7p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A fintech cégek gombamód szaporodnak, és már egyértelműen a bankok piacát veszélyeztetik - a pénzintézetek azonban nem nézik ölbe tett kézzel a változást, hanem megpróbálnak együttműködni az új szereplőkkel. A szabályozás egyelőre nem a bankoknak kedvez, de ez nem feltétlenül baj. Az innovatív szolgáltatások már itt vannak karnyújtásnyira, és az ügyfelek biztosan nyernek - interjú Hetényi Márkkal, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettesével.
Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.

Nemrég készült egy felmérés, miszerint gyakorlatilag minden bank tart attól, hogy a fintech cégek piacot vesznek el a hagyományos pénzintézetektől.  Ennek már most is tapasztalják a jeleit?

Annak mindenképp, hogy a fintech cégek sok esetben kényelmesebb és innovatívabb megoldást kínálnak az ügyfelek számára, mint a tradicionális bankok. Ennek egyenes következményeként a tradicionális bankok veszíthetnek a piaci részesedésükből a jövőben. Lehet azonban egy újfajta esélyként is felfogni ezt a jelenséget: lehetőségként arra, hogy a saját szervezeti kultúránkat, a saját IT architektúránkat és a sebességünket pozitív irányba mozdítsuk el. Ennek a folyamatnak az ügyfél lesz a nyertese, mert jobb, kényelmesebb, gyorsabb és esetenként olcsóbb szolgáltatást fog kapni.

A bizalom egyelőre biztosan a bankoknál tartja az ügyfelek nagy tömegét.  Merik az ügyfelek használni az új lehetőségeket, ha azok nem a bankoktól jönnek?

Az emberek sok szempont alapján választanak banki és egyéb szolgáltatásokat. A bizalom ezek egyike. Az idő múlásával a fintech cégek iránti bizalom egyértelműen nőni fog, tehát a tradicionális bankok nem ülhetnek ölbe tett kézzel. A bizalom mellett a kényelem, az élmény és ügyfélismeret is szerepet játszik a választásban, ezért egyre több ügyfél fog új szolgáltatásokat kipróbálni a jövőben. Szerintem nem fognak visszaretteni attól, hogy nem egy tradicionális, márványoszlopos székházban működő pénzintézettől kapják a szolgáltatásokat, hanem egy Szilícium-völgyben szocializálódott fintech guru cégétől.

Hogyan tudnak a bankok a fintech cégek ajánlatainál kedvezőbb megoldásokat nyújtani? Mivel lehet megfogni például a magyar fogyasztót, aki nem feltétlenül akarja tudni, hogy mi az a blockchain technológia és egyébként csak olcsón akar pénzt átutalni vagy épp biztosítást kötni?

A bankok rengeteget tudnak tenni annak érdekében, hogy versenyképesek maradjanak. Tanulva a fintech cégektől, rendszereik és vállalati kultúrájuk fejlesztésével, egyszerűvé tételével, képesek lehetnek élményekkel dúsított, komfortos és teljesebb szolgáltatási palettát ajánlani az ügyfeleknek. Ne felejtsük el, hogy a fintech cégek sokszor niche piaci szereplők: egyetlen szolgáltatási típusra specializálódva el tudják kerülni a szabályozói környezet jelentette kihívásokat, adatokkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi aggályokat, valamint a nehéz IT infrastruktúra ódiumát. Ugyanakkor épp emiatt nem is tudnak, és, megkockáztatom, nem is igazán akarnak teljes körű szolgáltatási palettát kínálni. A bankok számára vonzó lehetőség rejlik az együttműködésben: ha a banki IT infrastruktúra engedélyezi, hogy kiaknázza a fintech cég nyújtotta szolgáltatást, akkor a kedvező lehetőségeket be lehet építeni az ügyfelek felé közvetített ajánlatokba. Ebben a modellben mindenki nyer.

Milyen konkrét pénzügyi technológiai innovációk most a legmeghatározóbbak, amelyek a legközelebb állnak ahhoz, hogy a mindennapok részeivé váljanak?

Öt olyan terület van, amelyekről sokat lehet hallani – ezek az ügyfélélmények digitalizációja (customer journey), a personal financial management / wealth management, a peer-to-peer (P2P) hitelezés, a kockázati modellek big data és szociális hálózati adatokkal való kiterjesztése, valamint a blockchain technológia. Ezek közül mindegyikről és nap mint nap hallunk újabb és újabb példákat.

Ha felbukkan egy tehetséges IT-s diák itthon, ki csábítja el először? Az egyetemi haverokkal alapít céget, vagy el tudja vinni a bank? Folyamatos a szektorban a munkaerőhiány - kivel tudják így behozni az innovatív cégekkel szembeni lemaradást?

A külföldi karrier borzasztóan vonzó. Ezt követi a nagyobb multinacionális hálózatokban való elhelyezkedés. Az IT szektorban nem egyértelműen a bankok felé orientálódnak a diákok. Ezen úgy tudunk javítani, hogy minél hamarabb felépítjük a hazai pénzügyi IT-ökoszisztémát, amiben a bankok serkentik a hazai kezdeményezéseket, segítik őket a kiteljesedés felé vezető úton. Szerencsére egyre több ilyen kezdeményezést látunk a piacon. Másrészt a hazai innováció serkentésében a pénzügyi IT kezdeményezések kulcsszerepet játszhatnak, mivel erre a piacra történő belépéshez nem sok tőke kell – elég egy jó ötlet, egy ügyes fejlesztőcsapat, és persze nem árt némi pénzügyi iparági ismeret. Utóbbi szükségességének bizonyítéka, hogy az egyik vezető londoni banki acceleratorban a résztvevő vállalkozók átlagéletkora 37 év. Kevés más iparágra jellemző, hogy ennyire senior a vállalkozók nagy része. E tudás átadásában egy bank kulcsszerepet játszhat, például egy inkubátor-programon keresztül.

Hetényi Márk, az MKB Bank lakossági és digitális vezérigazgató-helyettese.

A korábban idézett felmérés szerint a bankok és a fintech cégek közötti együttműködés egyik legnagyobb gátja az eltérő vállalatvezetési, vállalati kultúra. Áthidalható ez? Van valamilyen párbeszéd a szereplők között vagy mindenki külön utakat jár?

Áthidalható, ráadásul ezen a téren a bankok sokat tanulhatnak. Anélkül, hogy elengednék az ügyfeleik pénzét őrző, megbízható tanácsokkal ellátó szerepüket, komoly előnyt tudnak faragni abból, ha nyitnak az agilitás, a gyorsaság és a „semmi sem megoldhatatlan” attitűdök felé, amely a fintech kultúrát jellemzi. Egyre jobban érzékelhető, hogy csak azok a bankok lesznek sikeresek, amelyek a külső együttműködéseken felül belső vállalati kultúrájukat is hajlandóak a fintech mentalitás irányába terelni. Nem véletlenül kezdett az MKB Bank is párbeszédet az ökoszisztéma több szereplőjével, és nem titkolt célunk az aktív partnerség kialakítása ezekkel a cégekkel és szereplőkkel, már a közeljövőben.

Beszélhetünk itthon együttműködésről, vagy a bankok kinevelik a saját “garázscégeiket?” Úgy tűnik, mintha a magyar pénzügyi innovációk a bankoktól érkeznének a  felhasználókhoz.

A bankok számára egyre egyértelműbb az együttműködésben rejlő, hatalmas potenciál. Azok a szereplők, amelyek már realizálták ezt, most tesznek azért, hogy kultúrában és IT architektúrában egyaránt nyissanak a fintech világ felé.

Az együttműködés gátja mindkét fél részéről a szabályozási bizonytalanság is. Egyforma pályán versenyeznek a fintech cégek és a hagyományos bankok? Fellazulhat a felügyeleti szabályozás a fintech cégek miatt? Gátolhatja az innovációt a szabályozás? Hosszú távon ki járna jól egy szabadabb környezetben?

Egyértelmű, hogy egyelőre nem egyforma a pálya, hiszen a fintech cégek környezete barátságosabb: ők sok esetben még mindig a radar alatt tudnak repülni. Például az ügyféladatokat három klikkel felhasználhatóvá tudják varázsolni, miközben a bankoknak tüzes karikákon kell átugrani ugyanehhez. De ez a jelenség nem feltétlenül baj. Egyrészről arra ösztönzi a szabályozót, hogy ott lazítson, ahol lehet és kell, másrészről az együttműködést is segíti. Egy okos fintech cég nyugodt szívvel kiszervezi a szabályozói megfelelés oroszlánrészét a tradicionális bankra, így pedig a kettő között a hatékony együttműködés, valódi szimbiózis jöhet létre.

Ön szerint hány éven belül alakíthatja át gyökeresen a pénzügyi közvetítői rendszert a fintech iparág? Mekkora teret veszítenek a bankok? Lesz különbség a nemzetközi trendek és a magyar piac alakulása között?

Már nem évekről beszélünk, inkább csak hónapokról. Azoknak a bankoknak, köztük az MKB-nak, amelyek időben felismerték az új technológiák fontosságát, nincs félnivalójuk. Megvannak az együttműködési lehetőségek, és a kooperációból minden félnek előnye származik majd. A folyamat végső nyertese pedig egyértelműen az ügyfél lesz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor A kenyai tragédia után: magánrepülős balesetre is fizet a biztosító?
Imre Lőrinc | 2025. október 31. 14:49
A rövid válasz igen, ugyanakkor alaposan át kell nézni, hogy mit is tartalmaz az adott szerződés. A lapunk által megkérdezett biztosítási szakértő elmondta, hogy egyre tudatosabbak a magyar utazók, napi néhány százforintos pluszköltséggel pedig jelentősen javíthatjuk az utasbiztosítás fedezetének tartalmát.
Pénzügyi szektor A bankok ellenzik az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:06
A Magyar Bankszövetség határozottan ellenzi az ingyenes ATM készpénzfelvételi limit emelését, mivel lényegesen több kárt okoz a társadalomnak és a gazdaságnak, mint amennyi hasznot hoz az államnak.
Pénzügyi szektor Igazán jól teljesített az október végén lejárt OTP Megatrend II. Hozamvédett Zártvégű Alap
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:29
Jó befektetésnek bizonyult az alap, amely azokra a cégekre tett, amelyek a mesterséges intelligenciák fejlesztéséhez és alkalmazásához kínálnak hardver és szoftver megoldásokat.
Pénzügyi szektor Az Erste Csoport tovább növelte ügyfélállományát
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 07:53
Ismét javították a 2025-ös pénzügyi kilátásokat.
Pénzügyi szektor Győzött a mesterséges intelligencia: közel ezer banki dolgozót készülnek lapátra tenni Hollandiában
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:12
Az ING Bank akár 950 munkahelyet is megszüntethet Hollandiában a jövő év végéig, részben azért, mert bizonyos munkaköröket mesterséges intelligencia (MI) válthat fel – derül ki a bank előrejelzéséből, amelyet a holland munkaügyi hivatalhoz (UWV) nyújtottak be.
Pénzügyi szektor Államadósság: valakik megint tízmilliárdokért vettek állampapírt
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 12:55
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 és 5 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK), a 10 éves államkötvény átlaghozama emelkedett.
Pénzügyi szektor Papír van róla: kockázatos, amit a kormány csinál
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 19:21
A Költségvetési Tanács (KT) szerint bekövetkeztek az általa a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok – állapította meg a 2025. évi központi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény első félévi végrehajtásáról készített véleményében a testület, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra.
Pénzügyi szektor Száguld az Otthon Start, ki tudja hol áll meg
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:15
Érezhetően emelkedett, de még így is 5 százalék alatti szinten maradt a júniusig tartó egy év alatt a 20 százaléknál kevesebb önerővel felvett jelzáloghitelek aránya. Az Otthon Start megjelenésével még inkább megugorhat ez az arány, hiszen az új támogatott konstrukciónál is elegendő lehet a vételár 10 százalékát előteremteni – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója.
Pénzügyi szektor Hét termékkel startolt el a 3 százalékos fix kamatú vállalkozói hitel
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 16:45
Hétfőtől hét hiteltermék egységesen 3 százalékos fix kamattal érhető el a Széchenyi Kártya Program keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Pénzügyi szektor Sosem takarítottunk meg ennyi pénzt, még mindig a biztonságra játszunk
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:55
Egyetlen év alatt több mint 38 százalékkal emelkedett a pénzügyi szolgáltatóknál vezetett tartós befektetési számlák (TBSZ) száma, ami arra utal, hogy a kisbefektetőknek egyre motiválóbb a konstrukcióval elérhető adóelőny – hívta fel a figyelmet Barát Mihály, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Közben a TBSZ-számlákon tartott összeg is szép ütemben gyarapodik. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG