1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magyarok legnagyobb része leggyakrabban szupermarketben vásárol csemegeárut, tejet és tejterméket, míg szaküzletben húst és baromfit, kenyeret vagy péksüteményt, zöldséget-gyümölcsöt - derül ki a Nielsen nemzetközi kutatásából.

Amikor a magyar fogyasztók eldöntik, hogy hol vásárolják meg a számukra szükséges élelmiszereket, a boltválasztás öt legfontosabb szempontja között szerepel, hogy a választékban magas minőségű friss termékek legyenek – mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója egy másik vásárlási szokásokkal kapcsolatos felmérésük alapján.

Azokat az üzleteket, ahol a hús, tejtermék, zöldség, gyümölcs és a többi friss áru minősége kielégíti igényeiket, gyakran keresik fel a fogyasztók, akik aztán általában más csomagolt élelmiszerek mellett sok esetben háztartási vegyiárut vagy kozmetikumot is vásárolnak.

A magyarokhoz képest az európai fogyasztók átlagosan ritkábban vesznek tejet és tejterméket, valamint csemegeárut is. Viszont hozzánk képest sokkal gyakrabban szereznek be halat vagy tenger gyümölcseit, és valamivel többször zöldséget-gyümölcsöt.

Legkoncentráltabb Magyarországon a hús és baromfi értékesítése. A piackutatók ugyanis összesen tizenhét beszerzési helyre kérdeztek rá. Közülük a megkérdezettek 30 százaléka szaküzletet, 23 szupermarketet, 21 pedig hipermarketet nevezett meg vásárlása leggyakoribb helyszíneként.

Európában sokkal koncentráltabb a kiskereskedelem, mint nálunk

Leginkább zöldség-gyümölcsnél oszlik meg a kereslet. Ugyanis a vásárlás leggyakoribb helyszíneként a magyar válaszadók legnagyobb arányban nevezték meg a szaküzletet (26 százalék), majd a piacot (21), hipermarketet (15) és szupermarketet (14).

Leggyakrabban szaküzletben vesz a magyar fogyasztók legnagyobb része húst, baromfit, kenyeret és péksüteményt, valamint zöldséget és gyümölcsöt. Ez is jelzi, hogy még mindig eléggé elaprózott hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem hálózata – állapítja meg Melisek Eszter.

A vizsgált európai országok nagy részében koncentráltabb az élelmiszer-kiskereskedelem. Bizonyítja ezt, hogy a friss áruk leggyakoribb beszerzési helye mindegyik kategóriában a szupermarket, átlag 34 és 51 százalék közötti említéssel, az egyes országokban.

A legfontosabb, hogy mindig legyen friss áru

Azt, hogy hol vásároljon friss élelmiszert, tizenkilenc lehetséges szempont közül a magyarok legnagyobb része két aspektusból dönti el. Elsősorban az áru kedvező ár/érték aránya alapján húsnál vagy baromfinál, halnál, tejnél és tejterméknél, valamint csemegeárunál. Másik lényeges tényező, hogy állandóan lehessen friss árut kapni. Ezt legtöbben zöldségnél és gyümölcsnél, kenyérnél és péksüteménynél tartják fontosnak, amikor boltot választanak.  

Melisek Eszter rámutat, hogy Magyarországon zöldségnél-gyümölcsnél a boltválasztás harmadik leggyakrabban említett szempontja a helyi vagy hazai áru kínálata: Az európai átlaghoz viszonyítva a magyar fogyasztók mindegyik kategóriánál legalább ugyanakkora vagy nagyobb arányban említették a boltválasztás kritériumai között a helyi vagy hazai áru kínálatát.

Az egyes termékek vásárlásának gyakorisága

A friss áruk közül kenyeret vagy péksüteményt vásárolnak a magyar fogyasztók leggyakrabban; a megkérdezettek 68 százaléka hetenként legalább négyszer vagy többször. További 28 százaléka pedig hetenként egyszer-háromszor. Tejet vagy tejterméket legalább négyszer vagy többször a válaszadók 45, egyszer-háromszor pedig 44 százaléka.

Zöldséget vagy gyümölcsöt a magyarok 27 százaléka vesz minden héten legalább négyszer vagy többször, míg 56 százalék egyszer-háromszor. Csemegeárunál, amibe beletartozik a húskészítmény és a sajt is, 25, illetve 61 százalék a válaszadók aránya.

Húsnál és baromfinál hazánkban tíz megkérdezettből egy ember tartozik a heti legalább négyszer vagy többször vásárlók közé. Hatan egyszer-háromszor hetenként keresnek fel hentest, szuper- vagy hipermarketet, kis boltot, piacot, hagyományos élelmiszerüzletet, esetleg diszkontot.

Válasz

EU

Átlag

HU

AT

CZ

HR

PL

RO

SK

Naponta

4

4

1

1

3

8

3

2

Hetenként négyszer-hatszor

9

7

8

7

12

16

9

6

Hetenként kétszer-háromszor

26

22

22

21

31

38

24

23

Hetenként egyszer

38

38

39

41

30

29

34

41

Havonta kétszer-háromszor

13

18

19

20

11

6

17

7

Havonta egyszer

6

7

5

6

6

1

7

15

Ritkábban vagy soha

4

4

6

4

7

2

6

6

Halnál vagy tenger gyümölcseinél a leggyakrabban vásárlók aránya 2 százalék, és csak 10 százalék vásárol hetenként legfeljebb kétszer-háromszor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Újabb pofont kapnak a termékzsugorítók
Buksza blog | 2024. május 7. 11:11
Méretes bírságra számíthat az a gyártó Dél-Koreában, amelyik titokban próbálja csökkenteni termékei megszokott mennyiségét ugyanazért az árért.
Vásárló Az Aldi közelebb menne a vevőkhöz, miközben a Lidl ünnepel
Buksza blog | 2024. május 7. 07:48
Az Aldi egyik legjobb terjeszkedési döntése az volt, amikor a cég vezetősége úgy határozott, hogy partra szállnak Nagy-Britanniában. A „hódítást” a helyi lakosok bevonásával akarják kiterjeszteni.
Vásárló Örömhírt kaptak a magyar autósok
Privátbankár.hu | 2024. május 6. 13:24
Szerdától a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is tovább csökken.
Vásárló Készítsd fel a bőröd speciális krémekkel a szoláriumozásra!
Márkázott tartalom | 2024. május 3. 08:43
Itt a jó idő, előkerülnek a szekrényekből a rövidebb ruhák, pólók és lassan már a fürdőruhákra is szükség lesz. Ha egészséges, szép, barna bőrszínnel szeretnél ezekben a ruhadarabokban megjelenni, látogass el alkalmanként a szoláriumba! Azonban úgy, mint a napozásnál, itt is oda kell figyelni néhány alapszabályra! 
Vásárló Hogyan hat a fizikai teljesítményre az alvás hiánya?
Márkázott tartalom | 2024. május 2. 14:23
A fizikai és mentális egészség fenntartásához nélkülözhetetlen a kellő mennyiségű és minőségű alvás. Kutatások bizonyítják, hogy frissen tartja a memóriát, szabályozza az érzelmeket, javítja az anyagcsere-folyamatokat, erősíti az immunrendszert.
Vásárló Megérkeztek az esős hónapok, milyen gumiabroncsot válasszunk?
Márkázott tartalom | 2024. május 2. 14:15
Már látótávolságban a nyár, betört a tavasz, ami magával is hozta a szeszélyes időjárást. Egyik nap még tűző napsütés van, másnap pedig hosszú órákon keresztül esik az eső. A nyár eleje pedig mindig a viharokról szól, ami azt jelenti, hogy az autósoknak gyakran kell nedves körülmények között vezetni.
Vásárló Prémium szoláriumcsövek a tartós barnulásért
Márkázott tartalom | 2024. május 2. 08:28
Vannak, akik télen is szeretik a szép, barna bőrszínt, mások a jó idő közeledtével kezdenek el szoláriumba járni. Akár egész évben, akár csak időszakosan választja valaki a mesterséges barnulás lehetőségét, fontos, hogy megfelelő minőségű csöveket biztosítsunk számára a barnuláshoz. 
Vásárló Pénzügyi szempontok a beltéri lámpák kiválasztásánál
Márkázott tartalom | 2024. május 1. 14:45
A világítás megtervezésénél és a konkrét beltéri lámpák kiválasztásánál az egyéni ízlés mellett számos más lényeges szempontot is figyelembe kell venni. Az egyes helyiségekbe szükséges lámpák típusa mellett az esztétikum, a tartósság és természetesen az ár-érték arány is meghatározó.  Egyik szempont sem lehet másodlagos, ezért a döntés alapos megfontolást kíván! 
Vásárló Újítás az online hirdetéskezelésben
Márkázott tartalom | 2024. május 1. 14:07
A frissítésnek köszönhetően jóval könnyebb lesz vele a vállalkozások kezelése, illetve népszerűsítése a Google rendszerében. Ennek eredményeként várhatóan növekszik az ismertség, és nagyobb bevételnövekedést realizálhatnak majd a cégek. 
Vásárló Feliratozógépek: gyors, hatékony, gazdaságos!
Márkázott tartalom | 2024. április 30. 14:33
A feliratozógépek olyan hordozható eszközök, melyek a címkézési folyamatokat egyszerűsítik, jelentősen felgyorsítják, ezáltal segítik a még hatékonyabb munkavégzést. Az optimális munkakörnyezet megszervezésében nagy szerepük van, ahogy abban is, hogy maximálisan gazdaságossá lehessen tenni a címkézés folyamatát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG