Hirdetés
Hirdetés

Küszöbön az új világ - bármit lépnek a bankok, mi biztosan nyerünk

2016. június 23., 14:36

A fintech cégek gombamód szaporodnak, és már egyértelműen a bankok piacát veszélyeztetik - a pénzintézetek azonban nem nézik ölbe tett kézzel a változást, hanem megpróbálnak együttműködni az új szereplőkkel. A szabályozás egyelőre nem a bankoknak kedvez, de ez nem feltétlenül baj. Az innovatív szolgáltatások már itt vannak karnyújtásnyira, és az ügyfelek biztosan nyernek - interjú Hetényi Márkkal, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettesével.

Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.
Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.

Nemrég készült egy felmérés, miszerint gyakorlatilag minden bank tart attól, hogy a fintech cégek piacot vesznek el a hagyományos pénzintézetektől.  Ennek már most is tapasztalják a jeleit?

Annak mindenképp, hogy a fintech cégek sok esetben kényelmesebb és innovatívabb megoldást kínálnak az ügyfelek számára, mint a tradicionális bankok. Ennek egyenes következményeként a tradicionális bankok veszíthetnek a piaci részesedésükből a jövőben. Lehet azonban egy újfajta esélyként is felfogni ezt a jelenséget: lehetőségként arra, hogy a saját szervezeti kultúránkat, a saját IT architektúránkat és a sebességünket pozitív irányba mozdítsuk el. Ennek a folyamatnak az ügyfél lesz a nyertese, mert jobb, kényelmesebb, gyorsabb és esetenként olcsóbb szolgáltatást fog kapni.

A bizalom egyelőre biztosan a bankoknál tartja az ügyfelek nagy tömegét.  Merik az ügyfelek használni az új lehetőségeket, ha azok nem a bankoktól jönnek?

Az emberek sok szempont alapján választanak banki és egyéb szolgáltatásokat. A bizalom ezek egyike. Az idő múlásával a fintech cégek iránti bizalom egyértelműen nőni fog, tehát a tradicionális bankok nem ülhetnek ölbe tett kézzel. A bizalom mellett a kényelem, az élmény és ügyfélismeret is szerepet játszik a választásban, ezért egyre több ügyfél fog új szolgáltatásokat kipróbálni a jövőben. Szerintem nem fognak visszaretteni attól, hogy nem egy tradicionális, márványoszlopos székházban működő pénzintézettől kapják a szolgáltatásokat, hanem egy Szilícium-völgyben szocializálódott fintech guru cégétől.

Hogyan tudnak a bankok a fintech cégek ajánlatainál kedvezőbb megoldásokat nyújtani? Mivel lehet megfogni például a magyar fogyasztót, aki nem feltétlenül akarja tudni, hogy mi az a blockchain technológia és egyébként csak olcsón akar pénzt átutalni vagy épp biztosítást kötni?

A bankok rengeteget tudnak tenni annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak. Tanulva a fintech cégektől, rendszereik és vállalati kultúrájuk fejlesztésével, egyszerűvé tételével, képesek lehetnek élményekkel dúsított, komfortos és teljesebb szolgáltatási palettát ajánlani az ügyfeleknek. Ne felejtsük el, hogy a fintech cégek sokszor niche piaci szereplők: egyetlen szolgáltatási típusra specializálódva el tudják kerülni a szabályozói környezet jelentette kihívásokat, adatokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi aggályokat, valamint a nehéz IT infrastruktúra ódiumát. Ugyanakkor épp emiatt nem is tudnak, és, megkockáztatom, nem is igazán akarnak teljes körű szolgáltatási palettát kínálni. A bankok számára vonzó lehetőség rejlik az együttműködésben: ha a banki IT infrastruktúra engedélyezi, hogy kiaknázza a fintech cég nyújtotta szolgáltatást, akkor a kedvező lehetőségeket be lehet építeni az ügyfelek felé közvetített ajánlatokba. Ebben a modellben mindenki nyer.

Milyen konkrét pénzügyi technológiai innovációk most a legmeghatározóbbak, amelyek a legközelebb állnak ahhoz, hogy a mindennapok részeivé váljanak?

Öt olyan terület van, amelyekről sokat lehet hallani – ezek az ügyfélélmények digitalizációja (customer journey), a personal financial management / wealth management, a peer-to-peer (P2P) hitelezés, a kockázati modellek big data és szociális hálózati adatokkal való kiterjesztése, valamint a blockchain technológia. Ezek közül mindegyikről és nap mint nap hallunk újabb és újabb példákat.

Ha felbukkan egy tehetséges IT-s diák itthon, ki csábítja el először? Az egyetemi haverokkal alapít céget, vagy el tudja vinni a bank? Folyamatos a szektorban a munkaerőhiány - kivel tudják így behozni az innovatív cégekkel szembeni lemaradást?

A külföldi karrier borzasztóan vonzó. Ezt követi a nagyobb multinacionális hálózatokban való elhelyezkedés. Az IT szektorban nem egyértelműen a bankok felé orientálódnak a diákok. Ezen úgy tudunk javítani, hogy minél hamarabb felépítjük a hazai pénzügyi IT-ökoszisztémát, amiben a bankok serkentik a hazai kezdeményezéseket, segítik őket a kiteljesedés felé vezető úton. Szerencsére egyre több ilyen kezdeményezést látunk a piacon. Másrészt a hazai innováció serkentésében a pénzügyi IT kezdeményezések kulcsszerepet játszhatnak, mivel erre a piacra történő belépéshez nem sok tőke kell – elég egy jó ötlet, egy ügyes fejlesztőcsapat, és persze nem árt némi pénzügyi iparági ismeret. Utóbbi szükségességének bizonyítéka, hogy az egyik vezető londoni banki acceleratorban a résztvevő vállalkozók átlagéletkora 37 év. Kevés más iparágra jellemző, hogy ennyire senior a vállalkozók nagy része. E tudás átadásában egy bank kulcsszerepet játszhat, például egy inkubátor-programon keresztül.

Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.
Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.

A korábban idézett felmérés szerint a bankok és a fintech cégek közötti együttműködés egyik legnagyobb gátja az eltérő vállalatvezetési, vállalati kultúra. Áthidalható ez? Van valamilyen párbeszéd a szereplők között vagy mindenki külön utakat jár?

Áthidalható, ráadásul ezen a téren a bankok sokat tanulhatnak. Anélkül, hogy elengednék az ügyfeleik pénzét őrző, megbízható tanácsokkal ellátó szerepüket, komoly előnyt tudnak faragni abból, ha nyitnak az agilitás, a gyorsaság és a „semmi sem megoldhatatlan” attitűdök felé, amely a fintech kultúrát jellemzi. Egyre jobban érzékelhető, hogy csak azok a bankok lesznek sikeresek, amelyek a külső együttműködéseken felül belső vállalati kultúrájukat is hajlandóak a fintech mentalitás irányába terelni. Nem véletlenül kezdett az MKB Bank is párbeszédet az ökoszisztéma több szereplőjével, és nem titkolt célunk az aktív partnerség kialakítása ezekkel a cégekkel és szereplőkkel, már a közeljövőben.

Beszélhetünk itthon együttműködésről, vagy a bankok kinevelik a saját “garázscégeiket?” Úgy tűnik, mintha a magyar pénzügyi innovációk a bankoktól érkeznének a  felhasználókhoz.

A bankok számára egyre egyértelműbb az együttműködésben rejlő, hatalmas potenciál. Azok a szereplők, amelyek már realizálták ezt, most tesznek azért, hogy kultúrában és IT architektúrában egyaránt nyissanak a fintech világ felé.

Az együttműködés gátja mindkét fél részéről a szabályozási bizonytalanság is. Egyforma pályán versenyeznek a fintech cégek és a hagyományos bankok? Fellazulhat a felügyeleti szabályozás a fintech cégek miatt? Gátolhatja az innovációt a szabályozás? Hosszú távon ki járna jól egy szabadabb környezetben?

Egyértelmű, hogy egyelőre nem egyforma a pálya, hiszen a fintech cégek környezete barátságosabb: ők sok esetben még mindig a radar alatt tudnak repülni. Például az ügyféladatokat három klikkel felhasználhatóvá tudják varázsolni, miközben a bankoknak tüzes karikákon kell átugrani ugyanehhez. De ez a jelenség nem feltétlenül baj. Egyrészről arra ösztönzi a szabályozót, hogy ott lazítson, ahol lehet és kell, másrészről az együttműködést is segíti. Egy okos fintech cég nyugodt szívvel kiszervezi a szabályozói megfelelés oroszlánrészét a tradicionális bankra, így pedig a kettő között a hatékony együttműködés, valódi szimbiózis jöhet létre.

Ön szerint hány éven belül alakíthatja át gyökeresen a pénzügyi közvetítői rendszert a fintech iparág? Mekkora teret veszítenek a bankok? Lesz különbség a nemzetközi trendek és a magyar piac alakulása között?

Már nem évekről beszélünk, inkább csak hónapokról. Azoknak a bankoknak, köztük az MKB-nak, amelyek időben felismerték az új technológiák fontosságát, nincs félnivalójuk. Megvannak az együttműködési lehetőségek, és a kooperációból minden félnek előnye származik majd. A folyamat végső nyertese pedig egyértelműen az ügyfél lesz.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Ez lesz a jövő hiánycikke – gondolnád, hogy bárkit is milliárdossá tehet a homok?

Ez lesz a jövő hiánycikke – gondolnád, hogy bárkit is milliárdossá tehet a homok?

Ha hiánycikkeket és magas keresletet emlegetünk, a homokon kívül valószínűleg szinte minden eszünkbe jut, pedig már a homokra szakosodott maffia is kialakult. Jelenleg a homok a világ legtöbbet bányászott nyersanyaga, olyannyira, hogy a kaviccsal közösen az összes bányászati végtermék 85 százalékát teszi ki. De mégis mire kell ennyi homok?

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?