tartozott többek között, hogy nem vették figyelembe a tizedes jegy utáni számokat az elemzéseknél, helyette mindig lefelé kerekítettek. Szintén bevett módszerré vált, hogy a hivatal egyszerűen kiveszi azokat az árucikkeket a fogyasztói termékkosárból, amelyek jelentősen drágulnak. Ennek magyarázata, hogy a vásárlók úgy sem veszik meg azt, aminek jelentősen felmegy az ára, ezért felesleges a fogyasztói termékkosárban tartani.

A blog szerint nem csak Argentínában, de Kínában is érdekességekbe lehet botlani az infláció számításával kapcsolatban. Kínában leginkább az inflációs kosár összetétele az, melyről nem lehet pontosan tudni, hogy mit tartalmaz, valamint arról sincsenek információk, hogy hol gyűjti az adatokat a kínai statisztikai hivatal. Az alacsonyabb inflációt így el lehet érni olyan jószágok fogyasztói kosárban tartásával, amelyek hatóságilag vannak szabályozva, és adminisztratív módszerekkel lehet befolyásolni őket.

Magyarországon így dolgozik a KSH

A Központi Statisztikai Hivatal elsősorban olyan reprezentánsok, termékek árvolátozást figyeli meg, melyek valóban nagy tételben kelnek el és ténylegesen kaphatóak, minőségi jellemzőik pontosan meg vannak határozva és állandóak. A későbbiekben ezek a reprezentánsok kerülnek be a fogyasztói kosarakba.

A fogyasztói kosár belső szerkezetét, azt, hogy az adott termékcsoportok milyen súllyal szerepeljenek a  termékkosárban, a nemzeti számlák rendszeréből, valamint a Háztartási Költségvetési Felvételből állítják össze. A súlyozás évenként változik a háztartások fogyasztási szerkezete alapján.

A reprezentánsok változása indokolta például azt, hogy a KSH felvette listájára a push-up melltartót, illetve az általános folyékony tisztítószert. A fogyasztói szokások változása eredményezhette viszont azt, hogy a sétáló mp3-lejátszók és a PNA-k helyét átvették az okostelefonok és az e-book olvasók, a péntek délutáni mozijegyet pedig a 3D-filmekre szóló belépők ütötték ki. Idén a csaknem ezer elemből álló reprezentáns listába 23 új termék került fel, 12 terméket, illetve szolgáltatást pedig lehúztak a hivatal szakértői.

Fogyasztási kiadások megoszlása (%)
Főcsoportok 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Élelmiszerek 22,37 22,56 23,06 23,22 23,31 23,18
Szeszes italok, dohányáruk 8,43 8,81 9,25 9,48 9,55 8,738
Ruházati cikkek 4,95 4,75 4,63 4,40 4,27 3,384
Tartós fogyasztási cikkek 9,24 9,02 8,49 6,85 6,13 7,245
Háztartási energia 8,67 8,69 9,12 9,90 10,86 9,756
Egyéb cikkek és üzemanyagok 17,33 17,49 16,92 17,27 17 19,904
Szolgáltatások 29,02 28,68 28,54 28,87 28,89 27,793
Forrás: KSH


A reprezentánslista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre annak, hogyan módosul az egyes nagy kategóriák súlya is a kosárban. Ezen a területen a felülvizsgálat évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző esztendő lakossági fogyasztása alapján.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG