Október 28-án mindenkit megrázott a kenyai légikatasztrófa híre, aminek következtében nyolc magyar és két német állampolgár, valamint a lezuhant magánrepülőgépet irányító kenyai kapitány rögtön az életét vesztette Kenya Kwale nevű megyéjében, a turisták körében népszerű Maasai Mara nemzeti park felé tartva. Bár a szerencsétlenséget követően sokadrangú kérdés, de a baleset kapcsán cikkünkben annak járunk utána, hogy mi történik ilyen esetben az életben maradt családtagokkal, mikor, kinek és mennyi pénzt fizet a biztosító? A személyes fájdalmat ez nem enyhíti, az örökösök pénzügyi terheit tudja mérsékelni.
Két nagyon fontos kitételt kell tartalmaznia egy utasbiztosításnak ahhoz, hogy a biztosító a szerződésben szereplő összeget megtérítse a tragikus, kenyai magánrepülőgépbalesetben elhunytak hozzátartozói felé. Az egyik, hogy szerepeljen benne életbiztosítási rész, illetve, hogy a repülőgépszerencsétlenséget ne tüntessék fel kizáró okként – mondta el lapunk megkeresésére Németh Péter, a CLB független biztosítási alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója.
                 
                    
Fotó: MTI/AP
„Magyarországon már szerencsére egyre tudatosabbak az emberek, és a külföldre utazók 60-70 százaléka köt utasbiztosítást. 5-6 éve ez az arány még feleekkora volt” – tette hozzá a szakértő.
Németh Péter arról is beszélt, hogy sokan hiszik azt, az utasbiztosítás mindenre jó, azonban ez nem igaz. A valóságban a részletek döntik el, hogy mi történik egy, a kenyaihoz hasonló tragédia után.
Éppen a magánrepülőgépek jelentik a nagyobb kockázatot
Ezen a ponton több mindenre is oda kell figyelni. Csak az a konstrukció garantál kártérítést, amely tartalmazza a légi baleseti fedezetet. Emellett az sem mindegy, hogy az utazás menetrend szerinti járattal, charterrel vagy magángéppel történik. Ebből a szempontból a kenyai tragédia körülményei számítanak a legnehezebbeknek, ugyanis amennyiben a biztosítótársaság kizárja a légi baleseti fedezetet, akkor azt legtöbbször a magángépes utazásoknál szokta megtenni.
„Ennek oka, hogy egy magánép esetében a szabályozás lazább, mint egy charternél vagy egy menetrend szerinti járatnál. A biztosítótársaság kevésbé lehet tisztában azzal, hogy a magángép milyen szolgáltatásokat nyújt, milyen karbantartásokat végez, amik befolyásolhatják a kockázati megítélést” – fogalmazott a szakértő.
Emellett nagyon fontos, hogy egy magángépes, több országot érintő út előtt külön „kiterjesztést” kell kérni. „Éppen az idei évtől újdonság, hogy ma már több biztosító országonként korlátozza a fedezetet. Vagyis az összes olyan országot be kell jelenteni a biztosítótársaság felé, amelyen átutazunk” – tette hozzá Németh Péter.
                 
                    
Fotó: DepositPhotos.com
Még az egyes európai uniós országok közötti megítélésben is lehetnek eltérések (amik a biztosítói fedezetet befolyásolják), de Európából kifelé haladva egyre növekszik a kockázat. Ez Ázsia vagy Afrika, így Kenya esetében nem is feltétlenül a magasabb egészségügyi kockázatok miatt van, hanem egyszerűen azért, mert az európai biztosítótársaságok nehezebben tudnak olyan szerződéses partnereket találni ezekben a régiókban, akik helyben tudnak segíteni a biztosított ügyfél mentésében vagy hazaszállításában. „Egész egyszerűen Európától távol kevésbé mozognak otthonosan a kontinensünkön működő biztosítótársaságok” – magyarázta Németh Péter.
Az ötcsillagos biztosítás is csak néhány száz forint plusz
A biztosítások komplexitását sokszor egy 1-től 5 terjedő skálán jelzik a társaságok. Az 1-2 csillagos biztosításoknál a korábban említett elemek (életbiztosítási rész, légi baleseti fedezet) jellemzően nem szerepelnek, 3 csillagtól kezdve viszont már egyre több ilyen termék érhető el. Az adott szerződésben konkrétan le van írva, hogy egy halálos kimenetelű balesetnél mekkora összeget fizet a biztosító az örökös számára, egy 5 csillagos utasbiztosításnál ez 5-10 millió forint közötti összeg is lehet – tette hozzá Németh Péter.
A szakértő szerint a magyar lakosság sokat fejlődött abban, hogy már ne a legolcsóbb biztosítást válassza. Ezt elősegíti az is, hogy a magasabb fedezettségért csak napi néhány száz forinttal kell többet fizetni. Egy 5 csillagos, prémium utasbiztosítás átlagosan napi 1-2 ezer forintba kerül.
                 
                    
Fotó: DepositPhotos.com
Az Insura.hu adatai szerint az idei nyár első két hónapjában, az utazási szezon csúcsidőszakának kezdetén 716 forint volt a megkötött utasbiztosítások átlagdíja, ami szinte teljesen megegyezik az az előző év hasonló időszakában mért 710 forintos szinttel.
Németh Péter is azt emelte ki, hogy a biztosítási piacon az utasbiztosítások ára emelkedik talán a legkisebb mértékben. A magyar utazók szempontjából nem is annyira a hazai infláció a meghatározó, hanem inkább a biztosító által garantált szolgáltatások, például az egészségügyi ellátások díja, vagy az üzemanyagárak világpiaci emelkedése.
Az Egyesült Államok az egyik legdrágább célország
Természetesen az utasbiztosítások díjszabása jelentősen eltérhet az egyes régiók között, amit nagymértékben befolyásol a korábban már említett kockázati megítélés (ez egy kenyai utazás során magasabb, mint például egy olaszországinál).
De a nagy árkülönbségeknél nem is kell feltétlenül egzotikus országokra gondolnunk. Hiszen például utasbiztosítás szempontjából az Egyesült Államok az egyik legdrágább célország, az európaihoz képest jóval gyengébb szociális háló, az egészségügyi ellátás extrém költségei miatt. „Az elmúlt években éppen ezért nagyon sok magyarországi biztosító „kiárazódott” az amerikai piacról. A társaságok nem szüntetik meg a termékeiket, viszont olyan drágán tudják csak adni, hogy alig-alig veszik meg azokat” – mondta Németh Péter.
                 
                    
Fotó: DepositPhotos.com
A szakértő végül néhány hasznos tanáccsal zárta gondolatait. Németh szerint annak, aki sokat utazik, mindenképp érdemes életbiztosítással is gondoskodnia a családjáról. Ennek a terméknek igen alacsony, 20 százalék körüli a penetrációja, bár az online csatornák térnyerése miatt javul az arány. Az embereknek ugyanis így nem kell személyesen találkozniuk a rossz emlékű biztosítási ügynökökkel.
Németh szerint utazás előtt mindenképp alaposan mérjük fel az esetlegesen felmerülő kockázatainkat, nézzük meg, hogy mit tartalmaz, és mit zár ki az adott utasbiztosítás. Egy tragédia esetén ez természetesen egyáltalán nem nyújt kárpótlást az elhunyt hozzátartozói számára. Ugyanakkor az az összeg, amit a hátramaradottak kapnak, segíthet fenntartani az életüket, fizetni a jelzálogot, és biztosítani, hogy a gyerekek jövője legalább az anyagi korlátok miatt ne sérüljön – zárta gondolatait Németh Péter.
 
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             
                             A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 330,3 pontos, 0,31 százalékos emelkedéssel, 107 319,91 ponton, történelmi csúcson zárt pénteken.
							A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 330,3 pontos, 0,31 százalékos emelkedéssel, 107 319,91 ponton, történelmi csúcson zárt pénteken.						 
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        

 
