A Privátbankár azt tapasztalta, hogy a NAV egyes budapesti igazgatóságain még mindig nem adnak ki adókártyákat az igénylőknek.
"Adókártya? Másfél éve nem adunk ki ilyet..."
A kormány 2010-ben döntött az egységes kártyarendszer bevezetéséről, ennek lényege, hogy egységesítik az állam által kibocsátott okmányokat és belépőket, így a jelenleginél kevesebb igazolványuk, kártyájuk lehet az embereknek, illetve egy-egy kártyával több helyen is azonosíthatják magukat. Az érintett okmányok között van például a személyigazolvány, a jogosítvány, a diákigazolvány, a TAJ-kártya, továbbá az állami intézmények belépői - az adókártya azonban nem. Sőt, a kártyarendszerhez csatlakozik a BKK is a BKV új, elektronikus jegyeivel is. Részletek >>> |
Adóigazolványt 3000 forint illeték befizetése után lehet igényelni, ezt bárki megteheti - eddig azonban egy bélyegzővel ellátott hivatalos papírt kapott arról, hogy mi az adószáma, az új kártyákat ugyanis még nem tudták kiadni. A helyszínen érdeklődve az ügyintézők nem tudtak arra a kérdésre válaszolni, hogy pontosan mikor is juthatnak hozzá az igénylők az adókártyájukhoz, csak annyit mondtak, hogy "másfél éve nem adnak ki" ilyen okmányokat.
A kormányváltás után vonták össze az egykori Vám- és Pénzügyőrséget az APEH-hel (Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal), így jött létre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Az átalakítás azonban magával vonta az egykori adóhivatal által kiadott okmányok megújítását is - illetve csak magával vonta volna. A NAV 2011 januárjában startolt, de egészen szeptemberig még az APEH által kibocsátott okmányokat adta ki (új kártya igénylése esetén külön tájékoztatták az igénylőket, hogy bár az okmányon a régi APEH-logó szerepel, a kártya így is érvényes). Ezek után a NAV már nem adott ki újabb okmányokat.
250 ezeren egy A4-es papírt kaptak kártya helyett
2011 szeptember 30-án adták ki az utolsó APEH-logóval ellátott, régi adókártyát, tudtuk meg a NAV sajtóosztályától. Az új típusú okmány elkészült, az első darabokat augusztus közepén vehették kézhez az igénylők. Vagyis az adóhatóság közel 11 hónapig nem állította ki az adózók egyik legfontosabb okmányát. Ügyintézéshez ehelyett szárazbélyegzővel hitelesített, papír alapú igazolást állított ki a NAV - ingyen. Ez az intézkedés mintegy negyedmillió állampolgárt érintett. Az adókártyák 3000 forint illeték befizetése ellenében történő igénylése nem állt meg, de tapasztalataink szerint a legtöbb helyen nem tudták megmondani, hogy mikor érkeznek meg az új okmányok, így a legtöbben beérték az igazolással, és későbbre halasztották a kártya kiváltását. Pedig a NAV a Privátbankár kérdésére elmondta, már két hete elkészültek az új kártyák, melyek kiadása meg is kezdődött - tapasztalataink szerint a hír nem minden ügyintézőhöz jutott el, a belső kommunikációval gondok vannak.
Mire kellett ennyit várni?
Valószínűleg az adózok nagy részének fel sem tűnt volna, ha a kártyán nem az APEH, hanem a NAV logója jelenik meg a váltás után. Csakhogy az adóhatóságnál úgy gondolták, hogy itt az ideje a kártya típusát is megváltoztatni, nemcsak annak külső megjelenését. Az adóigazolványokat a kor technikai és jogi elvárásainak megfelelő biztonsági szintjén tervezték újra - árulták el kérdésünkre a NAV-nál. Az új kártyáról egyeztetéseket folytattak a társhatóságokkal, majd megkezdték annak engedélyeztetési eljárását - ez nem megy egyik napról a másikra. Az új típusú – műanyag alapú, a korábbival megegyező méretű, sorszámmal ellátott, lézergravírozással megszemélyesített – adóigazolványok gyártása 2012. augusztus közepén elkezdődött. Az első darabokat - a NAV tájékoztatása szerint - már ki is adták.
Az új típusú kártya így néz ki (minta). |
Ha valakinek van igazolása, melyet korábban kapott, egyelőre nem kell rohannia a NAV-hoz az új kártyáért, ügyintézéshez megteszi a hitelesített papír is. Az rejtély azonban, hogy miért kellett 11 hónapot várni az új kártyákra, és hogy miért nem felelt meg addig a régi típusú - a legtöbb adózó így kétszer kell, hogy forduljon az okmányért. A NAV Dél-Pesti Igazgatósága például még egy hete sem tudott új adókártyát adni az ügyfeleknek.
Zajlik a hiánypótlás a NAV-nál
A Privátbankár munkatársának nem tudták megmondani a NAV ügyintézői, hogy a papír alapú igazolás "szavatossági ideje" mikor jár le pontosan, csak annyit mondtak, hogy az új típusú kártya megérkezéséig lehet használni - ezt aztán megerősítette számunkra az adóhatóság sajtóosztálya. Az adóhivatal honlapján semmi információt nem találtunk, ami az adókártyákat érintő változásokról tájékoztatná az állampolgárokat, vagy az új kártyák várható kiadásáról szólna. A legtöbben a kártya igénylésekor szembesültek vele, hogy határozatlan ideig szünetel az okmányok kiadása.
Az adóhatóság üzemezetten gyártja az új kártyákat, akik leadták valamelyik NAV-kirendeltségen a kitöltött igénylőlapot, hamarosan hozzájuthatnak az új adókártyájukhoz.