5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az év végén sosem látott áremelkedést láttunk a tojásnál - de mi lett még sokkal drágább egy év alatt? És miért kell sokkal kevesebbet fizetnünk a havi nagybevásárlásnál, mint egy évvel ezelőtt? A tízéves Privátbankár Árkosár felmérés adatai alapján összegeztük a feltámadó infláció évét a havi családi élelmiszer-beszerzések tükrében.

Privátbankár Árkosár: túl a 10 éves jubileumon

2007 februárjában járták be először a Privátbankár.hu munkatársai három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgálják, hogyan alakult a 30 élelmiszerből álló mintakosár ára.

Az átlagos családi nagybevásárlást szimuláló felmérés eredményét minden hónapban a KSH hivatalos inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé, és megvizsgáljuk, hogyan változtak az árak az előző hónaphoz és az egy évvel előző azonos hónaphoz képest.

Az elmúlt bő 10 évben egy szereplőt cseréltünk le: miután a Cora kivonult Magyarországról (áruházait az Auchan vásárolta meg és alakította át), 2012 szeptemberében az Interspar került be a felmérésbe a helyére. Ennek köszönhető, hogy hosszabb időtávra az Auchan és a Tesco árait szoktuk ábrázolni a grafikonokon, a három szereplő átlaga a 2012 óta eltelt időszak grafikonjain szerepel.

Visszatért az infláció

2017 azért érdekes év, mert idén tért vissza igazán az infláció a magyar üzletekbe: a KSH adatai szerint 2013-ban már csak 1,7 százalék volt a drágulás mértéke, a következő két évben valamelyest csökkentek az árak, míg 2016-ban is csak 0,4 százalékkal emelkedett az összesített árszínvonal. Ettől persze némileg eltérő módon alakult az élelmiszerek ára a KSH szerint is - az alábbi táblázatban az összesített fogyasztóiár-index mellett az élelmiszerek KSH által mért drágulását és a Privátbankár.hu decemberi felméréseinek értékét, azaz a Privátbankár.hu éves árindexét foglaltuk össze:


2013 2014 2015 2016 2017
Infláció (%, KSH) 1,7 -0,2 -0,1 0,4 na
Élelmiszerárak (%, KSH) 2,8 -0,4 0,9 0,7 na
Élelmiszerárak (%, Privátbankár Árkosár) 4,2 -3,8 7,2 0,3 3,0

2017 decemberében a három vizsgált áruház adatai alapján átlagosan 3 százalékos éves áremelkedést mértünk egy év alatt. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 18 893 forintba került élelmiszerkosarunk, míg egy évvel ezelőtt még 18 345 forintért is megtölthettük volna a bevásárlókocsit. A vizsgált három áruház közül egy év alatt az Intersparban nőttek leginkább az árak (átlagosan +4,8 százalék), az Auchan 2,9 százalékkal, a Tesco pedig 1,3 százalékkal volt drágább, mint tavaly decemberben. A legolcsóbb az Auchan volt, a legdrágább az Interspar, de a különbség nem éri el a 3 százalékot sem.

Mi lett drágább 2017-ben? És mi olcsóbb?

Essünk túl a rossz híreken: ahogy azt az elsők között jelentettük, a tojás ára az év utolsó hónapjaiban óriási tempóban ugrott meg. Míg szeptemberben-októberben még a legkisebb, S-es méretű tojásokból egy 10-es dobozt akár 250 forint körüli áron is megvehettünk a hipermarketekben, novemberre (egyik napról a másikra) 50 százalékkal ugrott az ár - az év végén 49 forintnál olcsóbban már sehol sem találtunk tojást, és ez ráadásul a legkisebb méretű, ketreces tartársból származó tojásra, nem pedig a nagyobb, mélyalmos vagy pláne bio-tojásra vonatkozik. Az áremelkedést az okozta, hogy az év eleji madárinfluenza-járvány, illetve a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent.

Listánk élére így a tojás került, 47,9 százalékos éves áremelkedéssel. A folyamat még durvább, ha hozzátesszük: január óta már csak 5 százalékos áfa terheli a tojást, így a közel 50 százalékos emelkedés az áfa 22 százalékpontos csökkenése mellett következett be.

A tojás mellett a friss tej áfája is bekerült az év elején az 5 százalékos körbe, aminek örülhettek a fogyasztók és a termelők is - a kedvezményes áfakörbe azonban nem került bele az UHT-tej. Ennek ára az év végére alaposan megugrott, több mint 22 százalékkal került többe az év végén egy doboz, mint egy évvel ezelőtt. Emellett jelentősebb áremelkedést mértünk a tejfölnél is.

Az év nagy nyertese viszont az édesszájú krumplievők tábora. Bő 26 százalékkal csökkent ugyanis a burgonya ára tavaly decemberhez képest. Szinte pontosan ekkora árcsökkenést mértünk az év utolsó hónapjaiban a kristálycukornál is, szintén 26 százalékkal kerül kevesebbe most, mint tavaly decemberben.

Az áfacsökkentés miatt az év egyik nagy árcsökkenését kellett volna mérnünk a baromfihúsnál is - a madárinfluenza-járvány és a tojásbotrány azonban a csirkemell-filére is rányomta bélyegét. Igaz, itt az év nagy részében azért jól kimutathatóan olcsóbb volt az áru, mint egy évvel korábban, azaz a kereskedők nem nyelték le az áfacsökkentést a vásárlók elől, novemberben már csak 0,3, decemberben pedig 8,4 százalékos éves árcsökkenést tudtunk kimutatni, pedig az áfa ezesetben is 5 százalékra csökkent 27 százalékról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG