6p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A rövid válasz igen, ugyanakkor alaposan át kell nézni, hogy mit is tartalmaz az adott szerződés. A lapunk által megkérdezett biztosítási szakértő elmondta, hogy egyre tudatosabbak a magyar utazók, napi néhány százforintos pluszköltséggel pedig jelentősen javíthatjuk az utasbiztosítás fedezetének tartalmát.

Október 28-án mindenkit megrázott a kenyai légikatasztrófa híre, aminek következtében nyolc magyar és két német állampolgár, valamint a lezuhant magánrepülőgépet irányító kenyai kapitány rögtön az életét vesztette Kenya Kwale nevű megyéjében, a turisták körében népszerű Maasai Mara nemzeti park felé tartva. Bár a szerencsétlenséget követően sokadrangú kérdés, de a baleset kapcsán cikkünkben annak járunk utána, hogy mi történik ilyen esetben az életben maradt családtagokkal, mikor, kinek és mennyi pénzt fizet a biztosító? A személyes fájdalmat ez nem enyhíti, az örökösök pénzügyi terheit tudja mérsékelni.

Két nagyon fontos kitételt kell tartalmaznia egy utasbiztosításnak ahhoz, hogy a biztosító a szerződésben szereplő összeget megtérítse a tragikus, kenyai magánrepülőgépbalesetben elhunytak hozzátartozói felé. Az egyik, hogy szerepeljen benne életbiztosítási rész, illetve, hogy a repülőgépszerencsétlenséget ne tüntessék fel kizáró okként – mondta el lapunk megkeresésére Németh Péter, a CLB független biztosítási alkusz értékesítési és kommunikációs igazgatója.

A kenyai légibalesetben tizenegyen haltak meg, nyolc magyar, két német és egy kenyai állampolgár
A kenyai légibalesetben tizenegyen haltak meg, nyolc magyar, két német és egy kenyai állampolgár
Fotó: MTI/AP

„Magyarországon már szerencsére egyre tudatosabbak az emberek, és a külföldre utazók 60-70 százaléka köt utasbiztosítást. 5-6 éve ez az arány még feleekkora volt” – tette hozzá a szakértő.

Németh Péter arról is beszélt, hogy sokan hiszik azt, az utasbiztosítás mindenre jó, azonban ez nem igaz. A valóságban a részletek döntik el, hogy mi történik egy, a kenyaihoz hasonló tragédia után.

Éppen a magánrepülőgépek jelentik a nagyobb kockázatot

Ezen a ponton több mindenre is oda kell figyelni. Csak az a konstrukció garantál kártérítést, amely tartalmazza a légi baleseti fedezetet. Emellett az sem mindegy, hogy az utazás menetrend szerinti járattal, charterrel vagy magángéppel történik. Ebből a szempontból a kenyai tragédia körülményei számítanak a legnehezebbeknek, ugyanis amennyiben a biztosítótársaság kizárja a légi baleseti fedezetet, akkor azt legtöbbször a magángépes utazásoknál szokta megtenni.

„Ennek oka, hogy egy magánép esetében a szabályozás lazább, mint egy charternél vagy egy menetrend szerinti járatnál. A biztosítótársaság kevésbé lehet tisztában azzal, hogy a magángép milyen szolgáltatásokat nyújt, milyen karbantartásokat végez, amik befolyásolhatják a kockázati megítélést” – fogalmazott a szakértő.  

Emellett nagyon fontos, hogy egy magángépes, több országot érintő út előtt külön „kiterjesztést” kell kérni. „Éppen az idei évtől újdonság, hogy ma már több biztosító országonként korlátozza a fedezetet. Vagyis az összes olyan országot be kell jelenteni a biztosítótársaság felé, amelyen átutazunk” – tette hozzá Németh Péter.

Ha a légi baleset kizáró ok, akkor az legtöbbször éppen a magánrepülőgépeknél szokott előfordulni
Ha a légi baleset kizáró ok, akkor az legtöbbször éppen a magánrepülőgépeknél szokott előfordulni
Fotó: DepositPhotos.com

Még az egyes európai uniós országok közötti megítélésben is lehetnek eltérések (amik a biztosítói fedezetet befolyásolják), de Európából kifelé haladva egyre növekszik a kockázat. Ez Ázsia vagy Afrika, így Kenya esetében nem is feltétlenül a magasabb egészségügyi kockázatok miatt van, hanem egyszerűen azért, mert az európai biztosítótársaságok nehezebben tudnak olyan szerződéses partnereket találni ezekben a régiókban, akik helyben tudnak segíteni a biztosított ügyfél mentésében vagy hazaszállításában. „Egész egyszerűen Európától távol kevésbé mozognak otthonosan a kontinensünkön működő biztosítótársaságok” – magyarázta Németh Péter.  

Az ötcsillagos biztosítás is csak néhány száz forint plusz

A biztosítások komplexitását sokszor egy 1-től 5 terjedő skálán jelzik a társaságok. Az 1-2 csillagos biztosításoknál a korábban említett elemek (életbiztosítási rész, légi baleseti fedezet) jellemzően nem szerepelnek, 3 csillagtól kezdve viszont már egyre több ilyen termék érhető el. Az adott szerződésben konkrétan le van írva, hogy egy halálos kimenetelű balesetnél mekkora összeget fizet a biztosító az örökös számára, egy 5 csillagos utasbiztosításnál ez 5-10 millió forint közötti összeg is lehet – tette hozzá Németh Péter.

A szakértő szerint a magyar lakosság sokat fejlődött abban, hogy már ne a legolcsóbb biztosítást válassza. Ezt elősegíti az is, hogy a magasabb fedezettségért csak napi néhány száz forinttal kell többet fizetni. Egy 5 csillagos, prémium utasbiztosítás átlagosan napi 1-2 ezer forintba kerül.

Az idei nyár első két hónapjában 716 forint volt a Magyarországon megkötött utasbiztosítások átlagdíja
Az idei nyár első két hónapjában 716 forint volt a Magyarországon megkötött utasbiztosítások átlagdíja
Fotó: DepositPhotos.com

Az Insura.hu adatai szerint az idei nyár első két hónapjában, az utazási szezon csúcsidőszakának kezdetén 716 forint volt a megkötött utasbiztosítások átlagdíja, ami szinte teljesen megegyezik az az előző év hasonló időszakában mért 710 forintos szinttel.

Németh Péter is azt emelte ki, hogy a biztosítási piacon az utasbiztosítások ára emelkedik talán a legkisebb mértékben. A magyar utazók szempontjából nem is annyira a hazai infláció a meghatározó, hanem inkább a biztosító által garantált szolgáltatások, például az egészségügyi ellátások díja, vagy az üzemanyagárak világpiaci emelkedése.

Az Egyesült Államok az egyik legdrágább célország

Természetesen az utasbiztosítások díjszabása jelentősen eltérhet az egyes régiók között, amit nagymértékben befolyásol a korábban már említett kockázati megítélés (ez egy kenyai utazás során magasabb, mint például egy olaszországinál).

De a nagy árkülönbségeknél nem is kell feltétlenül egzotikus országokra gondolnunk. Hiszen például utasbiztosítás szempontjából az Egyesült Államok az egyik legdrágább célország, az európaihoz képest jóval gyengébb szociális háló, az egészségügyi ellátás extrém költségei miatt. „Az elmúlt években éppen ezért nagyon sok magyarországi biztosító „kiárazódott” az amerikai piacról. A társaságok nem szüntetik meg a termékeiket, viszont olyan drágán tudják csak adni, hogy alig-alig veszik meg azokat” – mondta Németh Péter.

Az Egyesült Államok a világ egyik legdrágább célországa utasbiztosítási szempontból, a magas egészségügyi költségek miatt
Az Egyesült Államok a világ egyik legdrágább célországa utasbiztosítási szempontból, a magas egészségügyi költségek miatt
Fotó: DepositPhotos.com

A szakértő végül néhány hasznos tanáccsal zárta gondolatait. Németh szerint annak, aki sokat utazik, mindenképp érdemes életbiztosítással is gondoskodnia a családjáról. Ennek a terméknek igen alacsony, 20 százalék körüli a penetrációja, bár az online csatornák térnyerése miatt javul az arány. Az embereknek ugyanis így nem kell személyesen találkozniuk a rossz emlékű biztosítási ügynökökkel.

Németh szerint utazás előtt mindenképp alaposan mérjük fel az esetlegesen felmerülő kockázatainkat, nézzük meg, hogy mit tartalmaz, és mit zár ki az adott utasbiztosítás. Egy tragédia esetén ez természetesen egyáltalán nem nyújt kárpótlást az elhunyt hozzátartozói számára. Ugyanakkor az az összeg, amit a hátramaradottak kapnak, segíthet fenntartani az életüket, fizetni a jelzálogot, és biztosítani, hogy a gyerekek jövője legalább az anyagi korlátok miatt ne sérüljön – zárta gondolatait Németh Péter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Népszerű szolgáltatást szüntet meg a Revolut Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 13:30
A neobank elérhetetlenné teszi a kriptovaluta-szolgáltatását a magyar felhasználók számára.
Pénzügyi szektor A jegybank az infláció ellen is bevetheti a mesterséges intelligenciát
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 12:54
A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet – hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója.
Pénzügyi szektor Kéz a kézben esik a Mol, az OTP, a Telekom és a Richter is
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 11:54
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,93 pontos nyitás után csökkent hétfőn délelőtt.
Pénzügyi szektor Hiába jött az Otthon Start Program, elmaradt az áttörés
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 08:26
A babaváró hitel még mindig jelentős tényező.
Pénzügyi szektor Tovább szárnyal a K&H – visszafogottabb nyereség az adók miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 13:54
A bank hitelállománya egy év alatt 9 százalékkal nőtt, meghaladva a bankszektor átlagát. A betétállomány ugyanakkor 6 százalékkal bővült.
Pénzügyi szektor Már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei
Natív tartalom | 2025. november 25. 13:34
Teljessé vált az NFC elven működő érintésmentes fizetési lehetőségek palettája a Gránit Banknál: az okosórás fizetések mellett mostantól karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a pénzintézet ügyfelei. A bank ráadásul most ingyenesen biztosítja a karkötőket azoknak az ügyfeleknek, akik legalább két ügyfélajánlást teljesítenek 2025. december 19-ig.
Pénzügyi szektor Keszthelyi Erik: a sikerhez a szorgalom is kell a szerencse mellett – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Herman Bernadett | 2025. november 25. 13:14
Hisz a biztosítási piac fejlődésében, és tesz is érte. Képzést szervez, integrálja a kis cégeket, és fogyasztóbarát intézkedéseket sürget Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Pénzügyi szektor A bankbetétektől a globálisan diverzifikált portfólióig – 30 éve indult az első hazai privátbanki szolgáltató
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. november 24. 14:20
A Klasszis Podcast friss epizódjában Bálint Attila, a Raiffeisen Bank Private Banking üzletágának ügyvezető igazgatója kalauzol el minket a magyar privátbanki szolgáltatások három évtizedes fejlődésén.
Pénzügyi szektor Tízezer milliárd forint felett van az Erste által kezelt ügyfélvagyon
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 12:53
A működéssel kapcsolatos kiadások 11 százalékkal emelkedtek.
Pénzügyi szektor A Magyar Bankszövetség nem hagyta szó nélkül a tervezett adóemelést
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 16:31
A szervezet szerint a banki extra terhek emelése a teljes magyar gazdaságot sújtja, tovább fékezi a magyar gazdaság növekedését és rontja hazánk megítélését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG