Korábbi sajtóértesülések alapján – tekintettel az Európai Bizottság eljárására – a szakma azt várta, hogy a kormány egyeztetést folytat az érintett szervezetekkel, amelyet a kormány többször is jelzett nyilatkozataiban.
Csak a mikrovállalkozások járhatnak jól. |
Ennek ellenére egyeztetés nélkül újabb tervezet jelent meg a kormany.hu-n. A tervezet nem érte váratlanul a szakmát, tekintve, hogy az 5,3%-os egységes reklámadó kulcs több alkalommal is sajtónyilvánosságot látott.
Keveseknek kedvez, sokakkal végez
A Magyar Reklámszövetség és a szakmai szervezetek a reklámadó módosítási tervezetre vonatkozó benyújtandó észrevételi lehetőséggel élni fognak a május 9-ig jelzett határidőig.A reklámadó módosítási tervezet egyértelmű adóemelést jelent. A Magyar Reklámszövetség szeretné egyértelművé tenni, hogy ez a törvénytervezet világossá teszi, a kormányzat csak néhány piaci szereplő számára kedvez, de a reklámipar összes többi szereplőjét indokolatlan adóemeléssel terheli.
Tízszeres extra adóteherrel sújtja az új reklámadó tervezet azokat a vállalkozásokat például, akik eddig az 1%-os adókulcs hatálya alá estek, hiszen míg eddig egy 800 milliós árbevételű vállalkozásnak 3 millió forint reklámadót kellett megfizetnie, addig a jelenlegi módosítási tervezet szerint 37,1 millió forint adó megfizetésére kötelezik.
A reklámadó módosító javaslat a mikro- és kisvállalkozások növekedési lehetőségeit csökkenti.A Reklámszövetség felhívja a figyelmet arra, hogy az alacsony árbevételű vállalkozások számára javasolt 0 százalékos adókulcs csak az egészen kis reklám árbevételű körnek, azaz a mikro vállalkozások számára nyújt segítséget, mivel 100 millió forint reklám árbevételig ad könnyítést, míg minden nagyobb árbevételű vállalkozás számára egységes 5,3 százalékos tervezett adóval számol.
Hátrányból, széllel szembe
Mindez egyértelműen csökkenti a hazai mikro- és kisvállalkozások növekedési lehetőségeit és fokozza a hazai kis- és középvállalkozások versenyhátrányát a nagyvállalatokkal és globális szereplőkkel szemben.A tervezett 7-9 milliárd forint várt adóbevételnél lényegesen nagyobb a teljes magyar gazdaság számára okozott kár.
Mint ahogy azt a szövetség korábban is jelezte, - s amit nemzetközi tanulmányok is alátámasztanak, - az egységes adó bevezetése növeli a fogyasztói árakat, inflációt gerjeszt, elbocsátásokat eredményez és elmélyíti a versenyhátrányt a globális szereplőkkel szemben és a magyar nyelven elérhető médiatartalmak mennyiségének csökkenéséhez, és ezek minőségének nagymértékű romlásához vezet.
A szakmai szervezetek kifogásolják, hogy az új tervezetben nem esik szó a saját reklám megszüntetéséről. A reklámadó tervezetből az is kiderül, hogy a saját reklám továbbra is az adó hatálya alatt marad, amely a 100 millió forint feletti egységes adókulcs miatt minden nagyobb terméket előállító és szolgáltatást forgalmazó cég számára óriási költségemelkedést jelent a saját reklám adófizetési kötelezettsége miatt.
A Magyar Reklámszövetség a napokban tervezi benyújtani az Európai Bizottság számára észrevételét a magyar reklámadó tárgyában indított vizsgálat kapcsán.